چه بخوریم و چه کارهایی انجام دهیم تا از خواب آلودگی در رانندگی جلوگیری کنیم ؟

خواب آلودگی در رانندگی یکی از اصلی ترین دلایل تصادفات جاده ای به حساب می آید که سالانه جان تعداد زیادی از مردم را به خطر می اندازد. بخشی از این تصادفات به عوامل خارجی و غیر قابل کنترل باز می گردد؛ اما بخش قابل توجهی هم به خود رانندگان و بی احتیاطی آنها بستگی دارد. با آی آر میکس همراه باشید تا پاسخ سوال چه بخوریم و چه کارهایی انجام دهیم تا از خواب آلودگی در رانندگی جلوگیری کنیم ؟ را به شما بدهبم.

آموزش راه های مقابله با خستگی و خواب آلودگی در هنگام رانندگی

How to Stay Awake when Driving

هنگام رانندگی در مسافت های طولانی به خصوص در شب، امری طبیعی است که احساس خستگی کنید. بنابراین سعی کنید قبل از رانندگی حتما چرتی کوتاه به منظور دریافت انرژی بیشتر داشته باشید. از نوشیدنی های کافئین دار و میان وعده های سبک و سالم استفاده کنید، به موسیقی گوش دهید و اگر بیش از اندازه احساس خواب آلودگی می کنید حتما توقف کرده و چند دقیقه ای استراحت نمایید. در ادامه با ما همراه باشید تا به طور کامل راهای مقابله با خستگی و خواب آلودگی در هنگام رانندگی را با شما در میان بگذاریم.

بخش اول : راه های مقابله با خستگی و خواب آلودگی در هنگام رانندگی

یکی از ساده ترین راه ای مقابله با خواب آلودگی در هنگام رانندگی این است که قبل از اینکه وارد جاده شوید، استراحت کنید.حتی یک چرت بیست دقیقه ای قبل از رانندگی کاملا شما را شارژ می کند. اگر قصد سفری طولانی دارید، بهتر است شب قبل حداقل ۷ ساعت بخوابید تا برای چند ساعت آینده تمرکز بیشتری داشته باشید.

خوابیدن به مدت 20 دقیقه

یکی دیگر از راه های مقابله با خستگی و خواب آلودگی در هنگام رانندگی این است که زمان مناسب برای رانندگی را انتخاب کنید. به منظور جلوگیری ازخستگی و خواب آلودگی در رانندگی، زمانی از روز را برای رانندگی انتخاب نمایید که انرژی بیشتری دارید. به عنوان مثال اگر ساعت ۹ صبح از خواب بیدار می شوید و اوج انرژی را دارید، همین زمان را جهت رانندگی انتخاب نمایید.

زمان مناسب

بخش دوم : چه بخوریم تا از خواب آلودگی در رانندگی جلوگیری کنیم ؟

خوردن غذای سالم ، سبک و در عین حال انرژی زا به شما کمک می کند تا انرژی مورد نیاز خود را به منظور ساعت های طولانی رانندگی به دست آورده و آن را ذخیره کنید.

خوردن غذا

خوردن مواد غذایی حاوی کربوهیدرات، پروتئین، مواد معدنی و همچنین مرغ و بوقلمون شما را برای مدت زمان طولانی هشیار نگه می دارد.یکی از علت های خواب آلودگی در رانندگی از خوردن فست فود ها، غذاهای چرب و حاوی قند فراوان جدا پرهیز کنید.

۲ویتامین مصرف کنید. پس از داشتن یک وعده غذایی سالم، یک قرص ویتامین B یا C مصرف کنید. خوردن این ویتامین ها هم به شما انرژی می دهد و هم کمک می کند که برای مدت زمان طولانی بیدار بمانید.

قرص خوردن

البته قبل از مصرف ویتامین ها حتما با پزشک خود جهت تعیین دوز مصرفی مشورت کنید. اگر قرص یا داروهای دیگری را به طور منظم استفاده می کنید، دقت نمایید که مصرف این ویتامین ها تاثیر یا مداخله ای در روند درمان شما نداشته باشد.

۳- غذاهای سالم با ۱۰۰ کالری به جلوگیری از خواب آلودگی در رانندگی کمک میکند. خوردن غذاهایی که بیش از ۱۰۰ کالری است ممکن است شما را سنگین و خواب آلود کند.

۴- خوردن تخمه آفتاب گردان به شما در رفع خواب آلودگی در رانندگی کمک خواهد کرد. دانه های آفتاب گردان معمولا در پاکت هایی با ۱۰۰ کالری بسته بندی و فروخته می شود و می تواند انرژی شما را حفظ کند.

تخمه آفتاب گردان

۵- کافئین مصرف کنید. یک فنجان قهوه حاوی حدود ۷۵ میلی گرم کافئین است. این مقدار از کافئین جهت رفع خواب آلودگی در رانندگی کافی است. بنابراین اگر احساس خواب آلودگی در رانندگی داشتید، یک فنجان قهوه بنوشید.

خوردن قهوه

۶- آدامس بجوید. جویدن چیزهایی همچون آدامس که دهان شما را برای مدت طولانی مشغول نگه می دارد، نیاز به تمرکز و هشیار بودن دارد. بنابراین جهت جلوگیری از خواب آلودگی در رانندگی گزینه مناسبی است.

خوردن آدامس

تا حد امکان سعی کنید از “آدامس بدون شکر” استفاده کنید. آدامس های شکری حتی می تواند احساس خستگی و خواب آلودگی  را در شما تقویت کند. جدیدا آدامس هایی با کافئین تولید می شوند و مصرف آن ها شدیدا توصیه می شود.

۴- به مقدار غذایی که می خورید توجه کنید. اگر مجبور به خوردن غذا هستید، حتما از غذاهای سبک استفاده کنید یا اینکه به مقدار خیلی کم بخورید. خوردن غذای سبک و به مقدار کم قطعا شما را در حین رانندگی هشیارتر نگه می دارد. به سراغ غذاهای سالم و سبک و در عین حال انرژی زا همچون: میوه، سبزیجات و دانه های روغنی سرشار از پروتئین بروید.

خوردن غذا  

بخش سوم : چه کارهایی انجام دهیم تا از خواب آلودگی در رانندگی جلوگیری کنیم ؟

۱یکی از کارهای که به جلوگیری از خستگی و خواب آلودگی در رانندگی کمک میکند در میانه راه استراحت کردن است. عجله ای برای رسیدن به مقصد نیست. بنابراین حتما در میانه راه اتومبیل را متوقف کرده و به مدت ۲۰-۱۵ دقیقه چرت کوتاهی داشته باشید. حتی همین زمان کوتاه مغز شما را شارژ کرده و انرژی لازم را جهت رانندگی به شما می دهد.

خواب در اتومبیل

۲- به موسیقی گوش دهید زیرا به جلوگیری از خواب آلودگی در حین رانندگی کمک میکند. اگر احساس خواب آلودگی در رانندگی پیدا کردید، صدای موزیک خود را تا ۹۰ دسیبل افزایش دهید تا شما را به اندازه کافی هشیار نگه دارد.

گوش دادن به موزیک با 90 دسیبل

البته که گوش دادن به موسیقی با صدای بلند به شنوایی شما آسیب خواهد رساند. بنابراین تنها برای یک مدت زمان کوتاه با صدای خیلی بلند به موزیک یا رادیو گوش دهید و دوباره صدا رو کم کنید.

۳تا حد امکان به تنهایی سفر نکنید. زمانیکه شخص دیگر در طی سفر شما را همراهی می کند، گاها به شما هشدار می دهد، با شما هم صحبت می شود و در رانندگی به شما کمک خواهد کرد.

به تنهایی سفر نکنید

۴ شیشه خودرو را پایین بکشید. باز کردن پنجره اتومبیل و وزیدن نسیم خنک به صورت شما، قطعا به هشیار ماندن در طول رانندگی کمک خواهد کرد. همیشه سعی کنید تهویه مناسب (نه خیلی گرم و نه خیلی سرد) در داخل خودرو ایجاد نمایید.

خواب آلودگی در حین رانندگی

۵- رسانه مورد علاقه خود را پیدا کنید. گوش دادن به کتاب های صوتی، انواع پادکست ها و نمایش های رادیویی همگی می تواند در سرگرم کردن شما موثر باشند. در واقع این چنین برنامه هایی شما را وادار می کند که بر روی کلمات تمرکز کنید و به این ترتیب از خواب آلودگی در رانندگی تا حد بسیاری جلوگیری می کند.

گوش دادن به کتاب صوتی

بخش چهارم : علائم و نشانه های خستگی و خواب آلودگی در رانندگی

۱- علائم و نشانه های خستگی و خواب آلودگی در رانندگی راشناسایی کنید. در صورت داشتن علائم پایین، حتما از ادامه رانندگی صرف نظر کرده و برای مدتی استراحت نمایید:

  • به طور مکرر چشمک زدن و سنگین شدن پلک ها
  • به دشواری سر خود را بالا نگه داشتن
  • تکرار خیال بافی ها
  • گم کردن خطوط ترافیک و حرکت از میان لاین های مختلف
  • چند کیلومتر گذشته ای را که رانندگی کرده اید، به سختی به یاد آورید و … .

خواب در پشت فرمان

۲- قبل از خوردن دارو، بروشور مربوط به آن را بخوانید. برخی از دارو ها عوارض خواب آلودگی در رانندگی دارند. بنابراین از خوردن آنها صرف نظر کنید.

داروهای خواب آور

در صورتیکه مجبور به استفاده از دارویی با عارضه خواب آلودگی هستید، حتما قبل از سفر با پزشک خود در مورد نحوه استفاده از آن دارو مشورت نمایید.

۳-از رانندگی بین ۱۲ نیمه شب تا ۶ صبح خودداری کنید. مکانیزم طبیعی بدن شما در این ساعات از شبانه روز احتیاج به خواب دارد. بنابراین بیشترین میزان خواب آلودگی در این ساعات از روز است؛ در نتیجه  از رانندگی بین نیمه شب و شش صبح جدا خودداری کنید.

ساعت غلط رانندگی

آیا میخواهید بدانید که چگونه میتوانید سریعا به خواب فرو بروید تا برای رانندگی در شب آماده باشید ، در مطلب آشنایی با وسیله ها و اقداماتی برای نشنیدن صدا موقع خواب میتوانید پاسخ سوال خود را بگیرید.

نظرات و پیشنهادات شما ؟

امروز در آی آر میکس در مورد راهکارهایی جهت جلوگیری از خستگی و خواب آلودگی در رانندگی صحبت کردیم. در صورت داشتن نظر یا پیشنهادی از جانب شما خوشحال می شویم که آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

چه بخوریم و چه کارهایی انجام دهیم تا از خواب آلودگی در رانندگی جلوگیری کنیم ؟
۵ (۱۰۰%) ۱ رای

وارد کانال آی آر میکس شوید
منبع : آی آر میکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *