تفاوت پناهندگی با اقامت

معرفی کامل تفاوت پناهندگی با اقامت ، پناهنده با پناهجو و ..

۵
معرفی کامل تفاوت پناهندگی با اقامت ، پناهنده با پناهجو و ..
نمره 4.5 از 2 رای

در دنیای مهاجرت و سکونت، کلمات حقوقی مختلفی وجود دارند. این کلمات معانی متعددی دارند که گاهی با مفهوم عامیانه آن­ها فاصله زیادی می گیرد. اگر شما قصد به مهاجرت یا پناهندگی دارید با این مطلب آی آر میکس همراه باشید تا تفاوت پناهندگی با اقامت و پناهنده را توضیح دهیم.

تفاوت پناهندگی با اقامت چیست و پناهنده اجتماعی کیست؟

What’s the Difference between Permanent Resident and Refugee

افراد به دلایل و انگیزه های مختلفی کشور خود را رها می کنند. گاهی اوقات دلایل افراد شخصی است و فشار چندانی روی آن ها وجود ندارد. در این حالت نمی توان به آن ها پناهنده گفت. تعریف پناهنده چندان سخت نیست. پناهنده معمولا دچار یک ترس یا واهمه شده و در نهایت چاره ای جز رهایی وطن خود ندارد. این مطلب آی آر میکس را از دست ندهید تا تفاوت پناهنده اجتماعی با اقامت و باقی کلمات مشابه را بدانید.

پناهنده اجتماعی کیست؟

به طور کلی واژه پناهنده به کسی اطلاق می شود که مجبور به ترک کشورش شده است. معمولا افراد به دلیل جنگ داخلی، خشونت یا موارد دیگر به کشورهای خارجی پناه می برند. پناهنده یک ترس بزرگ داخلی دارد. این ترس می تواند ملی، مذهبی، سیاسی یا عضویت در یک گروه خاص باشد. مسائل نژادی و جنایی هم همیشه تاثیر گذار هستند.

پناهنده اجتماعی

وضعیت فرد به گونه ای است که نمی تواند به کشور خود بازگردد یا ترس وحشتناکی از بازگشت دارد. طبق آمار به دست آمده، دو سوم پناهنده های جهان متعلق به این پنج کشور هستند: سوریه، افغانستان، سودان جنوبی، میانمار و سومالی. مردم این کشور بیش از باقی کشورها درخواست پناهندگی کرده اند. اما افراد دیگری هم هستند که علل جنگی و موارد مشابه را ندارند. این افراد به یک پناهندگی اجتماعی رسیده اند. پناهنده اجتماعی باید بتواند دلایل محکمی مبنی بر سخت بودن شرایط زندگی در کشور زادگاهش به کشور جدید ارائه کند.

انواع مختلف پناهندگی کدامند؟

اگر بخواهیم چند نمونه کیس پناهندگی را نام ببریم، به چند مورد واضح می رسیم. پناهندگی به دلیل تبعیض نژادی اولین مورد معروف در بحث پناهندگی است. مثلا آفریقای جنوبی زمانی دچار این مسئله بود و مردم کشورش به کشورهای دیگر مهاجرت می کردند. مسائل مذهبی یک نمونه کیس پناهندگی دیگر می باشد. افراد معتقد به بهاییت و مسلمانان برخی کشورها مثل میانمار شامل این دسته می شوند. دسته بعدی افراد حاضر در گروه های مشخص هستند، مثلا هم جنس گرایان یا دو جنسه ها. شرایط زندگی در برخی کشورهای سنتی برای این افراد اصلا مناسب نیست.

نمونه کیس پناهندگی

مسائل سیاسی، نمونه کیس پناهندگی بعدی است. برای این مسئله مثال های زیادی در تاریخ وجود داشته. همانطور که گفته شد پناهندگی به واسطه جنگ هم یک عامل بسیار مهم در مهاجرت محسوب می شود. البته مردم کشورهای در حال جنگ به تمام کشورها نمی توانند مهاجرت کنند. ولی کشورهایی مثل آلمان به خوبی از مردم جنگ زده پذیرایی می کنند و قوانین نسبتا خوبی برای مهاجرت دارند.

فرق پناهنده با پناهجو

اگر بخواهیم برای پناهجو یک تعریف بیان کنیم، در ابتدا باید بگوییم که پناهجو با پناهنده تفاوت دارد. پناهجو فردی است که در یک کشور خارجی سکونت دارد و درخواست پناهندگی خود را به مقامات کشور داده است. اما هنوز نتوانسته حق اقامت پناهندگی خود را به دست آورد و تبدیل به یک پناهنده شود. پس می توان گفت که پناهجو فردی است که نتوانسته به حالت پناهندگی برسد. تفاوت پناهندگی با پناهجو در این قسمت خواهد بود. این فرد در یک کشور خارجی در جستجوی پناهندگی است اما هنوز فرایندهای کسب پناهندگی را به پایان نرسانده. احتمال اینکه پناهجو هرگز نتواند پناهنده شود وجود دارد.

فرق پناهنده با پناهجو

تفاوت پناهندگی با اقامت

به طور کلی تفاوت پناهندگی با اقامت و مهاجرت از زمین تا آسمان است! شاید در ظاهر هر دو نفر به یک کشور غریبه رفته باشند، اما حقیقت ماجرا تفاوت های زیادی دارد. بزرگترین تفاوت پناهندگی با مهاجرت و اقامت، این است که فرد مهاجر اجبار چندانی برای خروج از کشور ندارد و به دنبال پیشرفت شخصی یا اجتماعی است. اما افراد پناهنده تحت فشار شدیدی هستند که دلایل آن بالاتر توضیح داده شد. فرد پناهنده با استرس و آسیب فراوان به کشور دیگری پناه می برد. اما این وضعیت برای مهاجرین با میزان کمتری رخ می دهد.

تفاوت پناهندگی با اقامت

مهاجران با میل و انتخاب خود محل یا کار زندگی خود را انتخاب می کنند. در سوی دیگر پناهندگان شاید راه دیگری جز سفر ندارند. جان، مال، زندگی و همه چیز پناهنده به خطر افتاده که به کشور دیگری می رود. پناهندگان حتی در برابر حکومت یا دولت خود هم آسیب پذیرند و حرفشان به جایی نمی رسد. در واقع می توان این گونه گفت که پناهندگان توسط حکومت یا هم وطنان خود تحت فشار هستند اما مهاجران و افرادی که ساکن جایی شده یا در آن اقامت دارند، دچار این وضعیت نیستند.

تعریف اقامت

کلمه اقامت از نظر لغوی به معنای سکونت، منزل داشتن، مسکن داشتن و به طور کلی برخورداری از آرامش می باشد. اگر شما در کشوری سکونت داشته باشید، این مسئله به معنای اقامت داشتنتان نخواهد بود. برای این است که باید مفهوم دیگری با عنوان تابعیت را هم بدانید. تابعیت یک کشور چیزی است که شما را به اقامت می رساند. به بیان دیگر اگر بتوانید تابعیت یک کشور را در اختیار داشته باشید، می توانید با سکونت خود، به اقامت در آن کشور برسید.

تعریف اقامت

بنابراین فردی که در کشوری سکونت دارد اما هنوز تابعیت آن خاک را ندارد، دارای اقامت در کشور مذکور نیست. روش های کسب تابعیت در کشورهای مختلف، متفاوت می باشد. به طور کلی افراد برای کسب تابعیت و سپس اقامت به چند سال زمان نیاز دارند.

توصیه می شود در پایان این مطلب، نگاهی به مطلب بهترین و ارزانترین کشور ها برای مسافرت خارجی از ایران بیاندازید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از آی آر میکس درباره تفاوت پناهندگی با اقامت و مهاجرت صحبت کردیم و چندین تعریف ساده را به شما یادآوری کردیم. اگر در این زمینه تجربه یا نظری دارید، آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۵ دیدگاه

  1. دنیا گفت:
    0

    مطلب کامل و جامع بود و موفق باشید

  2. فروش سیم کارت گفت:
    0

    توضیحات بسیار عالی و جامعی بود

  3. دانیال علی ورزی گفت:
    0

    محتوای بسیار عالی و خوبی بود

  4. فروش سیم کارت گفت:
    0

    بسیار عالی بود و موفق باشید و خسته نباشید

تبلیغات متنی