Automatic transmission modes

آموزش تصویری کاربرد تمامی دکمه های روی دنده اتوماتیک

۵
آموزش تصویری کاربرد تمامی دکمه های روی دنده اتوماتیک
نمره 3.7 از 9 رای

خودروهای دنده اتوماتیک روز به روز بیشتر از قبل می شوند و جا را برای ماشین های دنده دستی تنگ تر و تنگ تر می کنند! قطعا شما هم روزی نیاز به رانندگی و استفاده از یک خودروی اتوماتیک خواهید داشت و باید اطلاعات کافی درباره آن ها داشته باشید. با آی آر میکس همراه باشید تا نگاه مختصری به کاربرد تمامی دکمه های روی دنده اتوماتیک داشته باشیم.

کاربرد دکمه روی دسته دنده اتوماتیک چیست؟ آموزش دنده اتوماتیک فارسی

Automatic transmission modes

اکثر خودروهای اتوماتیک سراسر جهان دارای ۵ حالت اصلی هستند. این حالات شامل حروف P، R، N، D و L می شوند که در گذر زمان دستخوش تغییرات جزیی شده اند. مدل و نوع خودرو می تواند اشکال مختلفی به این کنترل ها بدهد و نمی توان یک فرمول کلی برای تمامی خودروها در نظر گرفت. اما در این مطلب می خواهیم به این چند حالت عمومی و آموزش دنده اتوماتیک فارسی نگاهی داشته باشیم و آن ها را با هم مرور کنیم.

P یا پارک در دنده اتوماتیک

این حالت یا انتخاب در دنده های اتوماتیک سبب قفل شدن گیربکس و محدود کردن وسیله نقلیه می شود. وقتی که خودروی خود را در حالت P یا پارک قرار می دهید، قابلیت حرکت را از آن می گیرید و آن را در حالت سکون قرار می دهید. هر چند این ثابت بودن شامل چرخ های جلو نمی شوند و باز هم می توانید این لاستیک ها را به اطراف حرکت دهید. توصیه می شود که در حالت پارک باز هم دستی خودرو را بکشید تا از عدم حرکت خودروی خود اطمینان بیشتری حاصل کنید.

دنده اتوماتیک

استفاده از ترمز دستی در حالت پارک، به جز اطمینان از عدم حرکت وسیله نقلیه، می تواند به عمر گیربکس شما کمک بیشتری کند. حالت P یا پارک تنها حالت شروع یا استارت ماشین محسوب نمی شود. برای استارت زدن می توانید از حالت یا دنده دیگری کمک بگیرید و این دنده، n در دنده اتوماتیک همان دنده خلاص است. در بسیاری از خودروهای دنده اتوماتیک مدرن، راننده برای خروج دنده P باید یک ترمز بگیرد و در غیر این صورت نمی تواند دنده را تغییر دهد.

R یا عقب در دنده اتوماتیک

کاربرد این دکمه کنار دنده اتوماتیک این است که می تواند دنده عقب گیربکس را درگیر کند و حرکت رو به عقب ماشین شما را ممکن سازد. طبیعتا خودروی شما با چراغ دنده عقب همراه می شود که دید بهتری برای حرکت دنده عقب به شما ارائه می کند. در خودروهای پیشرفته ورود به دنده R با صدای بوق یا موارد مشابه همراه می شود و البته از سنسورهای پیشرفته تر که در دنده عقب کار گذاشته می شوند هم نباید غافل شد. برای ورود به دنده ماشین در حالت R یا عقب در خودروهای اتوماتیک، راننده باید توقف کامل انجام دهد. هرگز نباید هنگامی که ماشین رو به جلو حرکت می کند اقدام به درگیر کردن دنده عقب کرد. این مسئله برای ورود به دنده جلو در هنگامی که خودرو در حالت حرکت به سمت عقب قرار دارد هم صدق می کند و باید از آن دوری کرد.

R یا عقب در دنده اتوماتیک

N یا خلاص در دنده اتوماتیک

n در دنده اتوماتیک و البته دستی، به وسیله نقلیه اجازه می دهد تا به صورت آزادانه با وزن خود حرکت انجام دهد. هنگامی که خودرو را در دنده N قرار می دهید، هیچ نیرویی از سوی موتور برای حرکت ماشین وجود ندارد و تمامی حرکات یا نیروهای وارده به ماشین از قبل وجود داشته اند. رانندگی در حالت خلاص با خودروهای دنده اتوماتیک و دنده دستی توصیه نمی شود و باید از آن دوری کرد. شرکت های سازنده اغلب خودروها هم به این نکته اشاره کرده اند و رانندگی در حالت خنثی را به هیچ وجه صحیح نمی دانند.

N یا خلاص در دنده اتوماتیک

D یا رانندگی در دنده اتوماتیک

رانندگی با ماشین اتومات چگونه است؟ دنده ای که حرکت وسیله نقلیه را ممکن می کند همین دنده D یا رانندگی می باشد. هنگامی که خودرو را در این دنده قرار می دهید، بازه مختلفی از سرعت ها و دنده های ماشین عادی را می توانید در اختیار داشته باشید. تعداد دنده های جلو که در حالت D وجود دارند به نوع وسیله نقلیه بستگی دارد. به طور کلی ۴ و ۵ دنده معمول هستند اما دنده های ۶ هم در برخی از کامیون ها و ماشین های مدرن مشاهده می شوند. برخی از خودروهای خیلی پیشرفته مثل مرسدس ۷ جی یا اینفینیتی که بسیار خاص هستند از دنده هفتم هم بهره می برند و دنده هشتم هم در برخی از مدل های لکسوس مشاهده شده است! تا ۱۰ دنده هم در بین خودروهای فعلی وجود دارد که مربوط به مدل های سال ۲۰۱۷ به بعد هستند.

D یا رانندگی در دنده اتوماتیک

S یا اسپرت در دنده اتوماتیک (Sport)

دکمه های دیگری هم در برخی از خودروها وجود دارند که بعضی از آن ها تعداد بیشتری در بین خودروهای مختلف دارند. مثلا s در دنده اتوماتیک که بیانگر حالت اسپورت یا ورزشی می باشد برای رانندگی با سرعت بالا خواهد بود. با استفاده از دنده S در خودروهایی مثل ۲۰۶ می توانید شتاب و سرعت بیشتری از خودرو دریافت کنید. طبیعتا سرعت و شتاب بالاتر سبب مصرف بالاتر بنزین می شود و فشار بیشتری به خودروی شما وارد می کند. استفاده همیشگی و زیاد از دکمه S در دنده اتوماتیک باعث فشار زیاد به گیربکس می شود و باید از آن اجتناب کرد.

S یا ورزشی در دنده اتوماتیک

دکمه شیفت لاک چیست؟

دکمه شیفت لاک چیست؟ دکمه شیفت لاک معمولا بالای حرف P بر روی کنسول قرار می گیرد و می تواند در حالت خاموشی خودرو به شما کمک زیادی بدهد. این دکمه کنار دنده اتوماتیک به ما این امکان را می دهد تا در زمان خاموش بودن خودرو که با فشار دادن آن بتوانیم دنده را از حالت P به حالت های دیگر تغییر دهیم. این امکان به این خاطر برای ما در نظر گرفته شده است که در حالت خاموش یا اضطراری یا دیگر موارد، بتوانیم بدون روشن شدن خودرو، آن را خلاص کنیم. با خلاص کردن خودرو می توان آن را جابجا کرده و از حوادث بعدی هم جلوگیری به عمل آورد.

دکمه شیفت لاک

رانندگی با دنده اتوماتیک در سربالایی

هنگامی که می خواهید با خودروی دنده اتوماتیک در سربالایی یا سرپایینی رانندگی کنید، باید از دنده کمک گیربکس یا حالت دنده دستی کمک بگیرید. پیش از این در آی آر میکس درباره نحوه رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک صحبت کرده بودیم. این وضعیت مشابه یدک کشیدن ماشین دیگر می باشد و نیاز به دقت و توجه زیادی دارد. هنگامی که در سراشیبی رانندگی می کنید هم باید از دنده های کمکی استفاده کنید. با این کار می توانید عمر لنت های خود را افزایش دهید و به طور کلی در سیستم ترمز خود صرفه جویی کنید.

رانندگی با دنده اتوماتیک در سربالایی

به عنوان یک اصل باید بدانید که در سراشیبی ها نباید اجازه دور گرفتن ماشین را بدهید. هر چقدر که خودروی شما دور بیشتری بگیرد، کنترل سخت تری خواهید داشت. به همین خاطر است که باید آموزش رانندگی با دنده اتوماتیک را به خوبی بلد باشید و در سراشیبی ها دنده را در حالت دستی قرار دهید تا بتوانید با استفاده از دنده ۲، سرعت بهتری در سراشیبی ها داشته باشید. همیشه باید توجه داشته باشید که هیچ راننده ای به نهایت تجربه و علم رانندگی نمی رسد و خطر در کمین همه افراد خواهد بود. یک لحظه غفلت واقعا می تواند یک عمر پشیمانی به همراه داشته باشد!

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از آی آر میکس آموزش دنده اتوماتیک فارسی را با هم بررسی کردیم و چند نکته ساده درباره اصول نامگذاری این دنده را به شما نشان دادیم. اگر در زمینه استفاده و رانندگی با دنده اتوماتیک تجربه ای دارید، آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۵ دیدگاه

  1. سامی گفت:
    4

    ممنون از مطلب مفیدتون

  2. سامی گفت:
    1

    تشکر از مطالب مفیدتون

  3. کیوان گفت:
    6

    سلام
    لطفا یک نسخه تصویری هم تهیه کنید

  4. abbas.zakeri.baran@gmail.com گفت:
    1

    شیفت لاک را به بهترین و ساده ترین روش توضیح دادین
    عالی

  5. mehdi porrahdar مهدی پورراهدار گفت:
    1

    بسیار عالی ومفید

تبلیغات متنی