How to Fix a Scratched CD

آموزش ۳ روش از بین بردن خش سی دی بازی ایکس باکس و …

۶
آموزش ۳ روش از بین بردن خش سی دی بازی ایکس باکس و …
نمره 4.5 از 15 رای

قرار گرفتن سی دی یا دی وی دی ها بر روی سطوح مختلف، باعث ایجاد خط و خش روی آنها می شود. بنابراین سی دی رام به سختی قادر به خواندن اطلاعات سی دی شما خواهد بود و متاسفانه در برخی مواقع با ایجاد صداهای عجیب از باز کردن سی دی شما اجتناب می کند، در مطلب امروز آی آر میکس قصد داریم تا ۳ روش از بین بردن خش سی دی و دی وی دی بازی ایکس باکس، پلی ستیشن و .. را به شما آموزش دهیم، با ما همراه باشید.

خش سی دی را چگونه از بین ببریم؟ آموزش روش خانگی خش گیری سی دی

How to Fix a Scratched CD

سی دی و دی وی دی ها به ندرت می توانند بیشتر از ۱۰ سال عمر کنند. بنابراین منبع مطمئنی جهت ذخیره اطلاعات مهم شما طی زمان طولانی نخواهند بود. طبق تحقیقات موسسه علمی فرانسه “طول عمر دیسک هایی که برخی از آنها به منظور ذخیره اطلاعات به مدت چند قرن طراحی شده اند، به ندرت به ۵ تا ۱۰ سال می رسد”. با این حال امروز در آی آر میکس قصد داریم روش های خانگی خش گیری سی دی را طی چندین مرحله به شما آموزش دهیم.

روش اول: استفاده از خمیر دندان برای خش گیری سی دی

۱- ابتدا سطح براق سی دی را زیر نور لامپ بررسی کنید تا از میزان و نواحی دارای خش سی دی یا دی وی دی خود مطلع شوید. یکی از راه های از بین بردن خش سی دی استفاده از خمیر دندان است.

استفاده از خمیر دندان

از بین بردن خش سی دی ایکس باکس با خمیر دندان یکی از راهکارهای مفید جهت پولیش کردن خش سی دی یا دی وی دی شما است.

۲- مقدار کمی خمیر دندان روی سطح سی دی قرار دهید. همانند آنچه در تصویر مشاهده می کنید، با یک انگشت شروع به پخش کردن آن روی سطح سی دی نمایید. به طوریکه تمام سطح براق سی دی از خمیر دندان پر شود.

مالیدن خمیر دندان روی سی دی

۳- سطح سی دی را پولیش کنید. با استفاده از یک دستمال نرم، به کمک حرکات شعاعی از وسط به اطراف سی دی، شروع به پولیش کردن سطح آن نمایید. این کار را بسیار آرام و با احتیاط انجام دهید.

دستمال کشیدن سطح سی دی

۴- در آخرین مرحله از،  از بین بردن خش سی دی با خمیر دندان باید سی دی را شسته و خشک نمایید. با استفاده از آب گرم سی دی را به طور کامل شستشو دهید و سپس به کمک پارچه ای نرم، خشک و بدون پرز شروع به خشک کردن سی دی نمایید.

شستن سی دی

نکته: قبل از اجرا کردن سی دی، اطمینان حاصل کنید که تمام اثرات خمیر دندان و رطوبت را از سطح سی دی حذف کرده اید.

روش دوم: استفاده از اسپری برای از بین بردن خش سی دی

۱- استفاده از اسپری های پولیش سی دی راهی برای از بین بردن خش سی دی و دی وی دی است. معمولا تهیه این اسپری ها کار سختی است. اما نمونه خارجی آن قابلیت دسترسی راحت تری دارد.

استفاده از اسپری

۲- مقداری از محتوی را روی پارچه ای نرم اسپری نمایید. استفاده از دستمال عینک نیز گزینه مناسبی است.

اسپری کردن دستمال

۳- اکنون با استفاده از پارچه ای نرم، شروع به پولیش کردن سطح براق سی دی نمایید. با انجام حرکات شعاعی از داخل به اطراف سی دی و به آرامی شروع به کار کنید.

 دستمال کشیدن

۴-در این مرحله از روش خانگی خش گیری سی دی باید پس از اتمام کار سی دی را بشویید. با استفاده از آب گرم و دست خود شروع به شستشوی سی دی کرده و در پایان آن را خشک نمایید. اطمینان حاصل کنید که تمام اثرات اسپری و رطوبت را از سطح سی دی حذف کرده اید.

شستن سی دی زیر شیر آب

شما می توانید پس عمل شستن، به مدت چند ساعت سی دی را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا به طور کامل خشک شود و سپس اقدام به خشک کردن با پارچه نمایید.

۵- پس از انجام ترفند از بین بردن خش سی دی با گذاشتن آن در سی دی رام، دی وی دی یا سی دی خود را آزمایش کنید.

ترفند از بین بردن خش سی دی

در صورتیکه روش های از بین بردن خش سی دی را امتحان کرده اید، اما همچنان سی دی یا دی وی دی شما کار نمی کند، به شخص حرفه ای آموزش دیده در این زمینه یا فروشگاه تعمیر سی دی مراجعه نمایید.

روش سوم: استفاده از واکس برای گرفتن خش سی دی

۱- استفاده از واکس های مختلف نیز روش دیگر از بین بردن خش سی دی ایکس باکس شما خواهد بود. اما چه نوع واکس هایی جهت از بین بردن خش سی دی مناسب هستند؟

استفاده از واکس

۲- واکس های مختلف راهی برای گرفتن خش سی دی هستند. موادی همچون وازلین، مایع واکس ماشین، چپ استیک، واکس مخصوص مبلمان و … گزینه های مناسبی جهت از بین بردن خش سی دی می باشند.

واکس زدن سی دی

به این منظور مقدار کمی از واکس را برداشته و با یکی از انگشتان دست خود طی حرکات شعاعی، سطوح دارای خش را پولیش نمایید.

۳- طی حرکات شعاعی از داخل به خارج و با استفاده از پارچه ای نرم همچون دستمال عینک، شروع به پولیش کردن سطح سی دی نمایید. به طوریکه واکس به تمامی سطوح براق سی دی برسد.

دستمال کشیدن سطح سی دی

نکته: قبل استفاده از واکس مورد نظر خود، حتما دستورالعمل آن را بخوانید. زیرا برخی از واکس ها را باید در حالیکه مرطوب هستند از سطح مورد نظر پاک کنید و برخی دیگر باید به طور کامل خشک شوند و سپس اقدام به تمیز کردن آن نمایید.

۴- در پایان سی دی خود را با گذاشتن در سی دی رام آزمایش کنید. همچنین تا حد امکان از ذخیره اطلاعات مهم خود روی سی دی ها اجتناب نمایید. زیرا همانطور که گفته شد سی دی و دی وی دی ها به ندرت می توانند بیشتر از ۱۰ سال عمر کنند. بنابراین تا حد امکان از فضاهای ابری یا دراپ باکس جهت ذخیره عکس، فیلم و انواع فایل های مهم خود استفاده نمایید. ضمن اینکه می توانید از هاردهای اکسترنال یا موارد مشابه ذخیره سازی اطلاعات کمک بگیرید، امیدواریم یکی از این راههای از بین بردن خش سی دی برای شما مفید واقع شده باشد.

پیشنهاد می شود در پایان این مطلب، نگاهی به آموزش ۱۰ روش برای رفع چروک لباس به صورت سریع بدون نیاز به اتو بیاندازید.

آموزش ویدیویی از بین بردن خش سی دی در خانه

 

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس آموزش از بین بردن خش سی دی و دی وی دی بازی ایکس باکس را با شما در میان گذاشتیم. اگر در این زمینه انتقاد یا پیشنهادی دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۶ دیدگاه

  1. سجاد گفت:
    4

    با سلام
    جالب بود
    مطالب سایتتون بی نظیر است
    تشکر و قدردانی

  2. محمد حسین باقری گفت:
    4

    سلام من یکبار سیدی رو با خمیر دندون شستم بعدش بد تر خراب شد خمیر دندونا لای درزاش رفتن دیگه بیرون نمیان میشه راهنمایی کنین

  3. بامداد گفت:
    6

    سلام و با تشکر از سایت خوبتون.من سی دی xbox 360 را همه ی این کار ها را براش کردم و خیلی بهتر شد و خواند.این سایتتان مهشره.

    ولی لطفا راه حل های زیاد تری بگین که سی دی عالی شه.

  4. مهدی گفت:
    3

    سی دی چجوری پاک کنم

  5. یسناجون گفت:
    9

    سلام
    من سی دی بازیم رو خمیر دندان زدم سه بار هم تکرار کردم ولی فقط یکم خط هاش رفت میزارمش تو کامپیوتر هم نمیخونه میشه راهنمایی کنید؟?

تبلیغات متنی