نشانه های اولیه بیماری کبد چرب

تشخیص کبد چرب ؛ معرفی مهم ترین نشانه های اولیه بیماری کبد چرب

۰
تشخیص کبد چرب ؛ معرفی مهم ترین نشانه های اولیه بیماری کبد چرب
نمره 4 از 2 رای

استاتو هپاتیت بدون الکل یا بیماری کبد چرب اختلالی در کبد انسان است که بیش از ۲۵% مردم جهان به آن مبتلا هستند. این بیماری اغلب ناشی از مصرف بیش از حد الکل در کبد اشخاص میان سال به وجود می آید اما کودکان و نوجوانان نیز بر اثر مصرف زیاد غذا های چرب به آن مبتلا می شوند. اگر از نشانه های کبد چرب مطلع نیستید با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا به شما اطلاعات مفیدی در این زمینه ارائه دهیم.

عوارض و علائم کبد چرب روی پوست و بدن انسان چیست ؟

Signs of Fatty Liver Disease

همانطور که از نام این بیماری پیداست کبد چرب بر اثر افزایش سلول های چربی در کبد به وجود می آید. اما باید توجه داشته باشید که عوارض و علائم کبد چرب روی پوست و بدن انسان میتواند وخیم تر شود و به نارسایی کبدی و سرطان کبد تبدیل شود. پس اگر از مبتلا بودن به این بیماری مطمئن نیستید با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی از مهمترین نشانه های کبد چرب را در اختیار شما قرار دهیم.

نشانه های کبد چرب

 

شما برای تشخیص یک بیماری نیازمند به دانستن نشانه ها و علائم آن دارید، در ادامه نشانه های اولیه بیماری کبد چرب در کودکان و نوجوانان را معرفی میکنیم :

۱) خستگی

۲) قرمزی پوست و چشم ( زردی ) یکی از عوارض کبد چرب بر روی پوست میباشد.

۳) از دست دادن اشتها و از دست دادن وزن

۴) تورم پاها

۵) ضعف بدن

۶) سردرگمی یا مشکل تمرکز

۷) افزایش اندازه کبد

۸) تکه های تیره روی پوست دست یا گردن

این موارد جزو نشانه های کبد چرب هستند، اما این بیماری موقعی خود را بروز می دهد که تعداد انزیم های موجود در کبد در فعالیت ها روزانه افزایش می یابد که میتوان با نمونه برداری کبدی از این موضوع مطمئن شد.

نشانه های کبد چرب حاد

نشانه های اولیه بیماری کبد چرب

علائم و نشانه های استاتو هپاتیت غیر الکلی در زنان و مردان (کبد چرب حاد ) عبارتند از :

۱) تورم شکم (آسیت)

۲) سینه های بزرگ در مردان

۳) طحال بزرگ

۴) کف دست و پا قرمز رنگ میشود

۵) قرمزی پوست و چشم (زردی حاد)

چه چیزی باعث کبد چرب میشود

بعد از دانستن نشانه های کید چرب باید بدانید که چه چیزی باعث کبد چرب میشود ؟ کارشناسان و محققان در این زمینه دریافتند که بعضی از افراد به کبد چرب مبتلا میشوند در حالی که بعضی از افراد مبتلا نمیشوند. اما استاتو هپاتیت بدون الکل و کبد چرب هر دو به موارد زیر مرتبط هستند :

۱) اضافه وزن یا چاقی

۲) مقاومت به انسولین، در این بیماری ک سلول های بدن شما شکر را به دلیل هورمون انسولین در بدن شما جذب نمیکنند

۳) قند خون بالا (هیپرگلیسمی)، نشان دهنده افزایش قند خون یا دیابت نوع ۲  است

۴) سطح بالای چربیها، به ویژه تری گلیسیرید خون

این علائم بیشتر در اشخاصی که اضافه وزن دارند و در طی زمان به وجود می آید. زیرا تعداد سلول های چربی در کبد افزایش می یابد و نشانه های کبد چرب خود را نشان می دهند.

عوامل تشدید کننده سلول های چربی در کبد

طیف گسترده ای از بیماری ها می تواند خطر ابتلا به بیماری کبدی چرب غیرالکلی را افزایش دهد، از جمله :

۱) کلسترول بالا

۲) سطح بالای تری گلیسیرید در خون

۳) سندرم متابولیک ؛ به مجموعه‌ای از شرایط گفته می‌شود که عبارت هستند از : فشار خون بالا، سطوح افزایش یافتهٔ انسولین در خون، چربی انباشتهٔ اضافی در اطراف شکم و سطوح افزایش یافتهٔ چربی خون، بنابه گفتهٔ محققان سندروم متابولیک گروهی از عوامل خطر شامل چربی دور کمر، چاقی شکمی، فشارخون بالا، دیابت، تری گلیسیرید بالا و HDL (چربی خوب) پایین است که با هم رخ می‌دهند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته و دیابت را افزایش می‌دهند.

۴) چاقی، به ویژه هنگامی که چربی در شکم متمرکز است

۵) سندرم تخمدان پلی کیستیک ؛ سَندرُم تُخمدان پُلی‌کیستیک یا نشانگان تخمدان پُرکیستی شایع‌ترین اختلالات غدد درون‌ریز (آندوکرینوپاتی) در زنان و شایع‌ترین علت نازایی ناشی از عدم تخمک‌گذاری می‌باشد.

۶) وقفه تنفسی در خواب ؛ یک اختلال است که باعث توقف تنفس برای مدت کوتاهی در طول خواب می‌شود. این دوره‌ها به آپنه نامیده می‌شود.

۷) دیابت نوع ۲

۸) کم کاری تیروئید

۹) غده هیپوفیز ؛ یک غدهٔ درون‌ریز و احتمالاً مهمترین غده درون‌ریز بدن است و متعلق به دستگاه هورمونی است

درمان و راه های گیاهی برای پیشگیری از کبد چرب

برای جلوگیری از کبد چرب و جوش صورت باید رژیم غذایی سالم و گیاهی بگیرید که بخشی از آن را به مصرف سبزیجات و میوه ها اختصاص دهید و همچنین باید وزن خود را کاهش دهید که برای اینکار باید حداقل هفته ای ۳ بار ورزش کنید تا وزن خود را طی چند ماه کاهش دهید.

نظرات و پیشنهادات شما ؟

ما در پس امروز آی آر میکس سعی کردیم با ارائه مهم ترین نشانه های اولیه بیماری کبد چرب و دادن اطلاعات مفید در این زمینه خطر مبتلا شدن شما به این بیماری را کاهش دهیم. اگر در این زمینه نظر یا پیشنهادای دارید آنرا با ما در بخش نظرات و پیشنهادات این پست در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی