آموزش تصویری ترمیم روکش چرم صندلی ماشین در خانه

۳
آموزش تصویری ترمیم روکش چرم صندلی ماشین در خانه
نمره 2.7 از 6 رای

روکش صندلی خودرو یکی از پر فروش ترین لوازم جانبی خودرو در بین مصرف کنندگان ایرانی به شمار می رود. از این روکش ها جهت محافظت از روکش فابریک مبلمان خودرو بسته به سلیقه مالک استفاده می شود. اما متاسفانه گاها این روکش ها به دلیل اصابت شیء تیز به آنها دچار پارگی شده و احتیاج به تعمیر دارند.ما در این پست قصد داریم آموزش تصویری ترمیم روکش چرم صندلی ماشین در خانه را ارائه دهیم.

چگونه پارگی چرم صندلی اتومبیل را در خانه ترمیم کنیم؟

How to Repair Leather Car Seats

روکش های صندلی خودرو از لحاظ جنس به دو دسته چرمی و پارچه ای تقسیم می شوند که از هر دو نوع این روکش ها می توان جهت تودوزی خودرو استفاده نمود. هر کدام از این روکش ها طول عمر مفیدی دارند و پس از سال ها استفاده نیاز به ترمیم روکش صندلی و یا تعویض آنها است. بنابراین امروز در آی آر میکس قصد داریم چگونگی تعمیر پارگی چرم صندلی اتومبیل را به شما آموزش دهیم.

بخش اول: ترمیم چرم صندلی خودرو با کیت ترمیم

۱- بسته ترمیمی که انتخاب می کنید، باید با رنگ چرم صندلی شما مطابقت داشته باشد. برای اینکه در نحوه ترمیم روکش صندلی چرم خودرو خود بهتر عمل کنید، بهتر است از کیتی استفاده نمایید که توسط شرکت یا کارخانه تولید کننده همان ماشین ساخته شده باشد. در غیر این صورت کیت های مختلف را بررسی کرده تا رنگ مشابه با چرم صندلی خود را بیابید.

ترمیم چرم صندلی

۲- در دومین تعمیر پارگی چرم صندلی اتومبیل مرحله از شروع به تمیز کردن چرم صندلی نمایید. برای پاک کردن قسمت بریدگی از صابون و دستمال تمیز استفاده کنید. پس از اینکه گرد و غبار و کثیفی را از روی ناحیه آسیب دیده پاک کردید، اجازه دهید تا کاملا خشک شود و سپس جهت ترمیم روکش صندلی خود را آماده کنید.

صابون و دستمال در دست

۳- در صورتیکه اطراف پارگی چرم صندلی شما دارای لبه های زبر و نخ های اضافی است، با استفاده از قیچی تمامی آنها را برش دهید.

قیچی کردن لبه ها

۴- یک تکه پارچه کتان را داخل بریدگی قرار داده و با استفاده از چسب، لبه های آن را به اطراف بچسبانید. سپس اجازه دهید تا کاملا خشک شود.

چسب چرم

۵- برای تعمیر روکش صندلی از مایع پرکننده چرم استفاده کنید. با استفاده از کاردک داخل کیت، این مایه پرکننده را مابین لبه های بریدگی بمالید.

پرکننده چرم

توجه داشته باشید که برای استفاده مجدد از هر لایه ماده پرکننده، اجازه دهید که لایه قبلی کاملا خشک شود. این کار را تا زمانی که تمام سطح بریدگی آغشته به مایع پرکننده شود ادامه دهید.

۶- در صورت استفاده از ماده پرکننده در مرحله قبل، با استفاده از سمباده شروع به صاف کردن سطح بریدگی نمایید. قبل از این کار اجازه دهید که محل پرشدگی کاملا خشک شود.

صاف کردن سطح بریدگی

از سمباده فقط برای صاف کردن اطراف بریدگی استفاده نمایید. همچنین استفاده از سمباده های سنگی در تعمیر چرم صندلی ماشین به جای ورقه ای به شما تسلط بیشتری در سمباده زدن محل مورد نظر خواهد داد.

۷- پس از سمباده زدن، اضافات چرم ریخته شده در اطراف را با استفاده از دستمال مرطوب به خوبی پاک کنید. سپس اجازه دهید محل مورد نظر کاملا خشک شود.

دستمال مرطوب

۸- در این مرحله از ترمیم روکش صندلی با استفاده از رنگ های مخصوص چرم، محل پارگی را رنگ بزنید.

ترمیم روکش صندلی

برای رنگ کردن ماده پرکننده از دستمالی تمیز استفاده نمایید. می توانید رنگ زدن را تا چند لایه ادامه دهید. البته پس از هر بار رنگ زدن اجازه دهید تا لایه قبلی کاملا خشک شود و سپس شروع به کار نمایید. زیرا اینچنین در حین تعمیر روکش صندلی خودرو می توانید تناسب رنگ را پس از هر بار استفاده بررسی کنید.

۹- در این مرحله از تعمیر چرم صندلی ماشین می توان از درزگیر مخصوص پارچه های چرمی استفاده کرد. با استفاده از پارچه ای تمیز، درزگیر را در محل بریدگی بمالید. این کار مانع پخش شدن رنگ به اطراف چرم صندلی می شود. پس از استفاده اجازه دهید تا کاملا خشک شود.

تعمیر روکش صندلی خودرو

بخش دوم: وصله زدن روکش صندلی خودرو

۱- برای وصله زدن روکش صندلی خودرو یک تکه چرم که به لحاظ رنگ و جنس با چرم صندلی شما مطابقت داشته باشد را انتخاب نمایید.

وصله زدن

در این مرحله از ترمیم روکش صندلی باید تکه چرمی که برای وصله زدن انتخاب کرده اید دقیقا همانند چرم صندلی شما باشد. در صورت پیدا نکردن مشابه آن در بازار می توانید تکه کوچکی از چرم زیر صندلی را برای وصله زدن جدا کنید.

۲- برای تعمیر روکش صندلی خودرو در این مرحله باید چرم را متناسب با اندازه پارگی برش دهید. وصله را طوری برش بزنید که به خوبی اطراف پارگی را پوشش داده و دیگر هیچ اثری از آن دیده نشود. برای این کار از قیچی تیز استفاده کنید تا دقت کار شما بالاتر رفته و ترمیم روکش صندلی حرفه ای تر انجام شود.

 قیچی و برش زدن چرم

۳- از کاغذ مومی در محل بریدگی استفاده نمایید. در این مرحله از تعمیر چرم صندلی خودرو، برای جلوگیری از پخش شدن چسب در محل پارگی می توان از یک تکه کاغذ مومی که بزرگتر از محل پارگی برش داده اید استفاده نمایید.

کاغذ مومی

۴- وصله را با چسب مخصوص چرم در محل مورد نظر بچسبانید. به این ترتیب که لبه های وصله را به چسب مخصوص آغشته کنید و با دقت آن را در محل پارگی قرار دهید؛ بطوریکه تمام سطح پارگی چرم صندلی شما را بپوشاند.

چسب مخصوص

۵- در این مرحله از ترمیم روکش صندلی اجازه دهید که وصله چسبیده شده کاملا خشک شود. برای دانستن زمان مورد نظر جهت خشک شدن کامل چسب، به دستورالعمل روی آن مراجعه نمایید. قبل از زمان تعیین شده جهت خشک شدن کامل چسب، هیچ شیء روی محل بریدگی قرار نداده و از نشستن روی صندلی بپرهیزید.

خشک شدن کامل چسب

از این روش می توان برای ترمیم صندلی پراید و انواع روکش های چرم دیگر استفاده کرد و بدون صرف هزینه گزاف ، خود به تنهایی به ترمیم روکش صندلی خودرو در خانه بپردازید.

چگونه از آسیب های بیشتر به صندلی چرم خودرو جلوگیری نماییم؟

۱- با نصب آفتاب گیر در شیشه جلو ماشین می توان تا حد زیادی از برخورد نور مستقیم خورشید به روکش های صندلی جلوگیری کرد. تابش مستقیم نور خورشید به مرور زمان موجب آسیب و نازک تر شدن چرم شده و در نهایت به ترک خوردن و پارگی آن می انجامد.

جلوگیری از آسیب

به طور کلی زمان هایی که به مدت طولانی خودروی خود را در فضای باز و در معرض نور خورشید قرار می دهید (همانند پارک کردن طولانی مدت خودرو در خیابان) حتما از آفتاب گیر استفاده نمایید. به این ترتیب نیاز شما به ترمیم روکش صندلی کمتر خواهد شد.

۲- تا حد امکان هر ۶ ماه یک بار از نرم کننده چرم استفاده نمایید. چرا که چرم خشک شده بیشتر در معرض ترک و پارگی قرار دارد. با استفاده از یک پارچه تمیز و نرم و با حرکات دورانی شروع به اعمال کردن نرم کننده روی صندلی های چرم نمایید. این کار را با دقت و با حوصله انجام دهید تا تمام سطح صندلی آغشته به نرم کننده شود.

ترمیم روکش صندلی

۳- انواع اشیاء تیز، کلید، چاقو و … موجب آسیب و پارگی روکش های صندلی خواهند شد. بنابراین قبل از نشستن در ماشین، اشیاء تیز را از جیب های خود خارج کنید یا آنها را در صندوق عقب و داشبورد ماشین قرار دهید. به خصوص از گذاشتن انواع آچار روی صندلی ها اجتناب کرده و با پیچیدن دستمال به دور آنها و گذاشتن در ماشین با خیال آسوده از آنها استفاده نمایید.

آچار، چاقو و کلید

به این ترتیب آموزش تعمیر صندلی ماشین در خانه به پایان رسید و با انجام مراقبت بیشتر، به ترمیم روکش صندلی خودروی خود کمتر نیاز پیدا خواهید کرد. ترمیم روکش صندلی گردان و ترمیم پارگی مبل را هم می توانید از آی آر میکس مطالعه نمایید.

آموزش ویدویی نحوه ترمیم پارگی چرم صندلی خودرو

 

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس آموزش ترمیم روکش صندلی ماشین در خانه را با شما در میان گذاشتیم. اگر در این زمینه انتقاد یا پیشنهادی دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۳ دیدگاه

  1. جواد گفت:
    -1

    سلام من خیلی دنبال مواد پرکننده چرم گشتم پیدا نکردم میتونی شماره تلفن فروشنده این مواد و بهم بدید

    • ممد چرمی گفت:
      4

      مواد نیست الکی نگرد اینا همه حرف هست فقط برو چرم فروشی مدل آرم که داری رو گیر بیار نیم متر بخر قشنگ با صلیقه با چسب قطره ای خوب بزن

  2. کیانوش گفت:
    0

    همه رنگ ها رو داره؟

تبلیغات متنی