کاملترین آموزش نحوه پرورش و نگهداری از عروس هلندی در خانه

۳
کاملترین آموزش نحوه پرورش و نگهداری از عروس هلندی در خانه
نمره 4.3 از 40 رای

عروس هلندی یکی از آرام ترین پرندگان خانگی محسوب می شود. این پرنده که هواداران خاص خود را دارد، به طور میانگین ۱۵ سال عمر می کند و زندگی هماهنگی با صاحب خود خواهند داشت. عروس هلندی به طور میانگین روزانه ۱۰ ساعت می خوابد، بازه مختلفی از غذاها را می خورد، خود را تمیز نگه می دارد و با صاحب خود بازی می کند. برای مطالعه  آموزش نحوه پرورش و نگهداری از عروس هلندی در خانه، با این مطلب همراه باشید.

شرایط نگهداری از عروس هلندی در منزل چیست؟

Cockatiel Care Guide

عروس هلندی یکی از اعضای خانواده طوطی ها به حساب می آید. این پرنده با روحیه آرام خود شناخته می شود. این آرام بودن باعث شده که دوست داران زیادی برای عروس هلندی وجود داشته باشد. به طور کلی سود قابل توجهی از پرورش و نگهداری از عروس هلندی عاید صاحبان خوش ذوق آن ها می شود. این پرنده هوش بالایی دارد و می تواند خیلی زود با صاحبش وفق پیدا کند. اگر شما هم به فکر نگهداری از عروس هلندی افتاده اید، اما شرایط نگهداری از عروس هلندی در منزل را نمی دانید با این مطلب آی آر میکس همراه باشید.

غذای عروس هلندی

انتخاب بهترین نژاد عروس هلندی برای نگهداری

شناخت دقیق انواع مختلف عروس های هلندی کار نسبتا سختی خواهد بود. همانند انتخاب بهترین سگ های آپارتمانی،  شاید نتوان بهترین نژاد عروس هلندی را انتخاب کرد زیرا هر نژاد از این پرندگان، ویژگی های خاص خود را دارند. در نهایت برای انتخاب و نگهداری عروس هلندی باید بر اساس سلیقه عمل کرد. عروس هلندی یا Nymphicus hollandicus نژادهای مختلفی دارند.

نژاد عروس هلندی

برخی از افراد نژاد لاتینو را باهوش ترین نژاد بین عروس های هلندی می دانند. قطعا این موضوع نمی تواند به طور کامل صحیح باشد. عروس هلندی خاکستری برای آموختن کلمات بهترین گزینه خواهد بود و اگر عروس هلندی سخنگو می خواهید، می توانید از این نژاد استفاده کنید. بنابراین می توان گفت انتخاب بهترین نژاد عروس هلندی به نیاز صاحب بستگی خواهد داشت. در هر حال وقتی که نژاد، رنگ، اندازه و فاکتورهای مورد نظرتان را انتخاب کردید و او را به خانه آوردید، باید به موارد نگهداری از عروس هلندی توجه کنید.

غذای عروس هلندی

غذای عروس هاندی جزو مهم ترین فاکتور ها در نگهداری از این پرنده می باشد. طبیعتا تمام حیوانات خانگی در ابتدا باید از نظر تغذیه به یک ثبات و تناسب برسند. جیره ای که به عروس هلندی می دهید باید شامل موارد زیر باشد:

  • پلت های مخصوص که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد غذای پرنده را تامین می کنند.
  • سبزیجات تازه (مثل خیار، کاهو، کدو، هویج، ذرت)
  • میوه های تازه (مثل سیب، موز، کیوی، انگور، توت)
  • گلبرگ های گل (مثل شکوفه ها و گل رز)
  • ارزن و دانه های مخصوص (مثل کتان، تخم آفتابگردان)
  • آب بدون کلر، تصفیه شده و تازه
  • نان های سبوس دار
  • برنج، مرغ، سفیده تخم مرغ و ماکارونی آب پز

نگهداری از عروس هلندی

غذاهایی که نباید به به عروس هلندی داد:

  • آووکادو
  • دانه و هسته میوه
  • شکلات
  • کافئین یا الکل
  • قند
  • چربی

تغذیه برای سنین مختلف پرنده متفاوت خواهد بود. مثلا به جوجه عروس هلندی که نمی تواند دانه یا ارزن مصرف کند، باید از ترکیبات خاصی استفاده کرد. مثلا ترکیب تخم مرغ آب پز و نان باگت که در مخلوط کن به طور کامل به مایع تبدیل شوند، گزینه مناسبی خواهد بود. این ترکیب را می توان حدود یک ماه به جوجه عروس هلندی داد.

جوجه عروس هلندی

اما برای پرنده بزرگ که می تواند دانه و باقی مواد را بخورد، گزینه های دیگری موجود است. مثلا تخم آفتابگردان، میوه ها، سبزیجات و چندین مورد دیگر برای او مناسب خواهد بود. توجه داشته باشید که در تمامی موارد نگهداری از جوجه عروس هلندی یا فرم بالغ آن باید با دامپزشک یا متخصص مشورت کرد.

محل زندگی عروس هلندی

عروس هلندی را می توانید به صورت انفرادی یا گروهی نگه دارید. البته باید توجه داشته باشید که در هنگام خرید باید این موضوع را مشخص کنید. برخی از نژادها تمایل بیشتری به زندگی گروهی دارند و شاید با زندگی انفرادی، دچار مشکل شوند. اما به طور کلی عروس های هلندی که به صورت انفرادی نگهداری می شوند، راحت تر با صاحبان خود تعامل برقرار کرده و با آن ها رفیق می شوند!

زندگی گروهی عروس هلندی

هنگام نگهداری از عروس هلندی به صورت گروهی (حداقل یک نر و یک ماده) انتظار تخم گذاشتن وجود خواهد داشت. عروس هلندی ماده از سال دوم زندگی خود در صورتی که جفت داشته باشد، هر ماه یک تخم می گذارد. از این سن به بعد (۲ سالگی) نیاز به توجه بیشتری به تغذیه حیوان وجود دارد. دیده شده پرندگان ماده ای که چاق می شوند، در تخم گذاری دچار مشکل شده و در نهایت با شکستن تخم در درون بدنشان، می میرند!

درباره محیط زندگی آن ها هم باید گفت که طول و عرض قفس باید قابل توجه باشد. حداقل اندازه ای که می توان برای ابعاد قفس عروس هلندی در نظر گرفت، چیزی بین ۶۰ تا ۸۰ سانتی متر است (حدود ۲ برابر اندازه پرنده. اندازه مناسب قفس در حدود ۷۰ در ۷۰ در ۹۰ سانتی متر خواهد بود.)

 قفس عروس هلندی

دمای مطلوب نگهداری از عروس هلندی حدود ۱۸ تا ۲۵ سانتی گراد می باشد. تغییرات دمایی برای پرنده اصلا مناسب نیست و او را آزار می دهد.

تعامل و ارتباط با عروس هلندی

درباره ارتباط و تعامل با پرنده که بخش اصلی نگهداری از عروس هلندی به نظر می رسد، صحبت زیادی می توان کرد. تربیت و آموزش عروس هلندی را هم می توان همانند تربیت سگ خانگی انجام داد. قطعا بررسی رفتارشناسی و سبک زندگی این پرنده آرام، نیاز به مطالب بیشتری خواهد داشت. اما به صورت خلاصه می توان گفت که این پرنده علاقه شدیدی به بازی کردن دارد. پس اولین چیزی که در اختیار او قرار می دهید، اسباب بازی خواهد بود!

نگهداری از عروس هلندی

این پرنده چه به صورت انفرادی و چه به صورت گروهی نیازمند بازی با صاحب خود است. زمانی را در روز به بازی و شیطنت با او صرف کنید. ضمن این که باید پرها و ناخن های پرنده را هم کوتاه کنید. به طور میانگین هر دو ماه یک بار باید این کار را انجام دهید و توصیه می شود به دامپزشک مراجعه کنید.

در نهایت یکی از مهمترین موارد در نگهداری از عروس هلندی، استحمام و شستشوی او خواهد بود. نحوه استحمام عروس هلندی چندان دشوار نیست. هفته ای سه بار برای او یک ظرف آب ولرم قرار دهید. پرنده خود را در این آب تمیز می کند. ضمن اینکه می توانید آب را به صورت اسپری به بدن او بزنید. فقط فراموش نکنید که این پرنده به شدت حساس است و باید با لطافت با او برخورد کنید! توصیه می شود نحوه شستشوی سگ در خانه را هم مطالعه کنید.

ویدیو آموزشی نحوه استحمام عروس هلندی

در این ویدیو نحوه استحمام عروس هلندی در منزل را به شما آموزش میدهد.

 

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس درباره نگهداری از عروس هلندی و نکات مرتبط با آن صحبت کردیم. اگر سابقه و تجربه نگهداری از عروس هلندی را دارید، تجربیات و نظرات خود را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۳ دیدگاه

  1. امیر سامان قاسمی گفت:
    0

    سلام من یک پرنده با این ویژگی ها می خواهم لطفا راهنمایی ام کنید دستی و رام شود بتوان به مسافرت های دو تا ۳ ساعته برد در خانه تنهایش بزاری به مدت دو روز با قیمت ۸۰۰تومان
    چه پرنده ای خوبه

تبلیغات متنی