Develop-a-Creative-Mind

۱۰ روش ساده برای افزایش خلاقیت مغز در بزرگسالان و نوجوانان

۱
۱۰ روش ساده برای افزایش خلاقیت مغز در بزرگسالان و نوجوانان
نمره 3.8 از 4 رای

در دنیای امروز که رقابت در آن روز به روز درحال افزایش است، داشتن ذهنی خلاق از اهمیت زیادی برخوردار است. با شناخت راه کارهای افزایش خلاقیت می توان از روزمرگی ها و یکنواختی محیط پیرامون خود فاصله گرفته و ذهن خود را برای یادگیری چیزهای جدید آماده کنیم. بنابراین اگر ذاتا خود را فردی خلاق نمی دانید با آی آر میکس همراه باشید تا ۱۰ روش ساده برای افزایش خلاقیت مغز در بزرگسالان و نوجوانان را با شما در میان بگذاریم.

چگونه ذهن خلاقی داشته باشیم؟ آموزش راهکار های افزایش خلاقیت ذهن

How to Develop a Creative Mind

خلاق بودن یک مهارت است که مانند سایر مهارت های زندگی قابلیت رشد و پیشرفت دارد. پیش از این در آی آر میکس روی افزایش تمرکز حواس صحبت کرده بودیم و امروز در چند بخش راهکار های افزایش خلاقیت ذهن را به شما ارائه خواهیم کرد تا از طریق آن بتوانید در کار و زندگی خود تغییراتی مثبت صورت دهید، با ما همراه باشید.

بخش اول افزایش خلاقیت: تسهیل نمودن روند افزایش خلاقیت

۱- اولین روش برای افزایش خلاقیت ذهن این است که در دفترچه برنامه ریزی روزانه خود، زمانی را برای استراحت و تبادل اندیشه اختصاص دهید.

دفترچه برنامه ریزی روزانه

از جمله مسائل مهمی که در پرورش ذهن خلاق باید به آن توجه نمود، وجود “تمرکز” است. بنابراین زمانی را به منظور ایده پردازی انتخاب کنید که ذهن شما به دور از هرگونه نگرانی و تنش باشد. به این ترتیب شما می توانید به راحتی ذهن خود را برای پرورش ایده های جدید آماده کنید.

۲- یکی دیگر از راهکار های افزایش خلاقیت مغز این است که برای مدت کوتاهی در طی روز، از دست غیر برتر خود استفاده کنید (راست دست ها از دست چپ خود برای نوشتن استفاده کنند و برعکس).

نوشتن با دست چپ پنج دقیقه در روز

این کار را به یک تمرین برای افزایش خلاقیت تبدیل کنید و به مدت ۵ دقیقه در روز با دست مخالف خود شروع به نوشتن نمایید. به خصوص قبل از اینکه به سراغ پرداختن و خلق ایده های جدید بروید؛ زیرا این کار بخش های دیگری از مغز شما را فعال خواهد کرد و همچنین شما را تشویق می کند که به طور متفاوت تری فکر کنید.

۳-برای انجام کارهای روزانه خود یک فضای خلاقانه با نور طبیعی را انتخاب کنید. نورپردازی های مصنوعی می تواند منجر به افت سطح کورتیزول، خواب آلودگی و کاهش بهره وری شود.

میز و صندلی کنار پنجره

از سوی دیگر، نور طبیعی می تواند شما را هوشیارتر نگاه دارد. بنابراین برای زمان تفکر خلاقانه خود ترجیحا محلی را انتخاب کنید که خارج از منزل باشد یا دارای پنجره هایی که در طی روز، نور طبیعی را به میزان زیادی به داخل هدایت کنند. مانند یک بالکن، ایوان یا یک باغچه و حیاط خلوت آرام و دنج که همگی گزینه های عالی برای ایجاد فضایی مناسب جهت افزایش خلاقیت هستند. بنابراین تا حد امکان سعی کنید جلسات خلاقانه خود را در صبح یا اوایل بعد از ظهر که حداکثر نور روزانه را داریم برگزار نمایید.

۴-برای افزایش خلاقیت در خانه تمام دستگاه های دیجیتال پیرامون خود از قبیل موبایل، تلویزیون، رادیو، WiFi و… را به منظور افزایش خلاقیت و تمرکز خود خاموش کنید.

خاموش کردن موبایل و تی وی

از بین بردن این حواس پرتی های الکترونیکی به شما کمک خواهد کرد که با ذهنی آزاد و آرام تر به پرورش و خلق ایده های جدید بپردازید.

۵-به مدت ۶۰-۴۵ دقیقه مغز خود را به چالش بکشید. یک موضوع، مشکل یا مسئله خاصی را که در مورد آن آگاهی نسبی دارید انتخاب نمایید. یک کاغذ و خودکار برداشته و در این زمان تعیین شده به خلق چندین ایده بپردازید.

فکر کردن

۶-یکی از راه های افزایش خلاقیت، ارزیابی کار خود و انتخاب بهترین ایده است. بنابراین ایده های خود را به لحاظ داشتن مزایا و معایب بررسی کنید.

تقسیم کردن ایده به دو بخش

اینکه ایده شما دارای هر دو جنبه مثبت و منفی است به شما کمک می کند تا از چشم انداز های مختلفی به آن نگاه کرده و آن را توسعه دهید.

۷- برای افزایش خلاقیت در طراحی ایجاد یک کلاژ (به هم چسباندن و مرتبط ساختن تکه های اشیائی نظیر کاغذ، تکه های روزنامه، عکس و …. بر روی یک سطح) الهام بخش که مربوط به یک موضوع خاص است کمک بسیاری میکند. بنابراین می توانید ایده ای که در ذهن دارید را از طریق تصاویر گسترش دهید.

طراحی کلاژ

به عنوان مثال اگر ایده نوشتن یک داستان علمی تخیلی را در سر دارید، می توانید با ایجاد یک کلاژ از پدیده های طبیعی عجیب و غریب و حیوانات نادر، به افزایش خلاقیت و پرورش ایده خود کمک کنید.

بخش دوم افزایش خلاقیت: توسعه روش های جدید تفکر به منظور افزایش خلاقیت

۱-روزانه چند دقیقه را به مدیتیشن اختصاص دهید. نشستن در یک مکان آرام، تمرکز کردن و چند نفس عمیق کشیدن همگی موجب آرامش و بهبود سطح تمرکز و هوشیاری شما خواهد شد.

مدیتیشن

بهترین کار این است که فقط روی زمان حال تمرکز کرده و تمام نگرانی های آینده و گذشته را رها کنید.

۲-از جمله راه های افزایش خلاقیت، تفکر مثبت است. احساسات مثبت می تواند روان شما را تقویت کند، توجه و تمرکز را افزایش داده و توانایی های خلاقانه موجود در شما را بهبود بخشد. سعی کنید برای افزایش خلاقیت در محیط کار مثبت اندیش باشید.

تشویق به مثبت اندیشی

۳-افراد حساس اغلب به دلیل درک بالاتری که از جهان پیرامون خود دارند، انسان های خلاقی هستند.

تماشای تی وی

سعی کنید با تماشای فیلم های نوستالژیک، خواندن ادبیات احساسی یا گوش دادن به موسیقی آرام و الهام بخش، احساسات خود را بیشتر تحریک کنید تا نسبت به وقایع پیرامون خود با حساسیت بیشتری تفکر و تمرکز کرده و در نهایت به افزایش خلاقیت خود کمکی کرده باشید.

بخش سوم افزایش خلاقیت: عادات خود را تغییر دهید

۱-تکرار، دشمن خلاقیت است. زیرا نیاز به تفکر و خلق ایده های جدید را از بین می برد.

مرد و انتخاب مسیر جدید

سعی کنید زندگی روزمره خود را با چند تغییر کوچک مانند:

  • انتخاب مسیر جدید برای رفتن به مدرسه یا محل کار
  • تغییر دکور خانه یا دفتر محل کار خود
  • گوش دادن به سبک موسیقی های مختلف و … .

۲-به منظور افزایش خلاقیت مغز در بزرگسالان سعی کنید همواره مکان های جدید را تجربه کنید. رستوران، کافی شاپ، مغازه های مختلف، پارک، موزه و کتابخانه هایی که در محل زندگی خود دارید؛ بهترین گزینه برای کسب تجربه و ایجاد حس خوب در شما هستند.

رفتن به موزه

۳- یکی دیگر از راهکار های افزایش خلاقیت مغز این است که سرگرمی های مختلف را به منظور کشف استعدادهای جدید و افزایش خلاقیت در خود امتحان کنید. یادگیری چیزهای جدید یک راه ایده آل برای باز کردن ذهن شما است. سرگرمی هایی از قبیل: عکاسی، آشپزی، نقاشی، تیراندازی، حکاکی چوب و … همگی در پرورش و افزایش خلاقیت مغز شما تاثیر گذار هستند.

حکاکی روی چوب

۴-صبح زود از خواب بیدار شوید؛ تا قبل از مواجه شدن با دیگر مسئولیت ها، فرصت بیشتری  برای بروز خلاقیت و ایده های جدید خود داشته باشید.

سحرخیزی

بخش چهارم افزایش خلاقیت: جستجوی مسائل الهام بخش

۱-به منظور افزایش خلاقیت در طراحی و معماری سعی کنید زمان بیشتری را با افراد خلاق سپری کنید. خلاقیت می تواند مسری باشد؛ بنابراین گذران وقت با افراد خلاق در حرفه خود، بسیار ارزشمند است.

طراحی کردن

بسته به نوع علاقه یا حرفه ای که دارید، ممکن است با عکاسان، فیلم سازان، نویسندگان، نقاشان، مجسمه سازان و … همکاری کنید. بنابراین به منظور افزایش خلاقیت در محیط کار یا حرفه خود، شرکت در جلسات درسی یا پیوستن به گروه هایی که در آن فرصتی برای دیدار با این افراد است را از دست ندهید.

۲-ذهن شما همانند بدنتان برای اینکه رشد و پرورش یابد نیازمند تمرین و تحرک است و چه تمرینی بهتر از کتاب خواندن. سعی کنید با افکار و عقاید انسان های موفق در طول تاریخ آشنا شوید. اینچنین متوجه خواهید شد که این افراد چگونه ذهن خود را برای رسیدن به بهترین ها پرورش داده اند.

کتاب خواندن

۳-گوش دادن به سخنرانی های TED یا سایر سخنرانی های الهام بخش که در تقویت قوه ابتکار و افزایش خلاقیت و انگیزه نقش بسزایی دارند.

افزایش خلاقیت با سخنرانی های TED

فهرست سخنرانی های TED را می توان از اینجا جستجو کرد.

۴-سفر کردن به مکان های مختلف ما را با فرهنگ ها و تجربیات جدیدی آشنا می کند. بازدید از این مکان ها می تواند ایده و چشم اندازه های نوینی را پیش روی ما باز کند که همگی در پرورش و افزایش خلاقیت ما نقش دارند. حتی سفرهای روزانه کوتاه مدت هم نقش بسزایی دارند.

بازدید مردم از موزه

سفر نه تنها بر قابلیت های مغز ما می افزاید بلکه به تفکر ما نیز عمق می بخشد. بازدید از مکان های جدید مانند موزه ها، گالری های هنری، بناهای تاریخی و ساختمان های معروف به خصوص برای افرادی که به دنبال افزایش خلاقیت در معماری یا طراحی هستند می تواند بسیار مفید باشد.

نظرات و پیشنهادات ؟

امروز در آی آر میکس در مورد راه های افزایش خلاقیت مغز در بزرگسالان و نوجوانان صحبت کردیم. در صورت داشتن نظر یا پیشنهادی از جانب شما خوشحال می شویم که آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی