Reasons Men Need To Pee Sitting Down

آیا ایستاده ادرار کردن ضرر دارد؟ مضرات ایستاده ادرار کردن برای مردان

۴
آیا ایستاده ادرار کردن ضرر دارد؟ مضرات ایستاده ادرار کردن برای مردان
نمره 4.1 از 13 رای

برخلاف دفع مدفوع که انسان آن را به صورت نشسته انجام می دهد، ادرار کردن می تواند به صورت ایستاده نیز انجام گیرد. اما به نسبت تفاوت مجرای خروج ادرار در زنان و مردان این کار برای زنان دشوار بوده و اغلب در بین مردان رایج است؛ که برای ادرار کردن به صورت ایستاده، توالت سرپایی (توالت ایستاده) خاصی ساخته شده است. اما گاها سوالاتی در مورد طریقه صحیح ادرار کردن وجود دارد؛ اینکه ایستاده ادرار کنیم یا نشسته؟ پاسخ به این سوال را باید هم به لحاظ پزشکی و هم فقهی دنبال کرد، در ادامه با مضرات ایستاده ادرار کردن برای مردان همراه ما باشید.

عوارض ایستاده ادرار کردن در مردان چیست؟ ایستاده ادرار کنیم یا نشسته؟

Reasons Men Need To Pee Sitting Down

طریقه صحیح ادرار کردن در فرهنگ ما ایرانی ها با غربی ها متفاوت است. غربی ها اغلب به لحاظ پزشکی به دنبال پاسخ این سوال هستند؛ در حالیکه ما ایرانی ها علاوه بر این، باید به لحاظ فقهی و شرعی نیز به دنبال حکم ایستاده ادرار کردن در فرهنگ دینی خود باشیم. در ادامه با آی آر میکس همراه باشید تا حکم ایستاده ادرار کردن به لحاظ پزشکی و فقهی را توضیح دهیم.

خطرات ایستاده ادرار کردن به لحاظ پزشکی چیست؟

۱- مظرات ایستاده ادرار کردن به لحاظ پزشکی؛ چون برای خروج کامل ادرار از مثانه فشار امعاء و احشاء لازم است، در حالت ایستاده این فشار وجود ندارد، بنابراین تخلیه ادرار از مثانه به طور کامل صورت نمی گیرد. در این حالت ته مانده یا ترکیبات ادرار که حاوی املاح معدنی و بلورهای اکسالات و غیره است در کف مثانه باقی مانده و به مرور زمان می تواند موجب التهاب مخاط مثانه شود. همچنین در صورت ادامه یافتن، احتمال تشکیل سنگ داخل مثانه و آمادگی مخاط مثانه برای ایجاد سرطان وجود دارد.

خطرات ایستاده ادرار کردن

۲- در بسیاری از کشورهای غربی مردان در موقعیت ایستاده ادرار می کنند و مطالعه ای در هلند این عادت را برای انسان مضر دانسته است. طبق گزارشات دانشمندان مرکز پزشکی دانشگاه هلند، مردانی که در موقعیت نشسته ادرار می کنند می توانند علائم نشانه های بیماری ادراری را در خود کاهش دهند. همچنین ادرار کردن به صورت نشسته می تواند از بروز مشکلات پروستات پیشگیری و از خطرات ایستاده ادرار کردن شما به دور کند. حتی خدمات بهداشتی تایوان که به طور رسمی مردان را مجبور به ایستاده ادرار کردن می نمود، از این کار دست کشیده است.

۳- در حالیکه در حالت نشسته ادرار کردن (نه توالت فرنگی) به علت قرار گرفتن در حالت چمباتمه، تمام محتویات شکم به صورت فیزیکی روی مثانه فشار آورده و ادرار به طور کامل تخلیه می شود.

حکم شرعی ایستاده ادرار کردن چیست؟

کسانی که ایستاده بول می کنند، اگر ادرار به آنها پاشید و خود را پاک و طاهر کردند، مشمول عذاب قبر نمی شوند. اما کسانی که برای آنها اهمیتی ندارد که بدن شان نجس شده و با همان وضعیت نماز بخوانند، آن فرد مشمول عذاب خداوند قرار خواهد گرفت.

۱- احادیث از مطلق ایستاده ادرار کردن نهی نموده اند.

۲- از مطلق بی اعتنایی به بول نهی نموده اند.

۳- ” لَا تَحْتَقِرَنَّ بِالْبَوْلِ وَ لَا تَتَهَاوَنْ بِهِ وَ لَا بِصَلَاتِکَ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ عِنْدَ مَوْتِهِ لَیسَ مِنِّی مَنِ اسْتَخَفَّ بِصَلَاتِهِ- لَا یرِدُ عَلَی الْحَوْضَ لَا وَ اللَّهِ لَیسَ مِنِّی مَنْ شَرِبَ مُسْکِراً لَا یرِدُ عَلَی الْحَوْضَ لَا وَ اللَّه‏”

حکم شرعی ایستاده ادرار کردن

“بول را کوچک نشمار و در مورد آن سهل انگاری نکن و همچنین نسبت به نمازت سهل انگار نباش! همانا رسول خدا در زمان وفاتشان فرمودند: از من نیست کسی که نماز را سبک بشمارد در کنار حوض بر من وارد نخواهد شد. به خدا سوگند از من نیست کسی که شراب مست کننده بنوشد؛ به خدا سوگند که او نیز در کنار حوض بر من وارد نخواهد شد”.

این حدیث شریف دلالت بر آن دارد که سبک شمردن نجاست بول، فی نفسه مذموم می باشد و از آنجا که سبک شمردن نجاست بول را در کنار سبک شمردن نماز و شرب خمر قرار داده اند معلوم می شود که قبح سهل انگاری در مورد نجاست بول زیاد است؛ البته نه در حد سبک شمردن نماز و شرب خمر.

ایستاده ادرار کردن

رسول الله (ص) فرمودند:

“‏ الْبَوْلُ قَائِماً مِنْ غَیرِ عِلَّهٍ مِنَ الْجَفَاءِ وَ الِاسْتِنْجَاءُ بِالْیمِینِ مِنَ الْجَفَاء ـــــ ایستاده بول نمودن بدون سبب ( یا بیماری) از ستمگری است؛ و تطهیر نمودن غائط با دست راست از ستمگری است” (من لا یحضره الفقیه، ج‏۱، ص ۲۷)

طبق این حدیث، نفس ایستاده ادرار کردن، در حالت غیر اضطرار نوعی ظلم است. در این حدیث حتی قید نشده که کراهت این کار به سبب اصابت بول به بدن است. لذا بعید نیست که خود همین کار مستقلا مذموم باشد؛ اگرچه بول به بدن اصابت نکند.

امیرمومنان (ع) فرمودند:

” نَهَى رَسُولُ اللَّهِ ص أَنْ یطَمِّحَ الرَّجُلُ بِبَوْلِهِ مِنَ السَّطْحِ فِی الْهَوَاءِ.”

حکم شرعی ایستاده ادرار کردن؛ رسول خدا (ص) نهی نمودند از اینکه مرد بول خود را از سطح، در هوا فوران دهد.

ادرار نشسته

در حالت ایستاده ادرار کردن مرد، بول به طور طبیعی در هواست. لذا از قید “مِنَ السَّطْحِ” معلوم می شود که حضرت نهی کرده اند از اینکه مرد نشسته باشد و کاری کند که بول به سمت هوا پراکنده شود. یعنی نه تنها ایستاده ادرار کرده مورد نهی است بلکه در حالت نشسته، بول را در هوا فوران دادن نیز مورد نهی ائمه قرار دارد.

چرا نباید ایستاده ادرار کرد؟

چرا نباید ایستاده ادرار کرد؟ ایستاده ادرار کردن در دین اسلام نه تنها به لحاظ فقهی بلکه به لحاظ پزشکی و صدمات احتمالی وارده به سلامتی انسان نفی شده است. طبق گفته آیت الله سیستانی در توضیح المسائل، ایستاده ادرار کردن گناه ندارد و حرام نیست. بلکه مکروه است و ضرر آن ممکن است این باشد که نگذارد ادرار به طور کامل از مثانه تخلیه شود. مرد پس از ادرار بهتر است استبرا کند و استبرا عمل مستحبی است که مرد ها بعد از بیرون آمدن بول انجام می دهند؛ برای اینکه اطمینان حاصل کنند که بول در مجرا نمانده است.

استبرا

یکی از اشکال استبرا به این گونه است که بعد از قطع شدن بول، اگر مخرج غائط نجس شده، ابتدا آن را تطهیر کنند؛ سپس سه دفعه با انگشت میانه دست چپ از مخرج غائط تا بیخ آلت بکشند و بعد شست را روی آلت و انگشت پهلوی شست را زیر آن بگذارند و سه مرتبه تا ختنه گاه بکشند و پس از آن سه مرتبه سر آلت را فشار دهند.

در صورت وجود زانو درد، حکم ایستاده ادرار کردن چیست؟

بر اساس آنچه فقهای شیعه در منابع مختلف بیان کرده اند حکم ایستاده ادرار کردن چیست؟ ایستاده ادرار کردن مکروه است؛ نه حرام. اما به لحاظ پزشکی و رعایت کراهت شرعی آن، توصیه می شود فرد در صورت داشتن زانو درد، از توالت های فرنگی یا صندلی های مخصوص جهت این کار استفاده نماید.

در صورت وجود زانو درد، حکم ایستاده ادرار کردن چیست؟

آنچه گفته شد از نظر روایات دینی ما بود. امّا از نظر پزشکی بررسی بیشتر آن بر عهده محققین و دانشمندان طب است. از آنجا که ساختمان فیزیکی انسان به گونه ای آفریده شده است که به هنگام قضاء حاجت باید در حالت خاصی قرار گیرد تا جریان تخلیه به سهولت انجام شود، به نظر می رسد ایستاده ادرار کردن بر خلاف این طبع است و احتمالاً خالی از ضرر نیست. بر این نکته باید افزود که ادرار به لحاظ شرعی نجس است و باید انسان از پاشیده شدن آن بر لباس خود اجتناب کند. در حالت ایستاده این کار دشوار است.

پیشنهاد می کنیم در پایان این مطلب، نگاهی هم به پاسخ رایج ترین سوالات جنسی زنان و تعداد دفعات دخول و بیشترین رابطه در یک روز بیاندازید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس مباحث مربوط به طریقه صحیح ادرار کردن و مضرات ایستاده ادرار کردن برای مردان را با شما در میان گذاشتیم و گفتیم که چرا نباید ایستاده ادرار کرد؟ اگر در این زمینه انتقاد یا پیشنهادی دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

 

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۴ دیدگاه

  1. Mahsa گفت:
    -11

    اصلا بنظر من نجسی هستش و این افرادی که ایستاده دستشویی میکنن خیلی بی شخصیتن

  2. اکبر گفت:
    3

    رفتم رشت حتی پیرمردهاشون هم ایستاده بول میکنن..من در تعجبم

  3. م گفت:
    0

    انگار نوعی برتری طلبی و به رخ کشیدن آناتومی بدن مرد است! ولی فراموش هم نکنیم که بیشترین نقش رو تو درتربیت پسران ؛ مادران داشته اند بخصوص در قدیم .. واین کار رو نهی نمی کردند.حتی در دید عموم…متاسفانه!

تبلیغات متنی