What is Pneumatic Systems and How its Works in cars

سیستم پنوماتیک ماشین چیست ؟ مزایا و معایب سیستم پنوماتیک در ماشین

۳۳
سیستم پنوماتیک ماشین چیست ؟ مزایا و معایب سیستم پنوماتیک در ماشین
نمره 4.1 از 35 رای

امروزه سیستم های پنوماتیک کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارند. یکی از صنایع محبوب که این فناوری در آن مورد استفاده قرار گرفته، صنعت خودروسازی می باشد. سیستم پنوماتیک ماشین مدت زیادی است که هواداران خاص خود را دارد. با آی آر میکس همراه باشید تا نکاتی ساده پیرامون مزایا و معایب سیستم پنوماتیک در ماشین برای شما ارائه کنیم.

نکات مهم درباره سیستم پنوماتیک و آشنایی با روند کار آن در کف خواب کردن ماشین ها

What is Pneumatic Systems and How its Works in cars

سیستم پنوماتیک ماشین چیست ؟ سیستم های پنوماتیک سیستم هایی مکانیکی هستند که از هوای فشرده در خود بهره می برند. این سیستم ها شباهت های زیادی با سیستم های هیدرولیک دارند اما نباید از تفاوت های آن ها به سادگی عبور کرد. به طور کلی سیستم هیدرولیک، سیستمی مکانیکی است که از مایعات برای انتقال نیرو استفاده می کند. اما در سیستم پنوماتیک هوا این کار را انجام می دهد. سیستم های پنوماتیک در همه جای دنیا به چشم می خورند. در این مطلب می خواهیم به شما نکاتی را پیرامون سیستم های پنوماتیک و البته به طور خاص، پنوماتیک ماشین ارائه کنیم.

سیستم پنوماتیک چیست؟

همانطور که گفته شد، سیستم پنوماتیک نوعی تکنولوژی است که از گازهای فشرده برای تولید نیرو استفاده می کند. از نظر لغوی، پنوماتیک یا نیوماتیک به معنای نفس یا هوا می باشد. این فناوری به طور کلی روی مطالعه گازهای فشرده و نیروی مکانیکی تمرکز دارد. دندانپزشک ها در کار خود از این فناوری بهره می برند، ناسا برای کنترل و مدیریت ماهواره های خود از آن استفاده می کند و البته پنوماتیک ماشین یکی از محبوب ترین و عمومی ترین استفاده های این فناوری می باشد.

سیستم پنوماتیک

سیستم پنوماتیک ماشین چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده درباره سیستم پنوماتیک ماشین صحبت کنیم، باید عبارت کف خوابی را مطرح کنیم. کف خواب کردن ماشین ها مدت زیادی است که هواداران پر و پا قرصی دارد. این کف خوابی همان سیستم پنوماتیک ماشین بوده و یکی از استفاده های اصلی سیستم پنوماتیک ماشین، همین حالت کف خواب شدن خواهد بود. باید توجه داشت که برخی از انواع کف خوابی را می توان تنظیم کرد و سیستم پنوماتیک ماشین، الزاما به معنای عدم تغییر ارتفاع نیست.

سیستم پنوماتیک ماشین

سیستم پنوماتیک ماشین پژو پارس و غیره همانند باقی سیستم های پنوماتیک موجود در صنایع مختلف، نیروی الکتریکی را به حرکت تبدیل می کند. این عمل با استفاده از گازهای فشرده ای صورت می گیرد که عاری از هر گونه سم می باشد. سیلندرهایی وجود دارند که گاز یا هوای فشرده را آزاد می کنند. این گاز همان هوای معمولی ما است که به صورت آزاد وجود دارد. ضمن این ها به گاز موجود در دستگاه کمی مواد اضافه می کنند تا خطری برای محیط زیست نداشته باشد. کمپرسورهای سیستم پنوماتیک ماشین در صندوق عقب نصب می شود.

سیستم پنوماتیک

یکی از مزایای سیستم پنوماتیک در خودروها است. با سیستم پنوماتیک ماشین می توان ارتفاع خودرو را به چند حالت مختلف انجام داد. با این فناوری، به جای فنرهای عادی ماشین، بالن های مستحکمی قرار می گیرند. فشار باد این بالن ها با کمپرسورهایی، کم و زیاد می شود. به طور کلی استفاده از سیستم پنوماتیک ماشین، لذت بیشتری در رانندگی ایجاد می کند. شما در اصطلاح، رانندگی نرم تری را تجربه خواهید کرد. البته نباید از بحث زیبایی و جوان پسند بودن خودروهای دارای سیستم پنوماتیک ماشین غافل شد.

ماشین کف خواب

مزایا و معایب سیستم پنوماتیک ماشین

طبیعتا مزایای زیادی برای سیستم پنوماتیک ماشین وجود دارد. گازهای فشرده ای که در این سیستم وجود دارد، سازگاری بالایی با محیط زیست دارد و آلودگی بسیار پایینی ایجاد می کند. سرعت انتقال نیرو در این روش به نسبت روش هیدرولیک بسیار بالاتر است.

مزایای سیستم پنوماتیک ماشین

نکته بعدی و مهم درباره مزایای استفاده از این سیستم، کوتاه کردن کمک فنرهای خودرو می باشد. هنگامی که چنین سیستمی را روی خودروی خود نصب کنید، می توانید کمک فنرها را تا حدی برش داده و از خرابی آن ها جلوگیری کنید. در صورتی که کمک فنرهای شما دچار ایراد شوند، باید روش های تعمیر و تعویض کمک فنر را برای آن ها به کار ببرید. این موضوع به آن معنا است که دیگر نیازی به تنظیم ارتفاع با بریدن و خراب کردن سیستم کمک فنر خود ندارید.

خودروی کف خواب ایرانی

اما درباره معایب سیستم پنوماتیک ماشین باید گفت که احتمال برخورد با زمین در هر صورت وجود دارد. علی رغم اینکه خودروهای جدید همانند بی ام و و دیگر خودروها دارای سیستم پنوماتیک بسیار هوشمند هستند و می توان آن ها را با یک گوشی هوشمند مدیریت کرد، باز هم احتمال ضربه خوردن در خیابان ها وجود دارد. البته خودروهای پیشرفته دارای سیستم خودکار برای تنظیم ارتفاع ماشین هستند اما قطعا مواردی در خیابان وجود دارد که نقطه ضعف سیستم باشند. ضمن این که نصب سیستم پنوماتیک روی ماشین های عادی همانند پارس و دیگر موارد، احتمال ایراد را بالا می برد.

کف خواب

پیشنهاد می شود در پایان این مطلب و برای کسب اطلاعات مشابه پیرامون خودرو، مطلب سقف پانوراما و تفاوت آن با سانروف و مونروف را مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس درباره سیستم پنوماتیک ماشین صحبت و نکاتی ساده پیرامون مزایا و معایب آن مطرح کردیم. اگر روی خودروی خود این سیستم و دیگر سیستم های مشابهی را نصب کرده اید، آن را با ما در بخش دیدگاه ها در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۳۳ دیدگاه

  1. محمد گفت:
    176

    من نصب کردم پنوماتیک خیلی راضی هستم واسه اونایی که عشق خوابیده کردن رو دارن واقعا بهترین گزینه هست به میزان دلخواه میتونی تنظیم کنی در کل عالیه (یکم پلیس گیر میده)

  2. مهدی گفت:
    -48

    سلام، من شنیدم که پنوماتیک مثل کمک های دیگه خاصیت ضربه گیری نداره و کل ضربه به اتاق ماشین منتقل میشه، آیا این موضوع صحت داره یا خیر؟

  3. محمد گفت:
    38

    سلام
    من عشق خوابیده نیستم
    فقط میخوام بدونم که آیه ماشین نرم تر راه میره؟
    ثانیا ارتفاع قبلی حفظ میشه یا کمتر میشه؟

    • سید علی گفت:
      4

      سید خودت مشخص میکنی که ارتفاع پنو از کجا تا کجا باشه بالاترین حالت گوشه ی رکاب میخوره به لاستیک عقب پایین ترین حالت لاستیک میخوره به گلگیر

  4. Akkaf گفت:
    18

    پنو بزاریم معاینه فنی میدن؟

  5. Behnam گفت:
    50

    این اطلاعات ناکافی و ناقص که ارزشی نداشت

  6. سجاد گفت:
    51

    استفاده از پنوماتیک برای تنظیم ارتفاع خودرو خیلی عالیه میتونی ارتفاع رو نسبت به شرایت تغییر بدی ولی اونایی که میرن ارتفاع میزنن ( فنر رو میبرن یا کمک رو کوتاه میکنن ) اصلا بدرد نمیخوره چون زود پشیمون میشی باید کمک و فنر رو عوض کنی ):
    تو سایت ما درباره جک پنوماتیک و اجزای سیستم پنوماتیک توضیح های زیادی داریم اگه علاقه مند هستین یه سر به سایت بزنید .
    موفق باشید .

    • محمد گفت:
      1

      سلام خوبی شما یه خورده اطلاعات درباره پنوماتیک میخاستم

    • داتام پژوهان گفت:
      1

      درود , قربان ادرس سایتتون رو نگذاشتین تا بشه از تجربیاتتون استفاده کرد!! ممنون میشم ادرس سایت رو یا همینجا یابه واتسپ۰۹۳۰۰۸٫٫ ارسال کنید با سپاس از شما

  7. محسن گفت:
    23

    با پنوماتیک میشه مثل فنر فابریک توی جاده سرعت۱۲۰تا بری و مشکلی نداشته باشه!؟

  8. سیدمهدی گفت:
    -6

    من ی سمند ال ایکس میخوام بخرم سیستم پنو روشه نمیدونم اگه سیستمشو برداره ماشین آسیب نمیبینه یا تا الان ک روش نصب بوده زیر ماشین آسیب دیده یا نه؟

  9. Mohamad گفت:
    18

    دوستان پنوماتیک هم نرمه هم سواری خوبی داره مهم اینه که کجا وکی براتون نصب کنه پنوماتیک داریم ۲۸ میلیون یه مدلم داریم ۱۲ میلیون

  10. پوریا گفت:
    -8

    آیا پنوماتیک نیاز به شارژ داره؟
    و اگه داره هزینه هر بار شارژش چقدره و چقدر میشه استفاده کرد با هر بار شارژ

    • M گفت:
      4

      آره نیاز به شارژ داره
      اون مخزنش وقتی خالی بشه دوباره باید پر کنی
      فک نکنم هزینه زیادی داشته باشه چون همون هوای آزاد خودمونه با یه محلول اضافه

    • پوریا سلیمی گفت:
      7

      سلام هزینه نداره دیگه چون خودش یه موتور باد داره باد میشه کافیه کلیدش رو بزنی تا باد بشه

    • امیر مسعود گفت:
      6

      نه داداش نیاز به شارژ نداره چون کمپرسور وصله خودش شارژ میکنه

  11. پوریا گفت:
    6

    سلام … سیستم پنوماتیک هم سواری خوبی میده و هم اینکه میتونید با ریموت و یک گوشی هوشمند تنظیم ارتفاع کنید ارتفاع پنوماتیک دست خودتونه میتونید از حالت استاندارد بیشتر ببرین بالا یا بیارین پایین فقط قبل خرید مطمعن بشین که فردی نصب میکنه مطمئن هست یا نه کارش خوبه یا نه چون خیلیا فقط بستن رو بلدن نه اصولی کار کردن رو

  12. مجید آرمان گفت:
    8

    دوستان
    من تحربه خودمو میگم و توضیحات ؛
    پنو ببندید نسبت به حالت عادی ماشین خشک تر میشه
    مگر اینکه از بالن های خیلی خوب استفاده کنید که هزینه تقریبا ۲۵ میلیونی روی دستتون میزاره
    اما الان با یه هزینه حدود ۱۸-۲۰ تومن
    میتونید پنوماتیک خوب ببندید
    بالون هایی کع بسته میشه ترک هستن معمولا (‌‌کیفیت خوبشو میگم وگرنه چینی‌هم هست )
    اگه اصولی و جای خوب ببندید عمر خوبی داره
    هربار که باد مخزن خالی بشه ؛ کمپرسوری که داخل صندوق نصب میشه شروع به کار میکنه و دوبارع مخزن باد میشه
    تنها هزینه نگهداری تعویض بالن ها هستش که اونم اگه خوب استفاده کنین ۲ سال جواب میده
    ولی خب در کل خوبه ( البته باید خیلی مراعات بکنید و تویه چاله چوله نندازید ماشینو چون خیلی زود اسیب می‌بینند کمک ها)‌
    امیدوارم توضیحاتم کامل باشه
    توضیحات اضافه خواستید میتونید میل بزنین در خدمتم
    majid.armand97@gmail.com

  13. میثاق علی محمدی گفت:
    0

    سلام من میخوام پنوماتیک نصب کنم و شنیدم که سرعت بالا مثلا ۲۰۰ تا باهاش بری خیلی خطرناکه و احتمال داره بترکوه ازین حرفا
    آیا درسته ؟
    لطفا راهنمایی کنید ممنونم .

  14. Dr.mosavi گفت:
    4

    کسی که ماشینشو میخوابونه مث بنده هدف اصلیش خش خش کف ماشینه پس اون موردی که شما ذکر کردین برای معایب پنوماتیک درواقع از مزایای اصلی برای پنوماتیک بازای واقعیه

  15. ححح گفت:
    -5

    بدرد نمیخوره من پشیمون شدم حیف پول خشک شده ماشین

  16. Nazi گفت:
    6

    خو این صیصتم پنوماتیک برای پارص و سمند و اینا با چی کنترل میشع؟
    منظورم اینه ک با کنترل میشه ارتفاعش رو کم و زیاد کرد یا گوشی؟

  17. Amir گفت:
    3

    سلام من از ماشین کفخواب خوشم نمیاد جز خرج بیهوده کاری نداره خودم ۴۰۵دارم چند تا سر کفخوابی کارتل ترکوندم سینی هم جواب نمیده ولی بلند کردن پشتش حال میده اونم که بیرون بدین از اکسل بلند می‌کنن اونم زیاد بلند کردنش خطرناکه نهایتا ۴انگشت از استاندارد بیشتر باشه خوبه . پنوماتیک بیشتر از ۱۲۰بری باید پشت سرت یه جرثقیل ببری

  18. محمد جواد گفت:
    -4

    آقا راست میگن احتمال ترکیدنه کپسولش هست یا شایعس!!؟

  19. مهدی گفت:
    -1

    سلام میخاستم بدونم وقتی کمک ها بادی میشه احتمال داره بترکه و چه اتفاقی میوفته؟

  20. Arman گفت:
    0

    سلام با ماشین پنو میشه دریفت کشید ؟؟
    یا مثلاً ماشینی که فول لوازم باشه و بخوای باهاش درگ بنداری پنو کنی خوبه یا ن؟

تبلیغات متنی