How to Age Wood at Home

آموزش تصویری ۴ روش پتینه کاری برجسته و حرفه ای روی چوب در خانه

۱
آموزش تصویری ۴ روش پتینه کاری برجسته و حرفه ای روی چوب در خانه
نمره 2 از 4 رای

هنر پتینه کاری روی چوب هنر کهنه کردن اجسام با استفاده از رنگ و مواد دیگر میباشد که به اجسام نمایی کهنه و فرسوده میدهد. این هنر بر روی اجسام مختلف صورت میگیرد و طرفداران خود را نیز دارد. برای همین ما قصدر داریم در این مطلب آی آر میکس آموزش تصویری پتینه کاری برجسته و حرفه ای روی چوب در خانه را به شما دوستان ارائه دهیم.

پتینه و کهنه کاری روی چوب به چه شکل است؟ آموزش تکنیک های پتینه کاری

How to Age Wood at Home

ما در این مطلب قصد داریم تا با ارائه تکنیک های پتینه کاری روی چوب در ۴ روش مختلف نحوه کهنه سازی کمد، جعبه چوبی، مبل و دیگر اجسام را آموزش دهیم، تا بتوانید هنر و زیبایی را در لوازم خانه خود تزریق کنید، با ما همراه باشید.

روش اول: پتینه کاری روی چوب با سرکه و سیم ظرفشویی

برای اینکه بتوانید به بهترین نحوه وسیله چوبی خود را پتینه کاری کنید باید از سرکه و سیم ظرفشویی استفاده تا در انتها یکه پتینه کاری برجسته و حرفه ای را خلق کنید. برای این کار باید سیم ظرفشویی را در داخل سرکه قرار دهید تا در آن حل شود.

آموزش پتینه کاری روی چوب

برای شروع سیم ظرفشویی را به مدت ۱ تا ۵ روز در یک لیوان سرکه قرار دهید تا به خوبی بافت سیم توسط سرکه حل شود و طی ۵ روز محلولی از این دو ماده به دست آورید.

آموزش پتینه کاری روی چوب

در این مرحله از پتیینه کاری روی چوب باید چوب را با استفاده از سمباده چوب سمباده بزنید تا هرگونه لکه یا ماده چسبیده شده بر روی بافت آن از بین رود.

آموزش پتینه کاری روی چوب

بهتر قبل از استفاده از محلول سرکه و سیم ظرفشویی، چوب خود را با چای خیس کنید زیرا چای حاوی اسیدی است که با سرکه واکنش نشان میدهد و چوب را تیره تر میکند، به عنوان مثال برای پتینه کاری روی جعبه چوبی باید ابتدا چای را بجوشانید و سپس با قلمو آنرا بر روی چوب بمالید. اما بهتر است بدانید که چای به تنهایی رنگی به چوب نمیدهد و فقط موجب خیس شدن آن میشود.

آموزش پتینه کاری روی چوب

پس از انجام مراحل قبلی نوبت به محلول سرکه و سیم میرسد، برای شروع با استفاده از یک قلمو یک لایه از محلول را بر روی چوب اعمال کنید. شما به سرعت شاهد تغییر رنگ چوب خواهید شد، پس از خشک شدن چوب میتوانید دوباره این روند را تکرار کنید تا چوب تیره و تیره شود.

آموزش پتینه کاری روی چوب

در آخرین مرحله از کهنه کاری و پتینه کاری روی چوب باید پس از خشک شدن محلول سرکه و سیم بر روی چوب با استفاده از یک دسمال خیس و مقداری آب سرد باقی مانده محلول را از روی آن پاک کنید. همچنین میتوانید برای محافظت از سطح چوب بر روی آن لایه نازکی از واسک بمالید.

آموزش پتینه کاری روی چوب

روش دوم: پتینه کاری روی چوب با رنگ روغنی چوب

در اولین مرحله از مراحل پتینه روی چوب باید با استفاده از سیلر یک لایه بر روی چوب خود اعمال کنید. این کار باعث میشود که هر گونه رنگ قبلی موجود بر روی چوب از بین برود و بافت کار برای رنگ آمیزی بعدی یکدست شود.

  • سیلر: به رنگ کرم بوده و جهت پر کردن منافذ و خلل و فرج چوب قبل از رنگ نهایی استفاده می‌شود با تینر فوری هم رقیق می‌شود به این ترتیب که سه برابر سیلر به آن تینر فوری اضافه می‌کنند استفاده از سیلر باعث این می‌شود که مصرف رنگ نهایی کاهش پیدا کند.

آموزش پتینه کاری روی چوب

سپس برای کهنه کاری روی چوب میتوانید یک لایه رنگ روغن قهوه ای ( کیلر ) به آن اضافه کنید تا ظاهر کار همانند چوب های زیبا و قدیمی شود. اگر تمایل داشتید میتوانید کار را در این مرحله به اتمام برسانید.

  • کیلر : به رنگ قهوه ای شفاف بوده و جهت رنگ نهایی به کار می رود با تینر فوری هم رقیق می شود مانند سیلر به اندازه سه برابر کیلر به آن تینر فوری اضافه می کنیم.

آموزش پتینه کاری روی چوب

اگر میخواهید پتینه کاری برجسته و حرفه ای داشته باشید باید جوهر رنگ فندقی یا گردویی را با تینر رقیق کنید و با قلمو روی کار بکشید. سپس بعد از یک لایه رنگ‌آمیزی، اجازه دهید رنگ کاملا خشک شود. برای بار دوم یا سوم، رنگ‌آمیزی را تکرار کنید تا خط و خطوط ایجاد شده توسط قلم‌مو به‌تدریج محو و به رنگ یکنواختی برسید.

آموزش پتینه کاری روی چوب

روش سوم: پتینه کاری روی چوب با رنگ های اکلریک

برای شروع رنگ مورد نظر خود را از جنس رنگ های اکلریک انتخاب کنید یا اینکه اکلیل های مناسب برای پتینه کاری روی مبل و لوازم خانه خود را خریداری و آنرا به رنگ روغن اضافه کنید.

  • اکلیلها : پودر فلزاتی هستند که بیشتر جنبه تزئینی دارند، پودر نقره ای رنگ از آلومینیم و پودر طلایی از برنز می باشد البته پودر مسی رنگ هم نیر در بازار موجود می باشد که از فلز مس حاصل می شود. این پودر را می توان با انواع رنگها روغنها و لاکها مخلوط نمود و استفاده کرد.

آموزش پتینه کاری روی چوب

سپس مقداری از چسب شفاف مایع ( چسب مخصوص چوب ) را با استفاده از قلمو بر روی چوب بمالید به طوری که کل سطح چوب را بپوشاند و بگذارید تا خشک شود.

آموزش پتینه کاری روی چوب

بعد از خشک شدن چسب بار دیگر رنگ اکلریک خود را بر روی چوب اعمال کنید تا به خوبی یک لایه دیگر از رنگ بر روی چوب قرار گیرد.

آموزش پتینه کاری روی چوب

در آخر بگذارید تا رنگ زده شده بر روی چسب خشک شود و شکاف ها نمایان شود، بعد از گذشت چند ساعت شما یک پتینه کاری برجسته و حرفه ای بر چوب خواهید داشت.

آموزش پتینه کاری روی چوب

روش چهارم: پتینه کاری چوب به صورت دستی

برای پتینه کاری روی چوب به صورت دستی میتوانید مقداری از پیچ را در داخل جوراب بریزید و آنرا بر روی چوب بکوبید تا به نتیجه که میخواهید برسید.

آموزش پتینه کاری روی چوب

میتوانید با چکش چوب بر روی سطح کار خراشیدگی و فرو رفتگی هایی را ایجاد کنید اما اینکار برای تازه کارها پیشنهاد نمیشود.

آموزش پتینه کاری روی چوب

میتوانید با یک سمباده با درجه بالا بر روی سطح صاف چوب خراشیدگی و ساییدگی هایی را ایجاد کنید تا در آخر یک پتینه کاری برجسته بر روی چوب داشته باشید.

آموزش پتینه کاری روی چوب

اگر دوست دارید قاب عکس یا جعبه چوبی شما سوراخ ها و فرو رفتگی هایی مانند سوراخ های موریانه داشته باشد میتوانید تعدادی از پیچ را در داخل یک چوب به اندازه ۴ * ۲ پیچ کنید و آنرا با استفاده از چکش بر روی سطح چوب بکوبید.

آموزش پتینه کاری روی چوب

اگر علاقه مند به هنرهای دستی هستید پیشنهاد میکنیم مطلب ۱۰ ایده ساده و پرفروش ساخت هنرهای دستی درآمدزا را مطالعه کنید.

فیلم آموزش کهنه کاری و پتینه کاری روی چوب

اگر آموزش های بالا برای شما مفید واقع نشده است میتوانید از ویدیو زیر برای یادگیری نحوه پتینه کاری روی چوب استفاده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

ما در این مطلب به شما ۴ روش ساده برای پتینه کاری روی چوب را آموزش دادیم و در انتها فیلم آموزش کهنه کاری روی چوب را قرار دادیم، اگر نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید آنرا با ما در بخش نظرات و پیشنهادات در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

  1. خلیل گفت:
    0

    سلام. وقت شما بخیر
    ممنون از سایت مفید و پربارتون

تبلیغات متنی