آموزش رانندگی در باران

کاملترین آموزش اصول و تکنیک های رانندگی در باران شدید

۰
کاملترین آموزش اصول و تکنیک های رانندگی در باران شدید
نمره 5 از 2 رای

شرایط نامساعد جوی و جاده های کشور زمانی که با بی احتیاطی رانندگان همراه می شود، می تواند سوانح خطرناک رانندگی را ایجاد نماید. اما با یادگیری اصول و تکنیک های رانندگی در باران شدید به راحتی می توانید رانندگی در باران را تجربه کرده و حتی از آن لذت ببرید. پس با ما در ادامه این مطلب آی آر میکس همراه باشید.

تکنیک های رانندگی ایمن در باران شدید چیست؟

How to Drive Safely in the Rain

در هوای بارانی معمولا دید عابرین و رانندگان کاهش یافته و همچنین سطح جاده ها و خیابان ها لغزنده می شود. بنابراین جای تعجب نیست که بیشتر سوانح رانندگی در روزهای بارانی یا شرایط نامساعد جوی اتفاق بیفتد. اما رانندگی در باران به این اندازه هم ترسناک و سخت نیست و با رعایت چند نکته ساده می توانید با آسودگی کامل به سفر و عبور و مرور خود در جاده ها و خیابان ها بپردازید. در ادامه با آی آر میکس همراه باشید تا تکنیک های رانندگی ایمن در باران شدید را به شما آموزش دهیم.

بخش اول: تمیز نگه داشتن ماشین

۱- یکی از مهم ترین تکتیک های رانندگی ایمن در باران این است که شیشه های اتومبیل خود را کاملا تمیز کنید. رانندگی در باران به تنهایی موجب کاهش دید شما خواهد شد؛ حال اگر این کاهش دید با کثیف بودن شیشه ها هم همراه شود، خطرات رانندگی را دو چندان خواهد کرد.

تمیز نگه داشتن ماشین

-به طور کامل داخل و بیرون شیشه ها را از هرگونه لک و آلودگی پاک کنید.

-در صورت بخار کردن شیشه ها، فورا فن یا کولر و از بین برنده بخار شیشه را روشن کرده تا تفاوت دمای داخل و بیرون اتومبیل را از بین ببرید. در صورت نبود هیچ یک از آپشن های فوق می توانید شیشه ها را کمی پایین بکشید.

۲- چراغ های اتومبیل خود را تنظیم کنید. حتما قبل از رفتن به سفر، ماشین خود را به منظور چک کردن قطعات و به ویژه چراغ ها، نزد مکانیک ببرید. تمامی چراغ های جلو، عقب، راهنما و مه شکن را چک کرده و از درستی آنها اطمینان حاصل کنید. زیرا یکی از اصول رانندگی در باران شدید داشتن دید مناسب به جاده است.

رانندگی در باران

-در تمیز نگه داشتن قاب یا کاور چراغ های جلو و عقب هم دقت کنید. زیرا قدرت روشنایی اتومبیل شما تا حد زیادی به تمیز بودن این چراغ ها وابسته است.

۳-لاستیک های اتومبیل را چک کنید. اهمیت این موضوع از دو مورد قبلی خیلی بیشتر است. بنابراین یکی از اصول رانندگی در هوای بارانی چک کردن لاستیک های اتومبیل است. چراکه سالم بودن شیار و آج تایرها در جلوگیری از لیز خوردن خودرو روی آسفالت نقش بسزایی دارد.

لاستیک های اتومبیل

-تاریخ تولید لاستیک را که به صورت یک عدد چهار رقمی روی دیواره آن نوشته شده را بخوانید. زیرا با گذشت مدت زمان زیاد از تاریخ تولیدشان، چسبندگی خود را از دست می دهند؛ به خصوص زمانی که جاده در اثر بارندگی لغزنده است.

-سعی کنید لاستیک هایی که می خرید چهار فصل باشند. زیرا لاستیک های تابستانی، آج و شیارهایشان به گونه ای است که به خوبی قادر به حرکت روی جاده های خیس و لغزنده نیستند.

-باد لاستیک ها را چک کنید. کم یا زیاد بودن فشار هوای داخل لاستیک نقش مهمی در چسبندگی لاستیک و رانندگی در باران دارد.

بخش دوم: نحوه رانندگی در باران

۱-برای رانندگی در هوای بارانی حتما از برف پاک کن استفاده کنید. برف پاک کن نقش بسزایی در تامین دید راننده دارد. بنابراین اگر رانندگی در جاده بارانی برای اولین بار یا چندمین بار تجربه می کنید، حتما قبل از شروع سفر موتورهای برف پاک کن و به طور کلی سالم بودن آنها را بررسی کنید. فراموش نکنید در صورتی که خواب آلود هستید، رانندگی را به وقت دیگری موکول کنید.

برف پاک کن ماشین

-بهتر است سالی یکبار اقدام به تعویض برف پاک کن خودرو نمایید و تا حد امکان از لاستیک های “هیدروفوبیک یا آبگریز” در برف پاک کن استفاده نمایید.

۲-آهسته رانندگی کنید. رانندگی در هوای بارانی با سرعت کم، بسیار تحسین برانگیز است. پس با سرعت رانندگی کردن در باران و شرایط بد جوی، سعی نکنید مهارت و شجاعت خود را به رخ دیگران بکشید. چراکه دقیقا عکس این موضوع است.

رانندگی در هوای بارانی

-زمانی که شما با سرعت مناسب و پایین در حال رانندگی در جاده بارانی هستید، نه تنها کنترل ماشین را در حین ترمز کردن بیشتر در دست دارید بلکه مدت زمان شما برای عکس العمل نشان دادن به اتفاقات ناگهانی بیشتر خواهد بود.

علت لیز خوردن ماشین هنگام ترمز در هوای بارانی، سرعت بالا است. بنابراین باید تا یک سوم سرعت اتومبیل خود را کاهش دهید.

۳-بیشتر تمرکز کنید. به دلیل وجود بارندگی و لغزندگی جاده و خیابان و به دنبال آن کاهش دید، باید دقت و تمرکز خود را چند برابر کنید. و این یکی از نکنیک های رانندگی در جاده بارانی بارانی است.

علت لیز خوردن ماشین هنگام ترمز

۴-چراغ های خود را روشن کنید. یکی از اصول رانندگی در باران شدید که بسیار با اهمیت بوده و در برخی کشورها رعایت نکردن آن جرم محسوب می شود، روشن کردن چراغ های خودرو است.

چراغ روشن زیر باران

-بنابراین هنگام رانندگی در روزهای بارانی یا رانندگی در شب بارانی، به منظور داشتن دید بهتر، حتما چراغ های خودرو را روشن کنید.

۵-با هر دو دست رانندگی کنید. همیشه هر دو دست خود را به شکل ساعت ۳ و۹ روی فرمان قرار دهید. به خصوص هنگام رانندگی در باران که نیاز به کنترل بیشتر خودرو دارید، رانندگی با دو دست به شما کمک خواهد کرد.

رانندگی در شب بارانی

-افراد معمولا دستان خود را به شکل ساعت ۱۰ و ۲ روی فرمان قرار می دهند و این موضوع باعث می شود که در زمان باز شدن ایربگ، آسیب بیشتری به راننده وارد شود.

۶-فاصله طولی ۵ ثانیه ای را رعایت کنید. در شرایط معمول شما باید فاصله ۳ تا ۴ ثانیه ای با خودروی مقابل خود داشته باشید. در حالیکه با وجود باران، این عدد به ۵ افزایش می یابد.

فاصله طولی 5 ثانیه ای

-با رعایت این فاصله ۵ ثانیه ای، از پاشیده شدن آب به روی خودرو خود (که توسط خودروی جلوی شما اتفاق می افتد) جلوگیری کرده و تسلط و زمان کافی برای فرار از خطرهای احتمالی را افزایش داده اید.

نکته: همیشه در زمان ترافیک، فضایی جهت فرار برای خود متصور شوید. مثلا سعی کنید در سمت باز جاده رانندگی کرده و فاصله ای حدود نیم الی یک متر را با خودروی جلو داشته باشید تا در صورت بروز تصادف یا آتش سوزی در امان بمانید. به خصوص هنگام رانندگی در باران رعایت اصول رانندگی در جاده بارانی را برای حفظ جان خود و سرنشینان به طور کامل رعایت کنید.

۷-به یکباره ترمز نگیرید. یکی از اصول مهم رانندگی در باران، نحوه ترمز کردن است که علت سر خوردن ماشین را به دنبال دارد.

 پدال ترمز

-در هنگام بارندگی از ترمزهای ناگهانی و پشت سر هم جدا پرهیز کنید. چراکه باعث خیس شدن لنت ها و بروز مشکل در عملکرد خودرو شما خواهد شد.

نکته: هنگام رانندگی در هوای بارانی به جای ترمز کردن سعی کنید با برداشتن پا از روی پدال گاز، اتومبیل خود را کنترل کنید.

۸-به آرامی دور بزنید. سریع دور زدن در پیچ های تند می تواند علت سر خوردن ماشین شما باشد و به این ترتیب توانایی کنترل خودرو از دست شما خارج خواهد شد.

علت سر خوردن ماشین

دقیقا همانند شرایط رانندگی باید سرعت خود را در زمان رسیدن به پیچ های تند تا یک سوم کاهش دهید.

۹-خودرو را در حالت کروز قرار ندهید. یکی از اصول و تکنیک های رانندگی در باران، قرار ندادن خودرو در حالت کروز است. زیرا در این حالت سرعت خودرو ثابت بوده و هیچ تغییر وزنی وجود ندارد و ماشین به راحتی می تواند از کنترل شما خارج شود.

کروز ممنوع

۱۰-در صورت نیاز در یک مکان ایمن توقف کنید. به طور مثال اگر باران به حدی شدید شد که برف پاک کن ها هم کمکی جهت بهتر شدن دید شما نکردند؛ در صورت وجود مه غلیظ یا هرگاه احساس کردید که توانایی کنترل خودرو را ندارید، با دقت و با استفاده از راهنما برای مدتی در پارکینگ های مخصوص جاده ای توقف نمایید.

در یک مکان ایمن توقف کنید

بخش سوم: عکس العمل های اضطراری

۱-در صورت مواجه شدن با شرایط اضطراری همچون روبرو شدن با حجم زیادی از آب در جاده، وارد آن نشوید. زیرا خیس شدن قطعات خودرو و لنت ها می تواند موجب خاموش شدن و آسیب به خودرو شما شود. پیشنهاد می شود آموزش نحوه رانندگی و نکاتی پیرامون آن را هم مطالعه کنید.

عکس العمل های اضطراری

۲-برای مواجه شدن با هیدروپلن (hydroplane) خود را آماده کنید. رانندگی در باران و با سرعت زیاد می تواند موجب کاهش تماس تایر با جاده شده و در نهایت از دست دادن کنترل خودرو را در پی خواهد داشت. این مشکل حتی در سرعت های ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر در ساعت هم رخ می دهد. به طوری که کنترل خودرو از دست راننده خارج شده و ماشین شروع به چرخیدن می کند.

هیدروپلن

هنگام مواجه شدن با چنین مشکلی، آرامش خود را حفظ کنید. پای خود را از روی پدال گاز برداشته و فرمان را نچرخانید. تا زمانی که احساس کردید دوباره کنترل ماشین را به دست گرفته اید و به آرامی شروع به فشرن پدال گاز نمایید.

۳-هنگام رانندگی در باران، برف یا شرایط بد جوی که جاده ها به شدت لغزنده هستند، خود را برای سر خوردن آماده کنید. به عنوان مثال قبل از رسیدن به پیچ های تند، از سرعت خود بکاهید و ترمز کنید.

 رانندگی در باران،

-آرامش خود را حفظ کنید.

-پای خود را از روی پدال گاز بردارید.

با دقت و به آرامی فرمان را به سمتی که می خواهید بچرخانید.

-هرگز ترمزهای پشت سر هم و سبک نگیرید.

توصیه می شود در پایان این مطلب، نگاهی به موضوع نحوه رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک بیاندازید.

آموزش ویدیو رانندگی در باران شدید

 

 نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس کاملترین آموزش اصول و تکنیک های رانندگی در باران را با شما در میان گذاشتیم. در صورت داشتن نظر یا پیشنهادی از جانب شما خوشحال می شویم که آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

 

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی