قرص آهن را چه موقع بخوریم؟ بهترین زمان مصرف قرص آهن در طول روز

در میان کم خونی های موجود، فقر آهن یکی از شایع ترین و رایج ترین موارد را به خود اختصاص می دهد. مصرف قرص آهن یکی از بهترین روش های مقابله با فقر آهن می باشد. یکی از معمول ترین سوالات در بین کسانی که کمبود آهن دارند این است که قرص آهن را چه موقع بخوریم ؟ اگر می خواهید اطلاعاتی درباره مصرف قرص آهن و موارد مشابه آن را به دست آورید، با ما همراه باشید تا بهترین زمان مصرف قرص آهن در طول روز به شما دوستان معرفی کنیم.

روزی چند تا قرص آهن بخوریم ؟ مقدار مصرف قرص آهن برای خانمها و آقایان

What Is The Best Time to Take an Iron Supplement

کمبود آهن اختلالات زیادی را در بدن ایجاد می کند. اختلال سیستم گوارشی، ضعف بدنی، افت اثربخشی و بازدهی کار، ضعف سیستم ایمنی و موارد مرتبط با حرارت تنها بخش های کوچکی از علائم کمبود آهن هستند. از همین رو بدن شما نیاز دارد تا از طریق قرص های آنه میزان آهن بدنتان را متعادل کند اما باید روزی چند تا قرص آهن بخوریم تا مزان آهن بدنمان متعادل شود. با آی آر میکس همراه باشید تا مقدار مصرف قرص آهن و نکات پیرامون آن را به شما توضیح دهیم.

بدن ما به چقدر آهن نیاز دارد ؟

به طور کلی پاسخ به این سوال ممکن نیست. پاسخ به این سوال یا اینکه روزی چند تا قرص آهن بخوریم به شما و نیاز بدنتان بستگی دارد. عواملی که نیاز شما را تعیین می کنند متنوع هستند. اما اگر بخواهیم به چند مورد اشاره کنیم می توانیم به سطح فعلی آهن بدن شما، فرم آهنی که مصرف می کنید و عادت های غذایی تان اشاره کنیم.

مصرف قرص آهن

در بحث فرم آهنی که مصرف می کنید، باید توجه داشته باشید که تفاوت انواع مختلف آهن، مثل تفاوت سیب با سیب دیگر نیست! انواع مختلف آهن هایی که در داروخانه ها موجود هستند، دوزهای مختلفی برای بدنتان به همراه دارند و اطلاع از میزان دقیق آهنی که نیاز دارید، باید با مشورت پزشک صورت بگیرد. آزمایش هایی از شما گرفته می شود و به شما میزان دقیق آهن مورد نیازتان گفته خواهد شد.

از بهترین زمان مصرف قرص آهن برای بدنمان چگونه مطلع شویم؟

در اغلب موارد، بهترین زمان مصرف قرص آهن یک ساعت قبل از غذا یا دو ساعت بعد از غذا می باشد. درباره نحوه مصرف قرص آهن هم باید گفت که به طور کلی باید قرص یا مواد دارای آهن را با معده خالی و همراه با آب مصرف کرد. لیست بلند بالایی از مواد غذایی وجود دارد که در جذب و مصرف قرص آهن تداخل ایجاد می کنند. مثلا قهوه، چایی یا شیر مواردی هستند که نباید همراه با قرص آهن یا نزدیکی های مصرف آن میل کرد. ضمن این که مصرف قرص آهن همراه با غذا، احتمال جذب آهن را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد!

قرص آهن

بر عکس مصرف مواردی مثل لیمو می تواند جذب آهن بدن شما را بالا ببرد. یک تقویت کننده مناسب برای جذب آهن، آب پرتقال است. البته موارد مختلفی از قرص ها یا مواد دارای آهن وجود دارند و شاید برخی از آن ها نیاز به شکم پر یا مصرف همراه با غذا داشته باشند. در هر صورت مشورت با پزشک در تمامی موارد مصرف قرص آهن شدیدا توصیه می شود. تصویر زیر بهترین زمان مصرف قرص آهن و برخی دیگر از مکمل های غذایی مثل ویتامین ها را نشان می دهد.

بهترین زمان مصرف قرص آهن

عواملی که روی جذب آهن تاثیر می گذارند

اگر بخواهیم به لیستی از موارد کاهش دهنده جذب آهن اشاره کنیم، باید این موارد را فهرست کنیم:

  • کلسیم تقویتی
  • کافئین
  • برخی از پروتئین های خاص در سویا
  • فیبرهای غذایی
  • فیتات ها (موجود در غلات)
  • تانن ها (موجود در چایی، مشروبات الکلی، برخی از میوه ها، سبزیجات و آجیل)

عواملی که روی جذب آهن تاثیر می گذارند

بر عکس لیست بالا، موادی هم هستند که تاثیر مثبت و افزایشی در جذب آهن دارند، در ادامه لیست مواردی که به جذب بهتر قرص آهن کمک میکنند را نام میبریم :

  • آهن دارای هِم (موجود در گوشت قرمز و سفید)
  • ویتامین سی (آب پرتغال و آب لیمو)

مصرف قرص آهن

البته باید توجه داشت که برخی از خوراکی های لیست بالا، برای درمان کم خونی مفید هستند. اگر مشکل شما بیشتر از مسئله آهن، نوعی از کم خونی است، حتما با پزشک خود مشورت کنید. شاید فایده مصرف برخی از خوراکی های لیست بالا بسیار بالا باشند و پزشک به شما استفاده از آن ها را توصیه کند.

مصرف قرص آهن برای خانمها

به صورت کلی خانم ها چون در دوران قاعدگی خون زیادی از دست می دهند، بیشتر از آقایان نیازمند مصرف قرص آهن هستند. مقدار مصرف قرص آهن برای خانمها بسته به فاکتورهای مختلفی تغییر خواهد کرد. سن، شرایط بدنی و روحی، میزان سلامتی و موارد متعدد دیگری هستند که در تجویز دوز مناسب نقش بازی می کنند. بنابراین ذکر مقدار مصرف قرص آهن ثابت برای تمامی افراد یا خانم ها، خطراتی را در بر دارد. دوز مصرف قرص آهن را حتما باید از پزشک پرسید و مصرف خود سر قرص آهن به هیچ وجه توصیه نمی شود.

مصرف قرص آهن برای خانمها

اما باید گفت که مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی مشکلی برای خانم ها نخواهد داشت. حتی مصرف قرص آهن در هنگام بارداری یا یائسگی هم مانعی ندارد. البته باید در ذهن داشته که پزشک تنها شخصی است که می تواند مزایا و معایب قرص را با توجه به شرایط شما تشخیص دهد.

مقدار مجاز مصرف آهن در روز برای خانمها و آقایان

صرفا جهت اطلاع باید گفت که مصرف آهن به صورت روزانه، به جنس و سن فرد مربوط می شود. اما مقدار مجاز مصرف روزانه آهن برای گروه های مختلف افراد به شرح زیر خواهد بود:

نوزادان ۰ تا ۱ ساله: ۰٫۲۰ میلی گرم تا ۱۰ میلی گرم

کودکان ۱ تا ۴ ساله: ۶ میلی گرم تا ۱۱ میلی گرم

آقایان ۹ تا ۱۸ ساله: ۷ تا ۱۱ میلی گرم

آقایان ۱۹ سال به بالا: حدود ۷ میلی گرم

خانم ها ۹ تا ۱۳ ساله: حدود ۷ میلی گرم

خانم ها ۱۴ تا ۱۹ ساله: حدود ۱۶ میلی گرم

خانم ها ۲۰ تا ۵۰ سال: حدود ۲۰ میلی گرم

خانم ها ۵۰ سال به بالا: حدود ۷ میلی گرم

مقدار مجاز مصرف آهن در روز

همانطور که از ارقام بالا مشخص است، بیشترین مصرف قرص آهن برای خانم های نوجوان، جوان و میانسال خواهد بود. باز هم باید تاکید کرد که اعداد بالا حدودی بوده و بدون مشورت با پزشک نباید دوز آهن را به صورت شخصی مصرف کرد. بهترین زمان مصرف قرص آهن برای کودکان و نوزادان ، فواصل میان شیردهی است. همانطور که گفته شد، شیر می تواند در جذب آهن اختلال ایجاد کند. پس بهتر است قبل و بعد شیردهی به نوزادان قطره آهن ندهیم.

توصیه می شود در پایان این مطلب، نگاهی به بهترین میوه ها برای هضم غذا چرب بیاندازید.

نظرات و پیشنهادات شما ؟

در این مطلب آی آر میکس  سعی کردیم تا پاسخ سوال قرص آهن را چه موقع بخوریم ؟ بدهبم و بهترین زمان مصرف قرص آهن در طول روز به شما دوستان آموزش دهیم. اگر در این رابطه نظر یا پیشنهادی دارید آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

 

وارد کانال آی آر میکس شوید
منبع : آی آر میکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *