How to Use a Pressure Cooker

آموزش تصویری راهنمای استفاده از زودپز و نکات ایمنی مربوط به آن

۰
آموزش تصویری راهنمای استفاده از زودپز و نکات ایمنی مربوط به آن
نمره 2.9 از 13 رای

اختراع زودپز تحولی بزرگ در دنیای آشپزی محسوب می شود. این وسیله کاربردی زمان زیادی را در طول روز برای شما ذخیره می کند. علی رغم سادگی استفاده از زودپز، نکاتی وجود دارند که برای استفاده اولین بار دانستن آن ها حیاتی است. با آی آر میکس همراه باشید تا استفاده از زودپز را با هم مرور کنیم و چند نکته ایمنی درباره آن یاد بگیریم.

چگونه از یک زودپز استفاده کنیم؟! راهنمای کامل طرز استفاده از زودپز

How to Use a Pressure Cooker

زودپزها یوزپلنگ های دنیا آشپزی هستند! آن ها شدیدا سریع هستند و اختلاف وحشتناکی با قابلمه های عادی دارند. استفاده از زودپز علاوه بر صرفه جویی در زمان و انرژی، ویتامین ها و مواد معدنی غذا را هم از بین نمی برند. طبیعتا استفاده از زودپز و صرفه جویی در زمان، فواید زیادی برای خانم های خانه دار خواهد داشت اما اگر شما هم در خانه زودپز، یکی از وسایل ضروری و مورد نیاز آشپزخانه را دارید، باید نحوه استفاده ایمن و اصولی از آن را بلد باشید. دانستن مکانیسم های اساسی استفاده از زودپز برای هر مصرف کننده واجب به نظر می رسد. در این مطلب به شما آموزش تصویری استفاده از زودپز برای اولین بار را نشان خواهیم داد، با ما همراه باشید!

بخش اول استفاده از زودپز : نحوه فعالیت زودپز خود را بشناسید

۱- بفهمید زودپز شما چه کاری انجام می دهد. وقتی زودپز روشن می شود، گرما باعث ایجاد بخار می شود و این بخار، غذا را سریعتر آماده می کند. دو نوع زودپز وجود دارد که مدل اول سنتی و کلاسیک بوده و تنظیم کننده فشار در خود دارد. نوع دوم و مدرن زودپزها سیستم بسته ای دارد و از دریچه یا سوپاپ استفاده می کند.

استفاده از زودپز

۲- مطمئن شوید سوراخ یا شکافی در زودپز وجود ندارد. پیش از استفاده از زودپز باید شرایط ظاهری آن را بررسی کنید. همچنین مطمئن شوید که غذایی از قبل در آن باقی نمانده باشد. زودپزهایی که دچار شکستگی یا ترک خوردگی باشند، احتمال خطرات فیزیکی و سوختگی را در بر دارند.

۳- نحوه پر کردن زودپز را یاد بگیرید. پیش از ریختن هر گونه غذا در زودپز، باید در آن شکلی از آب یا مایع وجود داشته باشد. اکثر غذاها نیازمند آب هستند و در دستور پخت آن ها حضور آب الزامی است. اما هرگز نباید بیش از دو سوم حجم زودپز را آب فرا بگیرد. حضور حداقل یک سوم فضا برای بخار درون زودپز ضروری خواهد بود.

۴- نحوه کار سبد درون زودپز را یاد بگیرید. اغلب زودپزها همراه خود یک سبد فلزی برای طبخ غذاهای دریایی، سبزیجات و میوه ها دارند. دانستن نحوه استفاده از این سبد الزامی است و می توان آن را در دفترچه راهنمای زودپز مطالعه کرد.

سبد زودپز

بخش دوم نحوه استفاده از زودپز: آماده کردن غذا

۱- غذا را برای ورود به زودپز آماده کنید. درون جعبه زودپز، معمولا روش های صحیح پخت غذاهای مختلف آمده است. در هر صورت به طور کلی غذاهای مختلف را باید این چنین آماده کرد:

  • آماده کرن گوشت قرمز و سفید: گوشت ها را باید پیش از ورود به زودپز کمی سرخ و قهوه ای کرد. می توانید این عمل را درون زودپز یا در یک ماهیتابه جداگانه انجام دهید.
  • آماده کردن غذاهای دریایی: ماهی و موارد مشابه آن را باید در سبد مخصوص زودپز آماده کرد. حدود ۱۷۵ میلی لیتر آب برای طبخ غذاهای دریایی ضروری خواهد بود. به یاد داشته باشید که استفاده از کمی روغن برای نچسبیدن سبد به ماهی باید صورت بگیرد.
  • آماده کردن حبوبات و موارد مشابه: نخود، لوبیا یا حبوبات را باید چهار تا شش ساعت در آب خیس کرد. به این آب نمک اضافه نکنید. سپس آن ها را خشک کرده و وارد زودپز کنید. کمی روغن به آن ها اضافه کنید و آشپزی را ادامه دهید.
  • آماده کردن سبزیجات و میوه: سبزیجات را از حالت منجمد خارج کنید. سپس آن ها را در سبد مخصوص بگذارید و نصف لیوان آب به آن ها اضافه کنید. حدود ۵ تا ۲۰ دقیقه برای طبخ سبزیجات لازم خواهد بود.

طبخ ماهی با سبد زودپز

۲- مشخص کنید که چه میزان آب برای زودپز لازم خواهد بود. دفترچه راهنمای زودپز را حتما مطالعه کنید. هر ماده غذایی در زودپز به میزان مشخصی آب نیاز دارد و این میزان را می توان از سایت های اینترنتی هم به دست آورد.

بخش سوم طریقه استفاده از زودپز: پخت غذا

۱- غذا را وارد زودپز کنید. وقتی غذا را به درون زودپز بردید، میزان مناسب آب را به غذا اضافه کنید. میزان مناسب آب مصرفی توسط هر غذا را حتما جستجو کنید. این موضوع در تعیین زمان پخت غذای شما شدیدا حائز اهمیت خواهد بود.

۲- سوپاپ ایمنی یا تنظیم کننده فشار را ببندید. در زودپز را با دقت ببندید و مطمئن شوید این عمل را به درستی انجام داده اید. زودپز را روی شعله گاز قرار دهید و منتظر شوید تا زودپز شروع به کار کند.

شروع پخت غذا

۳- صبر کنید تا زودپز به فشار کافی برسد. هنگامی که فشار کافی درون زودپز ایجاد شود، بخار کمی از آن خارج شده و پخت غذا آغاز می شود.

۴- شعله را کاهش دهید تا صدای سوت از بین برود. وقتی فشار زودپز به حد کافی رسید و فرایند پخت غذا آغاز شد، شعله را کاهش دهید. کاهش شعله را تا زمانی ادامه دهید که صدای سوت به حداقل برسد و متوقف شود.

کاهش شعله

بخش چهارم طرز کار با زودپز: برداشتن غذا

۱-  بعد از سپری شدن زمان لازم برای پخت غذای مورد نظر، شعله را خاموش کنید. اگر بیش از زمان لازم برای غذا، آن را درون زودپز نگه دارید، حالتی شبیه به غذای کودک پیدا می کند و نرم می شود. طبیعتا این اتفاق برای شما مطلوب نخواهد بود.

۲- فشار درون زودپز را کاهش دهید. بعد از اینکه شعله را خاموش کردید، اقدام به برداشتن زودپز نکنید. در هر صورت سه روش برای کاهش فشار درون زودپز وجود دارد:

  • روش کاهش عادی: این روش برای غذاهایی است که در هنگام صبر کردن، به پخت خود ادامه می دهند. در این روش فقط باید صبر کرد! حداکثر ۱۰ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا فشار درون زودپز خالی شود.
  • روش کاهش سریع: اکثر زودپزهای قدیمی و تمام زودپزهای جدید دکمه یا حالتی برای کاهش سریع فشار درون زودپز دارند. وقتی این دکمه را فشار دهید، فشار درون زودپز به سرعت کاهش می یابد و خالی می شود.
  • روش کاهش با استفاده از آب: این سریعترین روش کاهش فشار درون زودپز است. اگر زودپز برقی دارید، هرگز از این روش استفاده نکنید. در این روش باید آب سرد را بر روی سوپاپ زودپز بریزید تا فشار از بین برود.

آب ریختن روی زودپز

۳- غذا را از زودپز خارج کنید. وقتی مطمئن شدید که دیگر هیچ فشار و بخاری درون زودپز نیست، با احتیاط و به آرامی اقدام به برداشتن غذا از زودپز کنید. غذای شما آماده مصرف شده است، نوش جان!

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب درباره نحوه صحیح استفاده از زودپز صحبت کردیم. اگر تجربه استفاده از زودپز و پخت سریع غذا را دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما و کاربرانمان به اشتراک بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی