تمدید اجاره نامه خانه و مغازه و نکات پیرامون آن

آموزش نحوه نوشتن متن پشت نویسی تمدید اجاره نامه خانه و مغازه

۲
آموزش نحوه نوشتن متن پشت نویسی تمدید اجاره نامه خانه و مغازه
نمره 4 از 4 رای

با توجه به شرایط اقتصادی کشور و افزایش جمعیت شهری، نیاز مردم به اجاره مسکن روز به روز بالاتر می رود. اکنون مردم ترجیح می دهند به جای خرید خانه های نسبتا متعادل، خانه هایی با کیفیت بالاتر را اجاره کنند. از این رو دانستن نکات پیرامون تمدید اجاره نامه و پشت نویسی قولنامه ها از اهمیت بالایی برخوردار است. با آی آر میکس همراه باشید تا نحوه نوشتن متن پشت نویسی تمدید اجاره نامه خانه و مغازه را آموزش دهیم.

پشت نویسی تمدید اجاره نامه از روی نمونه متن تمدید اجاره نامه آپارتمان و مغازه

How to Write the Text of Lease

آمار این روزهای کشور نشان می دهد که حدود سی درصد مردم اجاره نشین هستند. طبیعتا این آمار روز به روز افزایش خواهد داشت. دانستن رابطه صحیح بین مستاجر و صاحب خانه برای طرفین ضروری خواهد بود. بعد از این که نکاتی درباره پشت نویسی چک یاد گرفتیم، اکنون در این مطلب چند مورد از مهمترین نکات پیرامون عقد قرارداد به همراه نمونه متن تمدید اجاره نامه آپارتمان و مغازه را در اختیار شما قرار میدهیم.

قولنامه چیست و چه کارایی دارد؟

قولنامه به طور کلی، برگه یا سندی است که طرفین قرارداد، قول های خود را در آن بیان می کنند. این قول ها یا تعهدات با امضای طرفین اعتبار پیدا می کند. قولنامه های دستی به سه قسمت یا نسخه تبدیل می شود. دو نسخه در اختیار طرفین معامله قرار می گیرد و یک نسخه در املاک یا بنگاه حفظ می شود. این قولنامه ها در دادگاه اعتبار قانونی دارند.

قولنامه چیست

کد رهگیری چیست؟

قبل از آموزش پشت نویسی تمدید اجاره نامه باید این نکته را بدانید که حدود ۱۰ سال است که طبق قانون هیئت دولت، تمام معاملات در سامانه ثبت معاملات و املاک ذخیره و ثبت می شوند. این قانون باعث اطمینان از صحت معامله صورت گرفته می شود و ضمنا آماده سازی دولت برای تجزیه و تحلیل داده های ملکی را افزایش می دهد. اکنون به هر معامله ای که در بنگاه ها صورت بگیرد، کد رهگیری خاصی داده می شود. با این روش احتمال جنایت های مالی و املاکی کاهش می یابد.

کد رهگیری چیست

پرداخت هزینه تعمیرات به عهده چه کسی است؟

تعمیرات خانه ها معمولا به دو صورت طبقه بندی می شود و قوانین مرتبط با هر دسته، متفاوت خواهد بود. اگر تعمیرات همانند تعویض شیرهای آب یا خرید مهتابی و لامپ جدید، محدود به استفاده روزمره هستند، مستاجر موظف به پرداخت آن ها است. اما اگر تعمیرات کلی مثل تعمیر کف آشپزخانه یا نقاشی دیوارها باشد، هزینه با صاحب خانه خواهد بود.

تعمیرات

چگونه باید تمدید اجاره نامه را انجام داد؟

در آموزش نحوه نوشتن متن پشت نویسی تمدید اجاره نامه خانه و مغازه ابتدا باید مشخص شود که قرارداد قبلی نیازی به تغییر دارد یا خیر. طبیعتا افزایش نسبی مبلغ اجاره مورد انتظار خواهد بود. در هر صورت، بعد از این که طرفین به توافق جدید رسیدند، می توان با ذکر چند خط، همه چیز را تمدید کرد. فقط کافی است یک پاراگراف با شرایط جدید در پشت برگه قولنامه نوشته شود. طرفین هم بار دیگر پشت این برگه را امضا می کنند و تمدید اجاره نامه صورت می گیرد. از نظر قانونی هم این موضوع صحیح بوده و مشکلی ندارد.

تمدید اجاره نامه

در صورتی که مستاجر ملک را تخلیه نکند باید چه کاری انجام داد؟

اگر مستاجر نتواند سه ماه اجاره را پرداخت کند یا قرارداد تمام شده باشد، صاحب خانه می تواند اقدام به خالی کردن ملک کند. در این حالت، صاحب خانه باید به شورای حل اختلاف مراجعه کند و درخواست تخلیه ملک خود را دهد. اگر قرارداد به صورت رسمی عقد شده باشد، زمان بیشتری نیاز خواهد بود اما اگر همه چیز عادی باشد، این اتفاق سریعتر رخ خواهد داد.

عدم تخلیه

نحوه پشت نویسی قولنامه برای تمدید اجاره نامه

بهتر است بدانید برای تمدید قرارداد اجاره بدون مراجعه به بنگاه اگر مستاجر بخواهد یک سال دیگر در خانه اجاره ای خود باقی بماند و صاحب خانه هم نسبت به این اتفاق علاقه مند باشد، در آن زمان می توان از رفتن به بنگاه و هزینه اضافی جلوگیری کرد. فقط کافی است چند خط پشت قولنامه نوشت و سپس طرفین آن را امضا کنند. متن نمونه پشت نویسی قولنامه شبیه به این خواهد بود:

قرارداد شماره …… در تاریخ ….. ما بین خانم/آقا ….. و خانم/آقا …… به مدت …. سال از تاریخ ….. تا تاریخ ….. تمدید می شود.  مبلغ پول پیش(ودیعه) این قرارداد اجاره از …… به …. تغییر(افزایش/کاهش) می یابد و مبلغ اجاره بها ماهانه نیز از …… به …… تغییر(افزایش/کاهش) می یابد.

گفتنی است که این نمونه الزامی نیست و می توان هر متنی را به دلخواه نوشت. فقط باید جزییات قرارداد و اعتبار آن را به صورت مکتوب آورد.

پشت نویسی قولنامه

نمونه متن پشت نویسی اجاره نامه آپارتمان

موجر: آقای / خانم …………………………… فرزند …………… بشماره شناسنامه ………….    صادره از …………….. متولد ……………………….. به شماره ملی ………………………… ساکن ………………… …………………………….. …………………… شغل …………. مستأجر : آقای / خانم …………………………… فرزند ………………………… بشماره

شناسنامه …………………. صادره از …………….. متولد …………… به شماره ملی …………. ……….. …… ساکن ………….. ……………………………………….. ………………. شغل ……… ….

مورد اجاره: تمامی ششدانگ یکباب خانه و منزل مسکونی پلاک …………………… واقع در بخش ………….. ……….. ثبت شده تحت شماره ………………………. صفحه ………………….. دفتر ……………. …….. املاک به نام موجر با جمیع متعلقات و لواحق و توابع قانونی و شرعی و عرفی و اشتراکات و انشعابات و امتیازات منصوبه در آن و لوازم موجوده در آن که طرفین از کم و کیف آن آگاهی و وقوف کامل دارند و صحیح و سالم به تصرف و قبض مستأجر جهت سکنی گزیدن مستأجر و افراد تحت تکفل وی در آن داده شد و وی اقرار به تصرف و قبض می نماید .

مدت اجاره: ……………………………. سال کامل هجری شمسی ابتدائاً از تاریخ تنظیم این سند

مال الاجاره: مبلغ ………………………… ریال برای تمامی مدت بالا از قرار ماهیانه ……….. ریال که مستأجر موظف است در آخر هر ماه به موجر یا نماینده قانونی وی پرداخت نماید و رسید دریافت نماید در غیر این صورت و ظرف ده روز از تاریخ سررسید موجر حق فسخ مورد اجاره را خواهد داشت .

شروط:

۱- تعمیرات کلی به عهده موجر و تعمیرات جزئی به عهده مستأجر است.

۲- مستأجر حق واگذاری مورد اجاره را کلاً یا جزئاً به غیر نداشته و ندارد.

۳- پس از انقضاء مدت اجاره یا لدی الفسخ تا تخلیه عین مستأجره، اجرت المثل برای اجرت المسمی است.

۴- مستأجر موظف است پس از انقضاء مدت اجاره یا لدی الفسخ مفاصا حساب های مصرفی آب ، برق ، فاضلاب ، گاز و تلفن رقبه مورد اجاره و دیگر حقوق دولتی منجمله مفاصا حساب های متعلق به خود در رقبه مورد اجاره « بداهتاً در مدت استفاده » را از مراجع ذیربط اخذ و قبوض و مدارک آن را به موجر تسلیم نماید.

بتاریخ …. / …. / …….. هجری شمسی.

نمونه

نظرات و پیشنهادات ؟

امروز در آی آر میکس درباره نحوه نوشتن متن پشت نویسی تمدید اجاره نامه خانه و مغازه را آموزش دادیم. اگر در این زمینه نظر یا پیشنهادی دارید خوشحال می شویم که آن را در بخش دیدگاه های پایین صفحه بخوانیم.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۲ دیدگاه

  1. رضا گفت:
    1

    عالی بود ممنون از سایت خوبتون

  2. سعید گفت:
    0

    سپاسگزارم
    بسیار عالی بود

تبلیغات متنی