How to Make Mini Phone Speakers

آموزش تصویری ساخت اسپیکر کوچک و حرفه ای برای موبایل

۲
آموزش تصویری ساخت اسپیکر کوچک و حرفه ای برای موبایل
نمره 3.9 از 7 رای

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که بخواهید آهنگی را با صدای بلند موبایل گوش کنید؟ اکثر تلفن های همراه نمی توانند صدای مناسبی در اختیار شما قرار دهند. داشتن یک اسپیکر اضافی شدیدا ارزشمند خواهد بود. در این مطلب می خواهیم به شما ساخت اسپیکر کوچک و حرفه ای برای موبایل را آموزش دهیم. با ما همراه باشید!

چگونه یک اسپیکر برای موبایل بسازیم؟ نحوه ساخت بهترین اسپیکر برای موبایل

How to Make Mini Phone Speakers

صدای پایین گوشی های همراه هنگام گوش دادن موسیقی، یکی از مشکلات اغلب دارندگان موبایل می باشد. گاهی اوقات در خانه تنها هستید یا به علتی نمی توانید از هندزفری یا هدفون استفاده کنید. در این حالت باید به اسپیکر گوشی خود اعتماد کنید. طبیعتا صدای اسپیکر گوشی چندان مناسب نیست. در این مطلب آی آر میکس می خواهیم به شما  نحوه ساخت بهترین اسپیکر برای موبایل را نشان دهیم تا از شر این مشکل عمومی رهایی یابید!

پیشنهاد میکنیم قبل از مطالعه این مطلب آموزش روش ساخت اسپیکر بلوتوث دار شارژی با مواد بازیافتی و دور ریختنی را برای داشتن پیش زمینه مطالعه کنید.

وسایل لازم برای ساخت اسپیکر موبایل

به منظور شروع ساخت اسپیکر برای گوشی، ابتدا باید لوازم مورد نیاز را جمع آوری کنید. به طور کلی در ساخت اسپیکر این آموزش، ما ۲ مدار آمپلی فایر نوع LM386 را به کار خواهیم گرفت. این آمپلی فایر به واسطه قیمت مناسب و البته کیفیت قابل قبول خود از محبوبیت خاصی بین افراد مرتبط با این رشته برخوردار است. اسپیکر مد نظر ما در نهایت دو اسیپکر ۰٫۳ وات و ۸ اهم داشته و از یک باتری سکه ای ۳ ولتی استفاده می کند.

وسایل لازم برای ساخت اسپیکر

اما اگر بخواهیم فهرستی از وسایل مورد نیاز برای ساخت مدار اسپیکر موبایل به شما ارائه کنیم، به این موارد خواهیم رسید. ۲ آی سی آمپلی فایر LM386، ۲ اسیپکر ۰٫۳ وات و ۸ اهمی، ۲ باتری سکه ای مدل CR2025، ۲ سوکت آسی دارای هشت پین، ۲ هولدر باتری، ۴ خازن الکترولیتی ترجیحا از نوع uf220 و ۴ خازن نوع uf10، ۴ مقاومت ۱۰ اهمی، ۳ مقاومت ۱ کیلو اهمی،۲ مقاومت با نوع presets 10K، یک سوییچ اهرمی، یک جک صوتی ۳٫۵ میلی متری نر، یک جعبه پلاستیکی، برد دارای سوراخ و در نهایت کمی سیم تمام چیزی است که باید خریداری کنید.

طبیعتا برای شروع کار به ابزار مورد نیاز برای لحیم کاری و البته دانش الکترونیکی نسبتا قابل قبولی هم نیاز دارید. ابزار لحیم کاری شامل لحیم، هویه، چسب، سیم چین، انبردست، دریل، خط کش و ماژیک می شود.

مرحله اول ساخت اسپیکر موبایل: جعبه مورد نیاز را بسازید

برای ساخت اسپیکر حرفه ای برای موبایل ابتدا باید مکان یا جعبه لازم برای اسپیکر را بسازید. جعبه اسپیکر شما باید دارای سوراخ هایی باشد که قطعات در آن قرار بگیرند. جعبه مورد نظر ما یک جعبه سبک و کوچک است که قابلیت حمل را داشته باشد. اگر جعبه شما بیش از حد بزرگ باشد، نمی توان آن را به خوبی حمل کرد و کارایی آن پایین خواهد آمد. جعبه بسیار کوچک هم ظرفیت قرار گرفتن تمامی موارد لازم را نخواهد داشت.

ساخت اسپیکر حرفه ای

در مثالی که ما به شما ارائه می کنیم، ابعاد جعبه چیزی در حدود ۱۰ در ۶٫۵ در ۲ سانتی متر می باشد. می توان این ابعاد را کمی بالا و پایین کرد. جنس جعبه هم می تواند از چوب یا موارد مشابه باشد و الزامی به استفاده از این نوع پلاستیک وجود ندارد. به طور کلی اندازه جعبه شما به اندازه قطعاتی که می خواهید درونش قرار دهید بستگی دارد. پس پیش از درست کردن جعبه برای اسپیکر دست ساز ، حتما ابعاد را اندازه گیری کنید. سپس جای قرار گیری قطعات را همانند تصویر سوراخ کنید. این کار را باید با یک چاقوی داغ یا موارد مشابه انجام داد. سوراخ های شما برای قرار گرفتن اسپیکر، جک، مقاومت و باقی موارد خواهند بود.

مرحله دوم ساخت اسپیکر موبایل: مدار آمپلی فایر نمونه بسازید

در این آموزش ساخت مدار اسپیکر گوشی، ما به دو مدار آمپلی فایر نیاز داریم (چون در پایان دو اسپیکر می خواهیم). همانطور که گفته شد به تعدادی خازن، مقاومت و یک مدار آمپلی فایر از نوع LM386 نیاز داریم. به تصویر دیاگرام زیر توجه کنید. سعی کنید قطعات مثل خازن و مقاومت و آمپلی فایر را با استفاده از این دیاگرام به هم دیگر متصل کنید. پیش از این هم درباره ساخت آمپلی فایر صحبت کرده بودیم و می توانید آن را هم مطالعه کنید.

مدار آمپلی فایر

وقتی همه چیز را همانند تصویر بالا به هم وصل کردید، یک بار دستگاه خود را چک کنید. ممکن است اسپیکر دست ساز ساده شما کم صدا باشد یا ایراد دیگری در آن ببینید. برای همین است که آمپلی فایر نمونه ساخته اید.

مرحله سوم ساخت اسپیکر موبایل: مدار را به برد لحیم کنید

به تصویر زیر توجه کنید. باید آمپلی فایر ساخته شده خود را همانند تصویر شماتیک زیر به برد اصلی لحیم کنید. در انتخاب برد هم محدودیتی وجود ندارد و می توانید برد دست ساز خود را داشته باشید. فراموش نکنید که از سوکت آی سی استفاده کنید تا مدار شما در حین لحیم کاری آسیب نبیند. به تصویر زیر دقت کنید، در تمامی مراحل به شما کمک می کند:

مدار را به برد لحیم کنید

مرحله چهارم ساخت اسپیکر موبایل: اسپیکر ها را متصل کنید

در این مرحله از نحوه ساخت بهترین اسپیکر برای موبایل باید به سوراخ هایی که روی جعبه تعبیه کرده اید دقت کنید و اسپیکرها را به آنجا لحیم کنید. به تصویر زیر نگاه کنید و سیم های لیحم شده را به مدار اصلی متصل کنید. به قطب های منفی و مثبت هم دقت کنید.

اسپیکر ها را متصل کنید

مرحله پنجم ساخت اسپیکر موبایل: باتری ها را متصل کنید

در ادامه مراحل ساخت بلندگو برای موبایل، باید باتری ها و سوئیچ ها را متصل کنید. باتری های سکه ای ۳ ولتی منبع اصلی این اسپیکر خواهد بود. جریان ایجاد شده و مورد نیاز برای ساخت اسپیکر موبایل این آموزش، یک جریان ۶ ولتی است. می توانید از باطری های دیگر با جریان بالاتر هم استفاده کنید و محدودیتی برایتان وجود ندارد. در نهایت سوئیچ را اضافه کنید تا بدون خارج کردن باطری ها بتوانید از اسپیکر دست ساز خود استفاده کنید.

باتری ها را متصل کنید

مرحله ششم ساخت اسپیکر موبایل: LED را وارد دستگاه کنید

این مرحله چندان اجباری نیست اما برای مشخص شدن میزان باتری دستگاهتان کاربرد دارد. مقاومت ۱ کیلو اهمی خریداری شده خود را باید به LED متصل کنید. در نهایت هم باید سمت مثبت LED را به vcc مدار و سمت منفی آن را به GND مدار متصل کنید.

LED را وارد دستگاه کنید

مرحله هفتم ساخت اسپیکر موبایل: مقاومت Preset را متصل کنید

اضافه کردن ۲ مقاومت Preset برای کنترل صدای اسپیکرها خواهد بود. می توان در عوض این مقاومت از پتانسیومتر استفاده کنید اما در این حالت احتمالا به جعبه بزرگتری نیاز خواهید داشت. کد زیر را اجرا کنید:

  • اولین مقاومت Preset: پین ۱ متصل نمی شود، پین ۲ با پین ۳ آی سی اول، پین ۳ با Gnd
  • دومین مقاومت Preset: پین ۱ متصل نمی شود، پین ۲ به پین ۳ آی سی دوم، پین ۳ با Gnd

مقاومت Preset

مرحله هشتم ساخت اسپیکر موبایل: جک ورودی صدا را متصل کنید

در آخرین مرحله از ساخت اسپیکر حرفه ای موبایل باید برای اتصال نهایی اسپیکر به گوشی خود، نیاز به یک جک ورودی صدا دارید. در مثال ما نیازی به سیم اضافی نیست. این جک قسمت کوچکی از اسپیکر را تشکیل می دهد و می تواند به عنوان پایه رابط عمل کند. با جک می توانید اسپیکر را در حداقل میزان ممکن حرکت دهید و نیازی به نگه داشتن آن در دست ندارید. با کمک تصویر زیر جک را متصل کنید:

جک ورودی صدا

اکنون مراحل ساخت اسپیکر موبایل شما به پایان رسیده است. باید باتری ها را در جای خود قرار دهید و موسیقی گوش کنید! با ایجاد تغییرات در بخش های مختلف این اسپیکر، می توانید کیفیت و صدای مورد نظر خود را تغییر دهید. برای همین است که نمی توان یک دستورالعمل کلی برای ساخت اسپیکر ساده ارائه کرد.

پیشنهاد می شود در پایان این مطلب، نگاهی به آموزش کامل روش تعمیر پاره و پارگی بلندگو بیاندازید.

آموزش ویدویی ساخت اسپیکر برای موبایل در خانه

برای درک بهتر شما از این اموزش ما ویدیوی از نحوه ساخت اسپیکر برای موبایل با وسایل ساده در منزل را فراهم ساختیم.

 

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس درباره ساخت اسپیکر کوچک و حرفه ای برای موبایل صحبت کردیم و یک مثال ساده را به شما نشان دادیم. با ساخت این وسیله دیگر نیازی به کابل aux، هدفون یا هندزفری ندارید و می توانید با کیفیت مورد نظر خود به موسیقی گوش دهید. اگر شما هم تجربه ساخت اسپیکر دست ساز را دارید، آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۲ دیدگاه

  1. مرجان گفت:
    4

    جالب بود ، لایکات مصتدام 🙂

  2. ali گفت:
    3

    میشه یه مداری سرش اضافه کنی یعنی بین بلنگو ها و خرو جی مدار که بتونیم با وات بالاتر بهش بلنگو وصل کنیم اگه میشه اون مدار چیه

تبلیغات متنی