معرفی انواع علت به وجود آمدن لکه های سفید روی پوست دست و صورت با تصویر

۰
معرفی انواع علت به وجود آمدن لکه های سفید روی پوست دست و صورت با تصویر
نمره 3.5 از 4 رای

آیا شما هم لکه های سفید روی پوست خود مشاهده می کنید و نگران این موضوع شده اید؟ شرایط مختلفی این حالت را برای افراد ایجاد می کنند. اما شناخت علت لکه های سفید روی پوست چندان هم پیچیده نیست. با ما همراه باشید تا مهمترین علت لکیه های سفید روی پوست دست و صورت را با هم بررسی کنیم.

لکه های سفید روی پوست بر اثر چیست و چگونه آنرا درمان کنیم ؟

What’s Causing White Spots on My Skin and How Can I Treat Them

لکه های سفید روی پوست صورت و بدن معمولا نگران کننده نیستند و می توان به صورت خانگی آن ها را درمان کرد. علت لکه های سفید روی پوست صورت کودکان و بزرگسالان را می توان با کمی بررسی شناخت. سپس درمان های مختلفی برای این موضوع وجود دارد. در ادامه قصد داریم تا روش های درمان انواع لکه های سفید پوستی را ارائه دهیم.

علت به وجود آمدن لکه های سفید روی پوست : بیماری تنیا ورسیکالر

علت اول لکه های سفید روی پوست دست و بدن را می توان این بیماری قارچی دانست. تنیا ورسیکالر یک بیماری با لکه های سفید یا کمی صورتی، قرمز و قهوه ای می باشد. این لکه ها با گذر زمان بیشتر شده و شاید بزرگتر هم شوند. خارش و خشکی پوست هم در این بیماری به چشم می خورد. علت این بیماری قطعی نیست اما معمولا با عرق فراوان و شرایط مرطوب محیطی رخ می دهد. گاهی هم سیستم ایمنی ضعیف می شود و متعاقب آن این بیماری شکل می گیرد.

تنیا ورسیکالر

درمان لکه های سفید پوستی تنیا ورسیکالر که بیشتر در نوجوانان رخ می دهد، باید در مراحل ابتدایی بیماری صورت بگیرد. اگر علائم شما خفیف هستند می توانید آن ها را در خانه از بین ببرید. محصولات ضد قارچی فراوانی برای این موضوع وجود دارند. معروفترین داروها برای درمان قطعی برای لکه های سفید روی پوست ایجاد شده توسط تنیا ورسیکالر این موارد هستند:

  • میکونازول
  • سلنیم سولفید
  • کتوکونازول
  • کلوتریمازول

اگر این درمان ها کافی نبود، به متخصص پوست مراجعه کنید تا داروهای اختصاصی تر برای شما تجویز شود. احتمالا پزشک هم داروهای مشابه با این موارد را با دوره های طولانی تر تجویز کند.

لکه های سفید پوستی بر اثر بیماری اگزما

اگزما یا درماتیت آتوپیک با خارش های شدید و قرمز شدن پوست مشخص می شود. این قرمزی های پوست معمولا با لکه های سفید بر روی پوست صورت ، دست و .. همراه می شود. مناطقی که اگزما در آن ها بروز می کند شامل صورت، دست ها، پاها، آرنج ها، مچ ها و پشت زانوها می شود. بیماری با خارش شدید مخصوصا در هنگام شب صورت می گیرد. به طور کلی بیماری با خشک شدن و ضخیم شدن مناطق مذکور ادامه می یابد.

اگزما

معمولا الگوی مشخصی برای اگزما وجود ندارد. علائم ممکن است برای چند سال در یک نقطه باقی بمانند. کودکان بیشتر درگیر این بیماری می شوند اما افراد بالغ هم در تمام سنین به این بیماری مستعد هستند. شاید این بیماری تا آخر عمر همراه شما باشد! برای درمان به صورت کلی باید پوست را تمیز و کمی چرب نگه دارید. موارد درمان لکه های سفید پوستی بر اثر بیماری اگزماشامل این گزینه ها می شود:

  • از صابون های گلیسرینه به جای مایع دستشویی استفاده کنید.
  • کرم های چرب کننده مناسب یا پمادهای مخصوص به نقاط آسیب دیده بمالید.
  • پوست خود را مرطوب نگه دارید.
  • از حمام های طولانی و داغ اجتناب کنید.
  • از مواد شیمیایی استفاده نکنید. وایتکس و موارد شوینده جزو این بخش هستند.
  • از مناطقی که سیگار در آن ها مصرف می شود فاصله بگیرید.

اگر این درمان ها کافی نبود، پزشک برای شما به احتمال فراوان کورتیکواستروئید تجویز می کند.

بیماری ویتیلگو یا پیسی موجب لکه های سفید روی لب

پیسی یا ویتلیگو زمانی رخ می دهد که سلول های ملانوسیت در بدن، دیگر ملانین تولید نکنند. ملانین رنگدانه ای است که در پوست، مو و چشم های شما رنگ ایجاد می کند. بدون این رنگدانه، لکه های سفید روی لب شما ایجاد می شود. این لکه ها در تمام بدن ممکن است ایجاد شوند. ویتیلیگو معمولا متقارن است، هرچند ممکن است فقط در یک سمت بدن رخ دهد. زانوها، دست ها، اندام های تناسلی و مو اصلی ترین مکان های ابتلا هستند.

ویتیلگو یا پیسی

ویتلیگو در تمام سنین ممکن است رخ دهد اما بیشتر در سن بیست تا سی سالگی ایجاد می شود. دلیل و علت لکه های سفید روی پوست به واسطه پیسی هنوز مشخص نیست. ممکن است بیماری های ژنتیکی یا اختلال در سیستم ایمنی و بیماری های خود ایمنی مثل هایپرتیروئیدیسم سبب این موضوع شود. درمان دانه های سفید روی لب و بدن به طور کلی شامل این موارد می شوند:

  • استروئیدها
  • تنظیم کننده های سیستم ایمنی
  • درمان اشعه فرابنفش
  • درمان های جراحی اختصاصی

بیماری کمرنگی اشکی ناشناخته یا لکه های سفید ناشی از آفتاب

این بیماری ناشناخته با لکه های سفید روی پوست خود را نشان می دهد. این لکه های سفید پوستی ناشی از تابش آفتاب هستند و نام لکه های خورشیدی را به آن نسبت داده اند. بیماری بیشتر در بازوها و ساق های پا رخ می دهد. لکه های سفید درد نداشته و خوش خیم هستند. سنین پایین و خانم ها به دلیل داشتن پوست ظریفتر، احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری دارند. البته خانم های بالای ۴۰ سال بیشتر درگیر این وضعیت می شوند.

کمرنگی اشکی ناشناخته یا لکه های خورشیدی

روش های درمانی بسیار ساده هستند. در ابتدا باید از حضور در برابر خورشید اجتناب کرد. درمان های محدودی برای این بیماری وجود دارد و باید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

بیماری پیتریازیس‌ آلبا

پیتریازیس‌ آلبا معمولا با پلاک های صورتی بر روی چانه یا گونه ها آغاز می شود. شکل این لکه های سفید یا صورتی متفاوت است اما اکثر آن ها خشک هستند. با گذر زمان به صورت خود به خودی ممکن است لکه ها از بین بروند. این بیماری بیشتر در کودکان و نوجوانان به چشم می خورد. افرادی که پوست تیره تر دارند در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند. پیتریازیس آلبا با اگزما ارتباط و نزدیکی زیادی دارد.

پیتریازیس‌ آلبا

برای درمان این بیماری همانطور که گفته شد، نیازی به فعالیت خاصی نیست. خود بیماری به مرور از بین می رود. اما مرطوب کردن موضع همراه با استروئیدها و کرم های غیر استروئیدی برای درمان بیماری مفید می باشد.

بیماری لیکن پلان موجب لکه های پوستی میشود

در ادامه بررسی علت لکه های سفید روی پوست به بیماری لیکن پلان می رسیم. این عارضه یک شرایط بسیار خاص و نادر در افراد جوان و مسن می باشد. لیکن پلان در خانم ها باعث ضخیم شدن قسمت های سفید پوست می شود و معمولا در اطراف مقعد و واژن رخ می دهد. در مردها روی آلت تناسلی ایجاد می شود اما در باقی نقاط هم می توان آن را یافت.

لیکن پلان

علت این بیماری چندان مشخص نیست. اما اختلالات هورمونی و فعالیت زیاد سیستم ایمنی نقش قابل توجهی در این بیماری ایفا می کند. موارد خفیف علائم خاص و مهمی را از خود نشان نمی دهند. هرچند وقتی دیگر علائم رخ دهد، ممکن است شامل موارد زیر هم شود:

  • رابطه جنسی دردناک
  • خارش شدید
  • سختی در ادرار
  • خونریزی

برای درمان لیکن پلان باید خارش پوستی را کاهش داد. پزشک شما احتمالا از کورتیکواستروئیدهای موضعی در قالب کرم یا لوسیون استفاده خواهد کرد. باید توجه داشت که مراجعه به پزشک در تمام موارد مذکور ضروری است. شاید علت لکه های سفید روی پوست شما چیزی فراتر از موارد بالا باشد و احتمال سرطان پوست هرچند بسیار ضعیف، وجود دارد. لکه سفید روی پوست شما جای نگرانی ندارد اما مشورت با پزشک بیش از چیزی که در ذهن دارید حائز اهمیت است.

مشورت با پزشک

نظرات و پیشنهادات ؟

در این مطلب آی آر میکس به شما علت لکه های سفید روی پوست و روش های درمان آنرا توضیح دادیم. اگر تجربه ناخوشایند مشاهده یکی از این لکه ها را بر روی پوست خود دارید، آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی