برای تقویت حافظه بلند مدت چه کنیم؟ آموزش راه تقویت حافظه بلند مدت

احتمال دارد به خاطر سپردن اطلاعات در حافظه بلند مدت برای شما کمی دشوار باشد. همین عامل باعث می شود تا شما خاطرات، وقایع و سایر اطلاعات خود را فراموش کنید. خوشبختانه روش های متعددی برای تقویت حافظه بلند مدت وجود دارد. در این مطلب ما قصد داریم تا بهترین راه تقویت حافظه بلند مدت را به شما دوستان آموزش دهیم، با ما همراه باشید.

چه کار کنیم تا حافظه قوی داشته باشیم؟ آموزش بهترین روش ها برای تقویت حافظه بلند مدت

How to improve long term memory

چه کار کنیم تا حافظه قوی داشته باشیم؟ روش های متعددی برای تقویت حافظه بلند مدت وجود دارد از خوراکی تقویت حافظه گرفته تا روش مطالعه. شما می توانید بر حسب موقعیت تان از روش های گوناگونی استفاده کنید و یا این که کمی در آنها تغییر ایجاد کنید. دانشمندان روش های متعددی برای تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز در دراز مدت ارائه داده اند. از طرفی چند تغییر ساده در شیوه زندگی می تواند تفاوت های بزرگی را در شما ایجاد کند.

فضا را برای تمرکز کردن فراهم سازید

اگر شما در حال یادگیری موضوع جدیدی هستید باید برای انتقال مطالب به حافظه بلند مدت تمام تمرکز خودتان را بر روی آن قرار دهید. خاموش کردن تلویزیون، قطع کرن صدای موسیقی و قرار دادن تلفن همراه در جایی دور از دسترس مانع از حواس پرتی شما می شوند. انجام این کارها یک محل آرام برای مطالعه و فراگیری موضوعاتفراهم میسازد.

تقویت حافظه بلند مدت

اگر قدرت تمرکز کردن شما ضعیف است پیشنهاد میکنیم که مطلب راه های افزایش تمرکز حواس را مطالعه کنید.

بعد از اموختن مطالب جدید چند لحظه مکس کنید

برای این که در هنگام مطالعه حافظه بلند مدت تقویت شود فقط به مدت چند دقیقه در محل آرام و بی سر و صدا بشینید. از حواس پرتی و یا موانعی که باعث بر هم زدن تمرکز شما در این چند لحظه می شوند اجتناب کنید. یک چرت زدن کوتاه می تواند به شما در به یاد آوری مطالب جدید کمک کند. تحقیقات در موش ها نشان می دهد یک وقفه کوتاه بصورت چرت زدن بعد از یادگیری باعث ایجاد شبکه های عصبی جدیدی می شود.

تقویت حافظه بلند مدت

قبل از خواب اطلاعات خود را مرور کنید

تحقیقات نشان می دهند که مغز شما از ساعات خواب برای بررسی و نحوه قابلیت فراخوانی اطلاعات مغزی در طولانی مدت استفاده می کند. به همین دلیل شما می توانید حافظه بلند مدت خود را تنها با چند دقیقه مرور قبل ار خواب بهبود ببخشید.

اطلاعات خود را سازماندهی کنید

یکی از بهترین راه های تقویت حافظه بلند مدت در انسان این است که شما باید اطلاعات خود را دسته بندی کنید زیرا اطلاعات در مغز شما بصورت بخش های بزرگی ذخیره می شوند. از دسته های کوچک برای ادغام موارد مشابه استفاده کنید تا اطلاعات بصورت بخش های کوچک در مغزتان ذخیره شوند. موارد مورد مطالعه تان را در درون دسته بندی های مرتبط طبقه بندی کنید. به عنوان مثال میتوانید از نوشتن طرح کلی، پر رنگ کردن کردن موارد مشابه و یا نوشتن اطلاعات در زیر گروه های مشخص استفاده کنید. گاهی اوقات بایستی اطلاعات مربوط به بخش های مختلف را برای یک طبقه بندی کلی با یکدیگر در یک جا جمع کنید. این حالت باعث می شود ارتباطات قویتری بین موضوعات قبل پیدا کنید.

تقویت حافظه بلند مدت

بین بخش های مطالعاتی خود فضای استراحت قرار دهید

یکی از راه های انتقال مطالب به حافظه بلند مدت این است که اگر شما بخش های مطالعاتی خود را به فواصل زمانی کوتاه تقسیم بندی کنید، بطور چشمگیری باعث تقویت حافظه بلند مدت خود شده اید. این حالت بهتر از آن است که زمان زیادی را صرف مطالعه یک مطلب به خصوص کنید. سعی کنید فواصل مرور مطالب را به دقت انجام دهید یعنی اینکه یک مطلب جدید را با فواصل زمانی ۵ ثانیه بعد، سپس سی ثانیه، سپس دو دقیقه بعد و غیره تکرار کنید. حتی اگر شما وقت کمی برای مطالعه داشته باشید این کار به شما کمک می کند در فرصتی کوتاه تمام موارد را مورد بررسی قرار دهید.

تقویت حافظه بلند مدت

از رخداد ها برای به یاد آوردن اطلاعات استفاده کنید

بین اطلاعات جدید و قدیم خود ارتباط برقرار کنید. سعی کنید از یک عکس، شوخی، قیافه و هر چیزی برای ارتباط بین مطالب جدید استفاده کنید. از مخفف کردن کلمات هم می توانید برای بخش های مختلف اطلاعات استفاده کنید. پس یکی از راه های تقویت حافظه برای درس خواندن، ساختن ارتباطات جدیدتر بین اطلاعات و موضوعات پیرامون می باشد.

تقویت حافظه بلند مدت

از تمامی حواس خود برای یادگیری مطالب جدید استفاده کنید

از حواس دیگر خود برای انتقال مطالب به حافظه بلند مدت خود استفاده کنید. توجه کردن به عکس و تصاویر موجود در مطالب یا گوش دادن به آموزش های صوتی راه های پیشنهادی ما هستند.

تقویت حافظه بلند مدت

مطالب جدید را با خود مرور کنید

به عنوان مثال برای اینکه تعریف یک کلمه جدید را به خاطر داشته باشید آن را چند بار برای خودتان بازگو کنید، سپس چند بار آن را با صدای بلند تکرار کنید و یک یا دو بار آن را بنویسید. این حالت باعث می شود تا اطلاعات را بیش از یک دوره زمانی تکرار کنید. به عنوان مثال برای این که نام شخصی را فراموش نکنید در ابتدای دیدار و بلافاصله بعد از معرفی خودش، شما یکبار با صدای آرام نام او را تکرار کنید و یکبار هم در پایان مکالمه با او این کار را انجام دهید. و سپس در پایان روز قبل از خواب نام او را در ذهن خود برای بار آخر تکرار کنید تا روند منتقل کردن اطلاعات به حافظه بلند مدت تمام شود.

تقویت حافظه بلند مدت

آموزش به دیگران در یادگیری مطالب به شما کمک می کند

تدریس می تواند به شما در یادآوری و درک موضوعات کمک بسیاری کند. می توانید برای این کار از یکی از دوستان خودتان که مایل به یادگیری است کمک بخواهید یا یک گروه درسی تشکیل بدهید.

تقویت حافظه بلند مدت

از خودتان امتحان بگیرید

اکثر اشخاص این نکته را نمیداند که آموختن مطالب جدید به صورت یکنواخت و ساده خوب نیست. در نتیجه شما برای تقویت حافظه بلند مدت خود و ارتباطات مغزیتان اطلاعات را فراخوانی و بازیابی کنید. می توانید بعد از پایان هر فصل کتاب از خودتان امتحان بگیرید. یا می توانید در مورد فصل خوانده شده از خودتان سوال و جواب هایی انجام دهید. بلافاصله بعد از جواب داده به پرسش هایتان آن ها را از روی منبع چک کنید تا بطور کامل مطالب در ذهنتان تثبیت شوند.

تقویت حافظه بلند مدت

به یاد آوردن نشانه ها برای یاد آوری اطلاعات

هنگامی که شما مطلبی را به دقت مطالعه کردید اما آنرا نمیتوانید به یاد بیاورید فقط کافی است که با به خاطر آوردن مکانی که در آن مطالعه کردید یا شخصی که به شما آن مطلب را آموزش داده است و موارد دیگر که مرتبط به آن بازه زمانی بوده است مطلب از یاد رفته به خاطر بیاورید.

تقویت حافظه بلند مدت

برای تقویت حافظه چه بخوریم ؟

قلب شما مسئول انتقال خون به مغز است. بنابراین سالم نگه داشتن سیستم گردش خون می تواند تاثیر بسزایی در بهبود عملکرد مغز داشته باشد و برای سالم نگه داشتن آن باید رژیم غذایی خود را کمی تغییر دهید یا به آن مواردی را اضافه کنید. بسیاری از میوه ها و سبزیجات از جمله توت فرنگی، زغال اخته و همچنین لوبیا قرمز، ماهی و روغن زیتون نیز میتوانند در لیست خوراکی تقویت حافظه برای شما قرار گیرند.

تقویت حافظه بلند مدت

انجام ورزش های هوازی برای تقویت حافظه بلند مدت

پمپاژ مناسب قلبی می تواند برای تقویت حافظه بلند مدت به شما کمک و از بروز آلزایمر نیز جلوگیری کند. زیرا انجام حرکات کششی و نرمش کردن مقدار خونی که به مغز شما باید پمپاژ شود را افزایش میدهد.

تقویت حافظه بلند مدت

سطح استرس خود را کاهش دهید

یکی از راه های تقویت حافظه بلند مدت مدیتیشن است. این حالت باعث می شود مغز شما سریعتر از هر زمان دیگری عمل کند. مدیتیشن، تفکر مثبت جزو روش های کاهش دهنده استرس می باشند.

برای درمان درگیری های ذهنی، شما را به خواندن این مطلب دعوت می کنیم.

تقویت حافظه بلند مدت

برای تقویت حافظه بلند مدت بیشتر بخوابید

با افزایش سن عملکرد مغزی کاهش می یابد. خواب کافی می تواند این عملکرد را بهبود بخشد. حذف عوامل مختل کننده خواب مانند نور ،وسر و صدا در اتاق خواب می توانند در ایجاد یک خواب مناسب به شما کمک کنند.

تقویت حافظه بلند مدت

اگر سر صدا اطراف خواب شبانه شما را مختل کرده است پیشنهاد میکنیم مطلب ۵ روش عایق صوتی اتاق خواب و دیوار مشترک با کمترین هزینه را مطالعه کنید.

در فعالیت های اجتماعی شرکت کنید

تحقیقات نشان می دهد داشتن روابط اجتماعی فعالتر پیری و روند ضعیف شدن حافظه را کند میکند. برای شروغ روابط اجتماعی خود را با خانواده و دوستانتان تقویت کنید و دوستان جدیدی برای خود پیدا کنید.

تقویت حافظه بلند مدت

مغز خود را فعال نگه دارید

به چالش کشیدن مغز برای یادگیری موارد جدید و تحریک آن رشد سلول های مغزی را هموارتر می سازد. می توانید از دوره های مهارت آموزی آنلاین استفاده کنید. می توانید از پازل، جدول کلمات و یا سودکو بدین منظور استفاده کنید.

تقویت حافظه بلند مدت

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این پست شما را با بهترین روش های تقویت حافظه بلند مدت در انسان آشنا نمودیم، در صورتی که نظر یا پیشنهادی در این باره دارید آنرا با ما در بخش نظرات و پیشنهادات در میان بگذارید.

وارد کانال آی آر میکس شوید
منبع : آی آر میکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *