How to Survive in the Wild

آموزش های تصویری زندگی در شرایط سخت جنگل و طریقه زنده ماندن

۴
آموزش های تصویری زندگی در شرایط سخت جنگل و طریقه زنده ماندن
نمره 4.5 از 8 رای

اگر برای مدتی قصد خروج از منزل و گذران وقت در طبیعت را دارید، خواندن این مقاله به شما کمک خواهد کرد که چگونه از زندگی در شرایط سخت جنگل، طبیعت و کوه جان سالم به در برید. در این مطلب نگاهی به زندگی در شرایط سخت خواهیم داشت و سعی می کنیم با دست خالی، به دل جنگل بزنیم! با آی آر میکس همراه باشید.

زندگی در شرایط سخت چگونه است؟ آموزش مهارت های زندگی در شرایط سخت

How to Survive in the Wild

برای زندگی در شرایط سخت طبیعت، یادگیری مهارت هایی همچون چگونگی ساخت سرپناه، پیدا کردن غذا و آب قابل شرب، جهت یابی و روشن کردن آتش امری مهم و ضروری است. در ادامه با آی آر میکس همراه باشید تا آموزش مهارت های زندگی در شرایط سخت طبیعت را طی چندین مرحله با شما در میان بگذاریم.

فیلم آموزشی ترفند های زندگی در شرایط سخت جنگل

ابتدا پیشنهاد میکنیم این چند ترفند ساده و کاربردی برای زنده ماندن در شرایط سخت را بیاموزید تا بتوانید آموزش زیر را بهتر درک کنید.

 

بخش اول زندگی در شرایط سخت: پیدا کردن آب

۱- در اولین قدم برای زنده ماندن در شرایط سخت باید پهنه آبی همچون رودخانه، دریاچه یا تالاب را پیدا کنید. در صورت پیدا کردن پهنه آبی، پناهگاه خود را در نزدیکی آن بسازید.

زندگی در شرایط سخت

هرگز پناهگاه خود را در لبه پهنه آبی برپا نکنید. چراکه احتمال نزدیکی حیوانات خطرناک جهت رفع تشنگی شان وجود خواهد داشت. شاید در محل حضور شما، کلبه چوبی وجود داشت و شاید لوازم مورد نیاز برای ساخت کلبه در جنگل را در اختیار داشتید.

۲- آبی که از دریاچه، رودخانه یا به طور کلی از پهنه آبی در طبیعت جمع آوری می کنید را حتما باید از طریق به جوش آوردن استریل کرده و سپس میل نمایید. بنابراین تا حد امکان یک ظرف فلزی به منظور به جوش آوردن آب به همراه داشته باشید. آب را درون ظرف ریخته و حداقل به مدت ۲۰ دقیقه اجازه دهید بجوشد.

ظرف روی آتش به مدت ۲۰ دقیقه

یکی از مهارت های زنده ماندن در شرایط سخت این است که در صورت نداشتن ظرف، می توانید با ساخت یک گودال جوش ، آب را بجوشانید. به این صورت که: یک حفره تقریبا بزرگ و عمیق در کنار آتش خود ایجاد کنید.

  • سپس خاک رس را که چسبنده و قرمز رنگ است از خاک جدا کرده و یه لایه از خاک رس درون حفره ایجاد نمایید (مطمئن شوید که در این لایه از خاک رس هیچ روزنه و شکافی وجود ندارد).
  • از یک کلاه یا کفش جهت انتقال آب از منبع به درون حفره استفاده نمایید.
  • بعد از پر کردن گودال از آب، تکه سنگ هایی را درون آتش انداخته و به مدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا کاملا داغ شوند و سپس درون گودال پر از آب بیندازید. جای سنگ ها را با سنگ های تازه داغ شده عوض کنید و این کار را آنقدر تکرار نمایید که آب به نقطه جوش رسیده و به مدت ۲۰ دقیقه بجوشد.

۳- در صورت پیدا نکردن آب، از تی شرت یا پیراهن خود به منظور جمع آوری رطوبت از سطح زمین و گیاهان (شبنم) استفاده نمایید.

 پهن کردن تیشرت روی گیاهان

به این صورت که پیراهن خود را روی سطح زمین انداخته تا رطوبت مورد نیاز را جذب کند. سپس از طریق چلاندن در ظرف یا داخل دهان، از آن استفاده نمایید.

۴- جهت پیدا کردن منابع رطوبت روی پوست درختان، مسیر مورچه ها را دنبال کنید. بنابراین درصورتیکه دسته ای از مورچه ها را در حال بالا رفتن از درخت مشاهده کردید، شانس خوبی جهت رسیدن به رطوبت یا آب جمع شده در یکی از شیارهای درخت خواهید داشت.

بالا رفتن مورچه از درخت

بخش دوم زندگی در شرایط سخت : ساخت یک پناهگاه

۱-برای زندگی در شرایط سخت جنگل، یکی از مهارت های زندگی در شرایط سخت که لازم و ضروری خواهد بود، ساخت پناهگاهی است که بتواند شما را از هرگونه خطرات محیطی و جانوران درنده در امان دارد.

جمع کردن چوب

با استفاده از یک درخت افتاده روی زمین و تخته سنگ می توانید این پناهگاه را برای خود بسازید (ترجیحا در نزدیکی پهنه آبی).

۲- شاخه های نازک و بلند تنه درخت را انتخاب کنید. در صورت پیدا نکردن درخت، از شاخه های افتاده کف جنگل استفاده نمایید.

کندن شاخه

۳- منافذ باز بین شاخه های بزرگ را با استفاده از شاخه های کوچک تر پر کنید. طرز قرارگیری شاخه ها مهم نیست. فقط سعی کنید شکاف های مابین را با شاخ و برگ و گیاهان جنگلی به خوبی پوشش دهید.

قطع شاخه

۴- آموزش زندگی در طبیعت ؛ کف پناهگاه خود را با استفاده از برگ و گیاهان خشک یا برگ های سوزنی کاج بپوشانید. توجه داشته باشید که اگر روی سطحی نم دار بخوابید، قادر به حفظ گرما و حرارت بدن خود نخواهید بود. بنابراین این برگ ها حکم عایق را داشته و از شما در برابر سرما و رطوبت محافظت می کنند.

ریختن گیاهان خشک

۵-اگر در بیابان هستید، پناهگاه خود را در یک فرورفتگی برپا کنید. این موضوع کمک خواهد کرد که حرکت شن و ماسه های روان در بیابان، پناهگاه شما را کمتر تحت تاثیر قرار دهد. نحوه بستن و بر پا کردن چادر هم نکته مهمی در بحث زندگی در شرایط سخت می باشد.

چادر مسافرتی

۶-اگر در منطقه ای سرد و برفی گیر افتاده اید، بهترین پناهگاه برای شما، حفر گودالی در دل برف است. برای ساخت تونل برفی اولین نکته حائز اهمیت، پیدا کردن محل مناسب و به دور از نقاط سقوط بهمن خواهد بود.

گود کردن زمین در برف

برف عایق مناسبی جهت محافظت از شما در برابر سرما و زندگی در شرایط سخت محیط سردسیر خواهد بود. البته که ساختن تونل برفی کار هرکسی نبوده و توجه به نکاتی همچون استحکام سنجی برف، عمق سنجی و طول سنجی ضخامت برف نیاز دارد. به یاد داشته باشید که آموزش زندگی در طبیعت به سادگی به دست نمی آید و نیاز به توانایی های فیزیکی و روانی زیادی دارد.

بخش سوم زندگی در شرایط سخت : پیدا کردن غذا

۱-در این قسمت از یادگیری مهارت های زندگی در شرایط سخت جنگل باید یکی از اصلی ترین نیاز های خود را بر طرف کنید و آن غذا است ؛ میتوانید از پوست و میوه برخی از درختان جهت تغذیه استفاده کنید. از جمله میوه درخت بلوط که منبع با ارزش پروتئین بوده و می توانید به دو صورت خام یا بو داده شده روی آتش از آن استفاده نمایید.

میوه بلوط و چوب درخت

از پوست درختانی همچون درخت کاج و برخی از درختان سوزنی برگ، می توانید جهت تغذیه استفاده نمایید. به طوریکه پوست درخت را به وسیله یک شیء نوک تیز خراش داده تا به لایه میانی درخت برسید و به این ترتیب از پوست و شیره داخلی درخت تغذیه کنید.

۲- لانه پرندگان روی شاخه های درخت را جستجو کنید. به این ترتیب تخم پرندگان و حتی خود آنها منبع مناسب غذایی جهت زندگی در شرایط سخت جنگل به حساب می آیند.

لانه پرنده و تخم هایش

۳-یک شیء نوک تیز و برنده به وسیله چوب درخت بسازید و از آن به منظور گرفتن حیوانات کوچک استفاده نمایید.

چوب درخت 2 اینچی

بنابراین یک چوب جوان و محکم با طول (۵/۱ متر) و قطر ۵/۲ تا ۵ سانتی متر را انتخاب کرده و از یک سنگ جهت تراش آن چوب استفاده نمایید و در پایان نوک آن چوب را با قرار دادن روی آتش تیزتر نمایید. در طول روز با حمل چنین شیء نوک تیزی می توانید انواع حیوانات کوچک نظیر اردک، ماهی، سنجاب، قورباغه و خرگوش را شکار و روی آتش کباب کنید.

بخش چهارم زندگی در شرایط سخت: درست کردن آتش

۱-یکی از ملزومات زندگی در شرایط سخت جنگل، طریقه ساخت آتش است. بنابراین ابتدا یک گودال با طول (۵/۱ متر) و عمق (۱۵ سانتی متر) بسازید و دور تا دور آن را به کمک تکه سنگ هایی احاطه کنید.

حفر گودال و گذاشتن چوب وسط آن

۲- یک تکه چوب سخت یا سنگ را به عنوان مته، جهت سابیدن روی چوب انتخاب کرده یا خود شما آن را بسازید. آنقدر سر چوب را تراش دهید تا شکلی مثلثی پیدا کرده و بتوان به عنوان یک مته از آن استفاده نمود.

سابیدن چوب

سپس یک تکه چوب نرم پیدا کنید و به وسیله سنگ نوک تیز و مثلثی شکلی که در اختیار دارید، سوراخی کوچک درون آن چوب ایجاد نمایید (قرار است با سابیده شدن سر نوک تیز مته درون این سوراخ، آتش ساخته شود). پس از اتمام این کار، از بند کفش خود جهت متصل کردن دو سر چوب به یکدیگر استفاده نمایید(در صورت نداشتن کفش بندی می توان از الیاف نازک شاخه های درخت، برگ ها و گیاهان مختلف استفاده نمود).

۳-چوب نرمی که سوراخ کرده اید را روی سطحی سخت همچون سنگ قرار دهید. همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، مته را به بند یا طناب متصل به چوب ها گره زده و در جهات چپ و راست شروع به سابیدن کنید. آنقدر این کار را تکرار نمایید تا با چرخیدن مته روی چوب نرم اصطکاک ایجاد شده و در نهایت منجر به جرقه و آتش شود.

سابیدن مته روی چوب در جهات چپ و راست

بخش پنجم زندگی در شرایط سخت: محافظت از خود در برابر عوامل محیطی

۱- یکی از ترفندهای زندگی در شرایط سخت این است که باید دیرتر غذا بخورید. زمانی که شما شروع به غذا خوردن می کنید، متابولیسم بدن شما به منظور تولید گرما افزایش پیدا می کند.

میوه بلوط

بنابراین یکی از ترفندهای زندگی در شرایط سخت جنگل، خوردن غذاهای پر چرب، انواع آجیل و حیوانات کوچک قبل از خواب است. به این ترتیب گرمای بدن شما در طی شب حفظ شده و شما در برابر سرما ایمن خواهید بود.

۲-زمان خواب، خود را با شاخ و برگ گیاهان بپوشانید تا در طی شب در برابر سرما از شما محافظت شود. خاک، گیاه و شاخ و برگ درختان همچون یک عایق حرارتی در برابر سرما عمل می کنند.

خوابیدن در شرایط سخت

۳- هنگام بارش باران در پناهگاه خود بمانید. به ویژه در مناطق گرمسیری که بارش باران به طور مکرر و شدید اتفاق می افتد.

بارش باران در جنگل

در صورت خیس شدن، سعی کنید به سرعت خود و لباسهایتان را به طور کامل خشک کنید. مرطوب بودن می تواند به طور بالقوه باعث بیماری و عفونت های قارچی شود.

نظرات و پیشنهادات شما ؟

امروز در آی آر میکس آموزش های تصویری زندگی در شرایط سخت جنگل را با شما در میان گذاشتیم. اگر در این زمینه انتقاد یا پیشنهادی دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۴ دیدگاه

  1. یاشار گفت:
    10

    داخل پناهگاه نباید آتش روشن کرد در صورتی که بالای پناهگاه آزاد باشه ، چون یه بار با بابام توی چادر تو کوه آتش روشن کردیم و دودش باعث مریضیمون شد . اگر داره بارون میاد و نمی‌تونید سرش رو باز کنید بالای پناهگاه ، سطح شیب دار بصورت اریب و اریب بسازید اینجوری \/ یکش بالاتر از اونیکی و نزدیک تر ، تا بارون خیستون نکنه .

  2. ایلیا گفت:
    8

    سلام اگر در جنگل دچار شکستگی شدیم باید چیکار کنیم .
    چجوری پارو گچ ببندیم ؟
    یا اگر ذخمی شدیم چگونه بدنمان را زد عفونی کنیم
    ایا از گیاهان میشه استفاده کرد

تبلیغات متنی