سقف پانوراما اسپورتیج، سانتافه و.. چه تفاوتی با سانروف و مونروف دارد؟

۰
سقف پانوراما اسپورتیج، سانتافه و.. چه تفاوتی با سانروف و مونروف دارد؟
نمره 4.3 از 3 رای

امروزه زیبایی در اتومبیل به قدری مورد توجه است که صنعت لوازم جانبی برای زیباتر کردن خودروها هر روز آپشن های مختلفی را راهی بازار می کنند. یکی از این آپشن ها که در حال حاضر جز امکانات استاندارد اغلب خودروهای خارجی بوده و خودروهای وارداتی به کشور از آن سود می برند، سقف پانوراما، مونروف یا به طور کلی همان سانروف است. در ادامه با آی آر میکس همراه باشید تا تفاوت سقف پانوراما با سانروف و مونروف را به طور کامل تشریح کنیم.

منظور از سقف پانوراما در اتومبیل چیست؟ معرفی مزایا و معایب سانروف و پانورما

What are the Difference Between Sunroof , Moon Roof and Panoramic Roof

همانطور که اطلاع دارید سانروف یک آپشن جدید و نوپا نیست ولی گویا در ایران عکس این موضوع است و با وجود قدمت زیاد سانروف، شاهد وجود این آپشن در خودروهای معمولی نیستیم و حتی وجود سانروف را همچنان یک آپشن لوکس و جدید که بر قیمت خودرو می افزاید تلقی می کنند. در در چند سال اخیر یکی از آپشن هایی که بیشتر برای خودروهای لوکس از آن استفاده می شود، سقف پانوراما بوده است. اما منظور از سقف پانوراما در خودرو چیست و مزایا و معایب آن چیست؟

۱-سقف پانوراما (Panoramic sunroof) برای هر خودرویی یک آپشن جذاب و لذت بخش به حساب می آید. در سال ۲۰۰۸ میلادی، کمپانی شورولت، برای اولین بار در یکی از خودروهای خود به نام “کروز” از سقف پانوراما استفاده کرد.

سقف پانوراما

۲-طراحی سقف پانوراما به گونه ای است که ماشین های با سقف پانورما قادر به این هستند که از قسمت جلو سقف را تا به آخر باز کنن تا هم سرنشینان جلو و سرنشینان عقب بتوانند به طور کامل به فضای بیرون دسترسی داشته باشند. در برخی از خودروها، سقف پانوراما به صورت یک تکه و در برخی دیگر به صورت دو تکه طراحی شده است. به همین دلیل نحوه باز و بسته شدن آن هم به دو صورت کامل و نیمه کامل میسر خواهد بود. به طور کلی سقف پانوراما متشکل از دو سانروف است که یک سانروف برای سرنشینان عقب و یک سانروف برای سرنشینان جلو تعبیه شده است. در بعضی از ماشین های دارای سقف پانوراما این امکان وجود دارد که بخش جلویی نیز همانند سانروف باز و بسته شود.

۳-از جمله نگرانی هایی که اکثر مردم درباره این خودروها دارند و آن را به عنوان یکی از معایب سقف پانورما میدانند، امنیت خودروهای دارای سقف پانوراما در زمان تصادف است. چراکه جنس اغلب این سانروف ها از شیشه است. در جواب این افراد باید گفت سقف پانوراما دارای جنس بسیار مقاومی است که در صورت تصادف یا چپ کردن، هیچ آسیبی به سرنشینان خودرو وارد نمی شود. جنس این سقف تماما شیشه ای (از جنس شیشه سخت) و قطر شیشه هر دو سانروف ۵ سانتی متر می باشد. همچنین در ساخت سقف پانوراما از پلی کربنات استفاده شده که وجود پلی کربنات کمک می کند که تنها ۶۰% از انرژی خورشیدی وارد خودرو شما شود و از ورود اشعه ماوراء بنفش (UV) به طور ۱۰۰% جلوگیری می کند.

سقف پانوراما

۴-بدون شک سرنشینان خودروهای دارای سقف پانوراما به خاطر دید و دسترسی کامل به مناظر بیرون، از لذت فوق العاده ای بهره مند می شوند که این یکی از مزیت های سقف پانورما است. در طی روز از تماشای زیبایی های خورشید، نور و نسیم ملایم صبحگاهی و در شب از تماشای ستارگان و هوای مطبوع و خنک به طور کامل بهره برده و همین امر باعث شده که خودروهای با سقف متحرک همچنان طرفداران خاص خود را داشته باشد.

تعریف کلی سانروف و مونروف

بسیاری از مردم تفاوتی بین ماشین های دارای سقف سانروف با مونروف قائل نیستند. درحالیکه بین این دو تفاوت های جزئی در کارکرد و ظاهر وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

به طور کلی به صفحه ای که در سقف خودرو به منظور ورود هوا و نور تعبیه شده سانروف یا مونروف می گویند. اگر به دنبال ماشین کارکرده دارای سانروف هستید این موارد را بار دیگر مطالعه کنید.

تفاوت سانروف (Sunroof) و مونروف (Moonroof)

۱-پیدایش سانروف به حدود ۸۰ سال پیش یعنی سال ۱۹۳۷ باز می گردد. در واقع سانروف سقفی از جنس شیشه است که یک سوم مساحت کلی سقف خودرو را در بر می گیرد. در گذشته سانروف ها در اشکال مختلفی روی خودروها نصب می شدند اما در حال حاضر به صورت شیشه ای و برقی که دارای حافظه نیز هستند، روی خودرو نصب می شود.

تفاوت سانروف (Sunroof) و مونروف (Moonroof):

۲-سانروف به دو صورت دستی و برقی موجود است که حالت دستی آن مدت ها پیش منسوخ شده است. همچنین می توان این سقف ها را در حالت های مختلف قرار داد. یعنی می توان آنها را به سمت بالا هدایت کرد و به صورت نیمه باز درآورد یا اینکه به طور کامل سقف را کنار زد.

۳-سانروف از قدیم تا به الان به لحاظ جنس در سه شکل پارچه ای، فلزی و شیشه ای طراحی شده است که در تمامی این مدل ها به ورود هوای مطبوع و نور ملایم خورشید توجه کرده اند. به دلیل آرامش درون ماشین، خودروهای با سقف سانروف همچنان دارای طرفداران خاص خود است. می توانید نحوه بی صدا کردن اتاق ماشین را بار دیگر بخوانید.

۴-مونروف برای نخستین بار در دهه هفتاد میلادی توسط کمپانی خودرو سازی فورد مورد استفاده قرار گرفت و به جهانیان معرفی شد. اما یکی از مشخصه هایی که میتوان آنرا تفاوت بین سانروف و مونروف نامید، نحوه کارکرد آنهاست. مونروف ها را معمولا براق، از جنس شیشه یا طلق های روشن می سازند. به همین دلیل اگر شما مونروف را حرکت ندهید باز هم فضای بیرون در اختیار راننده و سرنشینان خودرو خواهد بود و به خوبی می توانید به فضای بیرون دسترسی داشته باشید. در حالیکه برخی از سانروف ها را کاملا تیره و فلزی می سازند که حتی نور خورشید هم قابلیت عبور از آن را نداشته باشد.

مونروف قدیمی

نظرات و پیشنهادات ؟

امروز در آی آر میکس در مورد تفاوت بین سقف های پانوراما، سانروف و مونروف اتومبیل صحبت کردیم. در صورت داشتن نظر یا پیشنهادی از جانب شما خوشحال می شویم که آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی