روی غذای چرب چه بخوریم ؟ بهترین میوه ها برای هضم غذا چرب

متاسفانه بخش زیادی از غذاهای ایرانی از روغن فراوان یا چربی زیاد تشکیل شده اند. برای شما هم پیش آمده که اختلال گوارشی مثل ترش کردن، نفخ یا موارد مشابه آن را در شکم خود احساس کنید. در میان مشکلات گوارشی، تعداد قابل توجهی را می توان با بهبود هضم غذای چرب درمان یا رفع کرد. حال این سوال پیش می آید که باید روی غذای چرب چه بخوریم ؟ با آی آر میکس همراه باشید تا بهترین میوه و مکمل ها برای هضم غذا چرب را معرفی کنیم.

برای هضم سریع غذا سنگین و چرب چی بخوریم ؟ بهترین قرص برای هضم غذا سنگین

Best Foods for Improve the Fat Digestion Process

هضم غذای چرب معده شما را به دردسر می اندازد! به طور کلی باید از مصرف این نوع غذاها اجتناب کرد اما اگر در شرایطی خواستید این غذاها رو میل کنید، باید چند نکته را به خاطر داشته باشید. مصرف موارد زیر به هضم غذای چرب کمک ویژه ای می کند. ما در ادامه بهترین میوه برای هضم غذا سنگین همچنین انواع مکمل های غذایی برای کمک به هضم غذای چرب و سنگین را ارئه دادیم.

بهترین قرص و مکمل های غذایی برای هضم غذا چرب

مکمل های غذایی و قرص برای هضم غذای چرب شامل آنزیم های هضم غذا هستند که روز به روز محبوب تر می شوند، هر چند که هنوز تحقیق و مطالعه زیادی باید روی اثربخشی آن ها صورت بگیرد. در هر حال تا به امروز اینگونه تصور می شود که این مکمل ها تاثیر مثبتی در کمبود و نقص آنزیمی ایجاد می کنند. لیپاز، آمیلاز، بروملین و پاپین از معروفترین آنزیم های کمک کننده به هضم چربی هستند بنابراین مکمل های غذایی دارای این آنزیم ها تاثیر مثبتی در هضم چربی ها دارند.

مکمل غذایی برای هضم غذا و مواد غذایی چرب

آنزیم های پانکراتیک

آنزیم های پانکراتیک در بین قرص های هضم کننده غذا چرب وجود دارند. این داروها با آنزیم های موجود در داروخانه ها متفاوت هستند. معروفترین آنزیم پانکراتیک، پانکرالیپاز است که در شرایط خاص مثل کیست های پانکراتیک، سرطان پانکراس و فیبروز کیستیک تجویز می شود. به یاد داشته باشید که آنزیم های پانکراتیک را فقط باید با تجویز پزشک مصرف کنید.

در صورتی که نخواستید می توانید برخی از مواد غذایی را به عنوان کمک به هضم غذای چرب استفاده کنید. هشت ماده غذایی مناسب برای هضم غذای چرب را به شما معرفی می کنیم.

داروها و قرص های مناسب برای هضم غذا

به صورت کلی نباید داروها و قرص ها کمک کننده هضم غذا را به صورت خودسرانه مصرف کرد. اما پس از مشورت با پزشک می توان گفت که خانواده رانیتیدین، فاموتیدین و سایمیتیدین بهترین داروهای هضم هستند و کمک فراوانی به پیشگیری از ترش کردن می کنند. در صورتی که دل درد دارید کلیدینیوم سی گزینه خوبی خواهد بود و متوکلوپرامید برای حالت تهوع گزینه مناسبی است. باز هم باید تاکید کرد که دارو را بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید زیرا تاثیرات داروها در افراد مختلف ممکن است کاملا متفاوت باشد.

داروهای هضم غذا

بهترین مکمل های طبیعی برای هضم سریع غذای چرب

ماست دارای باکتری هایی است که برای دستگاه گوارش مفید هستند. میلیون ها باکتری هستند که فلور باکتریایی روده شما را به خوبی تغییر می دهند و مصرف ماست در رژیم غذایی توصیه می شود.

ماست

بهترین میوه های برای هضم غذای چریب ؛ موز

اگر مشکل هضم غذا دارید، باید در رژیم غذایی خود، مصرف روزانه یک موز قرار دهید. موزها در درمان مشکلات گوارشی موثر هستند و عملکرد روده ها را هم بهبود می دهند. به طور کلی موز در درمان اسهال مفید واقع می شود زیرا غنی از الکترولیت و پتاسیم است و به عنوان یکی از بهترین میوه ها برای هضم سریع غذای چرب شناخته میشود.

روی غذای چرب چه بخوریم ؟ سیب یک انتخاب مناسب

همانند ماست، سیب ها هم دارای باکتری های فراوانی هستند که در حفظ سلامت روده اثربخش عمل می کنند و یکی بهترین میوه برای هضم غذا چرب است. سیب ها سرشار از ویتامین A و C و مواد معدنی مثل فولات، پتاسیم و فسفر هستند. تمام این مواد در سلامت گوارشی و بهبود عملکرد روده موثر می باشند.

سیب

آووکادو هضم کننده قوی غذا

آووکادو ها از بهترین منابع فیبر در میان میوه ها هستند. فیبر این میوه شدیدا بالا بوده و در هضم غذای چرب به خوبی عمل می کند. ضمن این که آووکادو در تبدیل بتا کاروتن به ویتامین A مفید بوده و به حفظ غشای موکوسی مجاری گوارشی کمک می کند. به یاد داشته باشید که غشای موکوسی نقش اصلی هضم و گوارش بدن را به عهده دارد.

کیوی بهترین میوه برای هضم غذا

همین کیوی کوچک دارای مواد معدنی و غذایی مفید برای روده می باشد و بهترین میوه برای هضم غذا سنگین است. کیوی ویتامین C و E، اسید لینولنیک، منیزیم، پتاسیم، اسیدهای چرب و پپسین فراوان دارد و در حفظ سلامتی سیستم گوارشی نقش مهمی ایفا می کند.

کیوی

گوجه فرنگی

منیزیم و پتاسیم فراوان گوجه فرنگی ها، نه فقط برای معده، که برای تمام بدن مفید است. گوجه فرنگی مواد معدنی و غذایی زیادی داشته و فرایندهای گوارشی را تسهیل می کند.

هویج یک هضم کننده قوی غذا

از قدیم به ما گفته شده که هویج بینایی ما را تقویت می کند. بله این موضوع درست است و هویج فواید زیادی برای قوه بینایی دارد اما نباید از نقش این ماده غذایی در هضم غذای چرب به سادگی گذشت. آن ها منبع بسیار خوبی از فیبر و آنتی اکسیدان ها هستند و حفظ سلامت گوارشی را بهبود می دهند.

خیار مکمل برای هضم غذای سنگین

خیارها فیبر و مواد معدنی فراوانی دارند. کلسیم، فولات، ویتامین C و چند ماده دیگر در خیار موجود است. خیار دارای ارپسین یکی از پروتئین های مفید در هضم مواد غذایی می باشد و مشکلات گوارشی مثل نفخ، ترش کردن و زخم های معده را بهبود می دهد.

  • برای همین پیشنهاد میشود در کنار غذا سالاد یا ماست مصرف کنید. زیرا سبزیجات موجود در سالاد که خیار ، گوجه فرنگی و هویج هستند همگی جزو سیزیجات هضم کننده غذا چرب میباشند.

خیار

هلو یکی دیگر از میوه ها برای هضم غذا سنگین

هلوها به طعم و مزه شیرین خود معروف هستند. اگر عاشق هلو هستید، به طور اتفاقی از خواص آن هم بهره مند می شوید! آن ها شدیدا سالم بوده و در فرایند های گوارشی به خوبی همکاری می کنند. فیبر، کلسیم، ویتامین C و آهن در هلو وجود دارد که هضم سریع غذا مناسب غذا را تضمین می کند.

آب داغ طبیعی ترین ماده برای هضم غذا

بهترین و آسانترین روش برای رفع مشکلات گوارشی، نوشیدن چند لیوان آب داغ خواهد بود! یک یا دو لیوان آب داغ در ابتدای صبح یا اواسط روز بنوشید. در بسیاری از افراد این روش ساده مشکلات گوارشی را تا حد زیادی برطرف کرده است.

 آب داغ

دمنوش های مفید برای هضم غذا

دمنوش های مختلفی وجود دارند که به صورت سنتی برای هضم بهتر غذا مورد استفاده قرار می گیرند در ادامه انواع دمنوش برای هضم غذا چرب را معرفی میکنیم :

دمنوش بهار نارنج، دمنوش ترخون، دمنوش تخم کتان و به طور کلی چای سبز از بهترین نوشیدنی های گرم به منظور هضم بهتر غذا هستند. البته برخی از پزشکان توصیه می کنند پس از غذا به هیچ وجه نوشیدنی میل نکنید و باید برای مصرف این نوع دمنوش ها با پزشک خود مشورت کنید. ضمن این که برخی از این دمنوش ها برای افراد باردار یا دارای مشکل پر فشاری خون خطرناک هستند.

نظرات و پیشنهادات ؟

امروز در آی آر میکس درباره مسئله رایج بهترین قرص و میوه ها برای هضم غذا چرب و سنگین صحبت کردیم. اگر در زمینه هضم غذا و مواد غذایی چرب و دیگر موارد مشابه با آن نظری دارید، آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

وارد کانال آی آر میکس شوید
منبع : آی آر میکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *