How to Get Rid of Old Scars

آموزش از بین بردن جای زخم کهنه از روی دست، پا و صورت

۲
آموزش از بین بردن جای زخم کهنه از روی دست، پا و صورت
نمره 4.2 از 6 رای

زخم ها همیشه دشمن زیبایی هستند! گاهی اوقات آن ها به قدری عمیق و شدید می شوند که تا آخر عمر با انسان باقی می مانند. در این مطلب نگاهی به اسکار یا جای زخم خواهیم داشت و چند ماده و روش را برای از بین بردن جای زخم کهنه از روس دست، پا و صورت را آموزش خواهیم داد.

برای از بین بردن جای زخم کهنه روی صورت و پا چه کار باید کرد؟

How to Get Rid of Old Scars

بعضی از افراد به زخم های خود به عنوان غرور نگاه می کنند! اما باقی مردم علاقه ای به باقی مانده زخم یا در اصطلاح پزشکی، اِسکار خود ندارند. اگر شما هم جزو این دسته هستید و می خواهید از شر زخم های قدیمی خلاص شوید، این مطلب آی آر میکس درباره از بین بردن جای زخم کهنه را از دست ندهید.

جای زخم یا اسکار چیست؟

اگر می خواهید بدانبد چگونه جای زخم را از بین ببرید، اول باید بفهمید که با چه چیزی رو به رو هستید. اسکار یا جای زخم یک بافت طبیعی است که هنگام ترمیم زخم ایجاد می شود. اسکار در زخم هایی که عمیق یا شدید هستند رخ می دهد و یک فرایند کاملا طبیعی بدن محسوب می شود. وقتی که درم، دومین لایه پوست شما آسیب می بیند، بدن شروع به ساخت فیبرهای کلاژن می کند تا آسیب را ترمیم کند. نتیجه این فعالیت بدن و تولید کلاژن، بافت اسکار است.

جای زخم یا اسکار

هر چقدر که ترمیم زخم سریعتر صورت بگیرد، کلاژن کمتری ذخیره می شود و زخم کوچکتری باقی خواهد ماند. معمولا شدت اسکار به شدت آسیب بستگی دارد. اسکار در نقاط مختلف بدن، شکل و حالت مختلفی هم خواهد داشت. طبیعتا جای زخم روی پا با دست تفاوت خواهد داشت. ضمن این که سن و وضعیت بدنی و پوستی افراد با هم متفاوت است و می تواند باعث تفاوت نوع اسکار شود.

مواد مفید برای از بین بردن جای زخم کهنه

برای از بین بردن جای زخم چندین روش و ماده مفید وجود دارد. هیچ روش قطعی برای از بین بردن برخی از اسکارها وجود ندارد اما مواد و روش های زیر بی تاثیر هم نیستند. با گذر زمان برخی از اسکارها بهبود می یابند و کم رنگ تر می شوند. اما موادی هم وجود دارند که می توانند به فرایند بهبود جای زخم، سرعت ببخشند. برخی از مواد هستند که در برخی از افراد تاثیر مثبت ایجاد کرده اند. از بین بردن جای زخم روی دست را می توان با کمک بسیاری از مواد ساده انجام داد.

آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از این مواد می باشد. برگ آلوئه ورا تاثیر مثبتی در بهبود اسکار دارد و ژل مخصوصی از این گیاه به دست آمده است. روزانه حداقل نیم ساعت از ژل آلوئه ورا استفاده کنید. کپسول ویتامین ای هم در بهبود جای زخم مفید عمل می کند. یک یا دو کپسول ویتامین ای را باز کنید و حدود ۱۰ دقیقه به موضع زخم بمالید. عسل را می توان به موضع زد و با پارچه تمیز، شب تا صبح روی بدن نگه داشت.

عسل

روغن نارگیل هم برای برخی افراد تاثیرگذار بوده است. می توان این روغن را روزانه ۲ تا ۴ بار و به مدت حدود ۱۰ دقیقه بر روی پوست مالید. روغن زیتون یکی دیگر از موادی است که در از بین بردن جای زخم روی صورت به خوبی عمل می کند. استفاده از لیموی تازه، بکینگ پودر و سیب زمینی هم در برخی از منابع آمده اما چندان نمی توان به آن اعتماد کرد.

از بین بردن جای زخم با لیزر

امروزه از لیزر برای موارد و بیماری های مختلفی استفاده می کنند. همانطور که گفته شد، در اکثر موارد از بین بردن جای زخم به طور کلی ممکن نیست. استفاده از لیزر هم تا حدودی می تواند به کاهش اسکار باقی مانده از زخم ها کمک کند. علم مرتبط با لیزر روز به روز پیشرفت می کند.

از بین بردن جای زخم با لیزر

استفاده از لیزر مدت بسیار زیادی است که در کلینیک های زیبایی صورت می گیرد. توجه داشته باشید که برای استفاده از لیزر، حتما با پزشک متخصص پوست مشورت کنید. سعی کنید از پزشکی کمک بگیرید که در کلینیک های زیبایی فعالیت نمی کند تا نظر منطقی تری را به شما ارائه کند!

چگونه جای زخم تیغ را از بین ببریم ؟

قطعا برای شما هم پیش آمده که هنگام استفاده از تیغ، بدن خود را بریده باشید. برای از بین بردن جای زخم روی ساق پا یا دست یا صورت، باید به میزان زخم توجه کرد. اگر زخم شما خیلی عمیق نیست و خونریزی زیادی ندارد، می توانید از افترشیو استفاده کنید. اگر در خانه افترشیو ندارید، می توانید از اسپری ها و ادکلن ها هم استفاده کنید. قطعا در ابتدا سوزش زیادی حس می کنید، اما زخم شما بسیار زودتر ترمیم می یابد. از همه مهمتر این که دیگر جای زخم برایتان باقی نمی ماند.

زخم تیغ

ضمن این که چندین نوع پماد برای از بین بردن جای زخم تولید شده است و می توانید آن ها را با تجویز پزشک از داروخانه ها تهیه کنید. این پماد ها یا کرم ها تاثیر مثبتی در برخی از انواع اسکار ایجاد می کنند. می توان از کرم رژودرم برای از بین بردن جای زخم استفاده کرد. این کرم برای کودکان که قابلیت ترمیم بالاتری دارند، تاثیر بهتری خواهد داشت. فراموش نکنید که برای زخم های بزرگ و عمیق حتما باید به پزشک یا بیمارستان مراجعه کرد. هرگز برای زخم های عمیق از هیچکدام از روش ها و مواد این مطلب استفاده نکنید!

ویدیو نحوه درست کردن لوسیون گیاهی برای از بین بردن جای زخم

 

پیشنهاد می شود در پایان این مطلب، نگاهی به روش پوشاندن جوش یا لک با آرایش بیاندازید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب آی آر میکس درباره از بین بردن جای زخم صحبت کردیم و چند ماده و درمان ساده را به شما نشان دادیم. اگر شما هم سابقه مواجهه با زخم ها را دارید، نحوه درمان و بهبود خود را در بخش دیدگاه ها برای ما توضیح دهید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۲ دیدگاه

  1. محمد گفت:
    0

    من گردنم چاقو خورده جایش مانده میشه راهنمایی کنید چی کار کنم جای زخم از بین میرود

  2. دختر گفت:
    6

    من روی پاهام جوش میزد و من میکندم حالا جاهاش مثل خال سیاه مونده چیکار کنم

تبلیغات متنی