علت خمیازه کشیدن زیاد چیست؟

علت خمیازه کشیدن زیاد چیست؟ نظر طب سنتی و مدرن درباره علت خمیازه

۰
علت خمیازه کشیدن زیاد چیست؟ نظر طب سنتی و مدرن درباره علت خمیازه
نمره 3.6 از 5 رای

اگر بخواهیم تعریف ساده ای از خمیازه ارائه کنیم، باید بگوییم خمیازه یک واکنش غیر ارادی بدن است. قطعا شما هم به دفعات زیاد در طول روز خمیازه را تجربه می کنید. اگر می خواهید علت خمیازه کشیدن زیاد و موارد مرتبط با آن را بدانید، با آی آر میکس همراه باشید.

علت خمیازه زیاد و متوالی چیست؟

Common Causes of Excessive Yawning

به طور کلی خمیازه شامل فرو بردن میزان زیادی هوا به داخل بدن و سپس یک بازدم نسبتا عمیق می شود. حضور خمیازه به معنای بیماری یا اختلال نیست. به طور کلی خمیازه ها کاملا طبیعی هستند، چیزی که کمی نگران کننده خواهد بود، خمیازه های زیاد و متوالی است. اما اگر بخواهیم به دنبال دلایل آن بگردیم، باید موارد زیادی را بررسی کنیم. واقعا علت خمیازه زیاد و متوالی چیست؟ چرا گاهی اوقات حتی در صورت سر حال بودن هم دچار خمیازه می شوید؟ این مطلب را از دست ندهید.

علت خمیازه زیاد در طب مدرن

علت خمیازه زیاد و تنگی نفس به یک مورد محدود نمی شود. در واقع تحقیقات روی علل مختلف خمیازه همچنان ادامه دارند! برخی از علل خمیازه کمی دور از ذهن و شاید خنده دار باشند. اما اگر بخواهیم دلایل معمول خمیازه کشیدن را نام ببریم، قطعا باید این چند مورد را فهرست کنیم.

علت خمیازه

علت خمیازه زیاد ، خمیازه ناقص و تنگی نفس در نوزادان ، کودکان و بزرگسالان معمولا به یکی از دلایل زیر باز می گردد:

  • واکنش وازوواگال. حمله یا واکنش وازوواگال یکی از دلایلی است که باعث خمیازه های متوالی و مداوم می شود. توضیح و تفسیر این واکنش یا حمله، کمی مفصل می باشد و از بحث ما خارج است. فقط باید توجه داشت که این حمله نهایتا به غش منجر می شود و موضوع نسبتا نگران کننده ای در افراد مسن تر خواهد بود.
  • خستگی: معمولا خستگی شایع ترین علت خمیازه و تنگی نفس است. اکسیژن زیادی که در خون آزاد می شود، روش بدن برای بیان هشدار و خطر است.
  • داروها: برخی از داروها می توانند سبب خمیازه بیش از حد شوند زیرا که خواب آور هستند و شما را خواب آلود می کنند. آنتی هیستامین ها، داروهای ضد افسردگی و انواع دیگر داروها در این دسته قرار دارند.
  • بیماری کبدی: بیماری های کبدی مراحل پایانی معمولا با خمیازه های شدید همراه هستند.
  • بیماری ام اس: تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به بیماری ام اس، اغلب خمیازه های شدید دارند. بنابراین قطعا می توان ام اس را یک علت خمیازه زیاد و تنگی نفس دانست.
  • صرع و غش: بیماران مبتلا به صرع، دچار خمیازه های متوالی می شوند. البته میزان وقوع این عارضه بسیار پایین و تقریبا نادر است.
  • اختلالات خواب: طبیعتا افرادی که از بی خوابی رنج می برند، احتمال بالایی در خمیازه کشیدن دارند.
  • اختلالات مغز: افرادی که مبتلا به بیماری های مغزی مثل تومور یا سکته هستند، ممکن است خمیازه های شدید را تجربه کنند. در راستای حفظ سلامتی خود حتما پیشنهاد میکنیم آشنایی با علائم سکته قلبی در زنان ، مردان جوان و نحوه جلوگیری از آن را هم مطالعه کنید.
  • هایپوگلایسمی در دیابت: افرادی که هایپوگلایسمی در بیماری دیابت دارند، شاید خمیازه های متوالی را تجربه کنند.

علت خمیازه زیاد در طب سنتی

در طب سنتی صحبت زیادی درباره خمیازه و مسائل پیرامون آن شده است. خمیازه زیاد و تنگی نفس موضوعی است که در طب سنتی به دفعات درباره آن صحبت شده اما نکته مهم در طب سنتی این است که همچنان پزشکان زیادی نسبت به ماهیت آن نامطمئن هستند. در هر صورت چند نکته در طب سنتی و مسئله خمیازه قابل ذکر می باشد.

علت خمیازه زیاد در طب سنتی

به طور کلی طب سنتی برای رهایی از خمیازه های طولانی، روش های رفع خستگی را توصیه می کند. مثلا نگاه کردن به اجسام قرمز رنگ، بو کردن نعناع، تماشای ویدئوی حیوانات یا کودکان، استفاده از دارچین، نوشیدن بیشتر آب و از همه مهمتر پیاده روی جزو مواردی است که علت خمیازه زیاد در طب سنتی عنوان شده است.

علت خمیازه کشیدن های پیاپی چیست؟

گاهی اوقات دیدن خمیازه فرد دیگر، می تواند علت خمیازه شما باشد! بله این موضوع یک شوخی یا اصطلاح نیست، خمیازه کاملا مسری است! نگاه کردن به خمیازه افراد دیگر می تواند تا ۵۰ درصد شانس خمیازه کشیدن را بالا ببرد. این موضوع هنگامی که به خمیازه فکر کنید هم برایتان رخ می دهد. حتی ممکن است هنگام مطالعه این مطلب هم چند خمیازه بلند بکشید! طبق تحقیقات اثبات شده، حتی حیوانات هم با دیدن خمیازه یکدیگر، خمیازه می کشند.

خمیازه

آیا خمیازه فایده ای هم دارد؟

بله. خمیازه کشیدن می تواند در مقابل از کار افتادگی ریه ها و سیستم تنفسی قرار بگیرد. برای همین است که حین خستگی یا بی حوصلگی خمیازه می کشیم. ضمن این که خمیازه کشیدن می تواند یک ماده شیمیایی ترشح کرده و سبب باز شدن کیسه های هوایی شود. به همین خاطر است که حتی جنین ۳ ماهه در بدن مادر خمیازه می کشد. خمیازه کشیدن می تواند به میزان فعالیت ریه جنین کمک کند.

فایده خمیازه

یک فایده ساده خمیازه، نقش مراقبتی و هشداری آن است. مثلا وقتی که خمیازه های پی در پی می کشید، احتمالا نیاز به خواب دارید. باید رانندگی، درس خواندن، کار یا تمام موارد دیگر را تعطیل و کمی استراحت کنید. اما به صورت کلی، کمبود اکسیژن همراه با افزایش میزان دی اکسید کربن در خون باعث ایجاد خمیازه می شود و بدن با این کار، کمبود خود را تا حد زیادی برطرف می کند.

نظرات و پیشنهادات شما ؟

امروز در آی آر میکس درباره علت خمیازه و موارد مرتبط با آن صحبت کردیم. اگر در این باره نظر یا پیشنهادی دارید، آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی