Why Are There White Spots on My Nails

لکه سفید روی ناخن علامت چیست؟ معرفی روش های درمان و علت به وجود آمدن آن

۲
لکه سفید روی ناخن علامت چیست؟ معرفی روش های درمان و علت به وجود آمدن آن
نمره 5 از 1 رای

لکه سفید روی ناخن علامت چیست ؟ حضور لکه سفید روی ناخن با عنوان لوکونیشیا شناخته می شود. در این عارضه نقاط یا نوارهای سفیدی روی ناخن ایجاد می شوند که ظاهری ناخوشایند به دستان می بخشند. با این مطلب از آی آر میکس همراه باشید تا روش های درمان و علت به وجود آمدن لکه های سفید روی ناخن را بدانید.

لکه سفید روی ناخن کودک نشانه چیست ؟ درمان لکه های سفید ناخن در خانه

Why Are There White Spots on My Nails

لوکونیشیا یا لکه های سفید روی ناخن کودک و بزرگسال شرایطی است که در آن نقطه یا لکه سفید روی ناخن پدیدار می شود. این عارضه هم در انگشتان دست و هم در انگشتان پا رخ می دهد و چیزی چندان ترسناکی نیست! این مشکل رایج بوده و معمولا ضرری به همراه ندارد. همانند لکه های سفید روی بدن، افراد بالغ زیادی در طول زندگیشان با چنین حالتی مواجه می شوند و نباید این وضعیت را یک بیماری عجیب تلقی کرد. اما دانستن نحوه مقابله و درمان لکه سفید روی ناخن برای شما مفید خواهد بود.

لکه های سفید

برخی از افراد چنین لکه سفید روی ناخن را به صورت کوچک دارند و برخی دیگر لکه های بزرگتری را تجربه می کنند. ممکن است یک ناخن یا چند ناخن درگیر چنین حالتی شود. اصلی ترین علت ایجاد لوکونیشیا، آسیب به بستر ناخن می باشد. این صدمات هنگامی رخ می دهد که به ناخن خود ضربه ای شدید وارد کرده باشید. ضمن این ها برخی موارد مانیکور و پدیکور ناخن که برای زیبایی بیشتر صورت می گیرند احتمال این عارضه را بیشتر می کنند.

مسائل زیادی در ایجاد لکه سفید روی ناخن نقش بازی می کنند. مهمترین علت های لکه های سفید روی ناخن این موارد می شود:

  • واکنش حساسیت یا آلرژیک
  • عفونت قارچی
  • صدمه ناخن
  • کمبود مواد معدنی بدن

لکه سفید روی ناخن

علت لکه های سفید روی ناخن : واکنش حساسیت یا آلرژیک

حساسیت به کلیه حالات زیبایی و آرایشی ناخن در بسیاری از افراد دیده می شود. استفاده از ژل ها یا مواد آکریلیک روی ناخن به منظور زیبایی، می توانند به ناخن ها آسیب زده و لکه سفید روی ناخن در بزرگسالان را ایجاد کند.

قارچ ها دلیل لکه های سفید ناخن هستند

یکی دیگر از موارد معمول ایجاد لکه سفید روی ناخن، قارچ اونیکومیکوزیس می باشد. این قارچ ممکن است بر روی ناخن های دست یا پا ایجاد شود. اولین علامت این قارچ، حضور لکه های سفید روی ناخن است. اما قارچ به مرور رشد کرده و ممکن است به بستر ناخن هم برسد.

قارچ ناخن

آسیب به ناخن

آسیب در انتهای ناخن می تواند به ایجاد لکه سفید روی ناخن ختم شود. بلند کردن زیاد ناخن ها احتمال ایجاد صدمه به ناخن را بالا می برد. نکته مهم اینجا است که اکثر اوقات افراد، آسیب به ناخن را به یاد نمی آورند! ممکن است پس از آسیب به چهار هفته یا بیشتر زمان نیاز باشد تا لکه های سفید ظاهر شود.

آسیب به ناخن

کمبود مواد معدنی بدن

لکه های سفید روی ناخن کمبود چه ویتامینی است ؟ اگر ویتامین یا مواد معدنی بدنتان کم باشد، ممکن است باعث به وجود آمدن لکه سفید روی ناخن کودکان شود. معمول ترین کمبودهای مواد معدنی در بدن انسان به کلسیم و روی باز می گردد. پس روی خوراکی هایی که این مواد معدنی را در خود دارند بیشتر تمرکز کنید و حتما با متخصص تغذیه یا پزشک مشورت حاصل نمایید.

دلایل دیگر و غیر معمول لکه سفید روی ناخن

موارد دیگری هم هستند که لکه سفید روی ناخن را ایجاد می کنند. این موارد کمتر رخ می دهند و تشخیص آن ها با مشورت پزشک انجام خواهد شد. به طور کلی موارد غیر معمول ایجاد لکه سفید روی ناخن شامل این گزینه ها می شود:

  • بیماری قلبی
  • وضعیت بد کلی سلامت
  • اختلال کلیوی
  • پسوریازیس یا اگزما
  • سرماخوردگی و پنومونی
  • مسمومیت با آرسنیک

بیماری قلبی

علائم و نشانه های لکه سفید روی ناخن

لکه های سفید به روش های مختلفی ظاهر می شود و علائم مختلفی دارد. این لکه ها به چنین حالت هایی ایجاد می شوند:

  • لکه های سفید کوچک به اندازه نوک خودکار
  • خطوط بزرگتر در سرتاسر ناخن
  • نقطه های بزرگتر منفرد و تکی
  • هلال سفید روی ناخن

علت لکه های سفید ناخن چیست ؟ علائم به دلیل ایجاد لکه سفید روی ناخن شما بستگی دارند و ریشه تفاوت بین نحوه ظاهر شدن هم همین موضوع می باشد. آسیب شدید ممکن است سبب ایجاد یک لکه بزرگ در وسط ناخن شما شود. یا واکنش حساسیت ممکن است سبب ایجاد نقاط کوچک اما پرشمار در سراسر ناخن شود. ضمن اینکه حالت هر ناخن با ناخن دیگر دستان یا پاها ممکن است تفاوت داشته باشد و این موضوع عجیبی نیست.

نقاط سفید

نحوه تشخیص لکه سفید روی ناخن

اگر لکه سفید روی ناخن شما همیشگی نیست و فقط در مواقعی ظاهر می شود، مشکل به احتمال فراوان به ضربه و آسیب فیزیکی ناخن باز می گردد. شاید در این حالت هرگز نیاز به مشاوره با پزشک نداشته باشید. فقط مراقب باشید که به ناخن های خود صدمه نزنید زیرا شما عامل سفیدی روی آن ها هستید!

اما اگر لکه سفید روی ناخن را به دفعات بیشتری تجربه یا مشاهده می کنید باید با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شرایط فیزیکی و سلامتی شما را بررسی خواهد کرد و تشخیص نهایی را انجام خواهد داد. اگر در هنگام تشخیص، پزشک به قطعیت نرسد از آزمایش های دیگری استفاده خواهد کرد.

پزشک و دست

درمان لکه سفید روی ناخن

مهمترین نکته در درمان لکه سفید روی ناخن ، رسیدن به تشخیص مناسب نسبت به علت و دلیل رخداد عارضه خواهد بود. اگر علت عارضه، واکنش حساسیت باشد، از لاک و مواد زیبایی روی ناخن خود استفاده نکنید.

یا به عنوان مثال اگر مشکل شما در قارچ باشد، بهترین درمان برای شما درمان خوراکی ضد قارچی می باشد. قطعا برای چنین درمانی نیاز به تجویز و نسخه پزشک دارید. طول دوره درمان بیماری قارچی ناخن معمولا سه ماه خواهد بود.

درمان ضد قارچی و قرص

به طور کلی اکثر لکه های سفید روی ناخن نیاز به درمان ندارند و به صورت خود به خود رفع می شوند. اگر با این لکه ها مواجه شدید هرگز هراس نداشته باشید. نگران نباشید زیرا یک مراجعه سریع به پزشک همه چیز را به پایان خواهد رساند. درمان های پزشکی هم تقریبا در صددرصد موارد موفیت آمیز خواهند بود.

نظرات و پیشنهادات شمت ؟

در این مطلب از آی آر میکس بر روی لکه سفید روی ناخن و مهمترین علائم ایجاد کننده آن صحبت کردیم. اگر شما هم یکی از افراد درگیر با این مورد هستید، تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی