علت گرفتگی صدا چیست؟ آموزش راه های درمان گرفتگی صدا و گلو

۲
علت گرفتگی صدا چیست؟ آموزش راه های درمان گرفتگی صدا و گلو
امتیاز دهی به نوشته

گرفتگی صدا یک تغییر عادی در صدای ایجاد شده در گلوست که این تغییرات می تواند از زیر و بم شدن صدا گرفته تا تغییراتی در حجم و شدت و یا حتی ایجاد صدایی گوش خراش را شامل گردند. شایعترین علت گرفتگی صدا با لارنژیت حاد در ارتباط است. روش های به کار رفته برای درمان آن اصولا بستگی به علت گرفتگی صدا دارند. اگر شما هم بعد از یک دوره سرماخوردگی دچار گرفتگی صدا شده اید و به دنبال راهی برای رفع گرفتگی صدا و حنجره خود هستید با ما در آموزش راه های درمان گرفتگی صدا در بزرگسالان و کودکان همراه باشید.

علت گرفتگی صدا به مدت طولانی چیست؟ آموزش درمان سریع گرفتگی صدا

Home Remedy for Laryngitis

علت گرفتگی صدا به مدت طولانی معمولا به دلیل التهاب یا آسیب طناب صوتی می باشد. حنجره که با عنوان جعبه تولید کننده صدا نیز شناخته می شود به عنوان بخش مهم مجاری تنفسی است که طناب های صوتی در آن واقع شده اند. دیواره غضروفی بیرونی حنجره معمولا با اصطلاح سیب آدم شناخته می شود. طناب های صوتی دو دسته عضلانی V شکل می باشند که در درون حنجره قرار می گیرند. در هنگام صحبت کردن یا آواز خواندن این طناب های صوتی دچار ارتعاش شده و صدا را تولید می کنند. تعدادی از شرایط زمینه ای به عنوان علت گرفتگی صدا شناخته شده اند. شایعترین علت گرفتگی صدا لارنژیت حاد یا همان التهاب طناب های صوتی می باشد که اغلب به علت عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی و با کمترین احتمال مربوط به استفاده بیش از حد از این طناب های صوتی به خاطر آواز خواندن یا فریاد کشیدن می باشد.

علت گرفتگی صدا می تواند موارد دیگری را شامل شود مانند:

  • گرهک های صوتی، کیست، پولیپ های خوش خیم در طناب های صوتی
  • رفلاکس معده یا GERD
  •  آلرژی
  • استشاق محرک های مجرای تنفسی
  • سیگار کشیدن
  • مشکلات تیروئیدی
  • آسیب به طناب صوتی یا حنجره
  • شرایط عصبی مانند پارکینسون و سکته مغزی
  • سرطان حنجره

علل گرفتگی صدا

روش های رفع گرفتگی صدا و حنجره خوانندگان

اولین روش در رفع گرفتگی صدا استراحت دادن به آن است. زمانی که به بیماری لارنژیت یا التهاب طناب های صوتی دچار می شوید، بهترین راه برای درمان گرفتگی صدا و حنجره در اینحالت استراحت دادن به صدا با کمتر صحبت کردن و یا حتی فریاد کشیدن است. آواز خواندن نیز می تواند به تحریک طناب های صوتی منجر شود بنابراین برای رفع گرفتگی صدای خوانندگان، توصیه می شود چند روزی از آواز خواندن اجتناب کنند تا ورم و التهاب این ناحیه فروکش نماید.

رفع گرفتگی صدا با استفاده از غرغره آبگرم و نمک

شما می توانید درد و التهاب گلو را با آب گرم و نمک تسکین دهید. ۱/۴ تا ۱/۲ قاشق چای خوری نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه نموده و از آن به عنوان درمان سریع گرفتگی گلو و صدا استفاده کنید. این روش را چندین بار در طی روز می توانید به کار ببرید.

از بخورهای مرطوب کننده استفاده کنید

هوای خشک تنفسی می تواند گلو را تحریک نموده و باعث التهاب طناب های صوتی گردد. این شرایط در زمستان رایج تر است، بنابراین برای مقابله با این شرایط در زمستان می توانید از بخورهای مرطوب کننده هوا در محل کار و یا منزل استفاده نموده و در صورت عدم دسترسی به این قبیل تجهیزات، یک حمام آب گرم نیز کارایی لازم را خواهد داشت.

رفع گرفتگی صدا و گلو

مکیدن آبنبات به عنوان قرص برای گرفتگی صدا

آبنبات های دارویی حاوی تسکین دهنده های گلو می باشند که می توانند رطوبت لازمه را به گلو بخشیده و درد گلو را تسکین دهند از طرفی به عنوان قرص برای گرفتگی صدا عمل می کنند. این قرص برای گرفتگی صدا حاوی مواد هم چون چای سبز، سرکوب کننده های سرفه و یا گیاه اکیناسه می باشند.

رفع گرفتگی صدا بعد از سرماخوردگی با سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص ضد میکروبی است که می تواند بدن را در برابر عوامل میکروبی محافظت نماید. برای درمان گرفتگی صدا و حنجره بزرگسالان ۱ تا ۲ قاشق غذا خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب مخلوط نموده و یک قاشق چاری خوری عسل به آن اضافه نمایید. این ترکیب را یک یا دو بار در روز مصرف کنید تا علایم شما بهبود یابند. شما می توانید سرکه سیب را به ماده غرغره به آب نمک تان نیز اضافه کنید.

رفع گرفتگی صدا و حنجره

رفع گرفتگی صدا در طب سنتی با چای و عسل

هیچ ماده ای برای رفع گرفتگی صدا کودکان با عسل تسکین بخش تر از یک چای گرم نیست. چای گیاهی مثل بابونه حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت سازد. همچنین بابونه دارای خواص ضد التهابی می باشد. شما می توانید خواص این چای گیاهی را با افزودن عسل به آن تقویت کنید. عسل نیز به عنوان یکی از درمان موثر در درمان سرماخوردگی شناخته شده است.

رفع گرفتگی صدا

چنان چه علاقه مند به مطالعه خواص و روش های به کار بردن عسل در درمان سرماخوردگی هستید ما به شما خواندن این پست را پیشنهاد می کنیم.

درمان گرفتگی صدا در طب سنتی: چای نارون با لیمو

چای نارون از پوست خشک شده درخت نارون به دست می آید. این روش به عنوان یک گزینه درمانی برای رفع گرفتگی صدا در طب سنتی در میان افراد بومی هند و آسیای شرقی به حساب می آمده است. این چای به دلیل داشتن ویتامین C دارای خواص آنتی اکسیدانی و تقویت کنندگی سیستم ایمنی می باشد.

رفع گرفتگی صدا

رفع گرفتگی صدا و گلو با ریشه زنجبیل

ریشه زنجبیل دارای خواص سلامتی بسیاری می باشد، بنابراین به عنوان ماده رفع گرفتگی صدا در طب سنتی شناخته شده است. زنجبیل سرکوب کننده سرفه خشک و سرفه های تحریکی همراه با لارنژیت می باشد. از طرفی می تواند عفونت را از بین ببرد. شما می توانید از ریشه زنجبیل در درون اسموتی ها و یا به صورت خرد شده در درون آب جوش به صورت یک دم نوش گرم استفاده نمایید.

رفع گرفتگی صدا

محصولات حاوی روغن های ضروری

روغن درخت اکالیپتوس ماده ای است که در محصولات کرم و قرص برای گرفتگی صدا استفاده شده اند. روغن اکالیپتوس می تواند به کاهش مخاط و تسکین التهاب کمک نماید. شما می توانید از ۴ یا ۵ قطره روغن اکالیپتوس در درون دستگاه بخور استفاده کنید.

دقت داشته باشید که نباید این روغن ها به صورت خوراکی مصرف شوند.

درمان گرفتگی صدا با سیر تازه

سیر حاوی خواص ضد باکتریاییست. خواص ضد باکتریایی آن در مقابله با سینوزیت و برونشیت موثر بوده و روش های به کار بردن آنها نیز متنوع است مانند خرد کردن آن در درون سس، پاستا و یا سالاد.

سرکه رقیق شده

استفاده از سرکه رقیق شده به عنوان یک گزینه درمانی دیگر برای رفع گرفتگی صدا و حنجره می باشد. شما از یک یا دو قاشق غذاخوری از آن در درون آب گرم برای غرغره کردن می توانید استفاده کنید.

مایعات بیشتری مصرف کنید

در هنگام سرماخوردگی گلو یکی از اندام هایی است که بیشتر تحت تاثیر تحریکات قرار می گیرد. بنابراین مصرف مایعات گرم مانند چای و سوپ تا حدودی زیادی باعث نرم شدن و افزایش جریان مخاط می گردند. از طرفی شما باید از مصرف کافئین ها در این زمان خودداری کنید چرا که باعث کم آبی بدن می شوند.

اگر دچار سرماخوردگی شدید شده اید ما در مطالب پیشین روش های درمانی سرماخوردگی را آموزش داده ایم.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این پست با علت گرفتگی صدا و راه های درمان گرفتگی صدا در بزرگسالان و کودکان آشنا کردیم. چنان چه نظر یا پیشنهادی در این باره دارید آن را با ما و دیگران در بخش دیدگاه این پست در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۲ دیدگاه

  1. پری گفت:
    0

    خیلی خوب بود ممنووووون

  2. برمو گفت:
    0

    من سرما خورده بودم صدام گرفته بود با سرکه سیب درمان کردم ممنون ازسایت خوبتون.

تبلیغات متنی