کاملترین آموزش تصویری روش تخلیه و تعویض آب رادیاتور ماشین در خانه

۰
کاملترین آموزش تصویری روش تخلیه و تعویض آب رادیاتور ماشین در خانه
نمره 3.6 از 11 رای

رادیاتور خودرو نقش مهمی در سلامت موتور دارد. اگر به هر دلیلی رادیاتور ماشین با مشکل مواجه شود، خودرو با گرمای بیش از حد رو به رو شده و خطرات بدی را به همراه خواهد داشت. زمان تعویض آب رادیاتور در خودروهای مختلف متفاوت خواهد بود. از این رو در این مطلب می خواهیم مراحل ساده تخلیه و تعویض آب رادیاتور ماشین را به شما نشان دهیم.

نحوه تعویض آب رادیاتور پراید، سمند، ۲۰۶ و .. به چه شکل است؟

How to Change Radiator Fluid at Home

رادیاتور ماشین وظیفه بسیار مهم تنظیم دمای موتور ماشین شما را به عهده دارد. رادیاتور این کار را با تنظیم دمای آب صورت می دهد. توضیح مکانیسم نحوه عملکرد رادیاتور ماشین کمی پیچیده بوده و از حوصله بحث ما خارج است. اما به طور کلی آب در پیرامون موتور شما به گردش در می آید و آن را خنک می کند. پس از مطالعه آموزش نحوه تعویض روغن و تعویض فیلتر روغن ماشین در خانه ، با آی آر میکس همراه باشید تا نحوه تعویض آب رادیاتور پراید، سمند، ۲۰۶ و .. را به شما آموزش دهیم.

بخش اول تعویض آب رادیاتور: مسائل امنیتی را رعایت کنید

۱- ظرفیت رادیاتور خودروی خود را پیدا کنید. طبیعتا ظرفیت رادیاتورهای خودرو به واسطه تفاوت در موتورها تفاوت قابل توجهی خواهد داشت. بنابراین پیش از این که بخواهید وارد مراحل تعویض آب رادیاتور خودروی خود بشوید، دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید. برای همین است که آموزش تعویض آب رادیاتور ۲۰۶ با آموزش تعویض آب رادیاتور پژو پارس تفاوت هایی خواهد داشت. همچنین می توانید از مکانیک ها و افراد حرفه ای سوال کنید.

تعویض آب رادیاتور

۲- برای تخلیه و تعویض آب رادیاتور ماشین، خودرو را در سطح صافی پارک کنید. تخلیه و تعویض آب رادیاتور شما به احتمال فراون نیازمند جک زدن خواهد بود، پس انتخاب یک زمین صاف اهمیت بالایی دارد.

جک خودرو

۳- صبر کنید تا خودرو به طور کامل خنک شود. نکته مهم در آموزش تعویض آب رادیاتور سمند یا موارد دیگر، خنک بودن کامل موتور و رادیاتور است. سوختگی یا موارد مشابه در اثر داغ بودن خودرو و رادیاتور آن ممکن است صورت بگیرد. حتی ممکن است نیاز به چند ساعت پیش از اقدام به تعویض آب رادیاتور خود داشته باشید!

آموزش تعویض آب رادیاتور سمند

۴- باطری را قطع کنید. با قطع باطری مطمئن می شوید که در هیچ صورتی، خودرو هنگام تعویض آب رادیاتور روشن نمی شود. روشن شدن خودرو هنگام تعمیرات، همیشه می تواند خطرساز باشد. در هنگام کارهای تعمیری خانگی، رعایت مسائل امنیتی، اولین شرط لازم خواهد بود.

قطع باطری

۵- اگر لازم است، ماشین را با جک بالا ببرید. بسته بنوع وسیله نقلیه شما، نیاز به زدن یا نزدن جک متفاوت خواهد بود. نکات امنیتی هنگام زدن جک ماشین هم همواره باید مد نظر قرار داده شود.

رادیاتور

بخش دوم تعویض آب رادیاتور: آب را تخلیه کنید

۱- در این قسمت از نحوه تعویض آب رادیاتور پراید و سمند باید دریچه رادیاتور را پیدا کنید. رادیاتور معمولا در مقابل موتور قرار گرفته است. احتمالا یک یا دو توری مقابل رادیاتور قرار دارد. معمولا دریچه رادیاتور در سمت مقابل راننده و در پایین مخزن قرار دارد.

دریچه رادیاتور

۲- یک سطل زیر رادیاتور قرار دهید و دریچه را باز کنید. مطمئن شوید که سطل شما برای جمع کردن کل آب و مایع خنک کننده رادیاتور کافی است. در پاسخ به پرسش پیچ تخلیه آب رادیاتور پراید کجاست باید گفت که پس از مطالعه دفترچه راهنما، پیدا کردن این قسمت کار سختی نخواهد بود. پیچ تخلیه آب رادیاتور در زیر رادیاتور قرار دارد.

پیچ تخلیه آب رادیاتور پراید کجاست

۳- دریچه تخلیه را ببندید و درب فشار رادیاتور را باز کنید. وقتی که آب رادیاتور تخلیه شد، دریچه را ببندید و بعد سپس درب فشار را باز کنید تا بررسی های لازم انجام شود.

دریچه تخلیه

۴- اگر لازم است، درب فشار رادیاتور را تعویض کنید. اگر احساس می کنید اختلالی در این قسمت وجود دارد، باید یک مورد نو و جدید را جایگزین آن کنید. طبیعتا مدل این قطعه خودروی شما با باقی خودروها تفاوت خواهد داشت. بنابراین در آموزش تعویض آب رادیاتور ۴۰۵ باید گفت که توجه به درب فشار رادیاتور اهمیت بالایی دارد.

آموزش تعویض آب رادیاتور 405

۵- رادیاتور را با آب پر کنید. از یک قیف برای ریختن آب به درون رادیاتور استفاده کنید. وقتی که کار تمام شد، ماشین را روشن کنید و بگذارید خودرو برای ۱۰ دقیقه کار کند. با این روش آب درون رادیاتور حرکت می­کند و تاثیر بهتری خواهید گرفت. در این مرحله به درجه دمای خودروی خود نگاه کنید. اگر بیش از حد داغ شد، قطعا مشکل در قسمتی از کار شما یا خودرویتان خواهد بود. در این صورت خودرو را فورا خاموش کنید.

دمای خودرو

۶- ماده خنک کننده را به محفظه دفعی بریزید. ضمن این که در دور ریختن مایع خنک کننده قدیمی، از افراد حرفه ای سوال کنید. ماده خنک کننده می تواند برای محیط زیست خطرناک باشد.

ماده خنک کننده

بخش سوم تعویض آب رادیاتور: مایع خنک کننده جدید بریزید

۱- اجازه دهید تا وسیله نقلیه شما خنک شود. پیش از اینکه وارد این مرحله شوید، بگذارید وسیله به طور کامل خنک شود. در مرحله قبلی چند دقیقه ماشین شما روشن بوده پس به زمان برای خنک شدن نیاز دارد.

مایع خنک کننده جدید

۲- آب را از رادیاتور خارج کنید. در آموزش تعویض آب رادیاتور پراید و دیگر خودروها این مرحله اهمیت بسیار بالایی دارد. مراحل تخلیه و تعویض آب رادیاتور با تخلیه مایع خنک کننده تفاوت چندانی ندارد.

 آموزش تعویض آب رادیاتور پراید

۳- مایع خنک کننده جدید بریزید. در ادامه تعویض آب رادیاتور پراید ۱۳۱ و باقی خودروهای ایرانی، باید گفت که انتخاب مایع خنک کننده هم به مدل خودروی شما بستگی دارد. دفترچه راهنما را مطالعه کنید. البته اکثر خودرو به مخلوط ۵۰ ۵۰ از آب و خنک کننده احتیاج دارند.

تعویض آب رادیاتور پراید 131

۴- درب را ببندید و خودرو را دوباره روشن کنید. بگذارید خودروی شما ده دقیقه کار کند. بخاری را تا درجه پایانی روشن کنید. ببینید دمای خودرو و موتور تا چه حد بالا می رود. در صورتی که مشکلی وجود داشت، با افراد حرفه ای مشورت کنید.

تعویض آب رادیاتور

۵- سطح مایعات را پس از چند روز بررسی کنید. برای اطمینان از نحوه عمل خود، باید سطح مایعات رادیاتور خودروی خود را چک کنید تا در صورت اختلال، به افراد حرفه ای مراجعه کنید.

تعویض آب رادیاتور

توصیه می شود در پایان این مطلب، آموزش تصویری تعمیر آمپر بنزین ماشین و آموزش تصویری تعویض کمک فنر انواع ماشین را مطالعه کنید.

فیلم آموزش تعویض آب رادیاتور ماشین

 

نظرات و پیشنهادات شما ؟

امروز در آی آر میکس درباره نحوه تعویض آب رادیاتور خودرو صحبت کردیم و چند نکته ساده را به شما نشان دادیم. در صورتی که نظر یا پیشنهادی دارید آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی