How to Paint Glass with Acrylic Paints at Home

ویترای در خانه : کاملترین آموزش تصویری نقاشی روی شیشه با رنگ اکلیریک

۱
ویترای در خانه : کاملترین آموزش تصویری نقاشی روی شیشه با رنگ اکلیریک
نمره 2.2 از 5 رای

نقاشی روی شیشه (ویترای) در واقع تزئین ظروف شیشه ای با استفاده از رنگ و نقاشی است. با استفاده از این هنر می توانید به ظروف قدیمی و کم ارزش خود شکلی جدید داده و از استفاده مجدد آنها لذت ببرید. با آی آر میکس همراه باشید تا کاملترین آموزش تصویری نقاشی بر روی شیشه با رنگ اکلیریک و رزین را در میان بگذاریم.

چگونه روی شیشه نقاشی کنیم ؟ وسایل مورد نیاز برای ویترای بر روی شیشه

How to Paint Glass with Acrylic Paints at Home

ویترای از جمله هنرهایی است که نیاز به مهارت و تجربه خاصی ندارد و با کمی دقت و تمرین به راحتی می توانید آن را در خانه فراگرفته و انجام دهید و به راحتی برای خود درآمدزایی کنید. اگر در زمینه هنر نقاشی روی شیشه مبتدی هستید، ابتدا با ویترای بر روی شیشه مربا ، سس، ترشی یا… شروع کرده و به تدریج پس از کسب مهارت کافی، بر روی انواع ظروف شیشه ای دکوری یا زیتنی کار خود را گسترش داده و حتی از این هنر زیبا کسب درآمد کنید. در ادامه وسایل مورد نیاز برای ویترای بر روی شیشه معرفی میکنیم.

بخش اول : وسایل مورد نیاز برای نقاشی روی شیشه و آماده سازی

بررسی کیفیت رنگ : به شفافیت، نحوه پخش، دوام و سهولت استفاده از آن رنگ روی شیشه دقت کنید.

  • نقاشی روی شیشه با رنگ اکلیریک ؛ رنگ های شیشه در دو نوع شفاف و مات در بازار موجود است. از رنگ های اکریلیک جهت رنگ آمیزی مات و از رنگ های رزین جهت رنگ آمیزی شفاف استفاده می شود.

نقاشی روی شیشه

رنگ هایی که برای نقاشی روی شیشه (ویترای) استفاده می شود به دو دسته “پایه تینر” و “پایه آب” تقسیم می شوند. رنگ های پایه تینر پس از ۲۴ ساعت کاملا خشک می شوند در حالیکه رنگ های پایه آب پس از استفاده نیاز به حرارت دیدن دارند. شما می توانید از رنگ های با پایه تینر جهت نقاشی روی شیشه استفاده کنید که نیازی به پخت ندارند.

وسایل مورد نیاز برای ویترای : انتخاب قلم موی مناسب

برای نقاشی بر روی شیشه با رنگ اکلریک و رزین حساسیتی در استفاده از قلم موی خاصی وجود ندارد و از هر دو براش با موی طبیعی یا مصنوعی می توان جهت رنگ آمیزی و نقاشی روی شیشه استفاده نمود.

قلم مو

برخی افراد برای ویترای در خانه قلم موهای سرگرد با موی طبیعی را ترجیح می دهند. انتخاب قلم موی نوک تیز دقت کار شما را در رنگ آمیزی بالا خواهد برد. ولی به طور کلی قلم موهای نرم با سطحی صاف و همسان، رنگ آمیزی روی شیشه را یکدست تر انجام می دهند.

تمیز کردن شیشه

قبل از شروع کار، به خوبی شیشه را تمیز کنید. بسیار مهم است که شیشه از هر گونه آلودگی و چربی پاک شود. جهت این کار می توانید با استفاده از مایع ظرفشویی و آب به خوبی شیشه را شسته و کاملا خشک نمایید. یا از الکل جهت رفع آلودگی و لک های روی شیشه استفاده نمایید.

تمیز کردن ظرف پیرکس

خواندن دستورالعمل

 به منظور داشتن بهترین نتیجه در پایان کار، حتما قبل از بکارگیری رنگ ویترای مورد نظر خود جهت نقاشی روی شیشه، به دستورالعمل نوشته شده روی آن دقت کنید.

دستورالعمل روی شیشه

به عنوان مثال : برخی رنگ های شیشه قبل از استفاده نیاز به یک زیرلایه و پس از آن نیاز به پولیش مخصوص دارند. برخی در پایان کار، نیاز به حرارت و پخته شدن و برخی دیگر ندارند.

بخش دوم: نحوه نقاشی بر روی شیشه ( ویترای )

خمیر دورگیر : در مراحل قبل در مورد تمیز کردن سطح شیشه توضیح داده شد. بنابراین پس از انجام پاکسازی، با استفاده از خمیر دورگیر محدوده کار خود را مشخص نمایید. اگر آنقدر حرفه ای هستید که نیازی به طرح خام ویترای ندارید، مطابق تصویر زیر می توانید شروع به نقاشی بر روی شیشه خود کنید. در غیر این صورت، نقش یا الگوی دلخواه خود را روی یک کاغذ پرینت گرفته، آن را در زیر ظرف خود به وسیله چسب نواری فیکس کرده و از روی ظرف شروع به کشیدن الگوی خود کنید.

کشیدن شاخه و برگ سیاه

بنابراین با استفاده از خمیر دورگیر، نقاشی روی شیشه را پیاده کنید. سپس به مدت نیم ساعت یا بیشتر اجازه دهید تا دورگیر کاملا خشک شود.

استفاده از قطره چکان یا خلال دندان برای ویترای بر روی شیشه

به منظور بالا رفتن دقت در رنگ آمیزی همانند تصویر زیر، با استفاده از یک خلال دندان یا قطره چکان، رنگ را روی سطوح مورد نظر بگذارید. این کار از ایجاد حباب در رنگ آمیزی شما جلوگیری می کند و به زیبا شدن طرح ویترای شما کمک میکند

گذاشتن نقطه های سبز درون برگ ها

اگر از رنگ ویترای به منظور نقاشی روی شیشه استفاده می کنید، معمولا پس از گذشت ۸ ساعت رنگ به طور کامل خشک خواهد شد.

رنگ آمیزی نقوش

در این مرحله از نقاشی بر روی شیشه در خانه باید جهت رنگ آمیزی الگوی مورد نظر خود، یک قلم موی نرم و تقریبا نوک تیز با موهایی صاف و یکدست برداشته و شروع به رنگ زدن نمایید. به آرامی و با دقت، رنگ را روی سطح پخش کنید؛ به طوریکه نحوه حرکت قلم مو به شکل ضربه هایی آرام باشد.

سبز کردن برگ ها با قلم مو

پس از اتمام کار رنگ آمیزی، ظرف شیشه ای را در یک مکان خشک و به دور از گرد و غبار قرار داده و هشت تا ده ساعت زمان دهید تا ظرف کاملا خشک شود. برای سرعت بخشیدن به روند خشک شدن، می توانید از سشوار استفاده نمایید.

در آخر جهت ثابت شدن رنگ ویترای روی شیشه، می توانید از اسپری فیکساتور استفاده کنید. دفت داشته باشید که کل پروسه رنگ آمیزی به سلیقه و خلاقیت شما باز می گردد و راه های بهبود خلاقیت کمک ویژه ای به شما خواهد کرد.

بخش سوم ویترای در خانه : پختن رنگ

در آخرین مرحله از نقاشی روی شیشه با اکریلیک نوبت به حرارت دادن با کوره یا فر میرسد ؛ اگر از رنگ “ویترای با پایه آب” جهت نقاشی روی شیشه استفاده کرده اید، می بایست ظرف را در کوره یا فر حرارت داده تا رنگ به خوبی روی ظرف تثبیت شود. اما اگر از رنگ “ویترای با پایه تینر” استفاده کرده اید نیازی به حرارت دادن و پخت نیست و رنگ پس از گذشت ۲۴ ساعت کاملا بر روی ظرف خشک و تثبیت خواهد شد.

عکس فر

دستورالعمل پخت رنگ

حتما قبل از حرارت دادن ظرف، به دستورالعمل درج شده روی محصول توجه کنید. نمی توان یک دستور و زمان ثابتی را برای تمامی رنگ ها تعیین کرد. بنابراین توجه به این نکته ضروری است.

رنگ آمیزی شیشه

به عنوان مثال یک شیشه ممکن است، ۳۰ دقیقه قبل از اینکه به درستی پخته شود به درجه حرارت ۳۰۰ درجه فارنهایت (حدود ۱۵۰ درجه سانتیگراد) برسد و عمل پخت آن ناقص بماند.

  • قبل از درآوردن شیشه از فر، اطمینان حاصل کنید که شیشه کاملا سرد شده است.

 نظرات و پیشنهادات شما ؟

امروز در آی آر میکس کاملترین آموزش تصویری نقاشی روی شیشه با رنگ اکلیریک و رزین را به شما علاقه مندان هنر ویترای آموزش دادیم. در صورت داشتن انتقاد یا پیشنهادی در این زمینه، نظرات خود را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

  1. بزرگی گفت:
    0

    ممنونم برای متن بسیار ساده و کوتاه و بسیار مفید
    روش بیان شده با رنگ ویترای که نیاز به پخت نداره را استفاده خواهم کرد
    امیدوارم طرح را یک راست با خمیر دورگیر ترسیم کنم, دستم دقیق عمل کنه

    سپاسگزارم

تبلیغات متنی