What do the buttons on calculators do

آموزش کاربرد دکمه های روی ماشین حساب حسابداری ، مهندسی و ..

۰
آموزش کاربرد دکمه های روی ماشین حساب حسابداری ، مهندسی و ..
نمره 4 از 1 رای

حتما تا به حال با انواع مختلف ماشین حساب رو به رو شده اید. وقتی که این وسیله کاربردی را در دست می گیرید، دکمه های پر شمار و گیج کننده ای ذهن شما را مشغول خود خواهد کرد. در این مطلب از آی آر میکس می خواهیم نگاهی به کاربرد دکمه های روی ماشین حساب بیاندازیم و دکمه های مهم آن را با هم مرور کنیم.

کاربرد دکمه های ماشین حساب مهندسی، کاسیو و غیره چیست؟

What Do The Buttons On Calculators Do

ماشین حساب های مهندسی و حسابداری، دکمه های بسیار زیادی در خود دارند. شاید اگر بخواهید دکمه های ماشین حساب کاسیو را فقط بخوانید و بشمارید، به چند دقیقه زمان نیاز داشته باشید! کار کردن با ماشین حساب ها نیاز به علم و تجربه فراوانی دارد. طبیعتا نمی توان تمامی دکمه های ماشین حساب مهندسی را در این مطلب یا مطالب مشابه آموزش داد. ضمن این که ماشین حساب ها انواع بسیار مختلفی هم دارند و یادگیری تمامی آن ها سخت خواهد بود. اما می توانیم نگاهی به چند کلید پر کاربرد در ماشین حساب بیاندازیم. با ما همراه باشید و این مطلب آی آر میکس را از دست ندهید.

دکمه های ماشین حساب کاسیو

کاربرد M+ در ماشین حساب

یکی از مهمترین دکمه های ماشین حساب حسابداری ، کلید M+ می باشد. به صورت کلی و ساده این دکمه، عدد روی صفحه نمایش را ذخیره می کند. اگر در حافظه یا مموری ماشین حساب شما، عددی باقی مانده باشد، این دکمه می تواند عدد فعلی را با آن جمع کند. اگر بار اول دکمه M+ را بزنید، عدد روی صفحه نمایش ماشین حساب ذخیره می شود. مثلا اگر عدد ۲۰۰ روی صفحه باشد و شما این دکمه را بزنید، عدد ۲۰۰ ذخیره می شود. سپس اگر عدد ۳۰۰ را بزنید، مجموع ۵۰۰ در ماشین حساب شما ذخیره می شود.

کاربرد M+ در ماشین حساب

کاربرد M- در ماشین حساب

این دکمه هم همانند دکمه قبلی بر روی حافظه یا مموری دستگاه شما تاثیر می گذارد. اگر بر روی صفحه ماشین حساب عددی وجود داشته باشد، زدن دکمه M- باعث کم شدن آن از مموری می شود. مثلا اگر عدد ۲۰۰ روی ماشین حساب باشد و شما M- را بزنید، عدد ۲۰۰ از حافظه مموری شما کم می شود. کارایی دکمه های ماشین حساب که با حروف M مشخص می شوند، به طور کلی درباره حافظه ماشین حساب هستند. مثلا دکمه MC برای فراخوانی حافظه تعبیه شده است. با فشردن این دکمه می توانید عدد ذخیره شده در مموری ماشین حساب را مشاهده کنید.

کاربرد دکمه MU در ماشین حساب

به زبان و بیان ساده، کلید MU ماشین حساب های مهندسی یا حسابداری، کار به علاوه چند درصد را صورت می دهد.به عنوان مثال اگر عدد ۱۰۰ را در ۲۰ MU ضرب کنیم، جواب ما ۱۲۰ می شود. در واقع ماشین حساب با فشردن دکمه MU، عدد ۱۰۰ و ۲۰ را با هم جمع می کند. همانطور که گفته شد کاربرد کلید های ماشین حساب بسیار زیاد می باشد. یکی از پر کاربردترین دکمه ها در این زمینه، همین دکمه MU است.

کاربرد دکمه MU در ماشین حساب

کلید MU ماشین حساب برای حسابداران کاربرد بسیار زیادی دارد. فرض کنیم عددی داریم و می خواهیم برای محاسبات خود، درصدی را از عدد دیگری کم کنیم. نتیجه این عمل برای ما کاربرد دارد و می خواهیم به عدد موجود دست پیدا کنیم. مثلا فرض کنیم عدد ۱۰۰ را داریم و می خواهیم بعد از کسر درصد خاصی، به این عدد ۱۰۰ برسیم. بنابراین در ماشین حساب MU 5 تقسیم به ۱۰۰ را می زنیم و به عدد مورد نظر می رسیم. سپس اگر از عدد مورد نظر خود این ۵ درصد را کم کنیم، به عدد ۱۰۰ می رسیم.

ماشین حساب

بگذارید این کلید را به روش دیگری توضیح دهیم. فرض کنید هزینه تولید یک کالا برای شما ۱۰۰ تومان شده است. قصد دارید این کالا یا محصول را با قیمتی به فروش برسانید که برای شما مثلا ۱۵ درصد سود به همراه داشته باشید. اینجا است که می توانید از دکمه MU ماشین حساب مهندسی خود استفاده کنید. به بیان دیگر ۸۵ درصد قیمت فروش شما باید در نهایت عدد ۱۰۰ بشود. حالا می توانید با ۲ روش به خواسته خود برسید. ۱۰۰ را وارد کنید، دکمه تقسیم را بزنید، عدد ۱۵ را وارد کنید و در نهایت دکمه MU را بزنید. حالا عدد ۱۱۷٫۶۵ به دست می آید. یا می توانید ۱۰۰ را وارد کنید، دکمه MU را بزنید، عدد ۱۵ را وارد کنید و در نهایت دکمه % را بزنید. باز هم به عدد ۱۱۷٫۶۵ می رسید. استفاده از این دو روش ساده کاملا مشابه هم می باشد و تفاوتی ندارد.

کاربرد دکمه GT در ماشین حساب

در ادامه مبحث کاربرد دکمه های ماشین حساب به دکمه مفید GT می رسیم. GT یکی از دکمه های ماشین حساب است که می تواند نتایج چند عمل محاسباتی متوالی را در یک زمان محاسبه کند. کار کردن با این دکمه هم آسان است. بعد از انجام هر عمل محاسباتی، کلید = را بزنید و در پایان کلید GT را بزنید. نتیجه برای شما، جمع نتایج تمامی محاسبات قبلی روی نمایشگر ماشین حسابتان خواهد بود.

کاربرد دکمه GT در ماشین حساب

کاربرد کلید های جانبی در ماشین حساب

دکمه AC برای حذف کلی یا پاک کردن حافظه ماشین حساب می باشد. اگر می خواهید حافظه یا مموری دستگاه خود را پاک کنید باید این دکمه را فشار دهید. دکمه % برای گرفتن درصد اعداد به کار می رود. دکمه C یا CE آخرین عدد وارد شده را پاک می کند. اگر بخواهید عدد جدیدی وارد کنید و به محاسبات قبلی کاری نداشته باشید، باید این دکمه را فشار دهید. کلید IT هم شمارش اعداد وارد شده را به عهده دارد. توجه داشته باشید که برخی از دکمه ها مثل MS در برخی از ماشین حساب ها وجود ندارند. MS که به بخش حافظه مربوط می شود می تواند عدد مورد نظر شما را به مموری دستگاه ببرد.

کاربرد دکمه GT در ماشین حساب

پیشنهاد می شود در پایان این مطلب نگاهی هم به مطلب تنظیم تاریخ و زمان ساعت مچی دیجیتال و آنالوگ بیاندازید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از آی آر میکس درباره کاربرد دکمه های ماشین حساب با هم صحبت کردیم و چند دکمه پر کاربرد را به شما نشان دادیم. همانطور که گفته شد کار با ماشین حساب مهندسی به این سادگی ها نیست و نیازمند تجربه و زمان کار بالایی می باشد! اگر شما هم یکی از این افراد با تجربه و حرفه ای هستید، تجربیات و نظرات خود درباره ماشین حساب را از بخش دیدگاه ها برای ما و کاربران به اشتراک بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی