How to Manage Seasonal Depression

آموزش بهترین راه های درمان افسردگی فصلی در زنان و مردان

۱
آموزش بهترین راه های درمان افسردگی فصلی در زنان و مردان
نمره 5 از 1 رای

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که نتوانید از تخت خود بیرون بیایید؟ حس خستگی و ناتوانی داشته باشید، علاقه ای به انجام فعالیت های عادی نداشته باشید، روزهای تقویم را فراموش کرده باشید و به طور کلی نسبت به زندگی بی میل شده باشید؟! اگر درجاتی از این حالات را تجربه کرده اید، به احتمال فراوان با افسردگی رو به رو شده اید. با آی آر میکس همراه باشید تا بهترین راه های درمان افسردگی فصلی در زنان و مردان را به شما نشان دهیم.

افسردگی فصلی پاییز ، بهار و دیگر فصل ها را چگونه درمان کنیم؟

How to Manage Seasonal Depression

SAD مخفف اختلال افسردگی فصلی می باشد و همچنان بحث بر روی آن باقی مانده است. برخی از روانشناسان این مسئله را یک اختلال روانی جداگانه نمی دانند. در هر صورت حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد جمعیت ایالات متحده آمریکا دچار این مسئله می شوند. نکته جالب توجه این است که ۷۵ درصد این افراد خانم ها هستند. بنابراین می توان گفت که افسردگی فصلی در زنان بیشتر از مردان صورت می گیرد. بر اساس نظر روانشناسان این اختلال به واسطه تغییر در نور روز ایجاد می شود. طبیعی است در کشورهایی که نور کمتری در زمستان دارند، احتمال وقوع این موضوع بالاتر باشد. در این مطلب آی آر میکس می خواهیم درباره درمان افسردگی فصلی پاییز، بهار و نکاتی پیرامون آن با هم صحبت کنیم.

درمان افسردگی فصلی

علت افسردگی فصلی چیست؟

یکی از مسائلی که تشخیص افسردگی فصلی را سخت می کند، تغییر هورمونی جزیی بدن است. وقتی بدن شما دچار تغییر هورمونی پایینی شود، پی بردن به مشکل برای شما بسیار سخت خواهد بود. در واقع شاید شما هرگز متوجه نشوید که افسردگی فصلی پاییز یا افسردگی فصلی زمستان یا دیگر فصل ها را دارید. از این رو شناخت علائم جزیی و کوچک این عارضه، حائز اهمیت خواهد بود.

علت افسردگی فصلی

دلایل SAD یا علت افسردگی فصلی چندان مشخص نیست اما محققین بر این باور هستند که کاهش نور روز، سبب آزادسازی کمتر سروتونین مغز می شود. این نوروترانسمیتر در مغز باعث تنظیم حالت، اشتها، هضم غذا، علاقه، رفتار اجتماعی، خواب، حافظه و انواع و اقسام دیگر وظایف بدن می باشد. علت دیگر این عارضه، این است که در حالت تاریکی، تولید ملاتونین هم کاهش می یابد. این هورمون به طور کلی وظیفه تنظیم ساعت خواب را بر عهده دارد. هر چه روزها تاریکتر باشد، ملاتونین بیشتر بوده و حس خواب آلودگی و کسالت بیشتری خواهید داشت. پس می توان گفت که برای درمان افسردگی فصلی باید با موضوع کوتاه شدن روزها کنار آمد.

علائم افسردگی فصلی چیست؟

علائم افسردگی فصلی پاییز را می توان موارد زیادی دانست. اما مشخص ترین علائم شامل اضطراب، بی حوصلگی نسبت به انجام کارها، زودرنجی و انزوا می شود. ممکن است فردی که دچار افسردگی فصلی تابستان یا افسردگی فصلی بهار هم شده، علائم بالا را تجربه کند. شاید پرخوری و تمایل شدید به مصرف خوراکی های شیرین یک علامت نگران کننده باشد. برخی افراد هنگامی که افسرده می شوند، به صورت غیر عادی می خورند!

علائم افسردگی فصلی

کاهش میل جنسی، افت انرژی، اختلال در تمرکز روی مسائل عادی، حساس شدن و گاهی اوقات کاهش اشتها برای افراد مبتلا به اختلال افسردگی فصلی ممکن است پیش آید. بحث غذا برای افراد حالت های مختلف دارد و نمی توان گفت تمام اختلالات افسردگی علائم مشابه هم دارند. برخی افراد هم دچار خود درگیری روانی می شوند. به طور کلی اگر علائم مذکور بیشتر از یک هفته طول کشیدند، احتمالا دچار افسردگی شده اید.

درمان افسردگی فصلی زنان و مردان

اولین موضوعی که برای درمان افسردگی فصلی زنان و مردان توصیه می شود، استفاده از مشاوره است. افراد حرفه ای که عمر خود را صرف شناخت مسائل مرتبط با ذهن و روان کرده اند بهترین گزینه شما خواهند بود. وقتی که شما افسرده باشید، خیلی سخت به یاد می آورید که افسرده هستید. افسردگی به موجودیت شما تبدیل می شود و شاید علاقه ای به حذف آن نداشته باشید. پس پیش از هر چیزی به یاد داشته باشید که باید با یک فرد دیگر مشورت کنید. روانشناس ها به شما درمان مشارکتی و روانپزشک ها به شما درمان دارویی افسردگی فصلی  را ارائه خواهند کرد.

درمان دارویی افسردگی فصلی

برای درمان افسردگی فصلی پاییز و بهار می توانید به روزهای خود نمره بدهید. طی روز با خود بگویید الان نمره من چند است؟ از یک تا ده به خود نمره بدهید و این اعداد را ثبت کنید. الان چه میزان عصبانی هستم؟ چقدر زودرنج شده ام؟ اگر نمره شما در پرسش های منفی، زیر ۴ بود می توانید به زندگی روزمره ادامه دهید. اما اگر بالاتر بود، قطعا در ادامه با مشکل مواجه می شوید.

استفاده از نور درمانی یک گزینه مناسب برای درمان افسردگی فصلی می باشد. لامپ های مخصوص و پرنوری هستند که باید با مشورت مشاور، آن ها را در خانه نصب کرد. به طور کلی اگر بتوان نور بسیار زیادی به بدن رساند، می توان نقش خورشید را بازسازی کرد. بازسازی نقش خورشید می تواند تا حد زیادی مشکل را برطرف کند. از لامپ های عادی هم می توان استفاده کرد. ۱۰ تا ۲۰ دقیقه نور مناسب برای صبحانه، می تواند شما را سر حال آورد! به غیر از نور درمانی باید خواب را اصلاح کرد. خواب ۸ ساعته برای افراد افسرده شدیدا توصیه می شود. تفریحات گروهی یا حتی مسافرت هم همیشه یک گزینه عالی برای رهایی از حالت های انزوا می باشد.

درمان افسردگی فصلی

در نهایت می توان درمان دارویی افسردگی فصلی را هم مد نظر قرار داد. این داروها از گزینه های ساده مثل ویتامین ها شروع می شوند و به موارد پیچیده و تخصصی می رسند. ویتامین D3 یکی از مواردی است که پزشک به احتمال فراوان برایتان تجویز می کند. داروهای ضد افسردگی را هرگز به صورت خودسر مصرف نکنید. به طور کلی درمان دارویی افسردگی فصلی حتما باید با مشورت پزشک باشد. در غیر این صورت احتمال وقوع هر حادثه ناگواری وجود دارد.

نکته: افسردگی فصلی مردان هم به طور شدید و مکرر دیده شده است. هیچ خجالت، ترس یا واهمه ای برای مراجعه به روانشناس یا پزشک وجود ندارد. بنابراین همیشه در ابتدا با یک متخصص مشورت کنید. شما لایق بهترین ها هستید و باید بهترین روزها را داشته باشید!

افسردگی فصلی در مردان

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس درباره درمان افسردگی فصلی صحبت کردیم. برای رفع افسردگی و اختلالات ذهنی، روش های بسیار زیادی وجود دارد. اگر شما هم تجربه افسردگی فصلی و غلبه بر آن را دارید، نظرات خود را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
منبع فارسی: آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

  1. حسین باغ فروش گفت:
    0

    سلام، مطلب قابل تاملی برای رهایی از افسردگی قرار دادین،،، مرسی