سرفه خشک مزمن

بهترین درمان خانگی و گیاهی سرفه خشک مزمن در طب سنتی

۰
بهترین درمان خانگی و گیاهی سرفه خشک مزمن در طب سنتی
امتیاز دهی به نوشته

احتمالا شما هم تاکنون دچار سرفه خشک مزمن شده اید. به طور کلی سرفه کردن یک حالت کاملا طبیعی است. به صورت یک حالت تدافعی سرفه کردن می تواند مواد تحریک کننده گلو و حتی خلط را بیرون براند. با این وجود علت سرفه خشک می تواند ناشی از تعدادی عوامل ویروسی هم چون ویروس ها، باکتریها و حتی آلرژی باشد. گاهی اوقات سرفه کردن دلایل ریوی نداشته و بیماری های گوارشی مانند رفلاکس معده آن را ایجاد می کنند. در این پست قصد داریم تا شما را با درمان خانگی و گیاهی سرفه خشک آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

چگونه سرفه خشک را با روش های گیاهی درمان کنیم؟

Natural Cough Remedies

شما با دانستن علت سرفه خشک مزمن می توانید قدم هایی برای درمان آن بردارید. مثلا در صورتی که سرفه خشک مزمن به دلیل وجود یک سرماخوردگی باشد می توانید با درمان سرماخوردگی و عفونت سینوسی با آن مقابله کنید. عفونت های باکتریایی نیاز به درمان های آنتی بیوتیکی دارند اما برخی از افراد تمایلی به استفاده از آنها نداشته و درمان خانگی سرفه خشک مزمن را ترجیح می دهند. ما در اینجا چند نمونه از راهکار درمان سرفه خشک در طب سنتی را بازگو می کنیم.

چنان چه علاقه مند به مطالعه روش های درمان سرماخوردگی هستید ما به شما خواندن این پست را پیشنهاد می کنیم.

عسل برای درمان گلو درد و سرفه خشک

عسل یک ماده شگفت انگیز برای درمان گلو درد و سرفه خشک است. بر طبق یک مطالعه خاصیت اثر بخشی عسل حتی بیشتر از داروی سرکوب کننده سرفه خشک مزمن با نام دکسترومتورفان می باشد. بنابراین عسل به عنوان یک ماده طبیعی در درمان گیاهی سرفه خشک شناخته شده است. شما می توانید دو قاشق غذا خوری از آن را با چای گیاهی یا آب گرم و لیمو ترکیب کرده و مصرف نمایید. عسل آرام بخش بوده و لیمو هم می تواند به درمان گلو درد و سرفه خشک کمک نماید. علاوه بر این می توانید عسل را به صورت جداگانه در وعده های غذایی با نان میل کنید.

چنان چه علاقه مند به مطالعه معجون عسل و لیمو برای درمان سرماخوردگی هستید ما به شما خواندن این پست را پیشنهاد می کنیم.

سرفه خشک مزمن

پروبیوتیک ها یک درمان خانگی برای سرفه خشک

پروبیوتیک ها موجودات بسیار ریزی هستند که می توانند فواید سلامتی بسیاری به میزبان خود ببخشند. اگرچه مواد حاوی این موجودات به طور بالقوه قادر به درمان سرفه خشک مزمن نیستند ولی با این وجود می توانند فلور دستگاه گوارشی را تنظیم نمایند. لازم به ذکر است فلور گوارشی همان باکتری های مفید زندگی کننده در روده شما هستند. شواهدی که وجود دارند حاکی از این مسئله هستند که باکتری لاکتوباسیلوس که در محصولات لبنی یافت می شود می تواند احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا و همچنین حساسیت به آلرژن های خاص مانند دانه گرده را کاهش دهد. شیر غنی شده منبع خوبی از این باکتری می باشد. با این حال برای بهره مندی از این خواص باید از مواد لبنی کم چرب استفاده کنید.

سرفه خشک مزمن

بروملین برای درمان سرفه خشک مزمن

احتمالا شما هم فکر نمی کردید که آناناس به عنوان یک معجزه سرفه خشک مزمن باشد، از طرفی شاید اصلا با واژه بروملین آشنایی نداشته باشید. شواهدی وجود دارند که نشان می دهند آنزیم بروملین که تنها در ریشه و میوه آناناس یافت می شود می تواند به عنوان یک معجزه سرفه خشک به حساب آمده و مخاط موجود در پوشش گلو را نرمتر سازد. برای این که از مزایای سلامتی آناناس برای درمان سرفه خشک مزمن بهره مند شوید می توانید روزی سه نوبت مقداری آب آناناس تازه بنوشید. همچنین فرضیه ای مبنی بر این مسئله وجود دارد که این ماده می تواند تا حدود زیادی به درمان و کاهش سینوزیت و آلرژی ایجاد کننده سرفه خشک مزمن کمک نماید.

اگر آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسی سیلین مصرف می کنید بهتر است در مصرف مواد حاوی بروملین و یا مکمل های آن مراقب باشید چرا که می توانند جذب مواد آنتی بیوتیکی را افزایش دهند.

سرفه خشک مزمن

نعناع درمان سرفه آلرژیک

برگ های نعناع به دلیل خواص شفا بخشی خود شناخته شده اند. منتول حاوی عصاره برگ نعناع دارای خواص آرام بخشی به گلو و ضد انعقادی می باشد که می تواند به شکستن مخاط کمک نماید و درمانی برای سرفه آلرژیک باشد. شما می توانید با نوشیدن چای نعناع و یا استفاده از عصاره آن در دستگاه بخور و بوییدن آن از مزایای آن برخوردار شوید. برای آماده سازی بخور خانگی می توانید ۳ تا ۴ قطره از عصاره آن را در ۱۵۰ میلی لیتر آب داغ بریزید. حوله ای را بر روی سر خود انداخته و سعی کنید تمامی بخارات ناشی از آن را با نفس های عمیق وارد ریه های خود کنید.

گل ختمی داروی گیاهی برای سرفه های شدید

گل ختمی که از جوانه های گل همیشگی در طول تابستان برخوردار بوده و برگ و ریشه این گیاه در دوران باستان داروی گیاهی برای سرفه های شدید بوده است. شما می توانید از دم کرده ریشه آن به عنوان چای برای تسکین سرفه خشک مزمن استفاده کنید. مصرف آن در کودکان توصیه نمی گردد.

درمان سرفه خشک مزمن

درمان سرفه خشک مزمن با آویشن

آویشن برای درمان برخی از بیماری های تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد. یک مطالعه نشان می دهد که عصاره استخراج شده از برگ های آویشن می تواند به درمان سرفه خشک مزمن و برونشیت های کوتاه مدت کمک نماید. برای آماده سازی چای آویشن کافیست که ۲ قاشق غذا خوری برگ خرد شده آویشن را در یک فنجان آب گرم مخلوط نمایید. درپوش فنجان را بگذارید و اجازه دهید تا به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.

سرفه خشک مزمن

غرغره آب نمک درمانی خانگی برای سرفه کودکان

در حالیکه این دارو به نظر بسیار ساده است ولی با این حال می توانند تا حدودی زیادی به تسکین خراش های گلو که در طی سرفه کردن ایجاد شده اند، کمک نماید. در یک فنجان آب ولرم ۱/۲ تا ۱/۴ قاشق چای خوری نمک ریخته و از آن به عنوان غرغره استفاده کنید.

توجه داشته باشید که این درمان خانگی برای سرفه کودکان زیر ۶ سال مناسب نیست.

چگونه می توان از سرفه خشک مزمن پیشگیری کرد؟

علاوه بر روش های درمان سرفه خشک مزمن شما باید از ابتلای به آن پیشگیری کنید. به عنوان مثال تا حد امکان خود را در برابر ابتلای به سرماخوردگی و یا آنفولانزا مقاوم سازید.

  • اگر به سرماخوردگی مبتلا شدید و بیمار هستید از رفتن به سرکار و مدرسه خودداری کنید.
  • در هنگام سرفه و عطسه جلوی دهان خود را بپوشانید.
  • از مقادیر کافی آب و مایعات استفاده کنید.
  • دستان خود را به طور مرتب بشویید.
  • اگر دچار حساسیت می شوید از قرار گرفتن در معرض مواد آلرژن خودداری کنید.

برای سرفه خشک مزمن چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر سرفه خشک مزمن، نفس کشیدن را برای شما مشکل ساخته و یا سرفه های شما با خون همراه است بهتر است هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. عفونت های دستگاه تنفسی بر خلاف آلرژی ها با درد و تب همراه هستند. اگر دچار لرز، تب بیشتر از ۳۸ درجه، احساس ناراحتی، سرفه همراه با خلط زرد، سبز ضخیم و یا ضعف شدید فورا به پزشک مراجعه کنید.

اگر علاقه مند به مطالعه علایم بیماری های ریوی هستید ما به شما خواندن این پست را پیشنهاد می کنیم.

نظرات و پیشنهادت شما؟

در این پست با درمان سرفه خشک مزمن و علت سرفه خشک در کنار شما بودیم. چنان چه نظر یا پیشنهادی در این باره دارید آن را با ما در بخش دیدگاه این پست در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی