Buying House

آموزش معامله ملک ، قوانین معاملات ملکی و عرف پرداخت در خرید ملک

۰
آموزش معامله ملک ، قوانین معاملات ملکی و عرف پرداخت در خرید ملک
نمره 5 از 1 رای

خرید خانه همیشه یکی از مهمترین نقاط عطف زندگی افراد محسوب می شود. پیدا کردن خانه مورد نظر یکی از دشواری های خرید ملک می باشد اما این پایان ماجرا نیست. نحوه صحیح معامله ملک و دانستن موارد قانونی، اگر از پیدا کردن خانه مهمتر نباشد، قطعا کم اهمیت تر هم نیست. با آی آر میکس همراه باشید تا نگاهی به قوانین معاملات ملکی داشته باشیم.

عرف پرداخت در خرید ملک به چه معنا است؟ آموزش مراحل پرداخت پول خرید خانه

The Rules of Real Estate

وقتی که به بنگاه های مختلف مراجعه می کنید، باید لیستی از خانه های مورد نظر تهیه کنید. وقتی که لیست خود را به یک مورد کاهش دادید، به خانه مورد نظر خود رسیده اید. اما این تازه شروع ماجرا خواهد بود! شما تازه وارد مراحل مهم معامله ملک شده اید و باید دقت زیادی انجام دهید. باید خانه را به نام خود سند بزنید و این مسئله جزییات زیادی از جمله مراحل پرداخت پول خرید خانه و موارد دیگر را با خود دارد.

نحوه پرداخت ثمن معامله

نحوه پرداخت ثمن معامله

نحوه پرداخت ثمن معامله به چه شکل است؟ به صورت کلی و از نظر لغوی ثَمَن به معنی بهای کالای مورد معامله است. در بحث ما، کالا همان ملک مورد نظر می باشد. هر زمانی که طرفین معامله به توافق رسیدند، باید مورد معامله و ثمن آن را معلوم کنند. سپس باید نحوه پرداخت ثمن و تحویل مبیع و سایر شرایط توافق طرفین به طور کامل انجام بپذیرد. مثلا ممکن است طرفین توافق کنند که بخشی از مبلغ را ابتدا و بخشی را در انتهای معامله به یکدیگر پرداخت کنند. در این صورت عقد بیع واقع می گردد. در صورتی که این عقد به صورت مکتوب ثبت شود، مبایعه نامه یا بیعنامه ایجاد شده است.

معامله ملک

عرف پرداخت در خرید ملک

هنگامی که طرفین توافق می کنند، مراحل ثابت و یکسانی در هنگام معامله ملک و پرداخت پول وجود ندارد. در ایران به این شکل بوده و همه چیز بر اساس توافق طرفین صورت می گیرد. البته نمی توان گفت که هیچ قانون و عرفی وجود ندارد. در ایران هم مراحلی وجود دارد که به عنوان عرف پرداخت در خرید ملک محسوب می شود. در گذشته نه چندان دور، اکثر معاملات یا به صورت نقدی و یا با چک عادی صورت می گرفت. اما امروزه و با توجه به ارزش پایین پول کشورمان، امکان مبادله نقدی مبالغ چند صد میلیون تومانی وجود ندارد. چک ها هم به دلیل مشکلات کلاهبرداری و دیگر مسائل، ارزش خود را تا حدی از دست داده اند.

عرف پرداخت در خرید ملک

در هر حال، عرف فعلی در معامله ملک، این حالت کلی را دارد. به صورت کلی پس از توافق نهایی، طرفین به بنگاه معاملات ملکی مراجعه می کنند و قرارداد اولیه یا مبایعه نامه را در این محل می نویسند. طبیعتا این قرارداد نیازمند بیعانه می باشد. میزان بیعانه بسته به توافق طرفین می تواند تغییر کند. اما عرف پرداخت در خرید ملک می گوید که بیست درصد یا یک سوم قرارداد به صورت بیعانه پرداخت شود. باز هم باید گفت که این مسئله به صورت قانون نیست و می توان با توافق طرفین، آن را تغییر داد.

شرایط پرداخت پول خرید خانه

همانطور که گفته شد قانون خاصی برای معامله ملک و بحث پرداخت وجود ندارد. شرایط پرداخت پول خرید خانه به طرفین و قدرت مالی و دیگر حالات آن ها بستگی دارد. در واقع این خریدار و فروشنده هستند که می توانند بر حسب علاقه و ترجیح شخصی، معامله ملک خود را ترتیب دهند. درباره بحث مراحل پرداخت پول خرید خانه باید گفت که به صورت کلی این ۳ مرحله به صورت عرف در بین بنگاه های ایران انجام می شود:

۱- حداقل یک سوم ثمن معامله در هنگام عقد قرار داد و امضا کردن مبایعه نامه پرداخت می شود.

۲- تا هشتاد درصد ثمن معامله برای تحویل مورد معامله باید پرداخت گردد. بعد از انجام این مورد خریدار خانه را تحویل می گیرد. عرف تحویل ملک هم به صورت کلی به پرداخت همان یک سوم بستگی دارد و معمولا هنگامی که این رقم واریز شود، خانه تحویل می گردد.

۳- خریدار حدود بیست درصد از ثمن معامله را دفترخانه و هنگام سند زدن به فروشنده پرداخت می کند.

شرایط پرداخت پول خرید خانه

باز هم تاکید می شود که موارد بالا به صورت یک اصل کلی نیست. خریدار و فروشنده می توانند تمامی این ۳ بند بالا را تغییر دهند و شرایط جدیدی را وضع کنند. از نظر قانونی هم این سه بند در صورتی ارزش حقوقی دارد که طرفین آن را پذیرفته باشند. پس باید گفت که قوانین معاملات ملکی بیشتر به خواست و رضایت طرفین و قراردادی که تنظیم می کنند، بستگی دارد.

نحوه صدور چک در معامله ملک

برای انجام معامله ملک و بحث پرداخت پول، روش های زیادی بسته به توافق طرفین وجود دارد. اما عرف در پرداخت مبلغ، به صورت چک می باشد. این چک ها انواع مختلفی دارند که هر کدام مزایا و معایبی هم به همراه دارند. چک عادی اولین گزینه پرداخت می باشد. این چک ها همان چک هایی هستند که هنگام پرداخت اجناس مختلف از آن ها استفاده می شود. اعتبار این چک ها به صاحب حساب بستگی دارد. به همین خاطر این چک ها در معامله ملک استفاده کمی دارند. پیش از این در آی آر میکس درباره پشت نویسی چک با هم صحبت کرده بودیم، می توانید آن را هم مطالعه کنید.

شرایط پرداخت پول خرید خانه

چک دوم مورد استفاده در معامله ملک، چک بانکی تضمین‌شده می باشد. این چک که چک رمز دار هم نام می گیرد، توسط بانک و به عهده خود بانک صادر می شود. این چک تفاوت خاصی با پول نقد ندارد. این چک اعتبار بسیار بالایی دارد و می توان در معامله ملک از آن کمک گرفت. مورد سوم و نهایی در چک های پرداخت مبلغ ملک، چک بین بانکی تضمین‌شده می باشد. این نوع چک از سوی بانک و به نام طرف معامله صادر می گردد. فقط او می تواند مبلغ را نقد کند و به همین خاطر شاید بهترین نوع چک در بین انوع چک باشد.

معامله ملک

توصیه می شود در پایان این مطلب، نگاهی به تفاوت تفکیک و افراز ملک با املاک مشاعی و نوشتن متن پشت نویسی تمدید اجاره نامه بیاندازید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس نگاهی به معامله ملک و قوانین ساده پیرامون مراحل پرداخت پول خرید خانه داشتیم. اگر شما هم تجربه خرید و فروش ملک یا حضور در بنگاه های خرید خانه را دارید، آن را با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی