آموزش تصویری ساخت گلدان سیمانی و بتنی بزرگ در خانه

۱
آموزش تصویری ساخت گلدان سیمانی و بتنی بزرگ در خانه
نمره 5 از 3 رای

اگر اهل گل و گیاه هستید و از خرید گلدان های گران قیمت خسته شده اید، با خواندن مطلب زیر به راحتی می توانید نحوه ساخت گلدان سیمانی و بتنی بزرگ در خانه را یاد بگیرید. گلدان های مختلفی در بازار وجود دارند اما ساخت گلدان های متخلف قطعا خالی از لطف نخواهد بود. با ما همراه باشید.

چگونگی ساخت گلدان  ؛ نحوه ساخت گلدان سیمانی با استفاده از قالب گلدان

How to Make Concrete Flower Pots

گلدان های سیمانی یا بتنی به دلیل اینکه مدت زمان بیشتری آب را در خود نگه داشته و خنک می مانند و همچنین به دلیل داشتن ظاهری ساده و کلاسیک، طرفداران زیادی در بین عاشقان گل و گیاه دارند. بنابراین اگر اهل نگهداری انواع گل و گیاه در خانه هستید، در ادامه با آی آر میکس همراه باشید تا چگونگی ساخت گلدان بتنی و سیمانی بزرگ در خانه را به شما آموزش دهیم تا بتوانید انواع سبزیجات ارگانیک را در آپارتمان پرورش دهید.

مراحل آموزش ساخت گلدان بتنی و سیمانی بزرگ در خانه

۱-اولین مرحله ساخت گلدان سیمانی و بتنی بزرگ ؛ دو قالب در اندازه های متفاوت انتخاب کنید. برای این کار می توانید از انواع ظروف پلاستیکی استفاده نمایید. در انتخاب ظاهر قالب گلدان بتنی (سیمانی) هیچ محدودیتی وجود ندارد و بسته به سلیقه شما می تواند قالب مربعی، مستطیلی،دایره و …. باشد.

ساخت گلدان

ظرف بزرگتر، قالب پایه ما خواهد بود که ظاهر بیرونی گلدان ما را می سازد. ظرف کوچکتر، داخل قالب بزرگ قرار گرفته و شکل داخل و محفظه کاشت گیاه را شکل خواهد داد.

۲- پس از انتخاب قالب گلدان، باید در این مرحله از ساخت گلدان سیمانی به کمک اسپری روغن مخصوص پخت و پز، فضای داخلی قالب بزرگ (قالب پایه) و فضای بیرونی قالب کوچک را به خوبی چرب کنید.

اسپری کردن روغن

در صورتی که اسپری در دسترس ندارید، می توانید با دست یا به کمک یک قلم مو اطراف قالب ها را چرب نمایید. با چرب کردن دیواره قالب ها، پس از خشک شدن ملات به راحتی می توانید گلدان را از قالب جدا کنید.

۳-برای ایجاد کردن سوراخ های زه کشی در ساخت گلدان سیمانی و بتنی خود، می توانید از یک قطعه لوله PVC استفاده کنید.

برش دادن لوله پی وی سی

هر قطعه لوله ای که برش می دهید باید حداقل ۵ سانتی متر طول داشته باشد. بنابراین ته قالب پایه (قالب بزرگتر) خود را با تیغ موکت بری به اندازه ۱ یا ۳ سوراخ برش زده و این لوله های PVC را درون این سوراخ ها قرار دهید (یا بدون سوراخ کردن، فقط لوله های PVC را ته قالب پایه خود بگذارید). در صورت نداشتن چنین لوله هایی می توانید از “نی” استفاده کنید. نی پلاستیکی ساده ای را از درون ظرف پایه پلاستیکی خود عبور داده و انتهای آن را با چسب مایع معمولی به ته قالب بچسبانید.

۴- چگونگی ساخت گلدان بزرگ ؛ ظرف جداگانه ای جهت درست کردن ملات آماده کنید (قبل از درست کردن ملات برای ساخت گلدان، حتما از دستکش استفاده کنید). از نسبت ۱ به ۲ آب و سیمان استفاده نمایید یا طبق دستورالعمل حک شده روی بسته بندی سیمان پیش روید.

دستکش و هم زدن سیمان

بنابراین آب و سیمان را درون ظرف به کمک یک بیلچه کاملا با هم مخلوط کرده تا ملاتی یکدست و صاف داشته باشید.

۵-پس از درست شدن ملات، لوله های PVC را درون ظرف پایه خود قرار داده و شروع به ریختن سیمان درون ظرف بزرگتر نمایید. دقت کنید که سیمان درون لوله ها نریزد و یک تا ۲ سانتی متر پایین تر از ارتفاع لوله ها را در بر بگیرد. زیرا این لوله ها به منظور ایجاد سوراخ های زه کشی و برای خروج آب از گلدان باید در کف گلدان سیمانی وجود داشته باشند.

ریختن سیمان درون ظرف

۶- در این مرحله از ساخت گلدان سیمانی و بتنی بزرگ باید مطابق تصویر زیر، ظرف کوچکتر را با دقت و به آرامی در مرکز ظرف بزرگتر قرار دهید. ظرف کوچکتر را آنقدر فشار دهید تا به خوبی در بالای لوله ها و درون سیمان قرار گیرد.

گذاشتن ظرف درون سیمان

۷-از افزودن مخلوط بتن به فضای مابین ظرف بزرگتر و کوچکتر خودداری کنید. زیرا روند سفت شدن سیمان بسیار سریع است و شما باید در مرحله قبل با سرعت مخلوط سیمان را جهت ساخت گلدان، درون ظرف بزرگتر می ریختید.

سیمان و بیلچه

۸-اکنون باید ۲۴ ساعت صبر کنید تا ساخت گلدان به اتمام رسیده و مخلوط بتنی شما شکل بگیرد. پس از گذشت یک شبانه روز می توانید قالب کوچکتر را از داخل قالب پایه بردارید.

برداشتن ظرف بعد 24 ساعت

اگر پس از گذشت ۲۴ ساعت هنوز جدا کردن قالب کوچکتر کار سختی بود، می توانید با اسپری کردن آب سرد درون قالب کوچکتر، به راحتی قالب کوچک را از قالب پایه جدا کنید.

۹-برای جدا کردن قالب بزرگتر از گلدان بتنی خود می توانید روکشی پلاستیکی را به مدت یک هفته روی گلدان قرار دهید و بعد از گذشت زمان لازم، قالب بزرگتر به راحتی از گلدان بتنی جدا خواهد شد.

انداختن پارچه روی گلدان

از این روکش های پلاستیکی اغلب به منظور حفظ رطوبت بتن استفاده می شود.

۱۰-پس از گذشت زمان لازم، اکنون می توانید قالب بزرگتر را برگردانید و به راحتی گلدان بتنی خود را از آن جدا نمایید (برگرداندن قالب را با احتیاط انجام دهید).

برگرداندن قالب

۱۱-ظروف مورد استفاده جهت قالب گلدان بتنی را به خوبی تمیز کرده و برای ساخت گلدان های سیمانی و بتنی بعدی خود مورد استفاده قرار دهید.

اسکاچ کشیدن ظرف

۱۲- ساخت گلدان سیمانی شما به اتمام رسید. در صورتیکه سطح خارجی گلدان شما ناهموار است می توانید از سنباده جهت رفع این مشکل استفاده کرده و گلدانی صاف و بدون برآمدگی داشته باشید.

ساخت گلدان سیمانی

نکته: اگر در ابتدای کار از لوله PVC یا نی جهت سوراخ کردن ته گلدان استفاده نکردید، اکنون می توانید به کمک یک مته ته گلدان سیمانی خود را جهت خروج آب از آن سوراخ کرده تا گلدان شما آماده کشت گیاهان خانگی شود.

توصیه می شود در پایان مطلب، نگاهی به فصل و زمان کاشت سبزیجات، صیفی جات زراعی مناسب فصل بهار در خانه و روش ساخت باربیکیو خانگی سیمانی، اجری ، چوبی در بالکن ، حیاط و تراس خانه داشته باشید.

آموزش ویدیویی ساخت گلدان سیمانی بزرگ با وسایل دور ریختنی

در ادامه دو ویدیو برای شما دوستان قرار دادیم تا بتوانید با استفاده از وسایل دور ریختنی ساده و سیمان گلدان های زیبا و دست ساز خود را به راحتی بسازید.

 

نظرات و پیشنهادات شما ؟

امروز در آی آر میکس در مورد آموزش تصویری ساخت گلدان سیمانی و بتنی بزرگ در خانه صحبت کردیم. در صورت داشتن نظر یا پیشنهادی از جانب شما علاقه مندان به گل و گیاه، خوشحال می شویم که آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

  1. محمد گفت:
    1

    سلام من درباره ساخت گلدان های سیمانی سایت های زیادی رو نگاه کردم ولی سایت شما به نکات ریز و کلیدی اشاره کرده است خیلی مفید مثل خارج کردن قالب های کوچک و بزرگ

تبلیغات متنی