آموزش تصویری طریقه رنگ کردن لباس با مواد طبیعی و پودر رنگ در خانه

۱
آموزش تصویری طریقه رنگ کردن لباس با مواد طبیعی و پودر رنگ در خانه
نمره 3.9 از 7 رای

همه لباس ها به مرور زمان کهنه شده و رنگ خود را از دست می دهند. اما با استفاده از به کار بردن انواع تکنیک رنگ کردن لباس، به راحتی می توانیم در خانه با استفاده از انواع مواد طبیعی و شیمیایی این کار را انجام دهیم. این مطلب آی آر میکس را دنبال کنید تا طریقه رنگ کردن لباس با مواد طبیعی و پودر رنگ در خانه را یاد بگیرید.

چگونه لباس سفید را با مواد طبیعی و پودر رنگ در خانه رنگ کنیم؟

How to Dye Clothes at Home

رنگ کردن لباس در خانه نیاز به مهارت کافی دارد. بنابراین اگر برای اولین بار است که قصد رنگ کردن لباس مشکی ، کتان یا هر نوع لباس دیگر را دارید باید ابتدا طریقه رنگ کردن لباس با مواد طبیعی یا شیمیایی را فرا گیرید. پیش از این هم درباره رنگ کردن کلاه کپ صحبت کرده بودیم. در ادامه با آی آر میکس همراه باشید تا طریقه رنگ کردن لباس با مواد طبیعی و پودر رنگ در خانه را به صورت تصویری به شما آموزش دهیم.

بخش اول رنگ کردن لباس: آماده سازی لباس ها و فضای کار

۱- در اولین مرحله از طریقه رنگ کردن لباس با مواد طبیعی باید رنگ مناسب لباس خود را انتخاب نمایید. اکثر رنگ ها روی پارچه های با الیاف طبیعی نتیجه بهتری می دهند. بنابراین اگر لباسی با الیاف مصنوعی یا پلی استری دارید، احتمالا باید ترکیب رنگی خاصی را انتخاب نمایید.

 آماده سازی لباس ها و فضای کار

  • رنگ های طبیعی روی پارچه های نخی، پنبه ای، پشمی و ابریشمی همچنین برای رنگ کردن لباس بافت بهتر کار می کنند.
  • رنگ های مصنوعی روی پارچه های کتان، ابریشم مصنوعی، ریون و نایلونی نتیجه بهتری می دهند.

۲- لباس های خود را قبل از رنگرزی بشویید. قبل از شروع رنگ کردن لباس کتان یا انواع دیگر، باید ابتدا لباس ها را به طور کامل تمیز نمایید. بنابراین آنها را با آب نسبتا گرم و مواد پاک کننده به خوبی بشویید.

رنگ کردن لباس

۳- فضای کاری خود جهت رنگ کردن لباس سفید یا رنگی را با یک پارچه پلاستیکی یا چندین لایه روزنامه پوشش دهید تا از کثیف شدن سطوح جلوگیری شود. در ادامه به سراغ آموزش رنگ کردن لباس با مواد طبیعی می رویم.

رنگ لباس

بخش دوم رنگ کردن لباس: آموزش رنگ کردن لباس با مواد طبیعی

۱- در اولیت مرحله از طریقه رنگ کردن لباس با مواد طبیعی باید اجازه دهید لباس در یک ماده تثبیت کننده خیس بخورد. این تثبیت کننده های رنگ باعث می شوند که لباس ها رنگ را بهتر جذب کنند. لباس ها را به مدت ۱ ساعت درون محلول تثبیت کننده رنگ قرار داده و قبل از رنگ کردن لباس، مجددا آن را با آب سرد بشویید.

آموزش رنگ کردن لباس با مواد طبیعی

  • هنگام رنگ آمیزی با انواع توت ها، می توانید یک محلول تثبیت کننده نمکی بسازید. نصف فنجان نمک را با ۸ فنجان (۲ لیتر) آب سرد مخلوط کنید.
  • هنگام رنگ آمیزی با گیاهان دیگر، می توانید یک محلول تثبیت کننده سرکه ای آماده کنید. یک قسمت سرکه سفید را با چهار قسمت آب سرد مخلوط نمایید.
  • هنگام استفاده از پودر رنگ لباس و انواع مواد شیمیایی، بر اساس نوع پارچه ای که دارید از تثبیت کننده مناسب جهت رنگ کردن لباس خود استفاده نمایید.

۲-رنگ دلخواه خود را انتخاب کنید. تحقیق نمایید که استفاده از کدام گیاهان، توت ها و ادویه ها می توانند رنگ دلخواه شما را جهت رنگ کردن لباس فراهم کنند.

رنگ کردن با مواد طبیعی

به عنوان مثال: برای تهیه رنگ نارنجی می توانید از پوست پیاز و ریشه های هویج استفاده کنید.

۳- مواد گیاهی مورد نظر جهت رنگ کردن لباس با مواد طبیعی را جمع آوری کنید. هر ماده گیاهی که تصمیم به استفاده از آن را دارید، باید در حالت رسیده و بالغ باشند.

۴- جهت رنگ کردن لباس با هویج یا توت باید مواد را به قطعات کوچک تقسیم کرده و در نهایت به درون یک ظرف بزرگ انتقال دهید.

خرد کردن هویج

هرچقدر موادی که جهت رنگ کردن لباس در دسترس دارید ریز تر خرد شوند، رنگ بیشتری را به پارچه انتقال خواهند داد.

۵- ظرفی را پر از آب کرده و به نقطه جوش برسانید. مواد را داخل ظرف ریخته و اجازه دهید با شعله کم به مدت ۶۰ دقیقه بجوشد.

جوش زدن هویج ها در قابلمه

۶- ماده حاصل شده را از صافی رد کنید. طوریکه هویج، توت یا هر ماده ای که قصد جوشاندن آن را دارید به خوبی له شده و در حین رد شدن از صافی، مایع رنگی حاصل شود.

ریختن مواد در صافی

۷- به منظور آموزش رنگ کردن لباس مشکی یا هر لباسی که دارید، اکنون باید لباس مرطوب مورد نظر خود را در مایع رنگی حاصل شده انداخته و مجددا روی گاز قرار دهید تا بجوشد.

آموزش رنگ کردن لباس

-اجازه دهید لباس با شعله ملایم برای مدتی درون مایع در حال جوش، بجوشد. تا زمانی که رنگ دلخواه شما حاصل شود. حداقل۳۰ تا ۶۰ دقیقه برای رنگ کردن لباس زمان لازم است.

-پس از جوشیدن لباس در آب داغ، به منظور بهتر رنگ کردن لباس لازم است که ۸ ساعت یا یک شب به طور کامل درون مایع رنگی بماند.

۸- اکنون زمان آن است که لباس رنگ شده را با آب سرد بشویید. سپس با دستگاه خشک کن آب لباس را گرفته یا مقابل نور خورشید قرار دهید تا به طور کامل خشک شود.

آموزش رنگ کردن لباس سفید

بخش سوم: آموزش رنگ کردن لباس با پودر رنگ

۱- برای رنگ کردن لباس با پودر رنگ باید یک ظرف بزرگ را جهت رنگ کردن لباس انتخاب نموده و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به جوش آید.

  • برای رنگ های شیمیایی باید از پودر تثبیت کننده رنگ که در بازار موجود است استفاده نمایید.

ریختن یک بسته پودر

استفاده از این پودر و پودر رنگ لباس به منظور رنگ کردن لباس با مواد شیمیایی، باید با توجه به جنس پارچه انتخاب شود.

۳- اکنون باید محلول رنگ یا پودر رنگ لباس را به آب اضافه کنید. حتما قبل از انجام این کار دستورالعمل موجود روی بسته را مطالعه کنید تا به مقدار صحیح رنگ را درون آب بریزید.

پودر رنگ لباس

۴- به منظور آموزش رنگ کردن لباس سفید، سیاه یا هر رنگ دیگر، باید لباس را درون محلول رنگ غوطه ور کنید. از یک قاشق یا وسیله بلند به منظور فرو بردن لباس به طور کامل درون آب استفاده نمایید.

فرو بردن لباس سفید در آب قرمز

۵- مجددا ظرف را روی شعله قرار داده و اجازه دهید لباس به مدت ۳۰ دقیقه درون مایع رنگ با حرارت ملایم بجوشد.

قابلمه و مایع رنگی

  • هر از چند گاهی لباس را درون مایع رنگ حرکت دهید تا تمامی نقاط لباس شما به یک اندازه رنگ شود.

۶- لباس را با استفاده از دو قاشق بلند از درون مایع رنگ داغ برداشته و درون سینک بیندازید. آب داغ را باز کرده و اجازه دهید روی سطح لباس بریزد. به تدریج دمای آب را کم کرده تا زمانی که آب سرد شروع به ریختن روی لباس نماید.

شستن لباس

  • در صورتی که مقدار زیادی رنگ از لباس خارج شد نگران نشوید؛ امری طبیعی است.

۷- اکنون آموزش رنگ کردن لباس سفید با مواد شیمیایی به پایان رسید و زمان خشک کردن لباس فرا رسیده است. دقت نمایید که در این مرحله نباید از دستگاه خشک کن به منظور آب گیری استفاده نمایید.

گیره زدن لباس

پس از اتمام رنگ کردن لباس، می توانید آن را در فضای باز و در معرض نور خورشید قرار دهید تا آب لباس تازه رنگ شده شما به تدریج خارج شود.

  • پارچه یا حوله قدیمی را زیر لباس های تازه رنگ شده قرار دهید تا از ریختن رنگ روی سطح زمین جلوگیری شود.

آموزش ویدیوی رنگ کردن لباس با چای و قهوه در خانه

پیشنهاد می شود در پایان این مطلب، روش پاک کردن لکه خون و روش های از بین بردن بوی سیگار را هم مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس در مورد آموزش تصویری طریقه رنگ کردن لباس با مواد طبیعی و پودر رنگ در خانه صحبت کردیم. در صورت داشتن نظر یا پیشنهادی از جانب شما خوشحال می شویم که آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

  1. سارا بیاتی اشجع گفت:
    2

    عالی!
    سایت بسیار خوبی دارید موفق باشید

تبلیغات متنی