How to Install a Hot Tub

آموزش تصویری نحوه نصب جکوزی و راه اندازی آن در خانه

۰
آموزش تصویری نحوه نصب جکوزی و راه اندازی آن در خانه
نمره 5 از 1 رای

در ساخت و سازهای جدید معمولا مهندسین، محلی را جهت نحوه لوله کشی وان جکوزی و راه اندازی آن در نظر می گیرند. با این وجود روش نصب جکوزی در آپارتمان کار هرکسی نبوده و نیاز به مهارت بالایی دارد. برای همین ما قصد داریم در این مطلب نکاتی را پیرامون نحوه نصب جکوزی و راه اندازی آن در خانه به شما دوستان ارائه دهیم.

وان جکوزی را چگونه در خانه نصب کنیم؟ آموزش نصب و راه اندازی جکوزی خانگی

How to Install a Hot Tub

امروزه بسیاری از مردم ترجیح می دهند به جای وان حمام از جکوزی در خانه و آپارتمان خود استفاده کنند. چراکه خاصیت درمانی دارد و آب تحت فشار را با ضربه های ملایم به بدن وارد کرده و موجب رفع خستگی و ماساژ بدن می شود. در ادامه با آی آر میکس همراه باشید تا نحوه نصب وان جکوزی در خانه و راه اندازی آن را به شما آموزش دهیم.

بخش اول: فراهم کردن شرایط مناسب

۱- قبل از  آموزش روش نصب جکوزی در آپارتمان باید بررسی کنید که آیا نیاز به مجوز ساختمانی دارید یا خیر. چراکه در بسیاری از شهرها جهت نصب جکوزی در خانه نیاز به مجوز ساختمانی دارند.

نصب جکوزی

۲- محل مناسب جهت نصب جکوزی در خانه را انتخاب نمایید. اطمینان حاصل کنید که محل انتخاب شده به اندازه کافی بزرگ باشد. چراکه جهت راه اندازی برق و لوله کشی وان جکوزی و راهنمای نصب وان جکوزی نیاز به فضای بزرگ دارید. مقدار فضای مناسب و استاندارد جهت نصب جکوزی تقریبا ۳ متر در ۳ متر است. اما باز هم بستگی به اندازه وان جکوزی دارد.

محل مناسب جهت نصب جکوزی

بدنه اصلی وان جکوزی در اشکال مختلف مربع، مستطیل، نیم دایره و … ساخته می شود؛ بنابراین در زمان لوله کشی تاسیسات ساختمان بهتر است که نوع وان یا حوضچه مشخص شود تا هنگام نصب جکوزی و لوله کشی وان دچار مشکل نشوید. پیشنهاد می شود آموزش ساخت استخر خانگی کم هزینه را هم مطالعه کنید.

۳- در صورت لزوم، مکان را آماده کنید. هنگامی که جکوزی پر از آب می شود، وزنی معادل ۱۳۶۰ کیلوگرم پیدا می کند. به همین دلیل زمان نصب جکوزی، شما نیاز به یک پایه سفت و محکم دارید که وان به راحتی بتواند روی آن قرار گیرد. در صورت نبود چنین پایه محکمی در ساختمان خود، به هیچ وجه مجوز نحوه راه اندازی جکوزی در خانه را نخواهید داشت.

نحوه راه اندازی جکوزی

-ریختن بتن به قطر ۷ تا ۱۰ سانتیمتر یک روش رایج به منظور داشتن پایه ای مستحکم است. بتن یک پی ریزی بسیار قوی و محکم را فراهم می کند؛ در عین اینکه ممکن است امکان جابجایی جکوزی برای شما مقدور نبوده و زیبایی چندان زیادی را به همراه نداشته باشد.

-در صورتی که تمایل به استفاده از بتن را ندارید، امروزه پدهای مستحکمی در بازار موجود است که به راحتی می توانید از آنها جهت نصب جکوزی در خانه استفاده نمایید. این پدها به راحتی با استفاده از چند پیچ به یکدیگر متصل شده و می توانند پایه محکمی برای بخش زیرین وان جکوزی شما فراهم کنند. علاوه بر این پس از نصب جکوزی، به راحتی قابلیت جابجایی جکوزی به محل دیگر را فراهم می کنند.

۴- قبل از اینکه به سراغ روش نصب جکوزی در آپارتمان خود بروید، حتما با یک پیمانکار عمومی در این رابطه مشورت نمایید. زیرا فرد متخصص در این امر باید به شما بگوید که آیا این پایه تحمل وزن یک تن یا بیشتر را دارد یا خیر؟

روش نصب جکوزی در آپارتمان

۵- امروزه اغلب وان های پیشرفته دارای تجهیزات لوله مجزا هستند و دیگر نیازی به لوله کشی مجدد در ساختمان جهت نصب جکوزی ندارید.

نصب جکوزی

اما سیم کشی برق موضوع دیگری است. شهرها معمولا دارای کدهای خاصی برای استفاده از انواع خطوط لوله هستند؛ بنابراین حتما با متخصص در این امور مشورت کرده و سپس به سراغ روش نصب جکوزی در آپارتمان و نحوه لوله کشی وان بروید.

بخش دوم: طریقه نصب و راه اندازی جکوزی

۱- هنگام تحویل گرفتن جکوزی از فروشنده و جابجایی وان از وانت به حیاط خلوت یا فضای داخلی ساختمان، حتما از قبل برنامه ریزی کنید. یک وان آب گرم خالی می تواند وزنی معادل ۳۶۳ کیلوگرم داشته باشد. بنابراین نحوه دریافت و جابجایی آن بسیار حائز اهمیت است.

تحویل جکوزی

به عنوان مثال اطمینان حاصل کنید که عرض وان جکوزی شما توانایی عبور از چهارچوب در، لا به لای درختان یا هر سازه دیگری را دارد یا خیر.

۲- قبل از اینکه به سراغ راه اندازی برق جکوزی خانگی بروید، سیم ارت را حتما وصل کنید و همچنین بررسی نمایید که پوشش کابل و سیم های استفاده شده سالم باشد.

برق جکوزی خانگی

ولتاژ وان جکوزی (معمولا حدود ۲۴۰ ولت) طبیعتا از وسایل خانگی معمولی بالاتر است؛ بنابراین شما نیاز دارید که یک موج شکن را به جعبه کنترل برق خود وصل نمایید. در صورتیکه با سیستم های الکتریکی آشنا نیستید، بهترین کار این است که از کمک یک برق کار در این زمینه استفاده کنید.

۳- پس از یادگیری نحوه اتصال برق جکوزی خانگی، نوبت به طریقه نصب وان جکوزی در خانه می رسد. به این منظور مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

طریقه نصب وان

-جریان برق را قطع کنید.

-فضای داخلی وان را تمیز کرده و اطمینان حاصل کنید که تمام دهانه و دکمه ها در سر جای خود قرار گرفته اند.

-دریچه های هوا را باز کنید.

-وان جکوزی را با آب شهری معمولی با استفاده از شیلنگ یا سطل پر از آب نمایید. نیاز به ریختن آب خاصی داخل وان جکوزی ندارید.

-جریان برق را وصل کنید تا سیستم گرمایشی وان شروع به کار نماید.

-به منظور رعایت اصول بهداشتی، مواد شیمیایی مخصوص را به آب اضافه کنید.

بخش سوم: مراقب جریان برق باشید

۱- توجه داشته باشید که برخی از ضمانت ها در صورت استفاده نکردن از تخصص یک برق کار جهت نصب جکوزی، باطل خواهد شد. مگر اینکه مدار برق توسط پیمانکار مجاز نصب شده و سپس توسط بازرس برق ساختمان تأیید شده باشد.

جریان برق

۲- در صورتیکه برای نصب جکوزی، خود به تنهایی قصد انجام سیم کشی را دارید، نیروی برق را در یک مدار اختصاصی قرار دارید.

دکمه فیوز

نیروی برقی که توانایی نحوه راه اندازی جکوزی را دارد، باید در یک مدار اختصاصی قرار داده شود. به این معنی که این نیروی برق را برای راه اندازی دیگر وسایل خانگی نباید استفاده و به اشتراک گذاشت.

۳- اگر در راهنمای نصب وان، نحوه لوله کشی وان جکوزی یا دیگر اجزای آن شک دارید، حتما با متخصص در این امور مشورت نمایید.

نحوه لوله کشی وان جکوزی

به خصوص اگر در زمینه برق جکوزی خانگی مطلبی برای شما نامفهوم است، حتما این کار را به یک برق کار حرفه ای بسپارید و به این ترتیب از صدمات جبران ناپذیر جانی و مالی جلوگیری نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس در مورد طرز کار وان جکوزی و نحوه نصب و راه اندازی جکوزی در خانه صحبت کردیم. در صورت داشتن نظر یا پیشنهادی از جانب شما خوشحال می شویم که آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی