آموزش تصویری پرورش قارچ خوراکی در گلدان با کمترین امکانات

۱
آموزش تصویری پرورش قارچ خوراکی در گلدان با کمترین امکانات
نمره 3.1 از 9 رای

برخی از افراد برای ایجاد شغل و کسب درآمد شروع به پرورش قارچ در خانه کرده یا از یک سالن پرورش کوچک شروع به آزمون و خطا کار خود می کنند تا در آینده بتوانند با راه اندازی سالن های بزرگتر و صنعتی به پرورش قارچ خوراکی در ابعاد وسیع تر مشغول شوند. ما در این مطلب قصد داریم برای کسانی که علاقمند به شروع این کار هستند آموزش تصویری پرورش قارچ خوراکی در گلدان با کمترین امکانات را ارائه دهیم.

آموزش رایگان و گام به گام پرورش قارچ خوراکی در منزل

How to Grow Mushrooms Indoors

قبل از شروع هر کاری ابتدا باید با اصول اولیه و شرایط خاص آن کار آشنایی کامل پیدا کنیم. به عنوان مثال پرورش قارچ از آن دسته خوراکی هایی است که شرایط خاصی جهت پرورش و نگهداری نیاز دارد. بهترین زمان برای کشت قارچ بین ماه های مهر تا آذر است؛ اما با مدیریت صحیح درجه حرارت، نور و تهویه مناسب می توان به راحتی به پرورش قارچ خوراکی در منزل پرداخت. در ادامه با آی آر میکس همراه باشید تا آموزش پرورش قارچ خوراکی در منزل را با شما در میان بگذاریم.

بخش اول: پرورش قارچ خوراکی در گلدان با کمترین امکانات

۱- ابتدا در مورد نوع قارچی که می خواهید کشت کنید تصمیم گیری نمایید. کاشت و پرورش سه نوع قارچ شیتاکه (نوعی قارچ دارویی خوراکی)، دکمه ای سفید (white button) و صدفی (Oyster) در خانه کار ساده ای است. روش کشت این قارچ ها شبیه به یکدیگر بوده اما بسترهای متفاوتی جهت رشد نیاز دارند.

سه نوع قارچ

به عنوان مثال قارچ های شیتاکه در پوشال خشک درختان، قارچ های دکمه ای سفید در کودهای کمپوست و قارچ های صدفی در کاه، پوشال یا تفاله قهوه بهترین رشد خود را دارند. البته لازم به ذکر است که هر سه نوع این قارچ ها را می توان در بستر کاه یا پوشال پرورش داد اما به شرط آنکه در صورت استفاده از پوشال، اطمینان حاصل کنید که چوب ها سالم باشند.

۲- اسپان های قارچ را خریداری کنید. اسپان (Spawn) همان بذر قارچ است که می توان از آنها جهت آموزش پرورش قارچ گانودرما یا قارچ های خوراکی در منزل استفاده نمود. این بذرها کمک می کنند که روند رشد قارچ ها در منزل تسهیل شود. میسیلیوم (Mycelium) در واقع ساختار اصلی ریشه قارچ است که در میان کمپوست، خاک یا هر بستری که مناسب رشد قارچ است منتشر می شود.

mushroom spawn

– برای خرید اسپان های با کیفیت بالا می توانید به صورت آنلاین اقدام نمایید یا از فروشگاه های کشاورزی و تخصصی محصولات ارگانیک خریداری نمایید. همچنین دقت کنید که به جای اسپان، اسپور خریداری نکنید. کار کردن با اسپور نیاز به زمان و فعالیت زیادی داشته و جهت پرورش قارچ در باغچه منزل شما مناسب نمی باشد.

۳- بستر کشت را استریل نمایید. در صورتیکه قصد دارید قارچ ها را در محیطی با بستر پوشال یا کاه بکارید، حتما قبل استفاده از اسپان، محیط کشت را استریل نمایید.

گذاشتن ظرف در مایکروویو

– به منظور آموزش پرورش قارچ در گلدان یا منزل، محل کشت (کاه یا پوشال) را با افزودن مقداری آب مرطوب کرده و با گذاشتن در مایکروویو بستر کشت را استریل نمایید. تا زمانی که آب داخل ظرف به نقطه جوش برسد، دادن گرما و حرارت را ادامه دهید.

– با این کار میکرو ارگانیسم ها را از بین برده و بستر کشت جهت پرورش قارچ خوراکی و دریافت میسیلیوم را ایمن کنید.

۴- در این مرحله از آموزش پرورش قارچ دکمه ای در منزل، به منظور پراکندگی مناسب میسیلیوم ها، بستر کشت را حرارت دهید. زیرا دمای بالا به رشد بهتر آنها سرعت می بخشد.

آموزش پرورش قارچ در گلدان

– جهت پرورش قارچ خوراکی در منزل، یک ظرف پهن انتخاب کرده و کاه یا پوشال خود را درون آن بگذارید. سپس یک مشت اسپان به ظرف اضافه کنید. اسپان ها را با وسیله ای استریل شده در بستر کشت مخلوط نمایید. سپس ظرف را روی وسیله ای گرمایشی با دمای ۷۰ درجه فارنهایت (۲۱ درجه سانتی گراد) قرار دهید.

– سپس ظرف را در یک محیط تاریک به عنوان مثال داخل گنجه یا کابینت تاریک به مدت ۳ هفته قرار دهید. این کار به رشد میسیلیوم ها کمک خواهد کرد.

۵- در این مرحله از آموزش پرورش قارچ خوراکی در منزل، باید بستر کشت را در محیط مناسب قرار دهید. پس از گذشت دو هفته بررسی نمایید که آیا بستر شما با کرک های سفید رنگ پوشیده شده است یا خیر. اگر این کرک ها را مشاهده نکردید، دو هفته دیگر به آن مهلت دهید. در صورتیکه بستر کشت کلونیزه شده بود، اکنون می توانید ظرف را به محیط سرد و تاریک (تقریبا ۵۵ درجه فارنهایت یا ۱۳ درجه سانتی گراد) انتقال دهید.

آموزش پرورش قارچ خوراکی در منزل

– در صورت نیاز روی بستر کشت را با ۲ یا ۳ سانتی متر خاک گلدان پوشش دهید و با مقداری آب محل را مرطوب نمایید.

– در این مرحله از پرورش قارچ خوراکی در منزل می توانید به منظور شبیه سازی نور خورشید، یک لامپ با حرارت پایین را در نزدیکی بستر کشت قرار دهید. این کار باعث می شود قارچ ها به سمت بالا رشد کرده و برداشت محصول آسان تر انجام شود.

– بستر کشت باید مرطوب و سرد باشد. بنابراین به صورت دوره ای بستر را چک کرده و در صورت نیاز مقداری آب اسپری کنید.

۶- در مرحله آخر از آموزش پرورش قارچ خوراکی در منزل، نوبت به برداشت قارچ ها می رسد. به منظور رشد بهتر قارچ ها باید محیط کشت را تاریک، سرد و مرطوب نگاه دارید. حدود ۳ هفته پس از کاشت می توانید قارچ های کوچکی که سر از خاک برداشته اند را مشاهده نمایید. در صورتیکه کلاهک قارچ به راحتی از ساقه جدا شد، آماده برداشت هستند.

آموزش پرورش قارچ خوراکی

– به منظور برداشت بهتر قارچ ها می توانید از چاقوی تیز استفاده کرده و قارچ ها را از پایین ساقه ببرید. از انگشتان دست هم به منظور بیرون کشیدن قارچ ها از خاک می توان استفاده کرد ولی اغلب موجب آسیب رساندن به قارچ های تازه رشد کرده در خاک می شود.

بخش دوم: نحوه پرورش قارچ خوراکی در تفاله قهوه

۱- راحترین راه پرورش قارچ؛ کشت قارچ در تفاله های قهوه می تواند کار سرگرم کننده ای باشد که از هدر رفت تفاله ها نیز جلوگیری می کند. تجربه ثابت کرده است که تفاله های قهوه محیط بسیار مناسبی جهت رشد قارچ ها به خصوص قارچ های صدفی می باشند.

نحوه پرورش قارچ خوراکی در تفاله قهوه

– به منظور کشت ۵۰۰ گرم اسپان قارچ، به ۵/۲ کیلوگرم تفاله قهوه نیاز دارید. تاکید به استفاده از تفاله تازه قهوه است. بنابراین جهت به دست آوردن این حجم از تفاله تازه قهوه که در همان روز دم شده، بهترین راهکار سر زدن به یک کافه است.

۲- پرورش قارچ دکمه ای در کیسه پلاستیکی؛ برای قارچ ها یک ظرف در نظر بگیرید. بهترین راه، استفاده از یک کیسه پلاستیکی است که معمولا همراه با اسپان قارچ می توانید از مغازه تهیه کنید. در صورت نبود چنین کیسه ای می توانید از یک کیسه بزرگ فریزری با ۴ سوراخ کوچک در طرفین آن استفاده نمایید.

پرورش قارچ

۳- اسپان های خریداری شده را به کیسه منتقل کنید. دقت نمایید که در این مرحله از پرورش قارچ خوراکی باید دست های خود را به طور کامل با صابون ضد باکتری بشویید؛ سپس اسپان قارچ ها را با تفاله های قهوه ترکیب کرده و این ترکیب آماده شده را به کیسه پلاستیکی منتقل کنید.

انتقال به کیسه

۴- کیسه را در محیط مناسب قرار دهید. محیطی که به اندازه کافی گرم و تاریک بوده و دما بین ۶۴ تا ۷۷ درجه فارنهایت (۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی گراد) باشد. کیسه را به مدت ۲ تا ۴ هفته در یک کمد یا قفسه قرار دهید تا جایی که کاملا سفید شود. این سفیدی های ایجاد شده روی سطح به دلیل رشد میسیلیومی است.

گذاشتن کیسه در کمد

– در صورت دیده شدن لکه های قهوه ای یا سبز روی بستر کشت، آنها را بردارید؛ زیرا می تواند موجب بیماری شود.

۵- اکنون به منظور تکمیل آموزش پرورش قارچ خوراکی در منزل می توانید قارچ ها را به مکان جدید منتقل کنید. در صورتیکه محتویات کیسه شما کاملا سفید رنگ شد می توانید آن را به مکانی روشن تر (اما نه نور مستقیم خورشید) منتقل نمایید.

اسپری زدن روی کیسه

– به منظور جلوگیری از خشک شدن، بستر رشد قارچ ها را دو بار در روز با استفاده از اسپری آب مرطوب نمایید. دقت کنید که قارچ در محیط بسیار خشک هرگز رشد نمی کند.

۶- اکنون زمان برداشت قارچ ها است. بین پنج تا هفت روز قارچ های کوچکی شروع به رشد می کنند. قارچ ها را هر روز با آب مرطوب کنید تا اندازه آنها دو برابر شود. هنگامی که کلاهک قارچ ها رشد می کند، دیگر زمان برداشت آنها فرا رسیده است.

آموزش پرورش قارچ خوراکی در منزل

بخش سوم: نحوه پرورش قارچ خوراکی در بسته های کشت آماده

۱- کاشت قارچ در کیت یا بسته های آماده می تواند برای کسانی که به دنبال پرورش قارچ خوراکی در منزل هستند، بسیار مناسب و راحت باشد.

بسته Grow mushrooms

– از این بسته های آماده می توان برای کاشت انواع گونه های قارچ همچون آموزش پرورش قارچ دکمه ای در منزل، آموزش پرورش قارچ گانودرما، قارچ صدفی و … استفاده کرد. خواهید دید که قارچ ها پس از ۷ تا ۱۰ روز شروع به رشد می کنند.

۲- یکی دیگر از روش های جالب جهت پرورش قارچ خوراکی، استفاده از کنده درخت است. البته که برای خرید این کنده ها می توانید به صورت آنلاین اقدام کرده و یا از فروشگاه های تولید اسپور قارچ تهیه نمایید.

آموزش پرورش قارچ دکمه ای در منزل

– کنده درختی که جهت پرورش قارچ خوراکی استفاده می کنید باید از درختان چوبی سخت همچون بلوط، صنوبر، افرا و نارون بریده شده باشند. این کنده ها باید حداقل دو هفته قبل از کشت قطع شده باشند.

– همچنین برای کلونیزه کردن کنده درختی به طول ۱ متر، حدودا ۵۰ شاخه نیاز دارید.  به منظور ایجاد حفره و قرار دادن شاخه ها در آن می توانید از مته دریل استفاده کنید.

– به تدریج میسیلیوم قارچ ها از سمت شاخه ها در سراسر کنده درخت تا زمانی که تمام چوب از میسیلیوم پر شود (یا در اصطلاح کلونیزه گردد) پخش می شوند. پس از انجام فرایند کلونیزه شدن، قارچ ها شروع به جوانی زنی می کنند. این فرایند معمولا بین ۹ تا ۱۲ ماه به طول می انجامد.

آموزش ویدیویی پرورش قارچ خوراکی در منزل

به این ترتیب آموزش پرورش قارچ در منزل به صورت رایگان را با شما علاقه مندان به این حرفه در میان گذاشتیم. در ادامه می توانید فیلم آموزش پرورش قارچ در منزل را مشاهده نمایید.

 

پیش از این در آی آر میکس درباره نحوه کاشت انواع سبزیجات ارگانیک در آپارتمان و آموزش تصویری ساخت گلدان سیمانی و بتنی بزرگ در خانه صحبت کرده بودیم. برای افزایش اطلاعات باغبانی خود می توانید نگاهی به این مباحث هم داشته باشید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس آموزش تصویری پرورش قارچ خوراکی در گلدان با کمترین امکانات را با شما در میان گذاشتیم. اگر در این زمینه انتقاد یا پیشنهادی دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

  1. مریم گفت:
    1

    اون قسمت که گفتین روی بستر گرمایشی بزاریم چند ساعت بایستی بمونه؟

تبلیغات متنی