Black Seed's side effect

آیا مصرف سیاه دانه مضر است؟ معرفی عوارض، مضرات سیاه دانه در زنان و مردان

۰
آیا مصرف سیاه دانه مضر است؟ معرفی عوارض، مضرات سیاه دانه در زنان و مردان
نمره 4.5 از 2 رای

سیاه دانه گیاهی با مصرف دارویی و اثرات درمانی فوق العاده محسوب می شود. اما بر خلاف انتظار، این گیاه دارویی معجزه آسا، آنقدر ها هم بی نقص نیست! در این مطلب می خواهیم آن روی سکه را به شما نشان دهیم و بگوییم که موارد منع مصرف و مضرات سیاه دانه در چه مواردی هستند. با آی آر میکس همراه باشید تا عوارض و مضرات سیاه دانه در زنان و مردان را با هم مرور کنیم.

عوارض سیاه دانه در بارداری چیست ؟ معرفی عوارض خطرناک مصرف غلط سیاه دانه

Black Seed’s side effect on Pregnancy

سیاه دانه را به طور کلی به صورت خوراکی یا جلدی مصرف می کنند. میزان مصرفی این ماده گیاهی باید کم باشد و در غیر این صورت مصرف غلط سیاه دانه عوارض خطرناک دارد. اگر بخواهیم به صورت عمومی بگوییم، سیاه دانه، یک گیاه دارویی ایمن محسوب می شود. استفاده از این ماده به میزان و دفعات کم احتمالا در کسی مشکل ایجاد نکند. با آی آر میکس همراه باشید تا موارد غیر ایمن مصرف و عوارض سیاه دانه در بارداری را به شما آموزش دهیم. در این مطلب ابتدا مضرات سیاه دانه و سپس موارد منع مصرف احتمالی را با هم بررسی می کنیم.

عوارض سیاه دانه : خارش و حساسیت پوستی

یکی از عوارض سیاه دانه این است که اگر به صورت خوراکی یا جلدی مصرف شود ، احتمال خارش و حساسیت پوستی وجود دارد. شاید بتوان این بخش را جزو عوارض مصرف غلط سیاه دانه دانست. سیاه دانه هم همانند تمام گیاه ها و موارد دارویی، برای مصرف نیاز به تجویز پزشک یا متخصص گیاهی خواهد بود. درماتیت تماسی حالتی است که ممکن است در اثر حساسیت به سیاه دانه رخ دهد. ضمن این ها گاهی تاول و جوش و موارد این چنینی هم به چشم می خورد.

خارش سیاه دانه

مضرات سیاه دانه : استفراغ و ناراحتی های معده و کبد

یکی از مضرات سیاه دانه در زنان و مردان این است که اگر به صورت خوراکی مصرف شود می تواند سبب دل درد، استفراغ یا یبوست شود. میزان و شدت این موضوع به نحوه تغذیه، رژیم غذایی افراد و سابقه دیگر بیماری ها بستگی دارد. همچنین اثر سیاه دانه بر کبد بر اثر مصرف بیش از حد خطرناک است. هر چند این موارد زیاد نبوده اما باید نسبت به آن هوشیار بود.

عوارض خطرناک مصرف غلط سیاه دانه : صرع و رعشه

مواردی از جمله صرع و رعشه از عوارض خطرناک مصرف غلط سیاه دانه گزارش شده اند. البته باید توجه داشت روغن سیاه دانه بیشتر این حالت را ایجاد می کند. در هر حال حتی اگر یک مورد از صرع یا رعشه در افراد مصرف کننده سیاه دانه وجود داشته باشد، باید در استفاده از آن دقت بیشتری به خرج داد.

مضرات سیاه دانه

پس از بررسی مضرات سیاه دانه حالا به موارد منع مصرف سیاه دانه نگاهی مختصر می اندازیم. عموما سیاه دانه در چنین افرادی باید با دقت و مشورت پزشک مصرف شود.

عوارض سیاه دانه در بارداری و شیردهی

برای خانم هایی که باردار هستند یا به نوزاد تازه متولد شده خود شیر می دهند، منع مصرف سیاه دانه وجود دارد. این خانم ها باید حتما با پزشک مشورت کنند و در صورتی که مشکلی وجود نداشت، در دوزهای ایمن از این ماده گیاهی بهره ببرند. مصرف میزان بالای سیاه دانه عوارض خطرناک در بارداری به وجود می آورد. ضمن این ها، سیاه دانه می تواند انقباضات رحمی را با مشکل مواجه کند یا حتی آن ها را به طور کلی متوقف کند.

منع مصرف سیاه دانه در بارداری

اطلاعات زیادی درباره مصرف یا عدم مصرف سیاه دانه در دوران شیردهی وجود ندارد و تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز خواهد بود. در هر صورت توصیه می شود در هنگام شیردهی از این ماده زیاد استفاده نشود.

منع مصرف سیاه دانه در کودکان

سیاه دانه برای کودکان هم احتمالا ضرری نداشته باشد. اما با توجه به تفاوت جثه و توان بدنی کودکان با افراد بالغ، نیاز به دقت بیشتری در مصرف سیاه دانه خواهد بود. مصرف کوتاه مدت و با میزان کم سیاه دانه که با مشورت پزشک صورت بگیرد به احتمال فراوان مشکلی در کودکان ایجاد نکند.

عوارض مصرف غلط سیاه دانه : اختلالات خونریزی

سیاه دانه در فرایند لخته شدن خون کمی اختلال ایجاد می کند. این ماده گیاهی معمولا فرایند لخته شدن خون را کند می کند و هنگامی که خون دیر لخته شود، احتمال خونریزی بالا می رود واین یکی از عوارض مصرف غلط سیاه دانه است. بنابراین از نظر تئوری، سیاه دانه تاثیر منفی روی اختلالات خونریزی دارد و در اصطلاح بند آوردن خون را با مشکل مواجه می کند.

اختلالات خونریزی

عوارض و مضرات سیاه دانه در زنان و مردان مبتلا به دیابت

زنان و مردان مبتلا به دیابت باید از مصرف سیاه دانه صرفه نظر کنند زیرا سطوح قند خون در برخی از افراد با مصرف سیاه دانه پایین می آید. این موضوع باعث می شود در بیماران مبتلا به دیابت، سیاه دانه تاثیر بدی بگذارد. حتما با پزشک خود مشورت کرده و سطح قند خون خود را مرتبا بررسی کنید.

منع مصرف در کاهش فشار خون

سیاه دانه شاید فشار خون را پایین آورد. از نظر تئوری، مصرف سیاه دانه در افراد با فشار خون پایین، ممکن است اختلال ایجاد کرده و سلامتی آن ها را به خطر اندازد.

کاهش فشار خون

منع مصرف در جراحی ها

همانطور که ذکر شد، سیاه دانه می تواند قند خون و لخته شدن خون را کاهش دهد و از این رو، بی خوابی را تشدید کند. از نظر تئوری، سیاه دانه شاید خطر خونریزی و تداخل با قند خون را افزایش دهد. ضمن این موضوع، بیهوشی در افرادی که سیاه دانه مصرف می کنند با مشکل مواجه می شود. این اتفاق در جراحی ها شدیدا حائز اهمیت بوده و ممکن است حین جراحی یا قبل و بعد آن، مشکلی در فرایند کلی جراحی رخ دهد. مصرف سیاه دانه را حداقل دو هفته پیش از جراحی متوقف کرده و حتما با پزشک خود مشورت کنید.

هشدار کلی در مصرف سیاه دانه

میزان سیاه دانه ای که مصرف می کنید به عوامل زیادی بستگی دارد. وزن، وضعیت سلامتی، تغذیه، نیاز به جراحی یا داروهای مصرفی دیگر و چندین مورد مشابه و فردی دیگر. قطعا قبل از مصرف سیاه دانه با پزشک مشورت و ملاقات کنید. دوز مصرفی برای هر فرد با فرد دیگر متفاوت خواهد بود و نباید با یک نسخه به همه افراد نگاه کرد.

نظرات و پیشنهادات ؟

امروز در آی آر میکس عوارض خطرناک مصرف غلط سیاه دانه در زنان و مردان صحبت کردیم. اگر در این زمینه نظر یا پیشنهادی دارید یا قبلا از این ماده دارویی استفاده کرده اید، آن را با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی