آموزش مرحله به مرحله روش های خشک کردن میوه انجیر در خانه

۱
آموزش مرحله به مرحله روش های خشک کردن میوه انجیر در خانه
نمره 3.6 از 14 رای

بر خلاف عقیده بسیاری از مردم که انچیر میوه مناسبی برای خشک کردن نیست، می توان گفت بهترین میوه محسوب می شود. انجیر حاوی مقادیر زیادی از آهن، کلسیم و پتاسیم است. داشتن ذخایر غنی از فیبر این میوه را از سایر میوه ها و سبزیجات متمایز ساخته است. انجیر خشک طعم شیرینی خود را حفظ می کند و این باعث می شود که شما برای مدت طولانی بتوانید آن را نگهداری کنید. برای خشک کردن انجیر در خانه شما می توانید از نور آفتاب، فر و یا حتی خشک کن استفاده کنید. با ما همراه باشید با آموزش مرحله به مرحله خشک کردن انجیر در خانه.

چگونه انجیر سیاه را در خانه خشک کنیم؟ روش خشک کردن انجیر سیاه در خانه

How to Dry Figs at Home

از روش های مختلفی می توان برای خشک کردن میوه انجیر استفاده کرد. بعضی از این روش ها در قالب صنعتی انجام می شوند که کمتر کسی می تواند از عهده انجام آنها در خانه برآید. ولی در اینجا ما شما را با سه روش خشک کردن انجیر سیاه آشنا می کنیم که می توانید آنها را به راحتی در خانه به کار ببرید.

روش اول: خشک کردن انجیر در زیر نور آفتاب

برای خشک کردن میوه انجیر در خانه باید از میوه های انجیر رسیده استفاده کنید. بهترین نشانه برای فهمیدن این که یک انجیر رسیده یا نه این است که از درخت به زمین افتاده باشد. این انجیر های رسیده را با آب سرد بشویید تا گرد و غبار روی آن ها پاک شوند. آنها را کاملا خشک کنید.

آموزش خشک کردن میوه انجیر در خانه

در مرحله بعد باید این انجیرهای شسته و خشک شده را از وسط به دو نیم برش دهید. این برش باید از ناحیه سر تا ریشه میوه انجیر را در بر بگیرد. برش انجیر از وسط باعث می شود تا براحتی بتوانید فرآیند خشک کردن انجیر سیاه در خانه را سپری کنید.

آموزش مرحله به مرحله خشک کردن انجیر در خانه

این انجیرهای بریده را بر روی قفسه چوبی یا سیمی قرار دهید. به طوری که قسمت بریده شده بر روی لایه بالایی قفسه چوبی یا سیمی قرار بگیرد و در معرض نور آفتاب باشد. به منظور خشک کردن انجیر در آفتاب باید به درستی جریان هوا بین لایه های رویی و زیرین انجیرها برقرار شود. شما هرگز نباید از ورقه های فویلی برای این کار استفاده کنید چون مانع برقرار جریان هوا بین سطوح می گردد. حتی برای رسیدن هوای بیشتر می توانید از گیره های لباس برای آویزان کردن آنها از بند استفاده کنید.

آموزش خشک کردن انجیر در خانه

در صورتی که روش خشک کردن انجیر با قرار دادن میوه بر روی ورقه های چوبی را انتخاب کرده اید می توانید برای محافظت میوه هایتان از ورود حشرات از یک پارچه تنظیف یا توری ظخیم برای پوشاندن آنها استفاده کنید. البته این در حالتی است که شما آنها را آویزان نکرده باشید، چون در این صورت نمی توانید برای محافظت آنها از پارچه استفاده کنید.

آموزش خشک کردن انجیر

در طول روز قفسه های چوبی را زیر نور خورشید قرار دهید. از گذاشتن آنها در سایه خودداری کنید. چون وجود اندک رطوبت در آنها باعث خراب شدن زودهنگام میوه ها خواهد شد. از طرفی در هنگام باران باید قفسه ها جمع آوری کنید. رسیدن آب باران به آنها باعث زودتر کپک زدنشان می شود.

برای خشک کردن میوه انجیر باید آنها را به مدت دو تا سه روز صبح ها در زیر نور آفتاب قرار دهید. نور آفتاب باید به طور مساوی بین تمامی قسمت های انجیر پخش شود. عصر و شب باید قفسه های چوبی را به داخل منزل بیاورید. انجیرهای خشک زمانی آماده می شوند که پوست رویی آنها به حالت چرم تبدیل شده و در هنگام فشردن آبی از آنها خارج نمی شود.

اگر حس می کنید انجیرها کمی چسبناک هستند می توانید به مدت چند دقیقه آنها را در فر قرار دهید.

انجیرهای خشک شده را می توانید در ظرف های در بسته محفوظ در یخچال یا جای خنک نگهداری کنید. این اجیرهای خشک شده ماندگاری چند ماه در یخچال و تا سه سال در فریزر را دارند.

خشک کردن انجیر

روش دوم: خشک کردن انجیر با فر

برای خشک کردن میوه انجیر سیاه در فر شما باید درجه حرارت فر را در پایین ترین درجه قرار دهید. این درجه ۶۰ درجه سانتی گراد یا ۱۴۰ درجه فارنهایت می باشد. خشک کردن با دمای بالا باعث پخته شدن انجیرها خواهد شد. اگر درجه حرارت فر شما در این دماها تنظیم نمی شوند باید کمترین میزان درجه حرارت فرتان را انتخاب کنید.

خشک کردن انجیر

در این روش هم مطابق با روش قرار دادن زیر نور آفتاب شما باید انجیرها را کاملا بشویید. بخش های آسیب دیده را شسته و خشک کنید. انجیرها از وسط به دو نیم برش دهید. لایه برش خورده بیرونی انجیر را بر روی سینی فر قرار دهید. این برای رسیدن کامل حرارت فر به تمامی نقاط انجیرها می باشد.

خشک کردن انجیر

انجیرها را به مدت ۳۶ ساعت در فر قرار دهید. کمی در فر را باز بگذارید تا رطوبت ناشی از آن خارج شده و به جای پخته شدن انجیرها، کاملا خشک شوند. اگر نمی خواهید به طور مداوم کمی در فر را باز بگذارید می توانید به مدت نیم ساعت فر را خاموش کرده و در آن را باز کنید تا رطوبت خارج شود. سپس دوباره فر را روشن کنید. دقت کنید که بهتر است هراز چندگاهی انجیرها برگردانده شوند.

خشکر کردن انجیر

قبل از قرار دادن انجیر خشک شده در ظروف در بسته اجازه دهید تا کاملا خنک شوند.

روش سوم: خشک کردن انجیر با دستگاه های خشک کن

دستگاه را بروی درجه حرارت مناسب خشک کردن قرار دهید. اگر درجه حرارت قابل تنظیم است آن را بر روی درجه ۵۷ درجه سانتی گراد یا ۱۳۵ درجه فارنهایت قرار دهید.

خشک کردن انجیر

در این روش خشک کردن انجیر در خشک کن هم باید مراحل شستن و خشک کردن و دو نیم کردن را انجام دهید. مانند دو روش بالا بر روی سینی خشک کن قرار دهید. در این روش خشک کردن انجیر مدت ۶ تا ۸ ساعت زمان خواهد برد. در طول ۶ ساعت چک کنید انجیر ها خشک شده اند یا نه در صورت نیاز فرآیند خشک شدن را ادامه دهید. بعد از خشک شدن می توانید به طرق قبلی آنها را ذخیره سازی کنید.

در انتهای متن پیشنهاد میکنیم به شما مطلب خشک کردن میوه با ماکروفر، سولاردام، فر و.. در خانه را مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این پست ما با روش های مختلف نحوه خشک کردن میو انجیر سیاه در خانه را به شما آموزش دادیم. در صورتی که نظر یا تجربه ای آنرا در قسمت نظرلت و پیشنهادات این پست با ما و دیگران در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

  1. نواده ی ماد گفت:
    0

    روش خشک کردن انجیردرزیرنورخورشید بهتراست.تشکرازراهنمایتون

تبلیغات متنی