Easy Ways To Do Car Paint Scratch Repair At Home

آموزش تصویری ۴ عدد از بهترین روش های لکه گیری رنگ ماشین در خانه

۱
آموزش تصویری ۴ عدد از بهترین روش های لکه گیری رنگ ماشین در خانه
نمره 3.4 از 23 رای

ایجاد لکه یا خش روی ماشین، همواره نگران کننده است! اگر شما هم نسبت به خط و خش های روی خودروی خود حساس هستید و دوست ندارید زیبایی ابتدایی آن را از دست بدهید، این مطلب را مطالعه کنید. در این مطلب می خواهیم  ۴ عدد از بهترین روش های لکه گیری رنگ ماشین در خانه را به شما آموزش دهیم.

کم هزینه ترین روش های لکه گیری رنگ کاپوت و سپر ماشین سفید ، مشکی و ..

Easy Ways To Do Car Paint Scratch Repair At Home

از بین بردن لکه ها و خط و خش های خودرو، نیازمند تجربه و تخصص افراد حرفه ای می باشد. اما با کمی حوصله می توان این لکه ها را در خانه هم از بین برد. در هر صورت در این مطلب نگاهی اختصاصی به لکه های ماشین و روش های لکه گیری رنگ کاپوت ، سپر ماشین و .. خواهیم داشت. روند انجام اکثر مراحل مشابه است اما نکته مهم در تمامی آن ها، دقت، آرامش و حوصله خواهد بود. استفاده از ابزار مناسب مثل سنباده نرم، پارچه های نانو یا میکروفایبر و از همه مهمتر، کیت یا مواد مخصوص از جمله رنگ و کیت خراش، ضروری خواهد بود.

ساختار و ماهیت لکه یا خراش

لکه های روی ماشین ممکن است حالت های مختلفی داشته باشند. طبیعتا پیش از آغاز فرایند لکه گیری رنگ ماشین ، باید نوع لکه یا خراش ایجاد شده را مشخص کرد. اگر عمر خودروی شما بیش از ۲۰ سال نیست و رنگ غیر کارخانه ای ندارد، کار چندان سختی ندارید. رنگ های کارخانه ای مرغوب تر بوده و پایداری بیشتری هم دارند.

 

رنگ کارخانه

عموما لکه هایی که روی ماشین ایجاد می شوند، با تصادف و آسیب های فیزیکی ایجاد شده اند. گاهی اوقات آفتاب سوختگی هم باعث از بین رفتن رنگ ماشین می شود که البته در خودروهای با عمر بیشتر صورت می گیرد. در هر حال، خراش ها و خط و خش های سطحی را با عنوان لکه های روی ماشین می شناسند و برای رفع آن روش هایی وجود دارد. آموزش لکه گیری رنگ ماشین بسته به میزان آسیب و بزرگی یا شدت لکه صورت می گیرد. لایه های مختلفی در بدنه و رنگ خودرو وجود دارد که میزان و عمق آسیب در این لایه ها متفاوت است.

روش اول لکه گیری رنگ ماشین: رنگ کردن برای حذف لکه های عمیق

اگر لکه یا خط و خش روی ماشین شما، عمیق باشد چاره ای جز رنگ کردن آن ندارید. به یاد داشته باشید که نحوه لکه گیری رنگ ماشین اهمیت بسیار بالایی دارد و اگر کار اشتباهی انجام دهید، شرایط بهبود خودروی خود را با مشکل مواجه خواهید کرد. برای رنگ کردن خودرو ۶ مرحله ساده وجود دارد. به طور کلی این مرحله شباهت زیادی با نحوه انجام لیسه گیری رنگ ماشین دارد. در لیسه گیری هم خراش ها به عمق بدنه رسیده اند.

در ابتدا پیشنهاد میکنیم فیلم آموزشی نحوه اکه گیری و حذف خط و خش های عمیق خودرو را ببینید تا پیش زمینه از روند کار بدست آورید.

 

۱- ماشین را با دقت و حوصله بشویید و خشک کنید. پیش از شروع هر کاری باید ماشین را کاملا تمیز کنید. می توانید خودروی خود را به کارواش هم ببرید اما در ذهن داشته باشید که باید خودروی خود را حتما خشک کنید.

۲- ناحیه دچار آسیب را سنباده بکشید. با سنباده مناسب اقدام به انجام این کار کنید و حدود ۱۰ تا ۱۵ ثانیه، سنباده کشیدن را ادامه دهید. سپس بررسی کنید که آیا نیازی به ادامه کار هست یا نه. بعضی از لکه های عمیق تر هستند و نیاز به سنباده بیشتر دارند.

سنباده

۳- ناحیه را خیس و سپس آن را به طور کامل خشک کنید. بعد از این که ناحیه را سنباده زدید، باید برای پاک کردن کثیفی های ایجاد شده، کل ناحیه را خیس کنید. سپس از پارچه های نانو یا میکروفایبر برای خشک کردن سطح استفاده کنید. هرگز از پارچه یا کهنه های قدیمی برای خشک کردن استفاده نکنید زیرا ممکن است سبب آسیب بیشتر به خودروی شما شود.

۴- کمی رنگ اولیه را روی ناحیه سنباده کشیده، اسپری کنید. این کار باعث می شود که لکه ها و خش های عمیق تر به طور کامل پوشانده شوند. سپس باید ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا این رنگ خشک شده و سپس لایه ای دیگر را روی آن اسپری کنید.

رنگ پرایمر

۵-رنگ اصلی را روی خودروی خود اسپری کنید. روی ناحیه ای که رنگ اولیه را ریختید، رنگ اصلی که مشابه خودرویتان است را اسپری کنید. ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس در صورت نیاز رنگ را بار دیگر اسپری کنید.

۶- ناحیه تعمیر شده را پولیش کنید. از یک پارچه نانو یا میکروفایبر استفاده کنید تا واکس بدنه کارناوبا را به ماشین بمالید. کیت ها و واکس های اختصاصی برای این قسمت وجود دارند.

روش دوم لکه گیری رنگ ماشین : لیسه گیری بدنه

ممکن است خراش ایجاد شده بر روی خودروی شما، عمق زیادی داشته باشد. در این صورت باید آموزش لیسه گیری خودرو را بلد باشید. برای شروع لیسه گیری رنگ ماشین یا اصطلاحا لیسه کشی رنگ ماشین، ابتدا باید میزان عمق خراش را مشخص کرد. برای تعیین میزان عمق حادثه، خودرو را زیر نور آفتاب یا نور اختصاصی فرابنفش قرار می دهند. این کار میزان، مساحت و عمق خراش را مشخص می کند.

لیسه گیری بدنه

با استفاده از بتونه های سنگی و توجه به کد اختصاصی رنگ خودرو، محل خراش آسیب دیده پر می شود. سپس باید رنگ مخصوص یا جامد را وارد خراش کرد. در نهایت لیسه های نرم مخصوص خودرو وجود دارند که می توانند خراش را به طور کلی از بین ببرند. لیسه گیری رنگ ماشین یک عمل سخت بوده و نیاز به تجربه بالایی دارد. در هر صورت از بین بردن خط و خش عمیق ماشین نیاز به روشی مشابه لیسه کشی دارد.

روش سوم لکه گیری رنگ ماشین : حذف لکه های کوچک تر

طبق نظر کارشناسان مرتبط با این موضوع، برای حذف لکه های کوچک تر، محصولات اختصاصی حذف کننده لکه، بهترین گزینه هستند. این قسمت هم چند مرحله اختصاصی و ساده دارند. باید توجه داشت که نوع خودرو در تمامی مراحل لکه گیری حائز اهمیت است. به عنوان مثال برای لکه گیری رنگ ماشین پراید نیاز به مواد و وسایل اختصاصی این خودرو می باشد.

۱- خودروی خود را بشویید و خشک کنید. این مرحله هیچ تفاوتی با مرحله اول روش قبلی ندارد.

۲- یک کیت خراش مخصوص خریداری کنید. کیت هایی وجود دارند که برای لکه گیری رنگ ماشین و از بین بردن خش های کوچک مورد استفاده قرار می گیرند.

 کیت خراش

۳-مقدار مشخصی از کیت خراش خریداری شده را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. میزان آسیب تعیین کننده میزان مصرفی شما خواهد بود.

۴- ناحیه دارای خش و لکه را به آرامی ماساژ دهید. حرکات شما می تواند عقب و جلو داشته یا به صورت دایره وار صورت بگیرد.

۵- تمام مواد ایجاد شده را بشویید. شستشو را با حوصله انجام داده و سپس همه چیز را با یک پارچه میکروفایبر یا نانو پاک و خشک کنید. اجازه ندهید کیت خراش روی ماشینتان خشک شود و پیش از خشک شدن، آن را بشویید.

۶- کل مراحل را ۲ یا ۳ بار تکرار کنید. اگر لکه شما پاک نشد، همه چیز را دو یا سه بار دیگر هم انجام دهید.

برای درک بهتر روند کار در این روش پیشنهاد میکنیم ویدیو آموزشی زیر را مشاهده کنید.

 

روش چهارم لکه گیری رنگ ماشین : از بین بردن خط و خش ماشین با خمیر دندان

این روش طبیعتا آسان ترین روش موجود در لکه گیری رنگ سپر و کاپوت ماشین سفید خواهد بود. با یک بسته خمیر دندان می توانید خراش های سطحی خودرویتان را در چند مرحله از بین ببرید.

۱- میزان عمیق بودن خراش را مشخص کنید. ناخن خود را روی خراش بگذارید. اگر ناخنتان به سختی وارد خراش شد، یعنی عمق پایینی دارد و خمیردندان برای آن جواب می دهد.

خمیر دندان

۲- ناحیه دارای خش را تمیز کنید. پیش از استفاده از خمیر دندان، باید بدنه خودرو را تمیز و البته خشک کنید.

۳- میزان مناسبی از خمیر دندان را به ناحیه بمالید. می توانید از پارچه نانو یا میکروفایبر برای این کار استفاده کنید تا میزان آسیب را افزایش ندهید.

استفاده از خمیر دندان

۴- با حرکات دایره وار، خمیر دندان را روی خراش و لکه ماساژ دهید.

۵- خمیر دندان اضافی را بشویید. بعد از شستشو، باید بار دیگر خودرو را خشک کنید.

نتیجه استفاده از خمیر دندان برای لکه گیری رنگ ماشین

۶- کل فرایند انجام شده را، ۲ بار تکرار کنید. البته ممکن است نیاز به تکرار بیشتر هم داشته باشید. اما به طور کلی نباید بیش از ۳ بار تکرار را صورت داد زیرا ممکن است به بدنه و رنگ فابریک، آسیب برساند. رنگ پریدگی ماشین یکی از حالت هایی است که ممکن است در اثر مصرف بیش از حد خمیر دندان صورت بگیرد. گفتنی است که بهترین روش برای از بین بردن خش ماشین را نمی توان به صورت عمومی تعیین کرد و باید در هر مورد، حالت و روش خاصی را به کار برد. پیش از این درباره نحوه خش و لکه گیری رنگ سپر ماشین در خانه هم صحبت کرده بودیم.

نظرات و پیشنهادات شما ؟

امروز در آی آر میکس درباره نحوه لکه گیری رنگ ماشین و مسائل مرتبط با آن صحبت و گفتگو کردیم. اگر در این زمینه تجربه یا پیشنهادی دارید، آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

  1. شهاب گفت:
    4

    چرت و پرت های که اصلا کاربرد نداره یه مقاله خارجی رو فقط ترجمه کردید بدون در نظر گرفتن محدویت های کشور تحریم جهان سومی خودمون آبزار و موادی که گفته شد اگر پیدا هم بشن از اینکه ببری بیرون گرون تر میاد

تبلیغات متنی