how to decoupage on wood

آموزش تصویری نحوه دکوپاژ حرفه ای روی چوب + آموزش ترانسفر روی چوب

۱
آموزش تصویری نحوه دکوپاژ حرفه ای روی چوب + آموزش ترانسفر روی چوب
نمره 2.8 از 6 رای

از وسایل خانه خود خسته شده اید؟ میز تحریر یا رایانه شما قدیمی شده است؟ آیا از دیدن صندلی، دیوار، کابینت، شیشه یا هر وسیله چوبی و غیر چوبی خانه خود حس بدی دریافت می کنید؟! چاره کار شما در دکوپاژ است! می توانید با کمی ذوق و خلاقیت، وسایل قدیمی خانه خود را نو کنید و از آن ها حس بهتری بگیرید. با ما همراه باشید تا آموزش تصویری نحوه دکوپاژ روی چوب را به شما نشان دهیم.

وسایل مورد نیاز برای دکوپاژ روی چوب چیست؟ آموزش نحوه دکوپاژ روی چوب با تصویر

Beginner’s Guide to Decoupage on Wood

دکوپاژ یکی از کاربردی ترین هنرهای دستی یا تزیینی محسوب می شود. با داشتن این هنر، می توانید از موارد بی استفاده یا کم استفاده خانه استفاده کنید و وسایل زیباتری بسازید. مثلا می توانید یک تصویر را ببُرید و آن را به یک شیء دیگر بچسبانید. خلاقیت شما با دکوپاژ دو برابر می شود و می توانید زیبایی خانه خود را شدیدا افزایش دهید. در این مطلب از آی آر میکس می خواهیم وسایل مورد نیاز برای دکوپاژ روی چوب را به همراه آموزش نحوه دکوپاژ روی چوب با تصویر به شما نشان دهیم.

دکوپاژ چیست؟

واژه دکوپاژ از یک فعل فرانسوی با حروف مشابه منشا می گیرد. این فعل فرانسوی به معنای بریدن می باشد. تکنیک دکوپاژ کاربردهای متفاوتی دارد. به طور کلی از دکوپاژ می توان در صنایع و ابزار مختلفی استفاده کرد. اما شاید دکوپاژ در خانه یکی از کاربردی ترین و ساده ترین موارد استفاده از این تکنیک باشد. این تکنیک بسیار ساده می تواند وسایل کهنه و قدیمی منزل شما را به زیبایی تزیین کند.

دکوپاژ چیست؟

وسایل مورد نیاز دکوپاژ روی چوب

اگر بخواهید دکوپاژ روی چوب و باقی وسایل مشابه را به صورت حرفه ای دنبال کنید، نیاز به وسایل حرفه ای هم دارید. اما دکوپاژ روی چوب که امروز به شما نشان می دهیم، نیاز به وسایل چندان خاصی ندارد. همانطور که گفته شد برای انجام دکوپاژ روی چوب در خانه، به وسایل نسبتا زیادی نیاز دارید، اما می توانید از مواد بی استفاده خانه هم استفاده کنید. به صورت کلی از کاغذ کادو، دستمال ها یا کاغذهای مخصوص دکوپاژ، ترانسفر ها، پتینه و انواع و اقسام موارد دیگر می توان برای دکوپاژ روی چوب استفاده کرد. وسایل مورد نیاز دکوپاژ روی چوب که باید جمع آوری کنید شامل موارد زیر می شود:

  • قیچی
  • چاقو
  • پارچه یا اسفنج نرم
  • سنباده
  • پنبه
  • قلم مو
  • رنگ نقاشی

دکوپاژ

تنکیک کلی دکوپاژ روی چوب

برای انجام دکوپاژ حرفه ای روی چوب یا هر سطح دیگری، باید چند مرحله ساده را انجام دهید.

۱- سطح را آماده کنید: وقتی که سطح مورد نظر را انتخاب کردید، مطمئن شوید که سطح کاملا تمیز است. هیچ گرد و خاکی نباید در این قسمت وجود داشته باشد. در مورد چوب به سنباده کشیدن هم نیاز دارید. سطح باید کاملا صاف باشد.

تنکیک کلی دکوپاژ

۲- تصاویر مورد نظر را جدا کنید. در ابتدای آموزش دکوپاژ با تصویر باید تصاویری که مد نظر شما است را انتخاب کنید و آن ها را برش دهید. از قیچی استفاده کنید و تصویر یا تصاویر مورد نظر را ببرید. دانستن آموزش دکوپاژ با تصویر اولین شرط آغاز دکوپاژ می باشد و چندان هم سخت نیست. بهتر است تصویری با رنگ شبیه به سطح مورد نظر خود انتخاب کنید تا کار تمیز تری به دست آورید.

دکوپاژ

۳- تصاویر را در جای خود قرار دهید. پیش از آن که اقدام به چسباندن تصاویر کنید، مطمئن شوید که جای خوبی را برایشان انتخاب کرده اید. از موچین برای تصاویر کوچک استفاده کنید.

۴- تصاویر را به جای مناسب بچسبانید. می توانید به طور کلی از تصویر استفاده نکنید و نقاشی را انجام دهید.

دکوپاژ چوب

۵- تصاویر را جلا دهید. پس از این که تصاویر به جای خود چسبیدند، برای جلوه بیشتر بهتر است از جلا استفاده کنید.

آموزش ترانسفر روی چوب

یکی از روش های دکوپاژ روی چوب، استفاده از ترانسفر ها می باشد. ترانسفرها از جنس نایلون هستند و می توانند بر روی اکثر سطوح قرار بگیرند. آموزش ترانسفر روی چوب از آن جهت اهمیت دارد که می توان برای دکوپاژ روی چوب، دکوپاژ روی فلز و باقی انواع دکوپاژ از آن استفاده کرد. آموزش ترانسفر روی چوب چندان سخت نیست و فقط به چند نکته ساده نیاز دارد.

ترانسفر روی چوب

آموزش چسباندن ترانسفر روی چوب: بعد از اینکه ترانسفر و طرح دلخواه خود را خریداری کردید، آن را باید برای چند دقیقه در آب قرار دهید. حدود ۲ تا ۳ دقیقه برای این قسمت کافی خواهد بود. ظرف، چوب یا شیشه مورد نظر را بر می داریم و آن را کاملا تمیز می کنیم. سپس ترانسفر را روی آن می چسبانیم. ترانسفر دارای یک کاغذ سفید می باشد، باید این کاغذ را جدا کنیم تا فقط طرح مورد نظر ما به روی چوب یا شیشه باقی بماند. سپس باید به آرامی روی ترانسفر را با کاغذ یا پنبه فشار دهیم. حرکت را به عقب و جلو ادامه می دهیم تا این ترانسفر روی محل مورد نظر ما، بدون حباب و هر گونه ایراد شود. اگر ترانسفر کوره ای یا حرارتی تهیه کرده اید، می توانید آن را در دمای ۱۳۰ درجه سانتی گراد قرار دهید تا این ترانسفر شما کاملا قابل شستشو شود.

ترانسفر روی چوب

دکوپاژ روی میز چوبی

روش کلی دکوپاژ روی چوب و باقی سطوح را به صورت خلاصه توضیح دادیم. استفاده از دکوپاژ روی میز چوبی هم تفاوت چندانی با روش بالا ندارد. آموزش دکوپاژ با کاغذ کادو می تواند کمک ویژه ای به شما کند. فقط کافی است میز مورد نظر خود را سنباده بزنید. سپس از کمی رنگ مناسب مثل رنگ های آکریلیک استفاده کنید. بعد از خشک شدن کامل رنگ، از چسب چوب کمک بگیرید و کاغذ کادو یا ترانسفر یا هر طرح دیگری که دارید را به روی میز بچسبانید. دستمال ها یا سفره های یک بار مصرف که طرح مناسبی دارند، می توانند برای دکوپاژ روی چوب مفید باشند.

دکوپاژ میز چوبی

دکوپاژ روی مانتو یا دکوپاژ روی فلز هم شباهت زیادی به باقی دکوپاژها دارد فقط چسب مخصوصی برای این دکوپاژ ها مورد نیاز خواهد بود. در دکوپاژ روی مانتو به رنگ های پارچه و البته کمی هنر نقاشی روی پارچه هم نیاز دارید!

فیلم آموزشی نحوه دکوپاژ روی چوب در خانه

 

توصیه می شود در پایان مطلب نگاهی هم به روش پتینه کاری برجسته و حرفه ای روی چوب و روش بازسازی وسایل چوبی و فلزی بیاندازید.

نظرات یا پیشنهادت شما؟

در این مطلب آی آر میکس درباره آموزش دکوپاژ روی چوب یا باقی سطوح صحبت کردیم و چند نکته ساده درباره این هنر مفید را به شما نشان دادیم. اگر نظر یا پیشنهادی دارید آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

تبلیغات متنی