How-to-Kill-Head-Lice

شپش سر را چگونه از بین ببریم؟ آموزش راه های درمان شپش سر

۰
شپش سر را چگونه از بین ببریم؟ آموزش راه های درمان شپش سر
نمره 4.4 از 9 رای

برعکس چیزی که در میان مردم دهان به دهان می چرخد، ابتلا به شپش سر، الزاما به دلیل کثیفی سر یا موها رخ نمی دهد. این گونه نیست که هر روز به حمام بروید و هرگز شپش سر به شما نفوذ نکند! این موجودات در هر حالتی ممکن است به سر انسان راه یابند. برای همین در این مطلب می خواهیم آموزش راه های درمان شپش سر و نحوه کشتن این موجود را به شما آموزش دهیم.

چگونه شپش سر را درمان کنیم؟ آموزش روش از بین بردن شپش سر کودکان و بزرگسالان

How to Kill Head Lice

اگر در سر خود احساس خارش، سوزش کردید یا شوره های عجیبی را به چشم دیدید، می توانید به شپش سر مشکوک شوید. علائم شپش سر شبیه به این موارد است قطعا نیازمند درمان هستید. در این مطلب به شما چند روش درمان شپش سر را نشان می دهیم

علائم شپش سر در زنان و مردان چیست ؟

طبق آماری که در آمریکا به ثبت رسیده است، سالانه ۶ تا ۱۲ میلیون نفر به شپش سر مبتلا می شوند. سن این افراد متفاوت است اما بیشترین رده سنی را کودکان ۳ تا ۱۱ ساله تشکیل می دهند. از آنجایی که شپش سر می تواند روی سر ۲۴ ساعت زنده بماند، بیشتر انتقال بیماری به روش تماس مستقیم سر با سر صورت می گیرد. اکثر کودکانی که دچار شپش سر می شوند، در خانواده خود هم این موجود را انتقال می دهند. کلاه یا مسواک یا حوله و مواردی از این دست می تواند سبب انتقال شود. هنگامی که علائم شپش سر، مثل قلقلک، خارش، سوزش و گهگاه عفونت را مشاهده کردید، باید به فکر درمان باشید.

درمان شپش سر

با توجه به سن ابتلا به شپش، از بین بردن شپش سر کودکان اهمیت بالایی خواهد داشت. البته نتایج نشان می دهد که از بین بردن شپش سر کودکان به صورت کامل، چندان ضروری نیست. اما باید گفت که چندین راه موثر برای درمان شپش سر وجود دارد. در ادامه به چند دشمن شپش سر اشاره می کنیم اما توجه داشته باشید که پیش از انجام درمان های این مطلب، حتما با پزشک مشورت کنید. شاید کودک شما به یکی از این مواد زیر حساسیت داشته باشد.

روش اول درمان شپش سر: استفاده از مالاتیون

مالاتیون یکی از کم خطرترین سموم فسفره محسوب می شود. این سم می تواند به خوبی حشرات خانگی مانند مگس، پشه، سوسک، کک و غیره را از بین ببرد. برای از بین بردن شپش فقط کافی است که این این ماده را به سر خود بمالید. اگر در فاصله ۷ تا ۹ روز بعد از درمان با مالاتیون، باز هم شپش دیدید، باید به فکر درمان ثانویه باشید. فقط توجه داشته باشید که این ماده شدیدا قابل اشتعال بوده و در خانم های باردار یا شیرده باید با مشورت پزشک تجویز شود. این ماده برای کودکان کمتر از ۶ سال هم مناسب نیست!

استفاده از مالاتیون

روش دوم درمان شپش سر: استفاده از لوسیون آیورمکتین

یکی دیگر از راه های جلوگیری از شپش سر، لوسیون آیورمکتین است که درمان ضد انگلی هم دارد و باید به مدت ۱۰ دقیقه بر روی سر باقی بماند. این ماده قدرت بالایی دارد و با یک بار درمان هم تاثیر خوبی به همراه خواهد داشت. توجه کنید که این ماده برای کودکان زیر ۶ ماه اصلا توصیه نمی شود و خطرهایی به همراه دارد.

روش سوم درمان شپش سر: استفاده از محلول موضعی اسپینوزاد

برای درمان شپش سر کودکان این محلول موضعی هم کاربرد دارد. محلول اسپینوزاد هم باید ۱۰ دقیقه روی سر فرد بماند و سپس شسته شود. می توان گفت که درمان با محلول موضعی اسپینوزاد و البته آیورمکتین که قبلا گفته شد، درمان قطعی شپش سر به حساب می آیند. زیرا که معمولا تاثیر خوبی می گذارند و نیاز به تکرار درمان نخواهد بود. باز هم توصیه می شود این محلول را برای کودکان زیر ۶ ماه به کار نبرید.

شپش سر

روش چهارم درمان شپش سر: استفاده از لوسیون الکل بنزیل

این لوسیون را به مدت ۱۰ دقیقه به سر خود بمالید و سپس با آب به خوبی بشویید. نکته مهم در استفاده از این لوسیون این است که تکرار درمان با این ماده، ضروری خواهد بود. زیرا لوسیون الکل بنزیل فقط شپش را می کشد و تاثیری روی تخم های آن ندارد. اما مزیت بزرگ این لوسیون این است که مناسب برای درمان شپش سر زنان باردار و شیرده می باشد. البته باز هم برای کودکان زیر ۶ ماه توصیه نمی شود.

لوسیون آیورمکتین

روش پنجم درمان شپش سر: استفاده از شامپو یا لوسیون لیندان

شامپوی لیندان را به موی خشک سر بزنید. چهار دقیقه زمان بدهید و سپس همه چیز را بشویید. باید از درمان های بعدی دوری کرد و نیازی به آن ها نیست. نکته بسیار مهم درباره لیندان این است که عوارض جانبی این ماده شدیدا جدی است. فقط در صورتی باید این شامپو را به موی سر زد که باقی درمان ها جواب نداده باشند و پزشک از این دارو استفاده کند. برای افراد مبتلا به ایدز، خانم­های باردار یا شیرده، کودکان، افراد مسن یا افرادی که کمتر از ۵۰ کیلو وزن دارند، توصیه نمی شود.

روش ششم درمان شپش سر: استفاده از درمان های خانگی

اگر می خواهید از درمان های خانگی برای رفع شپش سر استفاده کنید، گزینه های متعددی پیش روی شما خواهد بود. روغن زیتون، سرکه سفید، عصاره درخت چای، سس مایونز و کره جزو گزینه هایی هستند که  علی رغم اثربخشی پایین، در بین مردم مورد استفاده قرار می گیرند. البته از بین بردن شپش سر با سس مایونز در بسیاری از موارد مفید واقع شده است. کچل کردن سر هم باعث از بین رفتن شپش ها می شود اما از ورود دوباره آن ها جلوگیری نمی کند. استفاده از نمک برای از بین بردن شپش هم تاثیر چندانی را اثبات نکرده است.

سس مایونز

عوارض جانبی درمان شپش سر

هنگامی که درمان شپش سر را با توصیه پزشک انجام می دهید، ممکن است علائمی را مشاهده کنید. این علائم شامل شوره سر، حس سوزش هنگام مالیدن دارو، قرمزی چشم ها، احساس ناراحتی در سر، پوست و چشم و چندین و چند مورد دیگر شود. البته این عوارض جانبی مانند تمام عوارض جانبی داروها، عمومیت نداشته و ممکن است شما را درگیر نکند.

درمان شپش

باید توجه داشت که ۸ تا ۱۲ ساعت بعد از درمان شپش سر کودکان و بزرگسالان می بایست با شانه نرم اقدام به برداشتن شپش های مرده یا زنده کرد. دو تا سه هفته بعد از درمان شپش سر هم نباید از شامپوی معمولی استفاده کرد. کنترل و بررسی های پس از درمان هم ۲ تا ۳ هفته بعد صورت می گیرند. ضمن این که شانه مورد استفاده را باید ۱۰ دقیقه در آب جوش قرار داد.

پیشنهاد می شود در پایان این مطلب، نگاهی به آموزش طریقه سم پاشی خانه و نحوه از بین بردن حشرات بیاندازید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب آی آر میکس درباره نحوه درمان شپش سر و داروهای مربوط به این عارضه صحبت کردیم. اگر شما هم تجربه ناخوشایند مقابله و درمان شپش سر را دارید، آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی