Complaint letter

آموزش تنظیم متن انواع شکایت نامه + متن نمونه شکایت نامه اداری، همسایه و …

۱
آموزش تنظیم متن انواع شکایت نامه + متن نمونه شکایت نامه اداری، همسایه و …
نمره 4.3 از 4 رای

قطعا برای شما هم مسائل حقوقی و موارد مرتبط با آن پیش آمده است. این اتفاقات ناخوشایند هنگامی که با عدم درک صحیح همراه شوند، نگرانی بیشتری برای شما ایجاد خواهند کرد. در این مطلب آی آر میکس می خواهیم نگاهی به آموزش تنظیم متن اتواع شکایت نامه داشته باشیم و چند متن نمونه شکایت نامه اداری، همسایه و … را به شما نشان دهیم. این مطلب حقوقی را از دست ندهید!

چگونه یک شکایت نامه بنویسیم؟ نوشتن شکایت نامه از روی نمونه متن

هنگامی که مسائل حقوقی و جرائمی مثل ضرب و شتم رخ می دهد، باید به دنبال نوشتن شکایت نامه بود. دانستن نمونه متن شکایت نامه در زمینه های مختلف می تواند به شما کمک زیادی کند. مسائل زیادی پیش می آید که در آن ها افراد باید به دنبال حق خود باشند. مثلا تصادفات پیچیده رانندگی، خیانت در امانت یا مسائل مرتبط، دزدی، کلاهبرداری، قتل، جرائم رانندگی، جرائم رایانه ای، توهین، تهدید، فروش اموال و انواع و اقسام دیگر موارد نیاز به شکایت نامه و پیگیری های قضایی دارند.

شکایت نامه

دادسراها در واقع نمایندگان جامعه محسوب می شوند. وظیفه اصلی دادسرا، پیدا کردن جرائم و پیگیری متهمین می باشد. دادسرا باید دلیل های مختلف را گردآوری کند و به دنبال حقوق افراد جامعه باشد. در واقع این دادسراها هستند که وظیفه حفظ نظم و امنیت جامعه و امنیت قضایی و اجتماعی را به عهده دارند. ضمن این که باید توجه داشت دادسرا که فقط ضد متهم عمل نمی کند. متهم در هر صورت دارای حقوقی است و دادسرا باید این حقوق را تضمین کند. حقوق متهم به حقوق فردی و اجتماعی تقسیم می شود و تمامی آن ها باید از سوی دادسرا تضمین شوند.

نمونه شکایت

در ایران دادسرای عمومی و انقلاب به بخش زیادی از جرائم رسیدگی می کند. ضمن این که دادسراهای اختصاصی و ویژه هم داریم که برای نظامیون و روحانیون تشکیل می شود. اصول کلی در این دادسراها مشترک هستند و تفاوت چندانی ندارند. شکایت نامه برای دادسرا ارسال می شود و دادسرا باقی موارد را پیگیری می کند. شکایت نامه ها چندین نوع هستند که مهمترین آن ها شامل شکایت نامه اداری، شکایت نامه دادگستری و شکایت نامه کیفری می شود. شباهت های زیادی بین این شکایت نامه ها وجود دارد و برای همین ما در این مطلب می خواهیم چند فرم نمونه شکایت به شما نشان دهیم.

انواع مختلف جرائم

تمامی جرائم به صورت کلی به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول جرائم عمومی هستند و دسته دوم جنبه دیگری هم دارند. دسته دوم جرائم همان جرائم خصوصی هستند. مثلا جرائم رانندگی یا حمل مواد مخدر و موارد این چنینی، فقط جنبه عمومی دارند. این جرائم در مقابل دولت و کشور رخ می دهند و شاید شاکی خصوصی نداشته باشند. اما جرائمی مثل کلاهبرداری، سرقت و ضرب و شتم قطعا جزو موارد خصوصی محسوب می شوند(مانند شکایت نامه اداری). این موارد هم شاکی عمومی و هم شاکی خصوصی خواهند داشت!

انواع مختلف جرائم

اگر شکایتی ثبت شود اما شاکی بعدا از شکایت خود منصرف شود، حکم و مجازات هم می تواند لغو شود. برای همین است که شکایات خصوصی را می توان حل کرد و رضایت طرف شدیدا تاثیر گذار خواهد بود. پس با ارسال شکایت کتبی، قاضی و مسئولان دادگستری موظف هستند به آن رسیدگی کنند. این نمونه شکایت ها را می توان برای ارسال شکایت نامه از همسایه یا حتی شکایت نامه به پلیس فتا به کار برد و تفاوت های چندانی بین آن ها وجود ندارد.

نمونه شکایت توهین و افترا

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب

با سلام

احتراماً اینجانب………… فرزند…………. مقیم…………..از آقای/خانم……….. تحت عنوان…………….( کلاهبرداری، فحاشی، آسیب بدنی عمدی……….) شکایت دارم. نامبرده در تاریخ …………. در خیابان………….. در حضور………………..نفر به نام های…………………………… به نشانی……………………………….. نسبت به من فحاشی کرد. از این رو تقاضای تعقیب کیفری و مجازات ایشان را دارم.
نشانی متهم……………………………………………….می باشد.

محل امضاء ـ مهر ـ انگشت

نمونه شکایت توهین و افترا

باید توجه داشت که تاریخ و موارد بدیهی را باید در نمونه شکایت لحاظ کرد. از این نمونه شکایت می توان با کمی تغییر برای نمونه شکایت سرقت از منزل و نمونه شکایت دیه و موارد مشابه استفاده کرد.

نمونه شکایت نامه کیفری

برای نوشتن نمونه متن شکایت از بدهکار می توان این گونه عمل کرد. توجه داشته باشید که می توان کلمات را تغییر داد و از واژه های دیگری هم استفاده کرد. بنابراین نوشتن نمونه شکایت تخریب اموال دولتی هم کار چندان سختی نخواهد بود.

ریاست محترم شعبه ………………………..

با سلام

احتراماً اینجانب ………………فرزند ………… مقیم………..به لحاظ صدور یک فقره چک بلامحل به تاریخ …………..و به شماره………….. به مبلغ ……… عهده بانک………..از آقای/خانم………………مقیم……………شاکی هستم.

انتهای پیام/

برای نوشتن نمونه شکایت به دادسرای نظامی شاکی باید به دادسرای نظامی محل وقوع جرم مراجعه کند. سپس این شاکی شکوائیه خود را تقدیم و شکایت خود را مطرح می کند. طبق اعلام سازمان قضایی نیروهای مسلح، اگر سازمان قضایی نیروهای مسلح صلاحیت رسیدگی به شکایت را داشته باشد، پس از تعیین شعبه، پرونده در شعبه دادیاری یا بازپرسی ثبت و قاضی دستورات لازم را برای پیگیری صادر می نماید.

نمونه شکایت نامه کیفری

برای نگارش نمونه شکایت از وکیل باید به دادسرای انتظامی کانون وکلای دادگستری مراجعه کرد. این دادسرا مرجع مناسب شروع رسیدگی شما خواهد بود. مجازات های انتظامی وکلا به چندین دسته تقسیم می شوند. ۶ گروه کلی برای مجازات وکلا وجود دارد که درجات آن متفاوت است.

نمونه شکایت رباخواری

ریاست محترم دادسرای عمومی وانقلاب شهرستان “………”

 با سلام احتراماً به استحضار می‌رساند:

در تاریخ       آقای/آقایان – خانم/خانم‌ها       فرزند       به نشانی       درقالب نوعی توافق بیع/قرض/صلح جنسی راباشرط اضافه باهمان جنسی مکیل/موزون معامله کرده وبدین وسیله ثروت نامشروع به دست آورده ‌اند ، فلذا با عنایت به ادله اینجانب که عبارت از استشهادیه/ و یا شهادت شهود می‌باشد ،تعقیب و مجازات نامبرده/نامبردگان به  “اتهام ر با خواری” به استناد ماده ۵۹۵ قانون مجازات اسلامی مورد استدعاست.

ضمناً نشانی اینجانب عبارت از ….. می‌باشد.

نمونه شکایت رباخواری

توصیه می شود در پایان این مطلب نگاهی به آموزش نوشتن نامه اداری و آموزش نحوه نوشتن متن پشت نویسی تمدید اجاره نامه بیاندازید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس درباره نحوه نوشتن نمونه شکایت های مختلف صحبت کردیم و چند نمونه متن نامه شکایت برای دادسرا و دادگستری را به شما نشان دادیم. اگر در این زمینه نظر یا پیشنهادی دارید، آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید. می توانید در بخش نظرات از تجربیات حقوقی خود برای ما صحبت کنید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

تبلیغات متنی