How to Make a Simple Homemade Incubator for Chicks

آموزش تصویری ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی ارزان در خانه

۰
آموزش تصویری ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی ارزان در خانه
نمره 5 از 2 رای

با توجه به وضعیت اقتصادی امروز کشور ما، ایجاد کسب و کار خانگی یا کارهای تولیدی ارزان قیمت، ارزش بالایی خواهند داشت. جوجه کشی و تولید پر شمار جوجه های مرغ و بوقلمون و موارد مشابه یکی از این فعالیت های خانگی تولیدی محسوب می شود. با آی آر میکس همراه باشید تا ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی را به شما آموزش دهیم و کمی پیرامون این موضوع صحبت کنیم.

معرفی وسایل مورد نیاز برای ساخت دستگاه جوجه کشی یونولیتی در منزل

How to Make a Simple Homemade Incubator for Chicks

به واسطه بی اعتمادی مردم به مرغداری ها و نحوه پرورش آن ها، پرورش جوجه ها و تبدیل آن ها به مرغ در خانه، تبدیل به یک فعالیت محبوب شده است. باز کردن تخم مرغ و تبدیل آن به جوجه هم یکی از کارهای بسیار جذاب در خانه خواهد بود. خرید دستگاه جوجه کشی کمی گران خواهد بود و شاید توجیه اقتصادی نداشته باشد. اما ساخت دستگاه جوجه کشی در خانه آنقدرها هم سخت نیست  و می تواند ایده ای اقتصادی و درآمدزا هم تلقی شود. امروز به شما در چند بخش وسایل مورد نیاز برای ساخت دستگاه جوجه کشی یونولیتی در منزل را ارائه میدهیم.

بخش اول ساخت دستگاه جوجه کشی : ساخت انکوباتور

۱- در مرحله اول ساخت دستگاه جوجه کشی ارزان آکاسیف یا یونولیت را در انتها سوراخ کنید. معمولا این آکاسیف ها برای خنک نگه داشتن وسایل به کار می روند. سوراخ را برای حضور چراغ و سوکت آن ایجاد می کنید. از لامپ ۲۵ واتی استفاده کنید و آن را درون سوراخ فیکس کنید. با چسب می توانید این کار را انجام دهید.

جعبه آکاسیفی

توجه داشته باشید که می توانید به جای خنک کننده آکاسیفی برای ساخت دستگاه خانگی جوجه کشی ، از هر گونه جعبه دیگری هم استفاده کنید( به طور مثال چوب بهترین گزینه است). ولی این خنک کننده های ساده، گرما و سرما را بهتر حفظ می کنند زیرا به نوعی ایزوله هستند.

۲- جعبه آکاسیف را به دو قسمت تبدیل کنید. از نوعی توری یا شبکه سیمی استفاده کنید تا جعبه شما همانند تصویر به دو قسمت نسبتا مساوی تقسیم شود. این کار برای جلوگیری از پخته شدن جوجه ها الزامی خواهد بود.

شبکه های درون جعبه

۳- در این مرحله از ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی ارزان دماسنج و رطوبت سنج دیجیتالی را نصب کنید. این دو مورد را جایی نصب کنید که تخم مرغ ها قرار است قرار بگیرند. از آنجایی که عملکرد اصلی انکوباتور، حفظ دما و رطوبت درون جعبه در بالاترین حالت است، مطمئن شوید که دماسنج و رطوبت سنج با کیفیتی تهیه کرده اید.

دماسنج و رطوبت سنج دیجیتالی

۴- یک کاسه آب اضافه کنید. این کاسه آب منبع رطوبت شما خواهد بود. یک اسفنج هم درون ظرف قرار دهید تا بتوانید هر زمان که خواستید میزان رطوبت و آب را تنظیم کنید.

اسفنج برای ساخت دستگاه جوجه کشی

۵- یک بخش نظارتی برای کارتون یا جعبه یونولیتی خود درست کنید. بخش بالایی جعبه را ببرید و از یک تکه شیشه به جای آن استفاده کنید. شیشه شما می تواند شیشه یک قاب عکس باشد. به طور کلی در کارهای دستی خلاقیت زیادی لازم است و ضرورتی به اجرای صرفا یک روش وجود ندارد. اندازه این شیشه به اندازه جعبه بستگی دارد. در هر حال بعد از برش شیشه و اندازه گیری های لازم، آن را با چسب نواری محکم کنید.

شیشه نظارت

۶- پس از ساخت انکوباتور دستگاه جوجه کشی ، آنرا را آزمایش کنید. پیش از این که تخم ها را وارد دستگاه خود کنید، چراغ را روشن کنید. سپس دما و رطوبت را اندازه گیری کنید و این فعالیت را برای یک روز ادامه دهید. مطمئن شوید که درجه رطوبت و دما در بهترین حالت قرار دارد. دما باید چیزی در حدود ۹۹٫۵ درجه باشد اما رطوبت متغیر خواهد بود. در ۱۸ روز اول رطوبت باید بین ۴۰ تا ۵۰ درصد و در ۴ روز آخر، ۶۵ تا ۷۵ درصد باشد.

آزمایش انکوباتور

برای کاهش دمای جعبه، چند سوراخ در اطراف آن ایجاد کنید. اگر دما از حد مورد نظر پایین تر آمد، می توانید با چسب همه سوراخ ها را بپوشانید. برای تنظیم رطوبت هم که اسفنج بهترین گزینه خواهد بود.

۷- تخم مرغ ها را وارد جعبه کنید. مهمترین نکته در این مرحله از ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی این است که تخم مرغ های بازاری برای کار شما مناسب نیستند. اگر مرغ و خروس خانگی ندارید، با یک کشاورز یا دامدار محلی تماس بگیرید و از او بخواهید تا چند تخم مرغ در اختیار شما قرار دهید.

گذاشتن تخم مرغ ها

کیفیت تخم ها به کیفیت سلامت مرغ هایی که آن ها را تولید کرده اند بستگی دارد. بنابراین از مدیر مزرعه یا دامداری درباره کیفیت تخم مرغ ها سوال کنید. مرغ های آزاد در مزرعه معمولا از مرغ های درون قفس، سلامت بهتری دارند و تخم مرغ بهتری ارائه می کنند.

بخش دوم ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی: انکوبه کردن تخم ها

۱- مراقب زمان و آمار مهم باشید. تخم مرغ ها برای کامل شدن و بیرون آمدن جوجه ها به ۲۱ روز زمان نیاز دارند. پس دانستن زمان دقیق ورود آن ها به درون دستگاه ضروری خواهد بود. همچنین به طور مداوم مراقب دما و رطوبت آن ها باشید و شرایط را کنترل کنید.

بررسی تخم مرغ ها

۲- تخم مرغ ها را بچرخانید. تخم مرغ ها را حدودا نیم دور و سه بار در روز بچرخانید. این کار را در ۱۸روز اول تکرار کنید. این کار را باید انجام دهید تا همیشه یک بخش تخم مرغ در پایین قرار نگیرد. می توانید روی یک سمت تخم مرغ را ضربدر یا علامت بزنید تا هنگام چرخیدن شرایط را در ذهن داشته باشید.

چرخاندن تخم مرغ ها

۳- تخم مرغ ها را بعد از هفته اول، در مقابل نور چراغ قرار دهید. قرار دادن تخم مرغ ها در مقابل نور، به شما اجازه می دهد تا تخم مرغ های بد و نابارور را تشخیص دهید. برای این کار تخم مرغ را در مقابل نور روشن و در یک اتاق تاریک قرار می دهید یا از دستگاه مخصوص استفاده می کنید. اما معمولا یک چراغ قوه کوچک هم کار شما را راه می اندازد. هر زمان که تخم مرغ نا مناسبی پیدا کردید، آن را از انکوباتور خارج کنید.

قرار دادن تخم مرغ ها در مقابل چراغ

اگر از چراغ قوه به عنوان وسایل ساخت دستگاه جوجه کشی استفاده می کنید، به یاد داشته باشید که نور باریکی به تخم مرغ بتابانید تا مستقیم به تخم مرغ برخورد کند. تخم مرغ ها را به آرامی حرکت دهید تا محتوای داخل آن را بهتر ببینید. جنین زنده شبیه به یک نقطه تاریک همراه با عروق خونی پیرامون آن دیده می شود. اما جنین مرده شبیه به یک حلقه یا لخته خون مشاهده می شود. جنین های نا بارور هم روشن هستند و هیچ جنینی درونشان دیده نمی شود.

۴- منتظر صدای جوجه ها باشید! در روز بیست و یکم، جوجه ها از تخم خود بیرون می آیند تا نفس بکشند. در این مرحله شدیدا مراقب آن ها باشید. این مرحله و باز شدن کامل تخم ها ممکن است ۱۲ ساعت طول بکشد. اگر ۱۲ ساعت گذشت و برخی از جوجه ها همچنان درون پوسته تخم مرغ قرار داشتند، با دست و به آرامی آن ها را خارج کنید.

پایان جوجه کشی

آموزش ویدویی ساخت دستگاه جوجه کشی در خانه

 

نظرات و پیشنهادات ؟

امروز در آی آر میکس درباره ساخت آموزش تصویری ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی ارزان در خانه و چند نکته بسیار ساده پیرامون آن را به شما ارائه دادیم. اگر در زمینه این هنر دستی و فعالیت تولیدی نظر یا پیشنهادی دارید آن را با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی