Shaking Hands- What Are My Treatment Options

علت لرزش دست در جوانی چیست؟ درمان قطعی لرزش دست

۰
علت لرزش دست در جوانی چیست؟ درمان قطعی لرزش دست
امتیاز دهی به نوشته

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در دستان خود لرزشی احساس کنید. گاهی اوقات لرزش یا رعشه دست موقتی بوده و به دلایلی مثل کم خونی یا کمبود قند بدن رخ می دهد. اما اگر این وضعیت برای شما طول کشید، باید به دنبال درمان و پیگیری های بیشتری باشید. در این مطلب آی آر میکس می خواهیم نگاهی به درمان لرزش دست بیاندازیم.

لرزش دست چرا رخ می دهد؟ درمان قطعی لرزش دست ناشی از استرس

 What Are Treatment Options For Shaking Hands

رعشه دست می تواند در تمامی سنین و برای تمامی افراد رخ دهد. شاید بسیاری از لرزش های دست را نتوان به عامل خاصی نسبت داد. ضمن این که برخی از این لرزش ها به صورت ارثی به فرد منتقل می شوند. پیش از شناخت و انجام درمان قطعی لرزش دست ناشی از استرس، باید علل مختلف رعشه دست را شناخت.

علت لرزش دست در جوانی چیست؟

لرزش دست معمولا با عنوان رعشه دست هم شناخته می شود. رعشه دست یک وضعیت بسیار خطرناک محسوب نمی شود و تهدیدی را به همراه ندارد. اما مشکل هنگامی پیش می آید که دچار ضعف در فعالیت های روزمره شوید. قطعا لرزش بدن یا دست می تواند کارهای روزانه شما را دچار مشکل کند. علت لرزش دست در جوانی می تواند متعدد باشد. اما می توان گفت که شرایط دژنراتیو و عصبی قطعا برای شما رخ داده است. پیش از این که بخواهید باقی مطلب را مطالعه کنید، حتما با پزشک مشورت کنید و از تجربه لرزش و رعشه دست خود برای او بگویید.

علت لرزش دست در جوانی

بسیاری از مردم فکر می کنند لرزش یا هر گونه رعشه دست به واسطه بیماری پارکینسون رخ می دهد، اما تحقیقات موضوع دیگری را اثبات کرده اند. تحقیقات نشان می دهد که معمولترین علت رعشه دست، ترمور اولیه یا رعشه اساسی می باشد. ترمور اولیه، معمولترین اختلال عصبی در بزرگسالان است اما هنوز به خوبی شناخته نشده. اختلال در عملکرد مخچه بیشترین احتمال در ایجاد رعشه اساسی را دارد اما هنوز پیشگیری از آن به طور قطعی تعیین نشده است.

کمبود چه ویتامینی باعث لرزش دست می شود ؟

به واسطه کمبود تحقیقات و مطالعه بر روی این مسئله، نحوه جلوگیری از لرزش دست به طور قطعی و صددرصدی آشکار نشده است. کمبود منیزیم و تیامین یا ویتامین ب ۱ نیز باعث رعشه یا لرزش می‌شود. به جز رعشه اساسی می توان به عوامل دیگری به عنوان دلیلی برای بروز رعشه دست اشاره کرد. علت لرزش دست راست در جوانی شاید به دلیل این موارد هم صورت بگیرد:

  • صرع
  • تیروئید بیش از حد فعال
  • بیماری مخچه ای
  • بیماری هانتینگتون
  • عوارض جانبی داروها
  • اوردوز کافئین
  • استفاده بیش از حد یا اعتیاد به الکل و مشروبات الکلی
  • اضطراب
  • قند خون پایین

لرزش دست

درمان قطعی لرزش دست به چه شکل است ؟

به طور کلی لرزش و رعشه دست به صورت ارثی و اکتسابی صورت می گیرد. پزشک می تواند نوع رعشه دست شما را به طور قطعی مشخص کند. برای درمان لرزش دست ارثی ، پس از مشورت با پزشک، داروهای او را مصرف کنید. داروهای درمان رعشه دست که پزشکان تجویز می کنند، شامل موارد زیر می شود:

  • پروپرانولول (ایندرنال)
  • آلپورازلام (زاناکس)
  • پریمیدون (میزولین)
  • پروپرانولول طولانی اثر (ایندرنال ال ای)
  • سوتالول (بتاپیس)
  • آتنولول (تنورمین)

پروپرانولول یک بتابلاکر برای درمان آریتمی و پرفشاری خون می باشد اما پریمیدون برای درمان صرع کاربرد دارد. دو مورد آخر (سوتالول و آتنولول) کاربرد کمتر برای درمان رعشه دست دارند. مشورت با فوق تخصص لرزش دست و پزشکان مرتبط در این حوزه، می تواند کمک زیادی به شناخت و درمان مشکل شما کند.

رعشه دست

نکته: هرگز بدون تجویز پزشک، داروهای بالا را مصرف نکنید! مصرف خودسر داروها می تواند عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

آی آر میکس هیچ مسئولیتی در قبال مصرف بدون نسخه پزشک به عهده نخواهد گرفت!

درمان لرزش دست با تزریق بوتاکس

همانطور که می دانید سم بوتولونیم نوع A (بوتاکس) در درمان های زیبایی صورت و پوست کاربرد زیادی دارد. یکی دیگر از فواید این سم در درمان رعشه دست می باشد. این سم می تواند عضلات دچار ایراد دست را ترمیم کند. البته باید نوع رعشه دست شما مشخص باشد و پزشک با آزمایش هایی، نیاز شما به بوتاکس را تایید کند.

تزریق بوتاکس

سم بوتاکس علی رغم فوایدی که در درمان های مختلف دارد، عوارض و معایبی هم ایجاد می کند. اما به طور کلی تاثیر مثبت درمان بوتاکس در رعشه دست، می تواند تا حدود ۳ ماه باشد. ضمن این که شاید به تزریق های بوتولینوم دیگری هم نیاز داشته باشید که پزشک آن را به شما خواهد گفت. غیر از این بعید است که نیاز به درمان لرزش دست با جراحی داشته باشید. مخصوصا در مراحل اولیه بیماری، جراحی بعید خواهد بود. افرادی که سن بیشتری دارند شاید نیاز به جراحی DBS یا جراحی تحریک عمقی مغزی داشته باشند. جراحی های پیشرفته تر مثل برداشت بخشی از تالاموس هم ممکن است ضروری باشد.

درمان لرزش دست در طب سنتی

پس از مشورت با پزشک، می توانید از روش های سنتی و غیر دارویی یا جراحی هم کمک بگیرید (درمان رعشه دست در طب سنتی). این درمان ها شامل تغییر سبک زندگی می شوند. مثلا استفاده از توپ یا موارد مشابه در دستان می تواند کمک کننده باشد. باید به طور مداوم یک توپ یا وزنه پلاستیکی را با دست خود فشار دهید. ممکن است لازم باشد برای مدت زمانی مشخص، اجسام سنگین تری را بلند کنید. مثلا خودکارهای خود را سنگین کنید یا مواردی از این دست را انجام دهید. ممکن است نیاز به بستن بازو یا مچ خود داشته باشید. شاید هم مجبور باشید عضلات دست خود را با روش های ورزشی، تقویت کنید.

درمان لرزش دست در طب سنتی

نوشیدن برخی از انواع دمنوش ها می تواند در درمان رعشه دست مفید باشد. مثلا چای اسطوخودوس تاثیر مثبتی در این زمینه نشان داده است. یا مثلا چای بابونه در کاهش رعشه دست موفق عمل کرده. به طور کلی هر عاملی که بتواند استرس و نگرانی شما را کم کند، می تواند لرزش بدن و دست شما را هم از بین ببرد. همانطور که گفته شد، ریشه اصلی رعشه دست ممکن است مسائل عصبی باشد، از این رو روش های رفع استرس برای شما شدیدا مفید خواهند بود. می توانید به دنبال درمان لرزش دست دکتر خیراندیش هم باشید و از نکات او هم کمک بگیرید.

کاهش استرس برای درمان لرزش دست

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس درباره علت رعشه دست در جوانی و روش های درمان آن صحبت کردیم. اگر در این زمینه نظر یا پیشنهادی دارید آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید و تجریبات خود را برای کاربران بازگو کنید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی