The Best Milk Alternatives for Babies

چه چیزی را جایگزین شیر مادر کنیم؟ بهترین جایگزین های شیر مادر برای نوزاد

۰
چه چیزی را جایگزین شیر مادر کنیم؟ بهترین جایگزین های شیر مادر برای نوزاد
امتیاز دهی به نوشته

بهترین و سازگارترین شیر با طبع هر نوزادی، شیر مادر اوست و هیچ چیزی را نمی توان جایگزین شیر مادر دانست. اما گاها ممکن است مادر به هر دلیلی قادر به دادن شیر خود به نوزادش نباشد و مجبور به استفاده از شیرهای کمکی شود. در چنین حالتی اگر شما مادران عزیز بخواهید از شیری به جز شیر خشک استفاده نمایید باید با مشورت پزشک، بهترین و مناسب ترین شیر با طبع نوزاد خود را پیدا کنید.

بهترین جایگزین شیر مادر در طب سنتی چیست؟ معرفی نزدیکترین شیر به شیر مادر

The Best Milk Alternatives for Babies

شیر مادر بهترین غذا برای نوزاد به شمار می آید. امروزه محققان به این نتیجه رسیده اند که بهترین شیر برای تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد و رشد او شیر مادر است. امروز در آی آر میکس قصد داریم برای مادرانی که به هر دلیلی قادر به تغذیه کودک خود با شیر مادر نیستند راهکارهایی ارائه دهیم و بهترین جایگزین شیر مادر برای نوزاد را طبق مستندات علمی و نظرات پزشکان تشریح نماییم.

جایگزین شیر

شیر مادر بهترین است!

۱- شیر مادر علاوه بر اینکه تمام مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز نوزاد را در ۶ ماه اول زندگی تامین می کند، سرشار از موادی است که از کودک شما در برابر بیماری ها محافظت می نماید. بنابراین طبق نظر کارشناسان، در ۶ ماه اول زندگی کودک هیچ جایگزین بهتر از شیر مادر برای نوزاد نیست.

۲- ماده‌ای به نام ایمونوگلوبولین ترشحی A  با غلظت زیاد در شیر آغوز (اولین شیر مادر) در ۴۸ ساعت اول و با غلظت های کمتر در شیر اصلی مادر وجود دارد که عامل اصلی ایمنی شیر مادر است. این ماده با تشکیل یک لایه محافظتی روی غشای مخاطی بینی، روده و گلوی کودک، از او در برابر عوامل بیماری زا محافظت می نماید و این محافظت در برابر بیماری ها تا مدت ها پس از پایان شیردهی دوام می آورد.

شیر مادر

۳- شیر مادر از لحاظ هضم آسان است. زیرا آنزیم هایی دارد که به روند هضم در دستگاه گوارش کمک می کند. همچنین نوع اسید های چربی که در شیر مادر وجود دارد برای کودک بسیار مفید است.

۴- پژوهش ها نشان داده است که تغذیه با شیر مادر خطر ابتلای نوزاد به برخی سرطان های دوران کودکی یا بیماری های قلبی عروقی در بزرگسالی را کاهش می دهد و  همچنین ارتباط تنگاتنگ عاطفی بین مادر و شیرخوار برقرار می شود.

نزدیکترین شیر به شیر مادر شیر کدام حیوان است؟

۱- طبق گفته کارشناسان، نزدیکترین شیر به شیر مادر شیر بز است. پروتئین موجود در شیر بز برای نوزاد بسیار مفید بوده و دارای ویتامین ۱۲B است. همچنین برای تغذیه نوزادان کمتر از یک سال مفید است.

۲- به گفته پزشکان، ۴۰ درصد از نوزادان به شیر گاو حساسیت دارند. در حالیکه در برابر شیر بز مقاوم هستند. شیر بز در مقایسه با شیر گاو دارای لاکتوز کمتری است. بنابراین برای آن دسته کودکانی که از عدم تحمل لاکتوز رنج می برند بسیار مفید است.

شیر بز

۳- شیر بز دارای خواص ضد التهابی است. بنابراین می تواند بهترین جایگزین شیر مادر برای نوزادانی باشد که با مشکلات التهاب روده مواجه هستند.

۴- چربی موجود در شیر بز بسیار کمتر از شیر گاو است. بنابراین نوزاد به راحتی می تواند آن را هضم نماید.

۵- به گفته برخی از کارشناسان، شیر بز منبع غنی از کلسیم بوده و حتی به نسبت شیر گاو از کلسیم بیشتری برخوردار است. همچنین تداخل بین آهن و کلسیم را کم می کند و موجب بالا بردن خاصیت جذب آهن در بدن شده و کم خونی ناشی از فقر آهن را درمان می کند.

نکته: اگر به دنبال بهترین جایگزین شیر مادر برای کودک خود هستید، به یاد داشته باشید که انتخاب شیر برای کودک شما باید مطابق با مزاج او و حتما با مشورت پزشک انجام شود.

بهترین جایگزین شیر مادر در طب سنتی چیست؟

در طب ایرانی و مدرن، بهترین و سازگارترین شیر با طبع هر نوزادی، شیر مادر اوست. بنابراین هیچ شیری جایگزین شیر مادر در روزهای اول نیست. در تمامی کتب و مجامع علمی، بهترین شیر برای کودکان را شیر مادر نام برده است. اما گاها به هر علتی مادر قادر به دادن شیر به فرزند خود نیست. در چنین شرایطی می تواند از انواع شیرهای کمکی و شیر پستانداران دیگر نیز استفاده نماید.

۱- بهترین جایگزین شیر مادر در طب سنتی چیست؟ به گفته برخی از کارشناسان، شیر حیوانی که مدت بارداری آن به طول مدت بارداری انسان نزدیک باشد، از نظر تغذیه ای برای نوزاد انسان مناسب تر است. بنابراین شیر گاو که طول مدت بارداری آن ۹ ماه است برای تغذیه انسان و به خصوص اطفال مناسب تر می باشد. طبق گفته این کارشناسان، شیر بز و گوسفند در اولویت های بعدی قرار دارند. بنابراین بین انواع شیر حیوانات بهترین شیر، شیر گاو جوان و چاق است.

جایگزین شیر مادر

۲- شیر گاو نسبت به سایر حیوانات مزاج معتدل تری داشته و برای انسان مناسب تر است. اما شیر گوسفند به دلیل غلظت بیشتر دیر هضم بوده و برای نوزادان مناسب نیست. شیر بز جزء معتدل ترین شیرها به حساب می آید و از شیر گاو طبع لطیف تری دارد. بنابراین می تواند جایگزین شیر مادر در مواقع نبود شیر گاو باشد.

۳- در صورت استفاده از شیر گاو یا بز برای نوزاد و کودک خود، حتما آن را از مکان های کاملا بهداشتی که به لحاظ آلودگی های میکروبی بررسی می شوند تهیه کنید و قبل از استفاده حتما به قدر کافی آن را بجوشانید.

آیا شیر نارگیل می تواند جایگزین شیر مادر باشد؟

۱- برخی محققان ادعا می کنند که شیر نارگیل بهترین جایگزین شیر مادر است. به گفته این محققان شیر دام حاوی لاکتوز بوده و هضم آن برای نوزادان دشوار است و گاها برای آنها حساسیت زا بوده؛ در حالیکه شیر نارگیل دارای چنین خصوصیاتی نیست و همچنین جایگزین شیر مادر بعد از دو سالگی به حساب می آید.

شیر نارگیل

۲- یکی از کارشناسان تغذیه در آمریکا پس از مطالعات گسترده به این نتیجه رسیده است که پس از شیر مادر، شیر نارگیل بهترین گزینه برای نوزادان است. همچنین در کشورهایی نظیر تایلند، ویتنام و مالزی اگر مادری قادر به دادن شیر به نوزاد خود نباشد و یا کودک او نیاز به مکمل های غذایی پیدا کند، بهترین گزینه برای او استفاده از شیر نارگیل به جای شیر گاو است.

شیر خشک از نظر دکتر روازاده

۱- از نظر طب سنتی و پزشکان صاحب نظر در این زمینه همچون دکتر روازاده، بهترین جایگزین شیر مادر در زمان های قدیم که انواع شیر خشک های متعدد همانند امروز وجود نداشته، شیره انگور بوده است. آب انگور یا شیره انگوری که با آب جوش ترکیب شده باشد. بنابراین بسیاری از مادران شیره انگور جایگزین شیر خشک می دانستند.

شیر خشک

۲- همچنین بهترین جایگزین شیر مادر برای نوزاد را، شیر بز می دانند و در زمان های قدیم در صورتیکه نوزادان از وجود مادر یا دایه بی بهره بودند، از شیر بز تغذیه می کردند.

نکته: همانطور که ملاحظه می کنید هنوز نظریه علمی واحدی در رابطه با اینکه آیا شیر بز بهترین جایگزین شیر مادر است یا شیر گاو وجود ندارد. بنابراین به خواندن مطالب موجود در سایت ها اکتفا نکرده و جهت تغذیه نوزاد خود و پیدا کردن جایگزین شیر مادر در روزهای اول و پس از آن حتما با پزشک اطفال مشورت نمایید تا بتوانید شیر متناسب با طبع نوزاد خود را بیابید.

پیش از این درباره بهترین جایگزین های شیر گاو هم صحبت کرده بودیم. می توانید این مبحث را هم از آی آر میکس مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس مباحث مربوط به بهترین جایگزین شیر مادر برای نوزاد را با شما در میان گذاشتیم. اگر در این زمینه انتقاد یا پیشنهادی دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی