درمان ماشین گرفتگی

۲۱ درمان قطعی و گیاهی ماشین گرفتگی در کودکان و بزرگسالان

۰
۲۱ درمان قطعی و گیاهی ماشین گرفتگی در کودکان و بزرگسالان
نمره 5 از 2 رای

بسیاری از افراد در طول سفر “ماشین گرفتگی” را تجربه کرده اند. متاسفانه کودکان بیشتر تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند و همین امر موجب نگرانی بیشتر اطرافیان در طول سفر خواهد شد. اگر شما هم با این مشکل روبرو هستید با آی آر میکس همراه باشید تا ۲۱ راهکار درمان ماشین گرفتگی در کودکان و بزرگسالان را با شما در میان بگذاریم.

در این مطلب میخوانید: پنهان
1 ماشین گرفتگی چیست ؟ علت و راه درمان حالت تهوع در ماشین

ماشین گرفتگی چیست ؟ علت و راه درمان حالت تهوع در ماشین

Twenty One Motion Sickness Remedies to Ease Nausea, Vomiting, and More

ماشین گرفتگی چیست ؟ بیماری حرکت یا ماشین گرفتگی می تواند علائمی همچون حالت تهوع، سرگیجه، عرق سرد و استفراغ را ایجاد نماید که تنها محدود به مسافرت با اتومبیل نیست و سفر با هواپیما، قطار و کشتی را هم شامل می شود. در ادامه علت و راه درمان حالت تهوع در ماشین را ارائه خواهیم کرد.

۱- کنترل ماشین را به دست بگیرید

دانشمندان معتقدند بیماری ماشین گرفتگی به دلیل اختلاف بین چیزی که می بینید و آنچه که احساس می کنید به وجود می آید. بنابراین در صورت امکان، رانندگی کنید. چراکه رانندگان بیشتر روی جاده تمرکز می کنند ازین رو کمتر دچار ماشین گرفتگی می شوند. در غیر این صورت وانمود یا تصور کنید که در حال رانندگی هستید.

کنترل ماشین

۲- قرار گرفتن در صندلی جلو

در جایی از خودرو قرار بگیرید که کمترین حرکت را دارد. بهترین مکان صندلی جلو خودرو است ؛ چراکه احتمال وقوع ماشین گرفتگی را کمتر می کند.

۳- نگاه کردن به افق

برای جلوگیری از استفراغ و حالت تهوع در ماشین از پنجره اتومبیل به بیرون نگاه کرده و روی پدیده های ثابت مثل افق تمرکز نمایید. سعی کنید حرکت زیادی در اتومبیل نداشته باشید و ازین نقطه به آن نقطه نگاه نکنید.

۴-انتخاب بهترین پوزیشن جهت ثابت نگه داشتن سر

برخی از افراد برای جلوگیری از ماشین گرفتگی ، دراز کشیدن در اتومبیل را ترجیح می دهند. بسته به نوع سفر خود با قطار، کشتی یا … پوزیشن مناسبی که از حالت تهوع و بیماری حرکت جلوگیری کند استفاده نمایید و تا حد امکان سر خود را در اتومبیل به وسیله یک بالش ثابت نگه دارید.

۵- درمان قطعی : استشمام هوای تازه

پنجره ماشین را پایین داده و از هوای تازه بیرون استفاده نمایید. در غیر این صورت اتومبیل خود را برای چند دقیقه متوقف کنید. پیاده شده و از هوای دلچسب بیرون لذت ببرید. در روزهای گرم تابستان هم می توانید جهت پیشگیری و درمان ماشین گرفتگی از کولر استفاده نمایید (کشیدن سیگار در فضای بسته اتومبیل و استشمام آن توسط فرد مبتلا به بیماری ماشین گرفتگی قطعا حال او را بدتر خواهد کرد).

هوای تازه

۶- خوردن میان وعده های سبک

خوردن میان وعده های سبک و خشک همچون انواع بیسکوییت ها به دلیل جذب اسید اضافی معده در کاهش تهوع نقش بسزایی دارند. خوردن غذاهای سنگین، چرب و اسیدی که دیر هضم هستند می تواند بیماری شما را تشدید کند. بنابراین خوراکی هایی نظیر: انواع غلات، نان، بیسکوییت هایی مثل ساقه طلایی، سیب و موز گزینه های مناسبی جهت داشتن یک میان وعده سالم و سبک در طی سفر خواهند بود.

۷- خوردن آب و برخی نوشیدنی های گازدار

نوشیدن آب خنک و برخی نوشیدنی های گازدار حاوی دی اکسید کربن یا برخی محصولات حاوی زنجبیل مثل آدامس یا شیرینی زنجبیلی، شیر و آب سیب به کاهش تهوع و درمان ماشین گرفتگی شما کمک خواهد کرد. خوردن قهوه یا برخی از نوشیدنی های کافئین دار که موجب کاهش آب بدن می شوند به بدتر شدن حالت تهوع می انجامد.

۸- تمرکز روی چیزهای دیگر

یکی از راه های درمان ماشین گرفتگی کودکان ، پرت کردن حواس آنها با چیزهای دیگر است. بازی کردن یا گوش دادن به موسیقی در اتومبیل از جمله این عوامل است.

تمرکز

۹- از مطالعه در ماشین خودداری کنید

میتوان گفت یکی از علت های حالت تهوع در ماشین مطلاعه است. این موضوع به قطع شدن ارتباط حسی بین گوش میانی و چشم ها باز می گردد. بنابراین تا حد امکان به گوش دادن کتاب های صوتی، موسیقی یا یک چرت کوتاه جهت گذران زمان بسنده کنید.

درمان ماشین گرفتگی با روش های طبیعی

برخی از افراد که علاقه ای به خوردن قرص و داروهای شیمیایی ندارند، با استفاده از روش های طبیعی می توانند به درمان ماشین گرفتگی خود کمک کنند.

۱۰- فشار درمانی

با فشار دادن نقطه P6 از بدن می توانید به کاهش یا درمان ماشین گرفتگی خود کمک کنید. پشت مچ دست شما جایی که بند ساعت شما قرار دارد را به مدت ۱۰ ثانیه فشار داده و به این ترتیب حالت تهوع خود را کاهش دهید.

۱۱- آروماتراپی (رایحه درمانی)

درمان گیاهی ماشین گرفتگی : استشمام برخی از بوها مثل روغن های زنجبیل خالص و اسطو خودوس ممکن است جهت درمان ماشین گرفتگی مفید باشند. از روغن نعنا همچنین جهت کاهش تهوع برای بیماران بستری در بیمارستان استفاده می شود. راه های بسیاری برای استفاده از روغن وجود دارد. شما می توانید با استفاده از یک اسپری قابل حمل در اتومبیل خود از تمامی این عطرها در طول سفر استفاده نمایید.

آروماتراپی

۱۲- نوشیدن چای بابونه

درمان گیاهی ماشین گرفتگی : چای بابونه گیاهی است که موجب تسکین و کاهش اسید معده می شود. شما می توانید نیم ساعت قبل از رفتن به مسافرت این چای را به صورت داغ یا سرد میل کنید.

۱۳-شیرین بیان

مصرف شیرین بیان معده را آرام کرده و موجب کاهش تهوع در طول سفر می شود. شما می توانید ریشه شیرین بیان را دم کرده و نیم ساعت قبل از سفر میل کنید یا اینکه به صورت جویدنی از آن استفاده نمایید.

مصرف داروهایی که نسخه لازم دارند یا می توان بدون نسخه آنها را خرید

در صورتیکه روش های بالا هیچ کدام بر کاهش یا درمان ماشین گرفتگی شما تاثیری نداشت، می توانید از داروهای زیر استفاده نمایید. OTC در واقع به داروهایی اشاره دارد که بدون نسخه و تجویز پزشک هم می توان آنها را از داروخانه تهیه کرد.

درمان ماشین گرفتگی

۱۴- درمان قطعی : آنتی هیستامین های OTC

سعی کنید داروهای OTC شامل دیمن هیدرینات ( این اسم نام قرص حالت تهوع در ماشین میباشد ) ، دیفن هیدرامین(بنادریل) یا مکلیزین را ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از سفر یا هر ۶ ساعت در طی سفر خود استفاده نمایید.

دیمن هیدرینات و دیفن هیدرامین به طور کلی برای کودکان بالای دو سال ایمن هستند. اما در مورد دوز دارو حتما با پزشک مشورت کنید.

۱۵- قرص حالت تهوع در ماشین : اسکوپولامین

این دارو جهت پیشگیری از تهوع و استفراغ ناشی از بیماری حرکت استفاده می شود و از عوارض جانبی این دارو خشکی دهان است.

اسکوپولامین

۱۶-پرومتازین

این دارو حتما باید طبق نسخه پزشک جهت کاهش تهوع، استفراغ و درمان ماشین گرفتگی مصرف شود. دوز مصرفی برای بزرگسالان زیر ۶۵ سال، ۲۵ میلی گرم دو بار در روز است که دوز اول را ۳۰ دقیقه قبل از سفر استفاده نمایید.

جهت درمان ماشین گرفتگی کودکان بین ۲ تا ۱۷ سال، دوز مصرفی بین ۵/۱۲ تا ۲۵ میلی گرم، دو بار در روز است.

راه حل های بلند مدت برای جلوگیری از عوارض آینده

اگر احساس میکنید داروها و روش های گیاهی برای درمان ماشین گرفتگی شما کارساز نیستند میتوانید از روش های بلند مدت در زمینه این بیماری استفاده کنید.

۱۷-مصرف ویتامین B-6

اسم قرص ماشین چیه ؟ پیریدوکسین (ویتامین ب۶) اغلب برای درمان تهوع و استفراغ در دوران بارداری یا سایر شرایط همچون اضطراب مورد استفاده است. حداکثر پیشنهاد دوز روزانه برای بزرگسالان ۱۰۰ میلی گرم در روز است.

۱۸- مصرف HTP-5 به همراه منیزیم

برخی از دانشمندان بر این باورند که سطوح پایین سروتونین در مغز ممکن است با بیماری ماشین گرفتگی یا میگرن در ارتباط باشد. بنابراین مصرف مکمل های ۵-HTP و منیزیم ممکن است به افزایش سطح سروتونین و در نتیجه درمان ماشین گرفتگی کمک کند.

HTP-5

۱۹- مصرف مکمل ها

تاثیرات مکمل هایی همچون زنجبیل و نعنا در کاهش حالت تهوع، استفراغ و درمان ماشین گرفتگی ثابت شده است. متوسط دوز مصرفی برای زنجبیل، ۵۵۰ میلی گرم است که باید روزانه مصرف شود و برای قرص نعناع، دوز متوسط ۳۵۰ میلی گرم است که دو بار در روز کفایت می کند.

۲۰- درمان بیوفیدبک

این درمان جهت جلوگیری از استفراغ و حالت تهوع در ماشین مورد استفاده قرار می گیرد. برای انجام این کار، یک درمانگر، سنسورها را به قسمت های مختلف بدن شما متصل کرده تا ضربان قلب یا میزان تنفس شما را اندازه گیری کند و پاسخ های شما را ازین طریق کنترل نماید.

۲۱- مشورت با پزشک

اگر شغل شما مستلزم مسافرت های مکرر است، یا اگر احتمال ابتلا به این بیماری را دارید، حتما قبل از سفر جهت پیشگیری یا درمان ماشین گرفتگی با پزشک خود مشورت نمایید. داروهای تجویزی یا گزینه های درمانی درازمدت همچون بیوفیدبک به شما در رفع بیماری حرکت کمک خواهد کرد.

مشورت با پزشک

نظرات و پیشنهادات شما ؟

امروز در آی آر میکس در مورد ۲۱ درمان قطعی و گیاهی ماشین گرفتگی در کودکان و بزرگسالان صحبت کردیم. در صورت داشتن نظر یا پیشنهادی از جانب شما خوشحال می شویم که آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی