How to Repair Eyeglasses

آموزش تصویری تعمیر عینک طبی شکسته : فریم ، دسته و شیشه

۳
آموزش تصویری تعمیر عینک طبی شکسته : فریم ، دسته و شیشه
نمره 3 از 12 رای

افرادی که به طور روزمره مجبور به استفاده از عینک هستند، قطعا با مشکل سست شدن فریم، دسته و خش شدن شیشه های عینک خود مواجه شده اند. با خواندن مطلب زیر می توانید بدون مراجعه به عینک ساز، تعمیر عینک طبی و آفتابی خود را در منزل انجام دهید.

آموزش روش های ساده تعمیر عینک طبی شکسته در خانه

How to Repair Eyeglasses in Home

عینک از جمله وسایل ضروری و در عین حال با ظرافت و حساس محسوب می شود. با توجه به استفاده روزانه و یا حتی گاه به گاه از آن، قطعا دچار مشکلاتی همچون شکستگی فریم یا دسته عینک، پل های شکسته، خراش های آزار دهنده روی لنز و پیچ های گمشده شده اید. با آی آر میکس همراه باشید تا نحوه تعمیر عینک در خانه را به شما آموزش دهیم.

روش اول : تعمیر فریم عینک شکسته با چسب و کاغذ

۱-برای تعمیر موقت فریم عینک شکسته (یعنی قسمتی که روی بینی شما قرار می گیرد) می توانید از چسب استفاده کنید.

قیچی، چسب، کاغذ و عینک

-به منظور تعمیر فریم عینک خود، ابتدا اطمینان حاصل کنید که دو قسمتی که می خواهید به هم متصل کنید کاملا تمیز هستند. اگر قبلا از چسب استفاده کرده اید، حتما با استفاده از استون یا لاک پاک کن آن را از بین ببرید.

-وسایل مورد نیاز شما جهت تعمیر قاب شکسته عینک عبارتند از: قیچی، چسب قوی و تکه ای کاغذ کادو براق همرنگ فریم عینک.

-کاغذ کادو را به صورت نواری بسیار باریک، به اندازه عرض شکستگی پل عینک خود ببرید.

-یک نوار کوچک و باریک ببرید و از آن جهت قرار گرفتن مابین پل شکسته عینک استفاده کنید و یک نوار بلندتر و باریک را همانند باند به صورت طولی به دور شکستگی بپیچانید.

-قبل از استفاده از این دو نوار کاغذی باریک جهت تعمیر قاب عینک طبی خود، صبر کنید تا نوار قبلی بطور کامل خشک شود.

روش دوم : تعمیر قاب شکسته عینک طبی با دوختن آن

۱- وسایل مورد نیاز جهت تعمیر قاب عینک طبی به وسیله دوختن آن عبارتند از: نخ، سوزن، سنباده، دریل، چسب، الکل، یک تکه چوب، استون (لاک پاک کن)، کش لاستیکی، چوب پنبه، کاغذ مومی و چاقو.

تعمیر پل شکسته عینک با دوختن آن

۲- جهت تعمیر عینک طبی خود، محل شکستگی عینک را به خوبی تمیز کرده و سنباده بزنید. از سنباده به منظور صاف کردن محل شکستگی استفاده کرده و سپس با استفاده از چوب پنبه و مقداری الکل یا استون سطح مورد نظر را تمیز کنید.

سنباده زدن محل شکستگی

۳- روی شیشه های عینک را با کاغذ مومی بپوشانید تا از خش شدگی آنها جلوگیری شود. دو تکه چوب باریک را به صورت موازی در قسمت بالا و پایین عینک قرار داده و با استفاده از کش های لاستیکی دو سر چوب را به دسته های عینک فیکس کنید.

بستن چوب به دو سر عینک

اطمینان حاصل کنید که کش های لاستیکی به خوبی چوب ها را نگه داشته است. به طوریکه پل های شکسته عینک کاملا روی هم فیکس شده و با یکدیگر همپوشانی کامل داشته باشند.

۴- نقطه اتصال را کاملا با چسبی قوی بپوشانید. به مقدار زیاد از چسب استفاده نکنید تا از اطراف بیرون نزند. پس از چسب زدن پل شکسته عینک، دو قطعه شکسته را به آرامی بهم نزدیک کنید تا به خوبی بهم بچسبند. سپس قبل از خشک شدن چسب، اضافات آن را با استفاده از دستمال پاک کنید.

چسب ریختن وسط عینک

عینک را به مدت ۱ تا ۲ ساعت کنار بگذارید تا کاملا خشک شود.

۵- با استفاده از دریل دو سوراخ کوچک در دو طرف نقاط شکسته ایجاد نمایید. به این منظور از مته ای ظریف، کوچک و مناسب تعمیر فریم عینک استفاده نمایید.

دریل و ایجاد سوراخ روی پل عینک

با استفاده از چاقو، دو علامت در اطراف محل شکستگی گذاشته و سپس با استفاده از دریل و مته مناسب این کار، نقاط علامت زده را سوراخ کنید. سوراخ ها باید کاملا موازی هم باشند تا در زمان قرار دادن نخ داخل آنها، مشکلی ایجاد نشود.

۶- در این مرحله از تعمیر فریم عینک باید از نخ همرنگ قاب عینک و سوزن استفاده کنید. سوزن را نخ کرده و تا جایی که امکان دارد از داخل هر دو سوراخ عبور دهید (در حین انجام این کار مراقب باشید که به آن فشار وارد نکنید).

 نخ و سوزن و دوختن وسط عینک

قبل از عبور دادن نخ، داخل هر دو سوراخ را از چسب پر کنید. به طوریکه نخ ها در حین عبور از هر دو سوراخ کاملا آغشته به چسب شوند. چسب اضافه را پاک کرده و اجازه دهید تا کاملا خشک شود.

۷- اگر می خواهید کار خود را محکم کنید، می توانید پس از خشک شدن چسب در مرحله قبل، مقداری نخ اضافی را به دور پل بچرخانید. البته این کار باید کاملا با حوصله و با دقت انجام شود. سپس با مقداری چسب، نخ را در محل شکستگی فیکس کنید و اجازه دهید که خشک شود.

 ریختن چسب و دادن زمان

سپس بعد از گذشت ۱۰-۱۵ دقیقه دوباره پیچاندن نخ به دور پل را در جهت مخالف تکرار کنید و اجازه دهید تا کاملا چسب ریخته شده روی آن خشک شود. اکنون تعمیر فریم عینک (پل شکسته عینک) شما به پایان رسید. به مدت ۲۴ ساعت عینک را در همان حالت بگذارید تا کاملا خشک شود.

روش سوم : تعمیر پل شکسته عینک با حرارت و دو سوزن

۱- ظرفی را پر از آب کرده و روی شعله قرار دهید تا کاملا داغ شود. از این روش می توانید جهت تعمیر عینک کائوچویی و تعمیر عینک طبی پلاستیکی خود استفاده نمایید. زیرا قرار است از حرارت استفاده کنیم.

تعمیر عینک

۲- پس از به جوش آمدن آب، هر دو قطعه شکسته عینک را درون آب در حال جوش بیندازید تا کاملا نرم شوند.

انداختن قطعات شکسته داخل قابلمه

۳- پس از اینکه عینک پلاستیکی شما به اندازه کافی نرم شد، همانند تصویر زیر دو سوزن را درون دو طرف پل شکسته فرو کنید. تا زمانی که هنوز قاب پلاستیکی عینک شما نرم است این کار را انجام دهید؛ زیرا پس از گذشت مدت زمانی، قاب پلاستیکی دوباره به حالت محکم خود باز می گردد.

قرار دادن دو سوزن در وسط عینک

نکته: جهت تعمیر عینک طبی خود، به هیچ وجه قاب پلاستیکی را در معرض حرارت مستقیم قرار ندهید.

روش چهارم : جایگزین کردن پیچ گمشده دسته عینک

۱- تعویض پیچ گمشده دسته عینک با ابزار مخصوص عینک: در داروخانه ها، وسیله ای به نام “جعبه ابزار عینک” به فروش می رسد. در این جعبه هر آنچه که برای تعمیر دسته عینک شکسته، تعمیر دسته عینک آفتابی، تعمیر لولا عینک، تعمیر فریم عینک و تعمیر شیشه عینک آفتابی و طبی لازم باشد وجود دارد.

تعمیر دسته عینک

بنابراین جهت تعمیر دسته عینک شکسته و همچنین تعمیر دسته عینک آفتابی خود می توانید از پیچ های مخصوص و ابزار ویژه این کار استفاده کنید.

تعمیر لولا عینک: در صورتیکه دسته عینک شما شکسته و شما  قادر به موازی کردن دسته های عینک خود نیستید، احتمالا به این دلیل است که لولا ها دچار مشکل شده و از حالت طبیعی خود خارج شده اند. برای رفع این مشکل از یک گیره کتاب استفاده کنید. گیره را از یک طرف لولا وارد و از طرف دیگر خارج نمایید. سپس پیچ را در محل مناسب خود قرار داده و سفت کنید و پس از اتمام کار به آرامی گیره ها را خارج نمایید.

۲- تعویض پیچ گمشده دسته عینک با خلال دندان: جهت تعمیر دسته عینک شکسته خود، یک خلال دندان را از بین لولا ها و سوراخ های دسته عینک عبور دهید. سپس قسمت های اضافی خلال دندان را جدا کنید.

خلال دندان

این روش یک روش موقتی جهت نگه داشتن دسته عینک در سر جای خود است.

۳- تعویض پیچ گمشده دسته عینک با سیم: از سیم به جای پیچ عینک خود استفاده کنید. به این صورت که سیم را از بین سوراخ های دسته عینک عبور داده و تا زمانی که دسته عینک محکم شود بچرخانید و سپس انتهای آن را قطع کنید.

تعمیر سیم دور دسته

در صورت در دسترس نبودن سیم، می توانید از سنجاق سر یا سنجاق قفلی کوچک به منظور تعمیر دسته عینک شکسته یا تعمیر فریم عینک خود استفاده نمایید و اینگونه به راحتی کار تعمیر عینک طبی در خانه را انجام دهید. توصیه می شود روش های ساخت بند عینک را هم مطالعه کنید.

روش پنجم : تعمیر شیشع عینک آفتابی و طبی در خانه

۱- به منظور تعمیر شیشه عینک آفتابی و طبی و رفع خش روی شیشه های آن، می توانید از محصولات رفع خش لنز عینک که به طور اختصاصی به این منظور طراحی شده استفاده نمایید. تا حد امکان از این محصولات رفع خش برای لنزهای پلاستیکی (و نه شیشه ای) استفاده کنید.

عینک آبی و کرم مخصوص

یکی از معایب این محصولات این است که استفاده از آنها در دراز مدت ضخامت لنز را تغییر می دهد و این موضوع روی شماره عینک و دید شما تاثیر خواهد داشت. روش های مقابله با بخار عینک را هم قبلا توضیح داده ایم.

۲- از پاک کننده های خانگی همچون خمیر دندان و نوشابه برای از بین بردن خش عینک طبی و آفتابی خود استفاده نمایید. پاک کننده های واکس هم گزینه مناسبی جهت از بین بردن خش های کوچک تر است. پس از استفاده این محصولات، به کمک دستمال مخصوص عینک شیشه ها را تمیز کنید.

عینک آبی و انواع پاک کننده

۳- حتما از جعبه عینک جهت محافظت از عینک خود استفاده نمایید.

-عینک خود را هر روز با آب و صابون بشویید. سپس به وسیله دستمال مخصوص عینک آن را کاملا خشک و تمیز کنید.

-در زمان استفاده از انواع اسپری ها همچون اسپری مو، خوش بو کننده و ادکلن ها مراقب باشید. زیرا این مواد لایه محافظ عینک را از بین می برند.

آموزش ویدیو تعمیرعینک طبی شکسته در منزل

توصیه می شود در پایان این مطلب، نحوه انتخاب عینک مناسب برای صورت های مختلف را مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما ؟

امروز در آی آر میکس نحوه تعمیر عینک طبی شکسته در خانه را به شما آموزش دادیم. همچنین در مورد از بین بردن خط و خش شیشه عینک آفتابی و طبی نکاتی زا ازئه دادیم. اگر در این زمینه انتقاد یا پیشنهادی دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۳ دیدگاه

  1. ایتروز گفت:
    -1

    فوق العاده مطلب مفید و آموزنده ای بود. پیروز باشید

  2. سینا ضعفر زاده گفت:
    1

    عالی

تبلیغات متنی