چگونه ماشین را گرم کنیم ؟

آموزش بهترین روش های گرم کردن خودرو و موتور آن در زمستان

۱
آموزش بهترین روش های گرم کردن خودرو و موتور آن در زمستان
نمره 4 از 1 رای

با نزدیک شدن به سردترین روزهای سال، گرم کردن خودرو و موتور آن یکی از دغدغه های اصلی دارندگان ماشین خواهد بود به خصوص کسانی که شاغل هستند و هر روز صبح باید مسیر خود را با خودرویشان طی کنند. همانطور که می دانید، گرم کردن ماشین به صورت سنتی با در جا کار کردن آن صورت می گیرد. این مطلب را بخوانید تا بهترین روش گرم کردن خودرو در زمستان را یاد بگیرید.

چگونه موتور سرد ماشین خود را در زمستان گرم کنیم؟

The best way to warm your car engine

بسیاری از دارندگان خودرو بر این باور هستند که گرم کردن خودرو پیش از آغاز رانندگی، بسیار مهم است. بسیاری از رانندگان این موضوع را سال ها است که رعایت می کنند. آن ها فکر می کنند که روشن گذاشتن چند دقیقه ای خودرو پیش از حرکت با آن، کاملا اصولی و صحیح است. اما آیا واقعا این موضوع صحت دارد؟ با آی آر میکس همراه باشید تا به به سوال چگونه موتور سرد ماشین خود را در زمستان گرم کنیم پاسخ دهیم.

گرم کردن خودرو

نحوه گرم کردن خودرو

سال های زیادی است که رانندگان پیش از آغاز رانندگی، چند دقیقه ماشین را در حالت در جا روشن می گذارند (درجا کار کردن ماشین). این موضوع برای مدل های قدیمی خودرو که با کاربراتور کار می کرد، کاملا درست و ضروری است. ماشین های کاربراتوری به گونه ای طراحی شده بودند که برای گرم کردن آن ها زمان نسبتا زیادی نیاز بود. در این خودرها می بایست حدود یک دقیقه زمان برای گرم کردن موتور خودرو صرف کرد. البته درباره همین نکته هم بحث های زیادی شده و عده ای مخالف آن هستند.

نحوه گرم کردن خودرو

اما برای خودروهای انژکتوری، مثلا برای گرم کردن موتور ۲۰۶ و موارد امروز، روشن ماندن و کار کردن درجای ماشین توصیه نمی شود. در این خودروها سنسورهای جدیدی نصب شده که گرم کردن را سریع انجام می دهند. این سنسورها شامل سنسورهای خنک کننده، سنسورهای فشار هوا، سنسورهای دمای هوا و چندین و چند سنسور دیگر هستند. با روشن شدن ماشین، گرم کردن خودرو به صورت خود به خودی صورت می گیرد. بنابراین فرض در جا کار کردن ماشین چندان تایید نمی شود.

خودروهای مدرن به نوعی کامپیوتری شده اند و کامپیوترها به موتور دستورات متفاوتی می دهند. بنابراین نیازی به گرم کردن در جای ماشین نیست. ضمن این که اثبات شده گرم کردن خودرو به صورت در جا، مشکلاتی را هم به همراه دارد. علاوه بر این که سوخت زیادی را هدر می دهید (در بلند مدت و کار کردن در جای خودرو برای چند سال)، روغن به سیلندر و پیستون ها می ریزد. قطعا ریختن روغن بر روی پیستون ها و سیلندر، تاثیر منفی روی موتور خواهد گذاشت.

چگونه ماشین را گرم کنیم ؟

چگونه ماشین را در زمستان گرم کنیم؟

همانطور که گفته شد در موتورهای انژکتوری نیازی به گرم کردن خودرو به صورت در جا وجود ندارد. در این خودروها یک پمپ برقی یا مکانیکی، سوخت را به لوله های سوخت رسانی می برد. سپس این سوخت از طریق انژکتورها به صورت پودر مانند به سوپاپ و سیلند می روند. در این حالت ترکیبی از سوخت و هوا به موتور رسیده و موتور می تواند انرژی لازم را ایجاد کند. وقتی که هوا سرد است، بنزین هم دمای کافی را نخواهد داشت. بخار کمتری از سوی بنزین تولید می شود و سوخت رسانی کمی مشکل خواهد شد. در این حالت موتورهای انژکتوری وارد عمل شده و سوخت بیشتری وارد محفظه می کنند.

ماشین چقدر درجا کار کند

اگر در خودروی انژکتوری اقدام به گرم کردن خودرو به صورت در جا کنید، مکانیسم بالا را تحت فشار قرار می دهید. به بیان دیگر شما با در جا کار کردن خودرویتان، مشغول انجام یک عمل غیر ضروری و البته مضر هستید. عمر موتور خودروی شما کاهش می یابد و با مصرف سوخت بالاتر، هوا را هم آلوده می کنید. بنابراین درجا کار کردن ماشین برای گرم کردن خودرو و موتور آن در زمستان توصیه نمی شود. در پاسخ به پرسش ماشین چقدر درجا کار کند باید گفت که صرفا پس از استارت زدن، می توان حداکثر حدود ۳۰ ثانیه صبر و سپس اقدام به حرکت کرد. در این حالت خودرو به صورت اتوماتیک به دمای ایده آل و مورد نیاز خود خواهد رسید.

حرکت ماشین با موتور سرد

توجه داشته باشید که بهترین روش گرم کردن خودرو های انژکتوری و جدید، حرکت ماشین با موتور سرد می باشد. روش استارت زدن ماشین و حرکت ابتدایی هم آسان است. فقط کافی است خودرو را با آرامش و خونسردی روشن کرده و حرکت دهید. می توانید مسافتی نسبتا طولانی را با دنده های سنگین حرکت کنید. موتور خودروی شما به مرور و به آرامی گرم می شود.

موتور گرم چیست؟

برای جمع بندی و نگاه نهایی به نحوه صحیح گرم کردن خودرو، باید گفت که موتور گرم به موتوری گفته می شود که حدود چند دقیقه با سرعت پایین حرکت کرده باشد. باید توجه داشت که این مسئله به نوع خودروی شما هم بستگی دارد. اما هیچ ضرورتی برای گرم کردن درجای ماشین وجود ندارد و حتی این عمل ضررهایی را هم برای شما خواهد داشت.

گرم کردن خودرو

حرکت آرام با خودروی سرد باعث می شود که گرمای رادیاتور و موتور به چرخش و تعادل برسد. با این حالت سنسورهای ارسال سوخت گرم شوند و میزان مصرف سوخت در موتور پایین بیاید. فراموش نکنید که حرکت سریع به موتور فشار وارد می کند و ضررهای بیشتری نسبت به روشن کار کردن ماشین به صورت در جا خواهد داشت. در ابتدای حرکت اما نباید فشار زیادی به موتور وارد کنید و سعی کنید حرکت آرام داشته باشید تا همه چیز برای موتور عادی شود.

ویدیو آموزشی گرم کردن خودرو در زمستان

برای درک بهتر مطب آموزش گرم کردن خودرو و موتور آن در زمستان برای شما ویدیو فراهم ساختیم.

توصیه می شود در پایان این مطلب، نگاهی هم به موضوع بررسی علت خاموش شدن ماشین در حالت درجا بیاندازید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس درباره نحوه گرم کردن خودرو و موارد مرتبط با آن صحبت کردیم. اگر در زمینه مسائل مکانیکی و البته گرم کردن خودرو، تجربه، ایده، نظر یا پیشنهادی دارید آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

تبلیغات متنی