Why do my heels hurt and what can I do about it

علت اصلی درد پاشنه پا در زنان و مردان + درمان گیاهی

۰
علت اصلی درد پاشنه پا در زنان و مردان + درمان گیاهی
امتیاز دهی به نوشته

قطعا برای شما هم پیش آمده که بعد از بلند شدن از خواب یا هنگام راه رفتن، در پشت پای خود دردی حس کنید. درد پاشنه پا برای تمامی افراد و در تمامی سنین ممکن است رخ دهد. در این مطلب نگاهی به این درد داریم و بعد از بیان چند علت، درباره درمان های گیاهی درد پاشنه پا در زنان و مردان صحبت می کنیم. این مطلب آی آر میکس را از دست ندهید!

علت درد پاشنه پا هنگام بلند شدن از خواب چیست؟! چگونه آن را درمان کنیم

Why do my heels hurt and what can I do about it

درد پاشنه پا یکی از دلایل عادی در بحث مشکلات پا محسوب می شود. درد معمولا زیر پاشنه یا پشت آن رخ می دهد. در این قسمت ما تاندون آشیل را داریم که به استخوان پاشنه متصل می شود. گاهی اوقات جهات مختلف و مناطق متفاوتی در اطراف این پاشنه دچار آسیب و درد می شود. دردی که زیر پاشنه پا رخ می دهد، معمولا با عنوان نیام کف‌پایی یا فاشیای پلانتار شناخته می شود. فاشیای پلانتار بدون شک، معمولترین علت درد پاشنه پا می باشد.

فاشیای پلانتار

علت درد پاشنه پا هنگام بلند شدن از خواب به جز نیام کف پایی می تواند به واسطه التهاب تاندون آشیل یا آشیل تاندونیت صورت بگیرد. البته درد پاشنه پا فقط به هنگام خواب محدود نمی شود. ممکن است در باقی زمان ها هم درد را در بخش های مختلف اطراف پاشنه و پا احساس کنید. اما نکته جالب این است که در اکثر موارد، درد با واسطه آسیب ایجاد نمی شود.

درد پاشنه پا در ابتدا خفیف است اما بعدا شدید می شود و گاهی هم می تواند معلولیت فرد را ایجاد کند. این درد اغلب اوقات بدون درمان خاصی از بین می رود اما احتمال باقی ماندن و تبدیل شدن به یک عارضه مزمن برای آن وجود دارد. چند علت درد پاشنه در زنان یا مردان به جز موارد بالا شامل آرتریت، عفونت، بیاری های خود ایمنی، تروما یا ضربه یا مشکلات عصبی می شود.

علت درد پاشنه در زنان

علت درد پاشنه پا در کودکان چیست؟

کودکان با ابتلا به بیماری های مختلفی می توانند دچار درد قسمت پاشنه خود شوند. بیماری سیور یا آپوفیز استخوان پاشنه معمول ترین علت درد در ناحیه پاشنه پا در میان کودکان می باشد. در صفحات رشد کودکان یا نوجوانان پارگی های کوچکی ایجاد می شود. کودکان ۷ تا ۱۶ ساله بیشتر از همه مستعد به این وضعیت هستند. البته نباید فراموش کرد که در تمامی سنین این عارضه ممکن است رخ دهد.

علت درد پاشنه پا در کودکان

آپوفیزیت کالکانه دومین علت درد پاشنه پا در کودکان محسوب می شود. این عارضه بیشتر در کودکان در حال رشد در سنین ۸ تا ۱۴ سال رخ می دهد. تمامی کودکان مستعد به این حالت هستند اما کودکانی که در ورزش ها شرکت دارند، شانس بیشتری برای ابتلا خواهند داشت. ورزش هایی که نیاز به پریدن در آن ها وجود دارد، می تواند باعث ایجاد این بیماری شود. به عنوان مثال والیبال یا بسکتبال ورزش های خطرناک برای این عارضه هستند.

نشانه های درد پاشنه پا چیست؟

درد پاشنه پا معمولا به تدریج ایجاد می شود و با گذر زمان درد بیشتری را برای فرد ایجاد می کند. اغلب در ناحیه مبتلا آسیبی مشاهده نمی شود. کفش هایی که بیش از حد صاف هستند می توانند باعث این درد شوند و در ناحیه آشیل التهاب ایجاد کنند. ممکن است فرد به طور ناگهانی صدای عجیبی در ناحیه احساس کند و درد ناگهانی برای او رخ دهد. علائم در هنگام بیدار شدن از خواب در هنگام صبح بیشتر هستند (علت درد پاشنه پا هنگام بلند شدن از خواب).

پیشنهاد میکنیم برای انتخاب بهترین کفش برای دویدن مطلب راهنمای خرید کفش ورزشی را مطالعه کنید.

علت درد پاشنه پا به هنگام بیدار شدن از خواب

علت درد پاشنه پا به هنگام بیدار شدن از خواب نیام کف پایی یا یکی مواردی است که بالاتر ذکر شدند. به جز هنگام بیدار شدن از خواب، درد پاشنه پا را می توان در ساعات پایانی روز که خستگی بدن بیشتر است حس کرد. اگر درد شدید همراه با تورم در اطراف پاشنه داشتید به پزشک مراجعه کنید. اگر درد، بی حسی، سوزش یا حتی تب ناگهانی داشتید، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر هنگام خم شدن دچار مشکل می شوید شاید در ناحیه آشیل دچار مشکل شده باشید. اگر درد شما بیش از یک هفته باقی ماند و هنگام استراحت هم این درد به سراغتان آمد، حتما با پزشک مشورت کنید.

درمان درد پشت پاشنه پا

پیش از این که باقی متن را بخوانید، حتما با پزشک مشورت کنید. هیچکدام از داروها یا حتی درمان گیاهی درد پاشنه پا را نباید بدون مراقبت پزشک انجام داد. درمان درد پشت پا در عرض چند ماه صورت می گیرد، پس باید صبور باشید. درمان ها شامل داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی، کورتیکواستروئیدها (خطر برای مصرف طولانی مدت)، درمان فیزیکی با تمرین های اختصاصی، پوشاندن آشیل ها با نوارهای مخصوص، شوک درمانی و پرتو درمانی و در نهایت، جراحی می شود.

درمان درد پشت پاشنه پا

پزشک با توجه به وضعیت فیزیکی، سن و باقی شرایط شما می تواند یکی از درمان های مربوطه را انجام دهد. باید توجه داشت که جراحی هنگامی برای شما تجویز می شود که هیچکدام از موارد بالا برایتان نتیجه ای در بر نداشته باشد. البته جراحی ریسک ضعیف شدن پا را به همراه دارد و قطعا گزینه انتخابی پزشکان نخواهد بود. ارتزهای پا بر روی مچ پا و باقی موارد مشابه هم برای کمک به درد پاشنه پا به کار می روند. در تمامی درمان ها، استراحت بخش مهمی از درمان خواهد بود. ضمن این که می توان با گرم کردن تدریجی عضلات، از وقوع درد پاشنه به طور کلی جلوگیری کرد.

تمرین های مناسب برای تقویت پاشنه پا

اگر شما هم درد پاشنه پا بعد از خواب دارید، می توانید از برخی از تمرین ها برای بهود آن کمک بگیرید. کشش بخش ران می تواند در جلوگیری یا درمان درد قسمت پاشنه پا مفید باشد. مثلا می توانید روی صندلی بنشینید، پای خود را به سمت جلو بکشید، سپس آن را خم کنید و در بخش قوزک، رو به پایین و در حالت کشیده نگه دارید. این کار را برای هر پا ۱۰ بار تکرار کنید.

تقویت پاشنه پا

تمرین بعدی که برای بهبود مشکلات پاشنه پا مفید است، ایستادن در کنار دیوار است. در کنار دیوار بایستید، پای دچار مشکل و درد خود را پشت پای دیگر بگذارید. سپس پای جلویی را خم کنید و پای پشتی را صاف نگه دارید. پاهای خود را از سطح زمین بلند نکنید. لگن خود را به سمت جلو و دیوار ببرید تا حس کشیدگی ران در پای پایینی را داشته باشید. این تمرین را ۱۰ بار تکرار کنید. اگر درد در هر دو پاشنه دارید، هر دو ران خود را بکشید.

تمرین برای درمان درد پاشنه پا

درمان درد پاشنه پا در طب سنتی

به طور کلی برای بهبود مشکلات پاشنه پا می توانید از محصولات و درمان های خانگی هم کمک بگیرید. این درمان ها برای درد هایی که شدید نیستند مناسب خواهند بود. استراحت اولین بخش مهم در درمان های خانگی است. برای مقاطع طولانی نایستید یا ندوید. بر روی سطوح سخت راه نروید. می توانید از یخ استفاده کنید. یخ را در پارچه ای بپیچانید و آن را به مدت ۱۵ دقیقه بر روی پاشنه پا بگذارید. در انتخاب کفش خود دقت کنید. پوشیدن کفش مناسب در بهبود و درمان همیشگی این درد شدیدا حائز اهمیت می باشد. پیشنهاد می شود راه های جلوگیری از پا زدگی کفش مردانه و زنانه را هم مطالعه کنید.

درمان درد پاشنه پا در طب سنتی

در پایان این مطلب توصیه می کنیم نگاهی هم به آشنایی با علائم سکته قلبی و علت گرم شدن کف پا و دست ها بیاندازید.

نظرات و پیشنهادات شما

در این مطلب نگاهی به علل و درمان درد پاشنه پا آن انداختیم. اگر شما هم سابقه مواجهه با این عارضه را داشته اید، آن را برای ما و کاربران آی آر میکس، از بخش دیدگاه ها به اشتراک بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی