How to Drive a Car With an Automatic Transmission

کاملترین آموزش تصویری نحوه رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک ایرانی و خارجی

۰
کاملترین آموزش تصویری نحوه رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک ایرانی و خارجی
نمره 3.8 از 12 رای

با ماشینی شدن زندگی امروز و پیشرفت سریع صنعت اتومبیل، امروزه شاهد ازدحام زیاد خودرو به خصوص در کلان شهرها و به دنبال آن مواجه شدن با مشکلی همچون ترافیک هستیم. شاید در چنین شرایطی رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک در مقایسه با خودرو دنده ای  به منظور کاهش خستگی کمک کننده باشد. با آی آر میکس همراه باشید تا کاملترین آموزش تصویری نحوه رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک را با شما در میان بگذاریم.

چگونه با یک ماشین دنده اتومات رانندگی کنیم؟ طریقه رانندگی با دنده اتومات

How to Drive a Car With an Automatic Transmission

رانندگی با ماشین دنده اتومات برای هر دو رانندگان جدید و باتجربه بسیار محبوب و مهیج است. زیرا کار با آن بسیار ساده تر از عملیات دستی بوده و برای مسافرت های طولانی بسیار راحت است.

بخش اول : آماده شدن برای رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک

۱-ابتدا درب اتومبیل خود را باز کرده و سوار شوید. به یاد داشته باشید که اگر درب ماشین شما نیاز به صداگیری دارد، آن را پیش از هر چیزی تعمیر کنید.

 باز کردن در ماشین

۲-صندلی خود را به منظور کنترل بیشتر روی فرمان، پدال گاز و ترمز تنظیم نمایید. همچنین آینه ها را چک کنید تا به راحتی و به وضوح، به عقب و طرفین خود دسترسی داشته باشید.

تنظیم صندلی ماشین

۳-شناسایی کنترل ها در رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک ایرانی و خارجی : قبل از روشن کردن اتومبیل، لازم است پدال های گاز و ترمز، فرمان، دنده، چراغ ها و برف پاک کن را شناسایی کرده و در صورت مناسب نبودن موقعیت آنها، تنظیم مجددی بر روی آنها اعمال نمایید.

  • ماشین دنده اتوماتیک دارای دو پدال (گاز و ترمز) است. پدال گاز در سمت راست و پدال ترمز در سمت چپ قرار دارد (در ماشین دنده اتوماتیک، هرگز از دو پای خود استفاده نکنید. بلکه از یک پا هم برای گاز و هم برای ترمز استفاده نمایید).

پدال گاز و ترمز و دنده

  • اهرم مخصوص روشن و خاموش کردن چراغ های اتومبیل که در سمت چپ فرمان قرار دارد.
  • دنده که در سمت راست فرمان یا مابین صندلی راننده و مسافر تعبیه شده است. نشانگرهای دنده که معمولا با حروف P (پارک)، D (دنده حرکت به جلو)، N (خلاص)، R (دنده عقب) و چند عدد مشخص می شود.

۴- در مرحله بعدی برای آموزش نحوه رانندگی با ماشین دنده اتومات باید کمربند ایمنی خود را ببندید! اطمینان حاصل کنید که سایر سرنشینان هم کمربند ایمنی خود را بسته اند.

بستن کمربند

بخش دوم: طریقه رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک

۱- روشن کردن ماشین : برای روشن کردن ماشین دنده اتوماتیک، ابتدا پای خود را روی پدال ترمز فشار دهید. سوییچ را به عقب برگردانید و استارت بزنید تا خودرو روشن شود. برای مشکل خاموش شدن در جای ماشین هم نکات لازم را در ذهن داشته باشید.

ماشین دنده اتوماتیک

۲- انتخاب دنده مناسب : در این مرحله از آموزش دنده اتوماتیک فارسی باید پای خود را روی پدال ترمز نگه دارید و دنده مورد نیاز خود را انتخاب نمایید.

دنده رویD

اگر می خواهید به سمت جلو حرکت کنید، دنده را روی D و اگر می خواهید به سمت عقب بروید، دنده را در وضعیت R قرار دهید.

۳-خواباندن ترمز دستی: پس از انتخاب دنده مناسب، ترمز دستی را به سمت پایین بخوابانید تا ماشین قادر به حرکت باشد.

خواباندن ترمز دستی

۴- چک کردن پیرامون خود : قبل از به حرکت درآوردن اتومبیل خود، با استفاده از آینه جلو و دو آینه بغل، به خوبی اطراف را وارسی کنید تا از نبود ماشین و افراد در پیرامون آن مطمئن شوید.

آینه جلو و بغل

۵-به حرکت درآوردن اتومبیل: پای خود را به آرامی از روی پدال ترمز بردارید تا اتومبیل به آرامی شروع به حرکت کند. اگر نیاز به سرعت بالاتر دارید، پای خود را روی پدال گاز گذاشته تا خودرو سریع تر حرکت نماید (در ارتباط با سرعت در رانندگی معمولی، نیازی به تغییر دنده نیست).

ماشین دنده اتوماتیک

۶-چرخاندن فرمان: با اطمینان به رانندگی خود ادامه دهید و در صورت نیاز به تغییر مسیر در جهت چپ یا راست، فرمان را در همان جهت بچرخانید.

کنترل فرمان

۷- ترمز کردن : اگر قصد کم کردن سرعت یا توقف کامل ماشین دنده اتوماتیک خود را دارید، فقط کافی است پدال ترمز را فشار دهید و به تغییر دنده نیازی نیست.

پدال ترمز

۸- پارک کردن ماشین دنده اتوماتیک :  باید توجه داشته باشید که در صورتیکه به مقصد خود رسیده اید و قصد پارک کردن خودرو را دارید، با گذاشتن پای خود روی پدال ترمز به طور کامل خودرو را متوقف کنید.

دنده روی P

سپس پا را از روی پدال ترمز برداشته و دنده را از D به P (پارک) تغییر دهید. پس از پارک شدن ماشین، ترمز دستی را بکشید و از خاموش شدن چراغ های جلو اطمینان حاصل کنید.

بخش سوم : استفاده از دنده های کاربردی دیگر در ماشین دنده اتومات

۱-دنده عقب (R) : مواقعی که نیاز دارید به عقب حرکت کنید، اطمینان حاصل کنید که اتومبیل شما به طور کامل متوقف شده است. سپس می توانید دنده را در وضعیت R قرار دهید. پا را از روی پدال ترمز برداشته و روی پدال گاز بگذارید.

دنده رویR

جهت حرکت به سمت جلو، باید دنده را در وضعیت D قرار دهید.

نکته: در برای دنده عقب در ماشین دنده اتوماتیک یادتان باشد حتما قبل از تغییر دنده، به طور کامل خودرو را متوقف کنید (هم از دنده عقب به جلو و هم از دنده جلو به عقب). چراکه این کار موجب می شود با ترمزها ماشین را نگه دارید نه با گیربکس اتوماتیک! در صورت خرابی، تعمیر ترمزها کار راحت تری است و هزینه کمتری دارد. در حالیکه تعمیر گیربکس اتومات بسیار زمان بر و هزینه بر خواهد بود.

۲- دنده خلاص (N) : مواقعی که نیاز به کنترل سرعت اتومبیل خود ندارید، می توانید دنده را در وضعیت N یا خلاص قرار دهید (در حالت رانندگی به هیچ وجه دنده را روی این حالت قرار ندهید).

گذاشتن دنده رویN

مثلا زمانی که پشت چراغ قرمز هستید یا برای مدت زمان کوتاهی اتومبیل خود را پارک کرده اید.

نکته: وقتی ماشین دنده اتوماتیک شما در سراشیبی قرار می گیرد، هرگز دنده را خلاص نکنید. شاید هدف شما از این کار کم کردن میزان مصرف سوخت باشد(خلاص کردن دنده موجب می شود که سوخت به موتور نرسد). ولی در واقع کار خطرناکی است و گاها موجب می شود کنترل ماشین از دست شما خارج شود.

۳-دنده های پایین: استفاده از نشانگرهای “۱”، “۲” و “۳” که در ماشین دنده اتوماتیک از آنها استفاده می شود. زمانیکه در حین رانندگی هستید و قصد تغییر دنده از ۱ تا ۳ را دارید، نیازی به توقف نیست و می توان در حین حرکت این کار را انجام داد.

دنده 1،2 و3

زمانی که نیاز به قدرت بیشتر از موتور ماشین دارید مثل رانندگی با دنده اتوماتیک در سربالایی ، می توانید از این دنده ها که نسبت به شماره از ۱ قوی تر و تا ۳ ضعیف تر می شوند استفاده نمایید. به خصوص از دنده ۱ که دنده سنگین است زمانی استفاده می شود که می خواهید خیلی آهسته حرکت کنید.

فیلم آموزش رانندگی با دنده اتوماتیک فارسی

اگر آموزش بالا در یادگیری نحوه رانندگی با ماشین دنده اتومات به شما کمک نکرد میتوانید فیلم آموزشی زیر را مشاهده کنید.

 

نظرات و پیشنهادات شما ؟

امروز در آی آر میکس کاملترین آموزش تصویری نحوه رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک ایرانی و خارجی را به شما آموزش دادیم. اگر در این زمینه انتقاد یا پیشنهادی دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی