تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر چیست و چگونه انجام می شود؟ معرفی کامل تست پاپ اسمیر

۰
تست پاپ اسمیر چیست و چگونه انجام می شود؟ معرفی کامل تست پاپ اسمیر
امتیاز دهی به نوشته

تست پاپ اسمیر و یا تست پاپ، آزمایشی است که برای تشخیص سرطان دهانه رحم در زنان انجام می شود. آزمایش پاپ اسمیر شامل جمع آوری و نمونه برداری از سلول های گردن رحم می باشد. این قسمت در ناحیه پایین و باریک رحم درست در بالای واژن قرار دارد. در این پست قصد داریم به سوالاتی از قبیل تست پاپ اسمیر چیست و چگونه انجام می شود؟  پاسخ دهیم، پس با ما همراه باشید.

شرایط و زمان انجام تست پاپ اسمیر چیست؟

What is Pap test

تشخیص سرطان دهانه رحم در همان مراحل اولیه به شما فرصت بزرگی برای درمان می بخشد. همچنین این آزمایش می تواند تغییرات سلول های این منطقه را تشخیص داده و از بروز سرطان در آینده جلوگیری کند. تشخیص این سلول های غیر طبیعی به کمک آزمایش پاپ اولین گام در متوقف ساختن سرطان دهانه رحم می باشد. پزشک و فرد در مورد زمان انجام تست پاپ اسمیر تصمیم نهایی را خواهند گرفت.

تست پاپ اسمیر برای چیست؟

تست پاپ اسمیر برای چیست؟ به زبان ساده Pap test برای تشخیص سرطان دهانه رحم انجام میشود که معمولا همراه با معاینه رحم نیز انجام می گردد. همچنین در زنان بالای ۳۰ سال ممکن است با یک آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) همراه باشد. این ویروس یک عامل بالقوه در سرطان دهانه رحم می باشد. در برخی موارد ممکن است به جای تست پاپ اسمیر یک آزمایش برای ویروس پاپیلومای انسانی انجام گردد.

تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر چند بار باید تکرار شود؟

پزشکان معمولا توصیه می کنند این تست هر سه سال یک بار از سن حدود ۲۱ سالگی تا ۶۵ سالگی انجام شود. زنان ۳۰ سال و بالاتر می توانند تست پاپ اسمیر را هر پنج سال یک بار هم زمان با آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی انجام دهند، یا اینکه می توانند انجام آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی را جایگزین Pap test کنند. اگر ریسک ابتلای به سرطان دهانه رحم بالا باشد احتمالا زمان نمونه برداری دستخوش تغییر خواهد شد. ریسک احتمال بروز سرطان رحم در شما توسط این فاکتور ها افزایش می یابد:

  • تشخیص سرطان گردن رحم و یا تست پاپ اسمیر دارای نتیجه های سرطانی باشند.
  • قرار گرفتن در معرض ماده شیمیایی دی اتیل استیل بسترول DES.
  • عفونت HIV.
  • سیستم ایمنی ضعیف به دلیل پیوند عضو، شیمی درمانی و یا مصرف کورتیکو استروئید مزمن
  • سابقه مصرف سیگار

تست پاپ اسمیر

چه زمان انجام تست پاپ اسمیر نیاز نیست؟

بعد از هیسترکتومی کامل؛ بعد از انجام عمل جراحی هیسترکتومی کامل یا حذف اندام رحم از بدن به احتمال زیاد در صورت صلاح دید پزشک انجام آزمایش لغو می گردد. اگر هیسترکتومی برای شرایطی هم چون شرایط غیر سرطانی مانند فیبروئید رحم انجام شود شرایط انجام تست پاپ اسمیر معمول وجود نخواهد داشت. چنان چه عمل جراحی هیسترکتومی برای آگاهی از وجود سلول های سرطانی باشد، توصیه پزشک ادامه انجام این آزمایش پاپ اسمیر خواهد بود.

در سنین بالاتر تمامی پزشکان بر این عقیده اند که اگر زنان بالای ۶۵ سال تمامی جواب تست پاپ اسمیر خود را به صورت منفی دریافت کنند نیازی به ادامه آزمایشات نیست.

خطرات تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر درد دارد؟ سوالی که اکثر دختران از خود میپرسند! بهتر است بدانید تست پاپ اسمیر فقط یک نمونه برداری است و هیچگونه دردی ندارد همچنین این تست یک روش بی خطر برای مشاهده سلول های گردن رحم می باشد. با این وجود مانند تمامی آزمایشات دیگر فاقد خطا نیست. بدین معنی که امکان دریافت جواب منفی حتی با وجود سلول های سرطانی در شخص وجود دارد. یک نتیجه منفی کاذب به این معنی نیست که جواب Pap test اشتباه بوده بلکه بدین معنا است که عواملی وجود دارد که باعث ایجاد این نتیجه منفی شده اند، عواملی مانند:

  • نمونه ای با مقادیر ناکافی از سلول ها
  • تعداد کم سلول های غیر طبیعی
  • سلول های خونی یا التهابی که باعث مخفی شدن سلول های غیر طبیعی شده اند. ( درصد این خطا در هنگام انجام تست پاپ اسمیر در دوران پریودی بالاتر است)

اگرچه امکان بروز این چنین سلول هایی در نتیجه این آزمایش وجود دارد ولی با این حال جای نگرانی نیست زیرا سرطان دهانه رحم پیشرفت چندین ساله داشته و جواب تست های بعدی در تشخیص قطعی کمک کننده خواهند بود.

تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر چگونه انجام می شود؟

برای این که جواب تست شما نتیجه قابل اطمینانی داشته باشد بهتر است به چند نکته توجه داشته باشید.

  • قبل از انجام تست از مقاربت، دوش واژینال و یا استفاده از هر گونه داروهای واژینال، اسپرم کش، کرم و ژل خودداری کنید، چون ممکن است سلولهای غیر طبیعی را از بین برده و یا نتیجه تست پاپ اسمیر را مخدوش کنند.
  • سعی کنید انجام تست پاپ اسمیر را به دوران قاعدگی خود موکول نکنید.

تست پاپ اسمیر چگونه انجام میشود؟ این تست در مطب پزشک انجام می شود. برای انجام این کار پزشک با وارد کردن یک دستگاه به درون واژن، از سلول های رحمی نمونه برداری می کند. بسته به نوع تست، پزشک نمونه های سلول های برداشته شده از دهانه رحم را بر روی لام یا در درون یک لوله وارد می کند. نمونه ها به آزمایشگاه برای بررسی های دقیق تر ارسال می شوند. بعد از انجام این آزمایش محدودیت های خاصی وجود ندارد و فرد می تواند فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرد.

تست پاپ اسمیر

جواب تست پاپ اسمیر

جواب تست پاپ اسمیر می تواند پزشک را از وجود سلول های غیر طبیعی در بدن فرد آگاه سازد.

جواب تست نرمال؛ اگر جواب تست نرمال باشد یعنی هیچ نوع سلول غیر عادی در نمونه فرد مشاهده نشده و فرد نیازی به انجام آزمایشات ثانویه برای پیگیری های بیشتر نخواهد داشت.

جواب تست پاپ اسمیر

اگر تست پاپ اسمیر مثبت باشد؛ اگر سلول های غیر طبیعی در نمونه پاپ اسمیر فرد مشاهده شود با عنوان مثبت تلقی شده ولی برای تایید وجود سرطان نیاز به بررسی های بیشتر وجود دارد. در جواب آزمایش پاپ اسمیر مثبت امکان وجود سلول های اسکواموس غیر طبیعی (ASCUS)، ضایعات بین سلولی ما بین سلول های اسکواموس، سلول های غده ای غیر نرمال یا سلول های آدرنو کارسینوما وجود دارد.

در آخر پیشنهاد میکنیم مطلب نشانه ها و علائم سرطان پوست در بزرگسالان، کودکان و روشهای درمان آن را مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این پست با معرفی کامل از Pap test و پاسخ به سوالات متعدد مشابه تست پاپ اسمیر چیست و چگونه انجام می شود؟ همراه شما بودیم. در صورتی که در این باره نظر یا پیشنهادی دارید می توانید آن را با ما در بخش دیدگاه این پست در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی